Jump to content

Import av seilbåt -Noen som har erfaringer?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Hallåi

 

Jeg kom til skade for å selge båten min for et par uker siden, og har allerede begynt å lete etter en ny. :flag: Har ikke bestemt meg for hva slags båt jeg skal ha, men ettersom jeg bor i båten har jeg tenkt å investere i en forholdvis stor bolig, mest sannsynlig et sted mellom 42 og 52 fot (seilbåt naturligvis). Jeg vil ha en båt med 4 lugarer, to romslige bad med dusj, med sjøvennlig innredning, skikkelig utformet cockpit og dekk, bra håndtverk og ikke minst kvalitet. En båt med gode seilegenskaper som er forholdsvis rask. Helst ikke mer enn 10-12 år gammel. :sailing:

 

Det som slår meg er at det er mange båter jeg synes virker mer aktuelle som ligger i middelhavet. Mange av disse båtene er naturligvis charter-båter, men jeg er teknisk kompetent og har ingen problemer med å vurdere båtens tilstand. Både prisene og utvalget er bedre, men mange av de har litt typisk "charter-innreding" (les 3-4-5 bad osv.).

 

Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med å importere båter fra dette området (Kroatia er nok mest aktuelt), eller som har en båt som har vært der tidligere, hva er erfaringen med båten, bærer den mye preg av å ha vært brukt i charter? Jeg ser også at flere firmaer nå har spesialisert seg på import av charter-båter, og jeg har derfor vanskelig for å tro at disse båtene er så slitne som enkelte skal ha det til. Har forøvrig bestilt flybilletter og skal kikke på endel båter snart. Ellers, hva er den sikreste måten å betale båten på? :diving:

 

Kom gjerne også med forslag til båt jeg bør vurdere, den må være bygget i europa og helst ikke koste over 110000 euro.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg ikke så mye om, men du finner sikkert en mengde flotte båter i den prisklassen. Moms og HK-avgift er jo noe som må trekkes fra budsjettet, men det er jo plenty igjen. Hva jeg reagerte litt på er at du setter en grense på 10-12 år gamle båter... Du vil jo kunne finne flotte båter som er både 15, 20 og 25 år gamle, og ikke minst vil du få mer for pengene da (hvis du ser bort fra charterbåtene selvfølgelig).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i poengene dine der, grunnen til at jeg vil ha en litt nyere båt er at jeg vil kjøpe en båt som jeg mest sansynlig kommer til å ha noen år. Eldre båter er ofte mye bedre, men jeg er redd for at en 20-25 år gammel båt blir betydelig vanskeligere å omsette om 10-15 år når jeg kanskje finner ut at jeg skal bytte båt neste gang. Da er den plutselig fort 35-40 år gammel, og erfaringene fra bruktmarkedet er at så gamle båter begynner å bli både vanskelige å omsette og ikke minst er det ofte at prisen ikke samsvarer med en nyere båt. Ellers er jeg helt enig med deg, og etter min mening er veldig mange av de gamle båtene betydelig bedre, men det gjelder å finne et kompromiss mellom plass (er jo en bobåt), fart og komfort. Gamle båter er dessverre ikke så romslige, dessuten mangler de ofte et ordentlig dusjrom som tåler å dusjes i hver dag. Føler på en måte at båter som er 10-12 år gamle er et bra kompromiss mellom gammel kvalitet, forholdsvis mye plass, moderne løsninger og nye engangsbåter som etter min mening er for rasjonalisert og spinkle som et resultat av den beinharde nybåtkonkurransen.

 

Er selvfølgelig klar over avgiftene som tilkommer, ingenting skal slippe unna statens lange klør, men det er fortsatt ganske store prisforskjeller, selv etter at både avgifter og frakt er dekket. Det blir spennende å se når vi reiser nedover.

 

Er det forresten noen som har leid båt der nede? Hvordan var tilstanden på den båten? Bar den mye preg av charter-bruk? Hva slags båt var det?

Link to post
Share on other sites

Her har du båten din. :)

Blir til og med litt penger igjen til innflyttningsfesten....

