Ingar Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Det skal være nok å løsne umbraco boltene. Da kan flensen normalt trekkes av med håndkraft. I verste fall må man bruke en 3-armet avtrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Jeg skal ikke ha ut klemmeflensen som sitter på akselen. Men få ut de ødelagte boltene. Umbrakohodet på de 2 av boltene falt av. Boltene er harde som diamanter. Jeg klarte å borre med et lite bor, men det brakk. Strategien var å benytte større og større bor helt til hullet var stort nok til å skru en en grisepikk. Men det er letter sagt en gjort. Jo hardere bor man bruker jo lettere har de for å knekke. (knekker borret, så har man virkelig gjort det store) Noen snakket om å benytte en utdriver istedet for grisepikk, men hva er det for noe? Kanskje jeg skulle droppe det hele og kjøpe ny klemmeflens? ;)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Prøv og smør litt med olje på borre innimellom hjelper det.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Sydvesten Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 En "utdriver" har samme funksjon som grisepikken, bare at denne prsses ikke bolten ut. Men du trenger et hull i bolten og du kan slå denne itt.. Normalt skal ikke denne bolten sitte så hardt nå, når presset er borte, men den er vel rustet litt fast vil jeg tro.. Det beste er jo å demonterer hele flensen fra akselen og jobbe innomhus i en god skrustikke, eller få et verkstede til å fjerne den brukne bolten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Jeg skal ikke ha ut klemmeflensen som sitter på akselen.Skjønner at dette ikke er det primære, men vil tro at boltene er langt lettere å få ut hvis du kan bruke en søyleboremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Hvis du må ha av flensen så sitter ofte akselen god selv om boltene er skrudd ut. Husk også at det lønner seg å skru boltene helt ut. Har vært borte i at det er aksler som har spor der boltene sitter slik at klemflensen vil sitte fast selv om boltene bare løsnes. De må da helt ut. Får du ikke av klemflensen da så kan du sette i et par bolter fra motsatt side og legge en stålplate e.l. i splitten som du skrur mot. Da vil du presse klemkoblingen bitelitt ut slik at den slipper akselen. Har gjort dette på 3 båter, og det fungerer fint. Ingen av akslene har vært enkle å lønse uten å gjøre dette. Redigert 18.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Takk for de gode svarene alle sammen. Jeg har god plass til å jobbe foran flensen. Men jeg ser poenget med å få flensen ut av båtent, slik Ingar sier, for da kan jeg benytte søyleborremaskin. Jeg skal også sjekke om motoren og akslingen er riktig sentrert. Det kan jo være grunnen til at boltene har ryket, slik det er nevnt ovenfor. ;)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Skru også boltene gradvis hardere fast, ikke tait til riktig moment på hver bolt med en gang (krystrekk) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Skru også boltene gradvis hardere fast, ikke tait til riktig moment på hver bolt med en gang (krystrekk) Takk OLPI, jeg skal få dokumentasjon på riktig moment, og krysstrekke boltene nå jeg monterer klemflensen etter at flensen er ordnet. Feil moment og ujevnt tilskrudde bolter på flensen kan også være grunnen til at dette skjedde. ;)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Hvis du har lik klemflens som en av de på bildene til Sydvesten så kan du sikkert få Sleipner (69300060) til å sende deg et par bolter. De kan gi deg info om hvilket moment du skal trekke til med også. Mål boltdiam. Redigert 18.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Har du tilgang til et hardmetallbor ? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Hardmetallbor har jeg ikke. Er det vanskelig å skaffe? ;)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Nei, men nå er det litt langt til Oslo. Du kan prøve på et verksted i nærheten. Gjorde same jobben på en Saga for ikke så lenge sidena. Da laget jeg et lite spor i skruen med en tilslipt fil. Så brukte jeg et skrujern for å få skruen ut. Kan vere en fordel å trekke til de gjenverende skruene slik at det ikke er noe press på gjengene på de skruene du skal få ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Smart. ;)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Ja, får du slipt et spor og ikke de løsner, kan du bruke en slagtrekker. Du vet slik du slår på, og da roterer spissen litt samtidig som kraften av slaget er der. Biltema har noen billige iallefall. Og så må jeg jo nevne slipepasta... Prøv litt på tuppen av skrujernet, og det henger som bare fy Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
