Sun Flyer Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Hei, Jeg er midt i dette nå. Det som har blitt gjort foreløpig er: 1. Bestillt og utført måling og utfylling av sjøfartsdirektoratets målebrev. Dette ble gjort av det norske veritas som har en avdeling i split. Leveringstiden på tjenesten var et par uker. 2. papirene for utførsel av båten er levert kroatisk tollvesen og skipsregister. Det som er ferdig av dette er at vi har nå fått utmeldt båten fra det kroatiske registeret. Har dermed startet opp prosessen med å registrere båten i NOR. Dette vil ta 1-2 måneder. Tollklareringen er ikke i boks enda. Den har tatt 2 måneder, men skulle egentlig bare ta 1-2 uker. Min båt skal seiles hjem, så dette har ført til at vi uansett venter til våren med dette. Bruker et engelsk delivery-firma til hjemseilingen. Dette fordi båten har dyp racingkjøl som gjør at den blir for høy til å ta på lastebil. Demontering av kjøl/ror ble for dyrt. Det som er sikkert, er at du blir forsinket. Så bare smør deg med tålmodighet... Hvor i kroatia er båten? mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alfs Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Båten ligger i Sukosan. Kroatisk megler kan ordne amerikansk registrering, det ligger an til at det er det jeg går for. Er bare usikker på om jeg får sette kurs nordover og putte den på en bil før nyregistrering har funnet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Da vi fikk registreringspapirene tok det vel 5 dager fra papirene var mottatt til jeg var ombord i båten i tyskland og seilte den hjem. Det gikk veldig fort. Hvis du tenker å transportere båten på lastebil vil jeg anbefale van der wettering. De driver masse med båttransport og jeg synes opplegget fungerte veldig bra. Eneste minuset og eneste ekstrakostnad som var litt kjedelig var riggearbeidet i tyskland. Tyskerne gjorde om på og forbedre innfestingen til rulleforstaget, noe som gjorde at totalregningen kom på nærmere 10000 kr, men det inkluderte også mekaniker som sjekket motor, koblet opp div. elektrisk osv. Uansett så angrer jeg ikke på det, selv om det ble noen tusenlapper mer enn regnet så gjorde alle folka (tror det var 5 til sammen) en veldig god jobb. Jeg fikk låne bil av høvdingen på marinaen der nede slik at jeg kunne handle inn mat og div. og de ordnet med vannfylling, værmeldinger osv. (jeg hadde ikke med så mye verktøy at jeg kunne gjøre alt dette selv, dessuten tapte jeg endel penger for hver eneste dag som gikk når jeg var borte fra en ellers travel båtsesong hjemme). Kan forøvrig skrive under på at ting kommer til å gå litt tregere enn forventet, men det er forhåpentligvis verdt det! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Båten ligger i Sukosan.Kroatisk megler kan ordne amerikansk registrering, det ligger an til at det er det jeg går for. Er bare usikker på om jeg får sette kurs nordover og putte den på en bil før nyregistrering har funnet sted. Du bør nok vente til den amerikanske registreringen er i boks. Min ligger også i Sukosan. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Spennende med import. Hm, ser dere noen vakre treseilbåter der nede Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Kaftein ØL Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Jeg så også på endel båter i sukosan. Det var en stor og fin marina, men vær klar over at det er mange meglere som selger de samme båtene. I flere tilfeller vet ikke eierne av båtene at en annen megler også prøver å selge de, og det kan skape litt småproblemer. Det lønner seg mao ikke nødvendigvis å handle hos den megleren som gir lavest pris på båten. Gå heller etter den dere får best inntrykk av, og helst en som har gode referanser. Sitér dette innlegget Link to post
alfs Svart 23.November.2007 Del på Facebook Svart 23.November.2007 Megler har vært ryddig så langt, og jeg tror ikke båten er listet hos flere meglere. Han har vært hemmelightesfull med lokasjon og navn på båten, slik at kjøpere ikke kan gå ham forbi. Videre signerte jeg et papir som bekreftet at han hadde vist meg båten, igjen for å ikke bli forbigått. Jeg er ikke sikker på om jeg kunne kjøpt båt uten megler, all den tid jeg ikke kjenner papirmølla i Kroatia. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2007 Megler er et must når man handler der nede, ingen grunn til å tvile på det. Hvilken megler er dette? På marinaen i sukosan var det minst 30 forskjellige meglerkontorer som solgte mer eller mindre de samme båtene, men det var ett som utmerket seg og virket litt mer seriøst. De hadde spesialisert seg på jeanneau og beneteau. Husker ikke navn på det firmaet, men høvdingen der er en tysker. Sitér dette innlegget Link to post
