Jump to content

Hva med bruktbåt prisene når renta stiger?


mokes

Recommended Posts

:flag: Hvis alt er som det skal, så pleier ikke båt og synke i pris for og si det sånn :wink: heller mulig øke.Forskjell på bil er normalt tap men ikke båt.Mvh Bjørn

 

Jeg er stygt redd for at bruktbåtprisen vil synke p.g.a. økende rente generelt. Tror det blir det samme om det er bil eller båt. Vurderer å selge båten i år , men følger med i markedet.

Link to post
Så spørs det hvor mange år du har prediket dette til din venn. Du har i hvertfal tatt feil til nå. At markedet en gang vil snu vet alle. Hvor dyp bølgedalen blir vet derimot ingen. At markedet deretter vil gå opp igjen er også rimelig sikkert. Når det skjer, vet ingen. Slik kan man fortsette. Skulle alle tenkt som deg så hadde ikke verden utviklet seg videre :nonod:
Mitt egen puritanistiske investeringnivå har ikke noe å gjøre med strategi eller logikk, og ikke noe jeg har behov for å predike om. Det er derimot et svært langt steg fra dette til det mine nevnte kompiser driver med. Mener slett ikke at man ikke skal ta litt i ved kjøp av båt, og å finansiere båtkjøp ved hjelp av lån er selvfølgelig helt kurrant. Det som fortoner seg merkelig i mine ører er når man oppererer med svært små marginer, og tror at det er uproblematisk å selge ut, når renta går opp. Historien vitner jo om at på det tidspunktet renta har nådd smertegrensen, er det ganske trangt i døra for de som ønsker å selge. Hvorfor en slik tenkning skulle bringe verden videre må du gjerne forklare for meg OLPI. Foreløpig framstår det som et mysterium. (hvor er forresten "videre" ? :wink: )
Link to post
Det er vel allerede tendenser til at nybåtsalget stagnerer samt at hytteprisene, spesielt i fjellet, faller. Når det gjelder båter så synes jeg SW har summert dette godt opp. Familiebåter ala Scand 29 og som folk har råd til, vil alltid holde seg bedre i pris en f.eks dyrere båter. Det står forresten en god artikkel om bruktbåtpriser i det siste båtliv bla annet en sunseeker som hadde falt 46% i verdi og Viknes som hadde steget 200.000 i verdi.

ehem! Viknes er utsolgt 2007 og enkelte modeller får du knapt i 2008. Windy er utsolgt i 2007 - og skal du ha en 52 må du vente antakelig til 2009. Windyer selger på spekulasjon på finn - dvs at bruktbåtene selges før de er bygget. HR er utsolgt ut 2008.

Askeladden har bommet og må si opp mange.

 

Så bildet er nok noe mer nyansert enn det du skriver. At hytteprisene faller på fjellet har jeg ikke hørt. Men det er mulig at prisen på de dyreste hyttene stagnerer. Prisen på enklere hytter - det vi før kalte vanlig hytte på fjellet -de kommer nok til å stige ettersom de fortsatt er oppnåelige for folk flest. Og det er jo blitt så viktig med hytte nå at man nesten er rar om man ikke har en 2-3 av dem.

 

Rentene skal nok opp 1-2% til, men kronekursen vil nok holde den litt igjen. Jeg tror at den delen av båtmarkedet som er mest lånefinansiert skal ned, mens det mer egenkapitaldrevne markedet ikke berøres i samme grad.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Et annet argument for at en eventuell reduksjon i kjøpekraften vil påvikre etterspørselen og dermed prisene er kostnadene ved å eie båt. I Asker koster en 4 m. båtplass meg 14.000 og innendørs opplag (det er ikke lov å ha båten i hagen) ca. 15.000, og forsikringen blir vel fort rundt 10.000. 40.000 i året uten ta med kostnader til motorvedlikehold, drivstoff etc. er penger ville ha kommet godt med dersom man måtte begynne å spinke og spare for å klare sine økonomiske forpliktelser.

Link to post
At hytteprisene faller på fjellet har jeg ikke hørt.

 

Dagens Næringsliv hadde sist fredag 104 sider stort hytteekstra (kun fjellhytter!) med overskriften:

 

"Aner skredet: Eksperter frykter et rush av eiere som vil ut av hyttemarkedet"

 

Jeg har lenge lurt på når det vil snu, spesielt på fjellet, hvor det legges ut det ene nye httefeltet etter det andre. Hytter ved sjøen er nokså annerledes da nye hytter med strandlinje er "sild i tønne-varianten." Ikke alle er like glad i det!

 

Forøvrig støtter jeg innholdet i ditt innlegg!

