Jump to content

Hva med bruktbåt prisene når renta stiger?

mokes

Recommended Posts

Var innom Scand Boats igår, de produserer alt de klarer og har solgt unna de meste av de båtene som kan leveres til sommeren. Sjefen der virket rimelig optimistisk....

Men, det slår meg at vårt handlemønster endrer seg. Tidligere når man skulle handle båt kikket man i lokalavisen,

markedet var stort sett den nære omegn eller landsdel. De siste årene har dette endret seg, nå skjer markedsføring av nye og brukte båter via internett, hele landet er blitt ett marked og båter kjøpes og selges på tvers av landsdelene.

Og ikke minst, båter handles i større grad på tvers av landegrensene. Dette fører til større prispress på det norske markedet, slik som på bilmarkedet.

Og i det fjerne lurer EU moms ordningen. Er vel en eller annen domstol som skal ta stilling til om den norske stat fortsatt kan kreve moms på brukt importerte båter?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er klar over dette hallaron. Kunne godt ha lagt på noen lapper til og fortsatt, etter min oppfatning, vært godt innenfor det akseptable. Men 40.000 kr. syntes jeg var vel dyrt. Er dette normalt, eller er det noen som svartmaler dette her?

0,0 i havneleie, 0,0 i opptak/uttak, 0,0 i vinteropplag og kr. 200,- i året i medlemsskap i båtforeningen. Nullene har sin årsak i godtgjørelse for styreverv i foreningen da, men uansett så ender det kun på kr 2.170- i havneleie og kr 875,- for vinteropplag og fremdeles kr 0,0 i opptak/uttak, den dagen jeg fratrer vervet.

Meget billig uansett altså.

Forsikringen er vel drøye to tusen kr. pr. år hvis ikke jeg husker feil.

Ingen grunn til å la seg skremme vettet av ved høyere rente med andre ord.

mvh tuffff

"For å få boliglån hos Nordea og Fokus Bank må du tåle en rente på ti prosent, ifølge VG.

- Vi gjør det både for å ta vare på kundene og oss selv. Det er en nødvendig sikkerhetsbuffer, sier informasjonssjef Kjell Flø i Nordea.

Hos DnB Nor holder det ifølge avisen at du tåler en tre prosentpoeng høyere rente.

- Slik vi vurderer det, er 3-4 prosent den sikkerheten vi mener er nødvendig, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB Nor."

En noe mer forsiktig utlånspolitikk fra bankene er på sin plass, og vil begrense impulskjøpene på varme sommerdager og i fristende utstillingshaller. Fortsetter derimot salgsboomen, blir fallhøyden desto større om/når konjunturene snur.

Skjønner egentlig ikke problemet for hvis økonomien er slik at man ikke tåler en renteoppgang og banken (i følge VG) forlanger evne til å håndtere et boliglån med 10% rente så er det vel bare å ta et fastrentelån som man kan få (hos bl.a. Nordea) til under 6% i ti år?

Det er heller ikke noe problem å få avdragsfrihet, har det selv (hos Nordea) på fjerde året nå! Har heller ikke tenkt å begnne å betale avdrag på de nærmeste 10/20 årene!

http://www.nordea.no/sitemod/default/index.aspx?pid=877962

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det man glemmer disse prisdiskusjonene er været. Jeg tror at været også har en ikke ubetydlig innvirkning på båtprisene. 3 - 4 påfølgnde sesonger med elendig vær vil helt klart ha innvirkning på båtmarkedet.

:yesnod: .... spesielt for de som prøver ut båtlivet for første gang, og har "noe" lån på båten blir fort lei og selger da.

Det er heller ikke noe problem å få avdragsfrihet, har det selv (hos Nordea) på fjerde året nå! Har heller ikke tenkt å begnne å betale avdrag på de nærmeste 10/20 årene!

http://www.nordea.no/sitemod/default/index.aspx?pid=877962

:sailing:

Flexilån er jo TOPP ( lavest rente også på dette lån) , da er du din egen banksjef, og styrer avdrag etter hvordan økonomien er , kommer det hardetider ,betaler du kun renter de mnd/årene.

Hvorfor ikke bruke verdien i huset ....lever kun en ganng. :wink::discuss: Sier ikke , at du ikke skal nedbetale , men hvorfor være gjeldfri når du har 2-3 millioner verdi i huset ? ( da mener jeg ikke at du skal ha max lån)

Tenk de som kjøpte hus for 30- 40 ++ år siden og betalte ca 200 000 da for huset ...... om de aldrig hadde betalt avdrag ( som de virkelig gjorde i den tiden).... hadde de kun hatt 200 000 i gjeld i dag. :discuss:

Ute i europa har de sisste årene 100 års lån blitt meget populære.

Redigert av Ficher (see edit history)

SSB tror på høykonjuntur fram til 2010. Inklusive lønnsfest, høyere boligpriser, lavere arbeidsledighet, lav prisstigning og rundt en prosent høyere rente. I så fall gode nyheter for båtmarkedet.

Proppen er vel mangelen på båtplasser, et område der SSB noe overraskende er uten prognoser...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...