alfs Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Megler er Selmar Yachts. Jeg har sjekket referanser fra andre nordmenn som har handlet med dem, og de sier han er ryddig. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Sjekk bruktbåtene til Eckeryachting,de er et av Middelhavets eldste og største charterfirmaer,er kjent for å ha topp bruktbåter. På alle sine destinasjonere har de egne ansatte som passer på at standarden er på topp på båtene - det gjenspeiler seg i kvaliteten. De har meget godt rykte i charterverdenen. www.eckeryachting.com Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Sunsail har også en brukbar "Brokerage" database med båter rundt omkring.. Tror båtene der også er rimelig godt vedlikeholdt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kaftein ØL Svart 28.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2007 Båten min hadde gått i charter gjennom ecker yachting i 13 år, jeg fikk et veldig godt inntrykk av alle folka derifra, både på de marinaene jeg ikke kjøpte noe båt og der jeg kjøpte den jeg fant. servicemannen som har fulgt opp båten siden den var ny svarer fortsatt på telefon når jeg ringer, har alltid tid til noen spørsmål og virker veldig seriøs Vedlikeholdet er loggført, og det er gjort utrolig mange vedlikeholdsgreier som jeg aldri har gjort med noen av båtene mine. Etter det jeg forsto var dette faste servicepunkter som ble fulgt på alle charterbåtene, f. eks. impellerskifte hver halvår, uansett om motor er brukt eller ikke, ofte oljeskift (husker ikke intervallene), smøring av samtlige kraner og ventiler hver 3 måned, skifte av pakninger i toaletter hvert år, demontering av samtlige vinsjer og oppsmøring årlig, årlig kontroll av redningsflåte, gjennomgang av sprayhood, top og seil og tauverk hvert år, lakkering av interiørdetaljer ved behov, smøring av alle elektriske kontakter, måling av ladespenning og sjekk av vannnivå hvert halvår. Skifte av impeller på jollemotor (! ) osv. Fullstendig overhaling av motor ved 8000 timer (dette gjøres på alle båtene til ecker som rekker å gå så mye før de blir solgt, volvomotorene blir ikke overhalt da de aldri går så lenge før de blir solgt eller byttet). Eneste negative jeg har fant ut var at girkassen er utslitt og må byttes, båten har vært kjørbar og skal til skagen i morgen, men kassa blir byttet ila vinteren (fant ny til 8000 kr). Utover det har alt fungert perfekt hele tiden denne sesongen. En annen ting jeg synes var betryggende var at ved betaling av båten overførte jeg hele oppgjøret til ecker yacting istedetfor megler eller direkte til selger. Ecker er et multimilionsforetak og veldig seriøst. De holdt igjen betaling til selger helt til jeg hadde mottatt båten i tyskland. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Løfter denne gamle tråden litt. Ser dere har hatt et helv... med å få utregistrert båt kjøpt i kroatia , er dette noe som også må på plass om den seiles derifra eller er det kun om den skal inn i slovenia for videre transport ? Er dette spesielt for kroatia eller er det samme trøbbelet med en båt i f.eks tyrkia,hellas,italia,england,fr osv ? Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Løfter denne gamle tråden litt. Ser dere har hatt et helv... med å få utregistrert båt kjøpt i kroatia , er dette noe som også må på plass om den seiles derifra eller er det kun om den skal inn i slovenia for videre transport ? Det må nok på plass før du seiler ut av Kroatia. Hjalp en kjøper ifjor med dette. Han hadde kjøpt en charterbåt der. Vi ventet i 5 uker på papirene. Jeg dro hjem igjen 2 ggr under ventetiden. Etter 5 uker ringte vi til norske ambasaden i Zagreb og forklarte situasjonen. Da ble det fart i sakene. Alt ble ordnet i løpet av 1 uke. Plutselig dukket det massevis av folk opp på kaia. Fra Kroatiske sjøfartsverket, tollmyndigheter, politi, havnemyndigheter. De hadde fått brev fra Royal Norwegian Embassady. Da hadde våre papirer lagt i skuffen til de lokale i ukevis. Antar de gjorde dette for å rettferdigjøre sin egen tilling. At de hadde noe å gjøre!! Ellers kunne vel konteret deres stenges?? Full inspeksjon av Kroatisk sjøfartsverk. Alt var OK untatt livflåten som var utgått på dato. Den ble byttet. Så ble Kroatiske flagget firet, og norske heist opp. Deretter måtte vi forlate havnen og gå ut i internasjonalt farvann, Italia ble nevnt, før vi kunne komme inn til Kroatia på nytt. Og full innsjekking. Dette brydde vi oss ikke noe om, og gikk direkte til neste Kroatiske havn. Båten tatt på land i Koper/Slovenia og fraktet på lastebil til Kiel. Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.