 

Ikke redd for stigende rente

Det er hyttemarkedet som får svi når rentene stiger. Båt er fortsatt en god investering, ifølge Båtbransjeforbundet.

 

http://www.nettavisen.no/bat/article902734.ece

 

Er vel ingen som hadde trodd at Båtbransjeforbundet hadde sagt noe annet? Forøvrig har jeg veldig vondt for å være med på at båt er en god investering, med mindre man da påpeker som bl.a. Skipper Worse har gjort, at vi da ikke tenker penger, men livslykke!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mitt egen puritanistiske investeringnivå har ikke noe å gjøre med strategi eller logikk, og ikke noe jeg har behov for å predike om. Det er derimot et svært langt steg fra dette til det mine nevnte kompiser driver med. Mener slett ikke at man ikke skal ta litt i ved kjøp av båt, og å finansiere båtkjøp ved hjelp av lån er selvfølgelig helt kurrant. Det som fortoner seg merkelig i mine ører er når man oppererer med svært små marginer, og tror at det er uproblematisk å selge ut, når renta går opp. Historien vitner jo om at på det tidspunktet renta har nådd smertegrensen, er det ganske trangt i døra for de som ønsker å selge. Hvorfor en slik tenkning skulle bringe verden videre må du gjerne forklare for meg OLPI. Foreløpig framstår det som et mysterium. (hvor er forresten "videre" ? :wink: )

 

Ok! Jeg oppfattet det kanskje feil. At noen har beregnet for små marginer stemmer sikkert, men jeg tror ikke det er så mange. Uansett vil det være dumt for dem det gjelder. Det er vi ikke uenige i. Å kjøpe noe som man må selge hvis renta blir 7-8 % vil være lite gjennomtenkt, og noe som man sikkert vil tape en del penger på.

 

Uansett så mener jeg at det ville vært svært uheldig hvis alle fulgte ditt eksempel slik jeg oppfattet det (puritansk investeringsnivå). Jeg oppfattet deg kanskje feil?

 

Det er viktig at befolkingen handler for at AS Norge skal gå bra.

Bare for å poengtere det så er ikke jeg den mest kjøpekåte. Jeg er også relativt forsiktig og prøver å gjøre veloverveide valg, og beregner alltid gode marginer.

Jeg har imidlertid bekjente som sjelden eller aldri unner seg noe ekstra. De er gjeldfrie, har en gammel båt, men har lyst på en nyere. De har pratet om det i mange år, men det blir ikke noe av. Snart er de for gamle.

Alle har drømmer, og jeg synes det er viktig at i hvertfall noen av dem kan oppfylles. Da kan man ikke samtidig ha som mål at man skal være gjeldfri til enhver tid.

 

Bra vi ikke alla tenker likt :flag:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Et annet argument for at en eventuell reduksjon i kjøpekraften vil påvikre etterspørselen og dermed prisene er kostnadene ved å eie båt. I Asker koster en 4 m. båtplass meg 14.000 og innendørs opplag (det er ikke lov å ha båten i hagen) ca. 15.000, og forsikringen blir vel fort rundt 10.000. 40.000 i året uten ta med kostnader til motorvedlikehold, drivstoff etc. er penger ville ha kommet godt med dersom man måtte begynne å spinke og spare for å klare sine økonomiske forpliktelser.

 

Jeg lever tydeligvis i en helt annen verden. Total utgift i året for båtplass, opplag m/løft ut og inn, medlemsavgift båtforeningen samt forsikring = kr 10 900 kr. Vet jeg har komme frem til noen gunstige avtaler både mht båtplass, forsikring m.m. Er jeg i en særstilling her, eller har andre forhandlet seg frem til tilsvarende?

Link to post
I Asker koster en 4 m. båtplass meg 14.000 og innendørs opplag (det er ikke lov å ha båten i hagen) ca. 15.000, og forsikringen blir vel fort rundt 10.000.

 

Joda, det er lov å ha båt i hagen i Asker! Det er dog et unntak for tomter/områder regulert i en ca ti-års periode 1990/2000. Husker ikke nøyaktig årstallene, men det får du opplyst ved å henvende deg til Servicetorget.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Jeg lever tydeligvis i en helt annen verden. Total utgift i året for båtplass, opplag m/løft ut og inn, medlemsavgift båtforeningen samt forsikring = kr 10 900 kr. Vet jeg har komme frem til noen gunstige avtaler både mht båtplass, forsikring m.m. Er jeg i en særstilling her, eller har andre forhandlet seg frem til tilsvarende?

