Jump to content

Jakten på ny båt


880

Recommended Posts

Da gamle Fjorden er solgt og det begynner å krible, allerede før båten ble avlevert er søket etter ny båt igang.

Jeg ser på mye rart og fant denne siden for et par dager siden.

 

Er det noen som kjenner til dette merket/båten. :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Kjenner ikke til den, men fyttirakkern hvor fin den var! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Kjenner ikke til den, men fyttirakkern hvor fin den var! :yesnod:

 

Det er mitt syn også. Syntes at "alt" stemmer.....

Har nettop snakket med en kamerat som hvet hvem som eier denne båten som er avbildet. Impotert fra sydligere strøk. Han er visstnok kjempefornøyd med skuten, menn hadde visstnok noen ting å rette på før han ble fornøyd...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Her en annonse på båten, med litt bedre bilder:

http://www.tinde.no/au/boat.tas?Ref=407095...mg&_picid=0

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
jeg har hatt både fast aksel og agregat

og jeg tror at de som sier at det er mye

styr med agregat, er de som ikke har hatt det

så det var et dårligt argument

 

Jeg har også hatt begge deler, og sverger til aksling.

Var uheldig med kjøpet, og når jeg skulle skifte belger og olje på drevet oppdaget jeg at lager og tetninger på mellomakslingen var gått til H*****te. Det medførte at jeg måtte ut med hele motoren for å få fikset dette. Da dette er noe jeg ikke hadde erfaring med måtte jeg ha folk til å ta drevet for meg.

Fikset båten og solgte den mens den var 100% i orden, og kjøpte ny med aksling.

Min konklusjon er, har du begrep på drev er det sikkert helt ok, men det passer ikke for meg.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Har ingen erfaring med drev, ser de fordelene og ulempene dette har. Det tekniske er ikke noe problem selv om jeg må lære ny teknologi å kjenne.

Forsikringen er en annen sak. Fikk tilbud på forsikring som virket noe vilt på meg med spesifikk båt.

 

Har i dag vært å sett på en 03' mod Selby m/AD41-DP. Motor gått 400 t.

Noe å bekjymre seg for på denne motoren eller drev???

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Sitter i dag med to alternativer, foreløpigt.

 

1. Selby 880 03. mod. Med VP 41 og DP drev. 400 timer. Trenger noe vedlikehold.

Av utstyr er det vv. defroster, dieselvarmer, flaps, dusj akter, stekeovn og kokeplater på gass. mm. priset til 829'

Fartspotensiale 30/25 knop.

Forbruk er antydet til 25-26 l. timen ved 25 knop.

 

2. Ramin 30 Touring. 05 mod. 290 Yanmar på aksel.

Det meste av utstyr, alt som i første alt. men vinsj og baugtruster i tillegg. Gummibåt med motor. Mangler stekeovn.

Fartspotensiale 30/26.

Forbruk ca 10 l. ve 19 knop og 20 l. ved 26 knop !!!! Priset til 990'

 

Forsikringen på Ramin'en blir ca 2' billigere.

 

Noen synspunkter.......................

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hvis Selby`n som er -03 modell trenger noe vedlikhold - hva betyr det?

En 03 modell bør jo være tipp/topp.

 

Begge de to båtene er gamle skrog med modernsiert innredning etc. Kan sikkert være bra kjøp og bra båter - hva vet jeg. Jeg tror imidlertid kanskje at bruktverdien om noen år kan bli redusert en del mer enn et båtmerke som sleges mer og er mer populær. Det er kanskje verdt å tenke litt på?

 

Du bør også bestemme deg for om du vil ha fast aksel eller drev, synes jeg.

 

Hvis meg personlig måtte velge mellom bare de to så hadde jeg nok valgt sistemann.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...