 

http://www.escsolution.biz

 

Lagt til.... Så etterpå at det var pund det opereres med, så her holder det hardt...men kanskje om du pantsetter bikkja?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har leid båt der nede? Hvordan var tilstanden på den båten? Bar den mye preg av charter-bruk? Hva slags båt var det?

Leide en -94 modell First 42S7 (den kuule Pininfarina design First-serien) for 3 år siden.

Den var sliten gitt :rolleyes:

Merker at skuffer og skap (og alle andre bevegelige deler) er i full sving 8-9 måneder i året, og ikke den vanlige måneden som på en privateid båt. Kan vel si interiøret virket fem ganger så slitt som i en tilsvarende 'Norsk' båt.

Den var nok seilt litt hardt også (kanskje siden dette var en First, som jo appelerer til de som liker å gi på noe mer enn den gjennomsnittlige charterturist? Jeg bare synser nå altså).

 

Lakk som ei sil gjorde den og, både ovenfra og nedenfra.

 

En del utstyr - eksempelvis ankervinsjen - var moden for ustkifting. Tror nok det gjaldt meste annet av 'påmontert utstyr' også.

 

Badeplatformen var gåen - full av vann og gynget som ei vannseng når man tro forsiktig på den. Hadde man hoppa ned så antar jeg det hadde vært slutten på hele badeplatformen.

 

Jeg ville sagt at den båten var et totalrenoveringsprosjekt - sett den på land og bytt ut alt. Inkl stående og løpende rigg. Selve masta og bommen kunne overlevd ved bytte av alle strekkfisker og riggbolter...

 

Motoren var OK - hadde vel blitt overhalt en gang eller to.

 

Selvsagt ikke uoverkommelig om man har mye tid og pågangsmot, men det ville vært DYRT å få den påten opp på merkene igjen...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Sunsail Yacht Brokerage selger seine charterbåter rundt hele verden, de er sjelden så gamle som ti år, men noen finnes nok.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes en del elan 45 i kroatia til rundt 110000-140000 euro. Man får jo lett prutet alt ned minst 5%. Det er jo relativt raske båter. Tror også at de holder bra kvalitet. Lurer faktisk litt på en sånn selv. Ellers ser jeg at sunsail har en relativt rimelig sun oddysey 43 ds. Fordelen med disse er at de holder høyt prisnivå her hjemme. Dessutet er kan de bygges om fra 4 til 3 eller 2 lugerer i en håndvending. Ulempen er at de ikke er spesielt raske. Som båtboer sliter du jo en god del på interiøret selv og er sikker vant med å lakke litt her og der...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips!

 

Jeg tror også at tilstanden på båtene avhenger av hvilket charterselskap som har hatt båtene. Jeg fikk forøvrig tilsendt kopi av vedlikeholdshistorien på et par båter jeg vurderer fra samme selskap, der blir båtene tatt opp hvert år og gjennomgått (iflg. selger naturligvis). Den ene båten er oppe når vi kommer så da blir det gode muligheter for å se hvordan ting ligger an. På den ene båten jeg fikk historikken på er alle slanger og slangeklemmer byttet hvert eneste år, impellerne er byttet hver 3 måned (selv om den kanskje bare har gått 3 timer siden forrige gang). Ankervinsjen har blitt demontert og smørt opp hver vinter osv, så det blir spennende å det de sier samsvarer med hvordan båten fremstår.

 