TMe Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Ville tro at du har mest på å vinne med å kjøpe deg en ny klemflens. Borre ut avbrekte bolter er ofte en utfordring selv for de proffesjonelle. Et avbrekt borr som sitter fast gjør det ikke noe enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Hei. Det kan være vanskelig å bore ut en knekt skrue. Det blir et mye bedre forhold å jobbe når man bruker søyleboremaskin og man får spent arbeidstykket skikkelig fast. Da er det best å ta klemflensen av før man skader skruene. For å løse skruene er det flere som har anbefalt et annet verktøy enn grispikk. Denne har jeg brukt med godt resultat. Det er viktig å bruke riktig bor, se Luna. Her er en link til Luna som selger denne Skruavtrekker Sitér dette innlegget Link to post
marefolan Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Du kan bare glemme å bore ut og bruke skrue utdrager (eller grisep...) de er av herdet stål. Jeg har nok lik klemflens som deg og der klemmes flensen rundt Akselen med tre herdede unbrako M10 fra hver side. Løsne alle gjenværende skruer med riktig Unbraco nøkkel. Slå inn en kile eller en gammel skrutrekker mellom klemflens delene for å løsne flensen fra akselen. Demonter klemflensen. Kjøp NY klemflens med nye bolter og monter denne. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) Jeg nekter på tro at det å kjøpe ny flens er det eneste saliggjørense her. vi snakker om en flens som en brukket bolt eller to, herdet eller ikke herdet... Men det er da ingen heksekunst å den ut.... Men jeg er enig i at flensen bør tas av akslingen slik at man står godt når man skal jobbe med dette, har du tilgang til skruen, så kan du slipe et spor i den, og forsøke med en slagskrutrekker, stikker noe opp så kan du sosøøke å sviese fast en mutter i det som er igjen av bolten.. Det å kjøpe en ny klemflens uten engang å ha forsøkt skikkelig å få ut den gamle er en "kjærring" løsning etter min mening... Du har ingenting å tape her uansett... Dette er ikke noen sofistikerte skurer, de har muligne en styrke på 10,9 men ikke mere og de er fullt mulig å bore i med et godt harmetallbor og en skikkelig boremaskin... Redigert 19.Februar.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
horg Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Det å kjøpe en ny klemflens uten engang å ha forsøkt skikkelig å få ut den gamle er en "kjærring" løsning etter min mening... Du har ingenting å tape her uansett... Dette er ikke noen sofistikerte skurer, de har muligne sn styrke på 10,, men ikke mere og de er fullt mulig å bore i med et godt harmetallbor og en skikkelig boremaskin... Så enig, så enig, med deg sydvesten Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Bor i hardtmetall (koster gjerne litt over hundrelappen for en bor) og extraktor lik den avbildet over produsert av Ridgid kan gjøre susen her. Bruk så stor exstraktor som mulig, de tynneste knekker lett. Boret må være rett dimensjon for extraktoren, dette er viktig. Ellers får man ikke inn extraktoren eller med for stort hull vil den ikke få tak. Å bruke varme er ikke så lurt på umbrakobolter, da blir de enda hardere. Det som kan hjelpe er å la koblingen ligge i en pøs med diesel over natten, dette løser opp evt. rust som den knekte bolten henger i. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Hva er sn styrke på 10? Bolter leveres vanligvis i kvalitet/fasthetsklasse 8.8 , 10.9 og 12.9. Unbrakobolter oftest 12.9 Har aldri sett hardmetallborr i handelen som kan borre i stål. Betongborr vil ikke funke med mindre de slipes om noe som krever tilgang til diamantskive. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Hva er sn styrke på 10? Det kalles for skrivefeil siden du ikke var klar over det, men det er rettet for en stund siden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hasla 26 Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 Hei jeg har hålt på og borret ut en sånn hard skrue på bil en gang i tiden.Kjøpte først bor på Biltema ca 20 kr men det hjalp ingen ting.Etter en dags boring dro jeg på jernvare samme bor ca 300 kroner diamant bor hjalp ikke dette helle blir varmt.Så viktig att du kjøler ner bore med olje eller så står du bare og stamper boret blir sløft.mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Nemo Svart 19.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) Betongborr vil ikke funke med mindre deslipes om noe som krever tilgang til diamantskive. Riktig, men da virker en betongbor ganske bra. Du kan også slipe den på en vanlig smergelskive. Fikk en gang et "godt råd" om å bruke grispikk til å ta ut en knekket skrue med. Etter å ha borret gjennom skruen, var det "bare" å ta den ut med grispikk. Resultat, grispikken knakk og problemet var da å få den ut. Her slipte jeg et murbor og borret den ut, det gikk noe tid. Til slutt ble skruen tatt ut med skruutrekkeren som er avbildet ovenfor. Det er viktig å bruke riktig diameter på boret. Er boret for stort, slip det ned til rett størrelse. Bare et hint, er det mulig å komme til å bore fra motsatt side på skruen? Redigert 19.Februar.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.