Jump to content

Klemflens til aksling, 2 muttere har bare falt av.


Tutti Frutti

Recommended Posts

Sverre Olav,

 

dette var en svært flott fremstilling av forholdene ombord omkring klemflensen.

 

Antar at du har benyttet søkefjær når du beskriver avstandene.

 

Jeg tror det er klokt å ringe til Sleipner Motor og drøfte målene dine.

 

Du synes jo ikke å ha noen sideveis variasjon, bare høyde-variasjon.

 

Det skal vel ikke så mye til med løft av motoren i forkant før du får noe mindre avvik i øverkant.

'

Jeg tror jeg ville starte med å heve motoren i forkant.

Link to post
Share on other sites

Volvo har 0.1mm som max avvik. Men har du nedviklet gear og gummilabber vil motoren løfte seg litt i bakkant slik at den nedre klaringen forsvinner.

Har imidlertid aldri lest noe om hvordan man kan ta hensyn til dette.

 

Det ligger en VP installasjonsmanual i arkivet.

 

Selv om glippen forsvinner når skruene strammes så vil flens og aksling stå i spenn, det skal være under 0.1mm når flensen er løs.

 

(Klemflensen ser ut til å være "original" VP)

Link to post
Share on other sites

Ingar; stort sett alle motorer " setter seg " litt sideveis når de går også, hvor mye avhenger vel av dreiemomentet som tas ut til enhver tid.

Dette er det vel strengt tatt heller ikke mulig å kompensere for ?

 

Min helt egne og personlige teori, er at det er større spillerom enn leverandørene av lagre og aksler vil innrømme. Hvis ikke hadde det ikke vært en eneste trebåt der lageret hadde vart mer enn noen uker..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Eller fremstilt på en litt annen måte:

 

Vær også obs på at propellakslingen henger i et gummilager. Derfor må du ta vekten av akslingen ved å henge den i en hyssing eller et eller annet. Dette er noe du må gjøre før du begynner å titte på oppretting.

 

+0,15 på hver side forteller at motoren sideveis er uten vinkelavvik og det er bra. Men dette målet forteller ikke om motoren er sideveis parallellforskjøvet i forhold til propellakslingen. Hvis du dytter propellakslingflensen (etter at denne er trukket til) forsiktig inn i gearflensen og den entrer uten å bøye på noe, så skal du være ok.

 

0 i overkant og +30 i underkant forteller at motoren er for høy i forkant. Eller at de aktre festene har sægget litt. Prøv å heve motoren litt i bakkant og se om målet går mot null, og at du tilslutt har samme mål oppe som nede. Hvis så er tilfelle, så har du nå motor- og propellaksling på linje. Målet forteller ingenting om hvorvidt motoren er parallellforskjøvet i forhold til propellakslingen. Samme test med flytting av propellaksling må foretas.

 

Det er noe som sier meg at når du har trukket til klemflensen og henger opp akslingen, så vil du kunne se en meget bedre oppretting enn den du har nå.

Link to post
Share on other sites

Ingar; stort sett alle motorer " setter seg " litt sideveis når de går også, hvor mye avhenger vel av dreiemomentet som tas ut til enhver tid.

Dette er det vel strengt tatt heller ikke mulig å kompensere for ?

 

Min helt egne og personlige teori, er at det er større spillerom enn leverandørene av lagre og aksler vil innrømme. Hvis ikke hadde det ikke vært en eneste trebåt der lageret hadde vart mer enn noen uker..

 

Suzuki

 

Alle opprettingstoleranser legger inn 'naturlig avvik'. Denne kan være pipe strain (pumper), termisk vekst, torsjonspåvirking etc.

Link to post
Share on other sites

Alle opprettingstoleranser legger inn 'naturlig avvik'. Denne kan være pipe strain (pumper), termisk vekst, torsjonspåvirking etc.

 

Absolutt.

Men -+5 er ikke det samme som +4-1.

Såvidt jeg kan forstå kan ikke en motor gi et naturlig avvik innenfor en degauss kurve, ettersom den roterer bare en vei...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vær også obs på at propellakslingen henger i et gummilager. Derfor må du ta vekten av akslingen ved å henge den i en hyssing eller et eller annet. Dette er noe du må gjøre før du begynner å titte på oppretting.

Du er nok inne på noe Hulda. Jeg tror også at det ikke er så ille som 0,30mm nede, da den henger på gummilageret. det er jo tross alt noen kilo. Jeg skal prøve å henge akslingen opp i et tau, for å se om denne vekten i det hele tatt utgjør noe forskjell.