 

Matilde! Jeg lander på 10' akkurat. 3200 for løft og utsetting, ca 4000,- for båtplass og ca 2800,- i forsikring. Nå er båten min bar verdt halvparten av din og opplag betaler jeg ikke da den står i hagen, så 10900,- er billig !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Dagens Næringsliv hadde sist fredag 104 sider stort hytteekstra (kun fjellhytter!) med overskriften:

 

"Aner skredet: Eksperter frykter et rush av eiere som vil ut av hyttemarkedet"

Joda - at man frykter det er en sak - men at det faktisk har skjedd er en annen sak. Også jeg gjør meg mine tanker når jeg ser hvor mye som bygges av laftepornografiske hytter i det mange kaller fjellheimen. Etter min mening minner det mer om Sinsenkrysset som er flyttet et par hundre meter over havet. Vi var en tur i Trysil for et par uker siden - der bygges det fortsatt hytter på spekulasjon, og det er mange "til salgs" skilt på snart ferdige hytter. blir spennende å se hvordan det er når det blir trangt i døra.

 

Det blir spennende å se hvordan besøket og salget er på Sjøen for Alle i mars. Tror det vil være en bra indikasjon.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Nå er båten min bar verdt halvparten av din og opplag betaler jeg ikke da den står i hagen, så 10900,- er billig !

 

Er klar over dette hallaron. Kunne godt ha lagt på noen lapper til og fortsatt, etter min oppfatning, vært godt innenfor det akseptable. Men 40.000 kr. syntes jeg var vel dyrt. Er dette normalt, eller er det noen som svartmaler dette her?

Link to post

Har ikke den helt fulle oversikten over mine kostnader... Men forsikringen er på rundt 9000,- Vinteropplag på Skjerkøya rundt 10000,- inkl. begge løft, havn... rundt 1500 kr (Denne gangen kommer det en engangskostmnad på 12000 korner siden jeg øker båtplassens størrelse... så for min båt på 39 føtter så vil jeg ende på noen og tyve tusen i året, men det er kun om båten går på land hver vinter... Det er ikke sikkert, kommer an på min reiseaktivitet i jobben det

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Joda, det er lov å ha båt i hagen i Asker! Det er dog et unntak for tomter/områder regulert i en ca ti-års periode 1990/2000. Husker ikke nøyaktig årstallene, men det får du opplyst ved å henvende deg til Servicetorget.

 

:sailing:

 

Da får jeg sjekke på nytt, men fikk beskjed fra Servicetorget om at det ikke var lov å ha noe i hagen som var større enn en liten campingvogn, men at de ikke kunne definere det nærmere. Vet i alle fall at naboen ikke vil glad.

Link to post
Jeg lever tydeligvis i en helt annen verden. Total utgift i året for båtplass, opplag m/løft ut og inn, medlemsavgift båtforeningen samt forsikring = kr 10 900 kr. Vet jeg har komme frem til noen gunstige avtaler både mht båtplass, forsikring m.m. Er jeg i en særstilling her, eller har andre forhandlet seg frem til tilsvarende?

 

Ja, det er ekstremt her i Oslo-området. Skal melde meg inn i lokal båtforening så kanskje jeg får noe billigere båtplass om ca. 10 år :blush: . Har en bror i Arendal og der er prisene helt annereledes.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post

Bård K - ser at jeg skrev dette innlegget i oktober '06 om dette temaet:

 

"Så lenge du bor i et område regulert før 1990 er det fritt frem i Asker! At det ikke er lov å lagre båter ved blokkbebyggelse synes jeg er naturlig. Selv ved konsentrert småhusbebyggelse er det lov å lagre småbåter forutsatt at de ligger med kjølen i været.

For reguleringsplaner vedtatt etter 2002 er det igjen fritt frem. I praksis betyr vel dette at det ikke er noe problem i Asker, eller?"

 

Hva naboen angår så finnes det vel også regler med hensyn til lys, utsikt, sjenanse osv, men de hensynene vil man jo uansett ta så lenge det i utgangspunktet er lov å ha båt i hagen

.

Fint om du melder tilbake etter at du har hatt kontakt med Servicetorget!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Er jeg i en særstilling her, eller har andre forhandlet seg frem til tilsvarende?