Ang. slitasje, så er min påstand at det eneste som slites i en boåt er puter, og det er forholdsvis rimlig å bytte ut. Ellers blir ting som defekte lamper, låser osv. byttet ut fortløpende og det blir aldri kuldegrader eller kondens i båten, så slikt sett mener jeg det er en ubetinget fordel om båten er bebodd, men det avhenger naturligvis mye av hvem som bor der. Når det er sagt, så skal jeg ha båt for å bruke den, ikke for å ligge i havn å vaske og polere osv. Her er det skagenturer før påske (når folk står på land og polerer), onsdagsregattaer og forhåpentligvis en tur til færøyene eller skottland i ferien, så om båten er litt slitt spiller egentlig ikke så stor rolle i forhold til å kjøpe en strøken båt og slite den. Jeg seiler forøvrig ca. 4000 mil i sesongen så noe slitasje blir det uansett :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Min 1992 modell Beneteau Oceanis 443 har gått de første leveårene sine som charterbåt i Middelhavet (Stardust Yacht Charter) og deretter har den krysset atlanteren et par ganger og har hatt tilholdssted i Fransk Polynesia og Puerto Rico. At båten er brukt er det jo ikke tvil om men utbrukt, neppe. Timetelleren på motoren, en Perkins Prima på 50hk, har stoppet på 4100 timer og hva tid det skjedde vet ikke jeg, litt tungstartet i kulda men bruker ikke olje og ryker ikke i det hele tatt etter de 3-4 første minuttene etter kaldstart.

 

Jeg har ikke importert båten selv men mener det er rimelig plankekjøring dersom båten er produsert i Europa. Da trenger du bare en kontrakt som sier at båten er din og en faktura som Tollvesenet beregner avgifter fra. Jeg sliter litt med å få båten slettet i skipstegisteret i Puerto Rico og før det har skjedd kan jeg ikke få den inn i NOR.

 

Du må regne med at en båt fra Middelhavet har litt annen utrustning enn du trenger her på berget. Min hadde f.eks bimini og jeg ville helst hatt litt vegger i tillegg. Trenger ikke så mye ly for solen men desto mer for vinden. Ingen varme ombord men 2 stk air-condition. 3 toalett som alle går rett i sjøen uten septik.... Alle luker/vindu i overbygget krakellert. Ikke de helt store sakene men det koster nå litt både tid og penger å pynte på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvordan gikk dette? Har du fått tak på ny båt, Kaftein?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt båt, den ligger fortsatt i Kroatia og venter på å bli transportert hjemover :sailing: . Regelverket i Kroatia er litt gammelkommunistisk og innebærer at båten ikke kan seiles inn i slovenia hvor den skal transporteres fra før den er utregistrert fra kroatia :boxing: . Når båten er utregistrert i Kroatia er det ikke lengre lov å seile den i kroatisk farvann, i værste fall blir hele balja beslaglagt hvis man blir tatt :eek: . Det løses enten ved å betale en avgift til myndighetene på 2000 euro eller å registere den inn i et annet land. Det er ikke så lett å registrere den i norge før den er her, derfor blir den registrert i USA til den kommer til tyskland. Megleren i sverige ordner alle disse tingene kostnadsfritt og jeg har allerede fått eierbevis på båten. Dette er en vanlig måte å gjøre det på for å unngå den kroatiske avgiften. Det har tatt et par uker, men den er nå utregistrert og på vei inn i amerikansk register, noe som visstnok er gjort på et par dager. Når det er gjort blir transporten satt i gang, og det er håp om hjemseiling i slutten av april :flag::sailing::cheers: .

 

Det blir spennende å se :cool::cool:

 

feeling_akter.jpg

Link to post
Share on other sites

Regelverket i Kroatia er litt gammelkommunistisk og innebærer at båten ikke kan seiles inn i slovenia hvor den skal transporteres fra før den er utregistrert fra kroatia :boxing: . Når båten er utregistrert i Kroatia er det ikke lengre lov å seile den i kroatisk farvann, i værste fall blir hele balja beslaglagt hvis man blir tatt :eek:

 

hjelper det ikke om man tar den direkt til en annen Sovjetstat da.......... :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett å registrere den i norge før den er her, derfor blir den registrert i USA til den kommer til tyskland.

Lett er det ikke, men det er ikke umulig. Er båten over 10 meter er det snakk om å få en norsk myndighetsperson ambassade/konsulat) til å måle båten og lage identitetsbevis. De lokale myndighetene kan selvsagt nekte båten å seile før du er gjennom hele papirmølla, men det bør ikke ta mer enn en måned. (Det er en del NOR-registrerte fritidsbåter som aldri har satt sin kjøl i norsk farvann, eller betalt mva til den norske stat.)

Link to post
Share on other sites

Lett er det ikke, men det er ikke umulig. Er båten over 10 meter er det snakk om å få en norsk myndighetsperson ambassade/konsulat) til å måle båten og lage identitetsbevis. De lokale myndighetene kan selvsagt nekte båten å seile før du er gjennom hele papirmølla, men det bør ikke ta mer enn en måned. (Det er en del NOR-registrerte fritidsbåter som aldri har satt sin kjøl i norsk farvann, eller betalt mva til den norske stat.)

 

Dette ble undersøkt, men hvis jeg ikke husker feil måtte det være veritas-sertifiserte personer som måtte måle båten osv. Hvorfor iall verden kaste bort tid på det når amerikansk registrering går på under en uke og i tillegg er kostnadsfritt? Utregistreringen tar uansett like lang tid. Vet at muligheten i teorien er der, men ser ingen poeng i å kaste bort tid på slikt byråkratisk tull når noen andre kan ordne dette.. :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor iall verden kaste bort tid på det når amerikansk registrering går på under en uke og i tillegg er kostnadsfritt?

En grunn kan være at sertifikatkrav følger flagglandet, men jeg med den båstørrelsen det er snakk om her og USA som flaggland er det neppe noe problem.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ship og Hoi

 

Jeg kom hjem fra Tyskland for en uke siden. Båten kom til baltik kølln marina i putgarden og ble sjøsatt og rigget der. Da jeg kom ned dit ble jeg møtt av høvdingen for hele baltic kølln (de eier litt av hvert der nede, alt fra restauranter og diverse butikker til denne marinaen. De hadde allerede sjøsatt båten og satt på riggen, men ikke strammet vant eller noe som helst. Han lurte på hva jeg ønsket å få utført, tok noen telefoner og bare et kvarter senere kom det en vanvittig dyktig og servicevennlig mekaniker som sa at han skulle kople sammen alt elektrisk rundt masta og sjekke motoren. Begge deler ble gjort på et veldig ordentlig og profesjonell måte. Dette var sent på lørdag ettermiddag/kveld. Ca. 10 min etter han kom så kom det seil og riggmakere fra Doyle som gjorde ferdig mastearbeidet og satt på seilene. Det viste seg at det var gjort en liten feil rundt innfestingen av forstaget som gjorde at det ikke lot seg gjøre å feste skikkelig uten at masten fikk litt feil trim. De tok derfor ned hele forstaget og holdt på til kl. 9 på lørdagskvelden før de kom tilbakeigjen tidlig om morgenen dagen etter.

 

Jeg hadde ikke med meg så mye verktøy og det var viktig å få båten avgårde så fort som mulig. Jeg kunne velge å gjøre alt selv, men da hadde jeg mest sannsynlig fortsatt holdt på der nede.

 

Jeg er veldig fornøyd med båten og måten opplegget har fungert på, eneste negative erfaringene jeg har hatt har vært at ting har tatt endel lengre tid enn det som ble forespeilt på forhånd, men det var byråkratiet som somlet, ikke megler eller folka der nede. Da jeg overtok båten var den ganske møkkete både innvendig og utvendig. Det var forøvrig ikke så farlig, men det ble endel jobb med det fordi det ikke var noe vann der båten lå og i tillegg var det 3 km til nærmeste butikk. Det tok derfor forholdsvis lang tid å få tak i vann og nødvendige saker så jeg valgte å utsette hele avreisen en dag da det fristet lite å reise med en båt full av møkk. Ellers hadde det vært en lekkasje i kjøleskapet (som forøvrig er nytt) som gjorde at det ikke fungerte. Det fikk vi reparert i danmark for 500 spenn. Ellers var båten komplett utstyrt med alt fra sengetøy, redningsvester, redningsseler, redningsflåte, tauverk, komplett bysse med bestikk og mye mer.

 

Yanmarmotoren har over 10000 timer på telleren. Den er utrolig lettstartet, røyksvak og går veldig pent. Regner med at den holder i mange år til. Ellers fungerte alt som det skulle og jeg er sikker på at jeg har fått veldig mye båt for pengene.