Neida Mathilde, du er ikke alene om å ha en fornuftig pris på båtplass. Den gangen jeg kjøpte min første båt overtok jeg også båtplassen hvor den lå. Den var privat drevet, og prisen var deretter. Selv om den aldri var i nærheten av hva den er nå i tilsvarende havner. Dette var selvfølgelig ikke i Oslo. Det var litt sydover i Oslofjorden. Men havnen ble drevet dårlig, det var knapt nok vann der, og landstrøm fantes ikke. I tillegg var det mye innbrudd og hærverk da det ikke var noe vakthold der. Dette gikk jeg lei av, og meldte meg inn i en båtforening i nærheten. Der stod jeg på venteliste i ca 2 år før jeg fikk plass. Det var som natt og dag med tanke på driften av havna. Der var alt mye bedre, og prisen mye lavere enn der jeg hadde båten før. Tror jeg betaler noe sånt som ca 8-10000 for alt nå. Sommerplass ved brygge med utligger, vinteropplag, kranhiv vår og høst, + forsikring.

Hadde prisen vært som den er i de fleste havner lenger inn i fjorden, (med noen få hederlige unntak) hadde ikke jeg kunnet tatt del i båtlivet. Godt det finnes rimelige alternativer for oss som ikke er like bemidlet som de fleste båteierne i Oslo-området tydeligvis er.

Link to post

Jeg tror vi vil se større nyanser en at båtprisene går opp eller ned. Kurante båter under en halv mill. tror jeg prisene vil flate noe ut. Dette har med at at dette er inngangsbilletten for mange og etterspørselen vil være stor. Dyrere båter over 1 mill. tror jeg ikke vi de nærmeste årene vil kunne regne med å "tjene penger på" slik det har vært til nå. Høyere renter, flere aktører og stadig press på nybåtprisene tror jeg er noen stikkord når det gjelder som vil stoppe den galoppen vi har sett gjennom mange år.

 

 

Der det virkelig har tatt av er jammen på hyttemarkedet. Ved sjøen er mulighetene begrenset, men i fjellet bygges det ut hyttefelt etter hyttefelt. Dette er hytter av meget høy standard og med kostnad på flere millioner pr stk. Jeg tror disse investeringene virkelig vil svi på lommeboka dersom renten øker vesentlig.

 

Har lekt litt med tanken. Hva hvis mange må selge sine hytter med tap? Hva skal alle disse menneskene i så fall anskaffe seg for rekreasjon som erstattning for sin tapte hytte? Ny hytte ved sjøen blir neppe noe alternativt. Men hva med en rimeligere hytte på fjellet, eller kanskje en båt? Muligens kan et pristap på hyttemarkedet medføre økt press på båtmarkedet?

 

Artig med slike spekulasjoner :crazy:

Interessant tanke, men jeg tror dessverre den ikke holder. Hytte på fjellet er vinteraktivitet for de fleste. Båt er sommeraktivitet. Folk vil aktiviseres hele året. De som velger å selge hytta på fjellet vil nok heller velge alternative vinteraktivitet - f.eks. som å reise mer, leie hytte osv.

Link to post
......men fikk beskjed fra Servicetorget om at det ikke var lov å ha noe i hagen som var større enn en liten campingvogn, men at de ikke kunne definere det nærmere....
Litt OT: Problemet med disse hersens servicetorgene er at de aldri kan komme med mere bakenforliggende opplysninger enn det første svaret de gir. Svaret kan ofte også være helt korrekt, men på et helt annet spørsmål. Konseptet servicetorg er vel i utgangspunktet ment for at du alltid skal kunne få service, samtidig som fagfolkene blir avlastet, men alt for ofte er svarene man får der unyanserte, og tiltider direkte feil. Det sitter en gruppe som regel svært velmenende og hyggelige bak skrankene på disse torgene , svært ofte resepsjonister med noen seminar kvelder / timer i planbestemmelser og plan og bygningslov. Har også inntrykk av at de mange steder er bedt om å anstrenge seg i det lengste for å unngå å sette telefoner over eller sende folk videre til de hellige saksbehandlerne. Jeg arbeider med regulering og byggesaksrelatert arbeid, og har gitt opp å forholde meg til servicetorgene. Ingen ting galt med de som arbeider slike steder, det er bare at de omtrent aldri har den kompetansen som trengs for å svare på spørsmål relatert til plan og byggesaker. :headbang: .

Skulle jeg komme med noen råd for å finne ut mere om dette ville det være å altid be om å få kopi av de aktuelle planbestemmelsene eller retningslinjene det refereres til, at negative svar begrunnes med henvisning til bestemmelser eller tidligere vedtak, slik at du har anledning til å sjekke det, og (nesten like viktig) at positive svar ( "Neida, det er jo ingenting i veien for å lagre din 37 fots flybridge båt i rekkehushagen din..." eller " neida, du trenger ikke søke for å sette opp boden din (selv om du har vist beliggenheten på kartet, og den ligger innenfor en frisiktsone...)) bekreftes skriftlig. Sistnevnte gjør jeg som regel ved å skrive et kort referat fra samtalen, sende dette over, med spørsmål om at det med en signatur bekreftes at du har forstått innholdet i samtalen korrekt. Om du får signatur på et svadasvar gir det deg skjeldent noen formelle rettigheter, men du har bedre forhandlingsgrunnlag for å finne løsninger enn om det skulle framstå som du bare har tatt deg til rette.