 

Min konklusjon er at hvis man skal ha en bruksbåt over ca 42 fot så er båter fra middelhavet absolutt å anbefale, men jeg ville styrt unna billigbåtene. Serieproduserte båter viste seg dessverre å være vanvittig slitt allerede etter 3-4 år i charter. Båtene blir utsatt for en del belastninger og det er derfor veldig lett å danne seg et bilde av hvilke båter som holder kvalitet og ikke. Jeg ville aldri kjøpt en billigbåt som har vært i charter, selv om den er billig ville jeg heller betalt en hundrings eller to eksra og kjøpt en i Norge istedet. Båten jeg har kjøpt er ganske sjelden (1 i Norge, resten i middelhavet og karibien) og derfor litt vanskelig å finne. Kosmetisk blir båtene aldret forholdsvis fort. Sola er utrolig sterk så ikke regn med at båtene er noe glansbilde utvendig etter noen år i Sola. Jeg begynte forøvrig å rubbe og polere i går og det blir så godt som nytt igjen, men skutesiden tror jeg nok at jeg kommer til å lakkere om noen år.

 

Var forøvrig innom tollvesenet i dag og betalte sånn ca. 190000 i moms som staten sikkert kommer til å sløse bort på noe tull. Galskap for en båt som er 14 år gammel, men papirarbeidet gikk veldig greit og var ikke noe komplisert sak.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Dette ble undersøkt, men hvis jeg ikke husker feil måtte det være veritas-sertifiserte personer som måtte måle båten osv.

Bare for oppdatere gamle tråder med praktisk og faktisk info så har det nylig kommet et rundskriv fra Sjøfartsdirektoratet med informasjon om identifisering og kjenningsmåling av fartøy med største lengde under 15 meter beliggende utenfor Norge (rundskriv RSV 04 - 2007)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg endte opp med en Feeling 486, lik som denne, bare i betydelig bedre stand og et par hundringser rimligere

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=38&page=2

 

Knallbra båt! Holder på å legge inn vannbåren sentralvarme akkurat nå, er et sant helvete å borre gjennom bunnstokkende, det er 6 stykker som jeg må gjennom med to rør. De er over 10 cm tjukke og helt massive hele veien og går helt opp til dørken :headbang::headbang::headbang: Tror ikke det er noe fare for kjølhavari med det første for å si det slik :sailing::sailing::lol::lol: .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg er iferd med å importere en Beneteau 461 fra Kroatia.

 

Er litt itvil om hva reglene er for å få export-tillatelse fra Kroatiske myndigheter.

 

Jeg planlegger å ta siste inspeksjon av båten, betale den, vente på export tillatelse, for så å seile til Slovenia - alt på 3-5 dager (i januar).

 

Jeg har blitt fortalt at det ikke gis export tillatelse før det foreligger registrering i annet lands skipsregister. Det tar muligens flere uker.

 

Noen råd?

 

mh Alf

Redigert av alfs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten min gjennom en svensk megler, og vi registrerte båten over i amerikansk register. Det kostet 200 dollar, men man må ha et firma å registrere den på. Det hadde meglern, så det ble ikke noe problem for meg, og den delen av papirarbeidet tok kun en snau uke. Det andre, med exporttillatelse fra kroatia tok mange uker og gjorde at leveringen ble et par måneder forsinket. En annen mulighet er å kjøpe "prøveskilter" i kroatsia. Det betyr at du utregistrerer båten fra registeret mens den ligger i kroatia, betaler 1000 euro hos myndighetene i kroatia og får noen store klistremerker du klistrer på skutesiden. De tror jeg var gyldige en måned eller noe sånt.

 

Erfaringene så langt, etter å ha brukt båten masse i drøyt 4 mnd er fortsatt veldig gode, jeg synes jeg har fått veldig mye kvalitetsbåt for pengene og båten har fungert helt feilfritt. Gleder meg til skagenseilas om et par uker :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...