(som sagt, dette var OT, og du ba ikke engang om råd, frustrasjonen bare renner ut når noen nevner servicetorg...)

Link to post

De fleste her er vel angrepet av, eller i hvertfall disponert for 3 fotssyken. Da må da det være en fordel at bruktprisene går ned. Mindre mellomlegg til større båt. :cheers: Hvis en ikke skal ut av båtmarkedet har jo verdien av båten ingen betydning.

 

Regninga havner hos dem som har lån over pipa (eller masta) og må selge. Disse har ikke mye sympati fra meg uansett siden de selv vil være årsaken til et eventuellt krakk.

Link to post

Renter og prisutvikling er det ikke lett å spå noe om, men uansett hvor avhengige en del av oss er så er båt en luksusgreie for de fleste. Jeg tror heller ikke det er for mange som kjøper båt som investeringsobjekt. Stiger renta så er det ikke verditapet på båten som er det viktigste, men at man kan betale renter på lån. Jeg ville også vært mer bekymret for eiendomsprisene, for det er en del som har finansiert både bil og båt med pant i huset. Synker eiendomsprisene kan banken finne på å justere renta fordi taksten synker uten at lånet blir tilsvarende mindre.

 

Hadde jeg vært båtimportør eller produsent ville jeg nok vært litt bekymret for renta. Høy rente legger nok en demper på trefotssyken, og omsetningen av nye båter vil gå ned.

 

Om prisen på bruktbåter synker drastisk så blir også omsetningen mindre (det er derfor prisene synker) og selv om du blir fristet til å kjøpe en båt kan det bli vanskelig å bli kvitt den båten du har.

Link to post

Tidligere sa man at båtbransjen var det mest effektive barometeret for trykket i økonomien. De var her man merket de første tegnene til nedgang. Kan ikke se at dette har forandret seg.

 

De siste årene har veksten i fritidsflåten økt i rekordfart. På langt nær alle de relaltivt nyankomne har like sterk dragning mot sjølivet som folk her på forumet, som gjerne selger kone, barn og hele slekta ned til tremenninger før salg av båt vurderes. Kanskje heller ikke da.

 

Når utgiftene må kuttes, vil ganske sikkert mange av de sist ankomne som første kuttepost legge ut båten på Finn.no. Ikke bare fordi de har mest gjeld på sine nyere båter, men trolig også de høyeste årlige utgiftene: Dyr båt, forsikring, dyre båtplasser (bl.a pga. lav foreningsansiennitet uten rett til rimelig plass). Og som sagt; mange av dem MÅ ikke ha båt.

Mangelen på båtplasser rundt om i landet, og ikke minst til akseptable priser, er og ser ut til å forbli et problem for potensielle båteiere, og kan hemme hele markedet, enten det blir økonomiske oppturer eller nedturer.

 

En nedgang i bruktbåtprisene vil trolig ramme rund baut. Båtfolk har høyst ulik økonomi. Det som er en rimelig båt for noen, er en dyr fritidsbeskjeftigelse for andre. Variasjoner vil sikkert forekomme. Som da man etter jappebølgen kunne få et hurtiggående bensindrevet leketøy for noe mindre enn en slikk og ingenting.

 

OM vi skulle få en skikkelig nedtur, med en renteoppgang godt over de varslede 1-2 prosentene, så er jeg ganske overbevist om at båtmarkedet vil krakke, fordi veksten har skjedd så kjapt.

 

Men foreløpig er det ikke så mange mørke skyer å se. Ifølge Gjedrem står lønnstakerne foran to-tre år med en solid reallønnsvekst som vil kompensere for noe høyere rente. Å spå noe særlig lenger frem, blir som metereologenes tremåneders varsel - artig, men av begrenset verdi.

Link to post

Dette blir ren gjetning, men jeg tror at båter i prisklassen rundt 1.5 - 3 mill vil få det største prisfallet dersom renta stiger og/eller det blir mer avgifter på båt.

 

Det man glemmer disse prisdiskusjonene er været. Jeg tror at været også har en ikke ubetydlig innvirkning på båtprisene. 3 - 4 påfølgnde sesonger med elendig vær vil helt klart ha innvirkning på båtmarkedet.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...