 

Hei Ingar, takk for tipset om VP installasjonsmanualen i arkivet, jeg laste den ned.

 

Mvh

Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut som det bare er akselen som henger litt på egenvekt...om ikke så er vel motor høy i bakkant..ikke i forkant? :confused:

 

Og med så lite avvik er det i allefall ikke det som er grunnen til bolthavariet vil jeg tro.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått følgende IM, som jeg synes var så godt råd at jeg velger å legge den ut:

Sitat start IM>>

De fleste flensene på aksling og gear har en entrekant de går inni og "låser".... Dette gjør at du ikke behøver å henge akslingen opp i noe tauverk etc.... du har jo løsnet boltene litt og det burde holde når du skyver flensene sammen igjen.

Du har mål 0,30 i nedrekant....... er akslingen din midt i hylsen? Det er noe av det mest grunnleggende når du skal begynne å rette opp. Når du har fått kilt akslingen din midt i hylsen kan du se hvordan motoren står i forhold.

Er alle boltene i klemflensen trukket til slik de skal? Ja de som kniper rundt akslingen, ikke de i gearflensen...

Er alt dette gjort og du fortsatt har de tallene du oppgir ser det ut som om motoren skal løftes i forkant.... Det kan og være en fordel å rotere akslingsflensen og se om det gir de samme tallene uansett hvordan den står i forhold til gearflensen... viktig å la gearflensen stå i ro.

 

Hvis båten står på land skal du og være obs på at det kan være at du lurer deg selv litt hvis den ikke hviler godt på kjølen..... altså har et større heng som medfører at den tunge maskinen sørger for at der er svikt i skroget.....dette kan medføre at du ikke får det helt korrekte bildet av hvordan motoren er i forhold til akslingen/hylsen....

<< Sitat slutt IM.

 

Mitt svar på dette er:

Jeg har ikke trukket flensen helt sammen. Dette skal jeg gjøre etter råd fra deg. Målene er egentlig oppe=0,05mm, venstre/høyre=0,20mm Nede 0,35mm. Når jeg trekker til løfter asklingen seg sikkert litt. Jeg har heller ikke trukket til boltene rundt selve asklingen ordentlig heller, så jeg skal følge dette rådet også.

 

Mvh

Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke trukket flensen helt sammen. Dette skal jeg gjøre etter råd fra deg. Målene er egentlig oppe=0,05mm, venstre/høyre=0,20mm Nede 0,35mm. Når jeg trekker til løfter asklingen seg sikkert litt. Jeg har heller ikke trukket til boltene rundt selve asklingen ordentlig heller, så jeg skal følge dette rådet også.

 

Nå har jeg gjort som nevnt ovenfor. Målene Oppe=0mm og nede=0,25mm. Så glippen ble redusert noe, men i følge Volvo Penta så skal den være mas. 0,1mm. Jeg får måle på nytt når båten kommer på vannet, det kan jo være at tyngdepunktet og/eller belastningen på skroget er slik at det gir utslag i feil retning.

 

:)Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om motoren er for høy i forkant og/eller for lav i bakkant.

 

Anbefaler at du ved sjøsetting vurderer vibrasjonen på akslingen.

 

Jeg pleier å legge hånden på pakkboksen og kjenne om det er tendens til vibrasjon - det skal det ikke være.

 

En annen, bedre teknikk, er å anskaffe seg et måleur, eksempelvis som ett av disse:

 

http://www.diesella.com/Måleure-80.aspx

 

og måle vibrasjon av akslingen ved inngang til pakkboksen.

 

Denne skal normalt sett være tilnærmet 0.1 mm - slik jeg har lært.

 

Som nevnt er det vanligvis lett å kjenne med hånden om vibrasjonen er til stede eller ei.

 

Forstår imidlertid at noen kan ha vansker med å komme til området hvor akslingen går gjennom klemflensen.

 

Sjekk også med linjal om flemflensen er for lav/høy ved kontakt med girflensen.

 

Til informasjon tok jeg selv ut en aksling sist høst.

 

Da jeg skulle presse akslingen med flens inn på girkassen gikk den rett inn uten noen justering av tyngden på akslingen.

 

Jeg har i tidligere båter under opplag også registrert at akslingen normalt sett skal gli rett inn i girkasseflensen.

 

Jeg hadde i en annen båt en temperatursensor ved pakkboksen som målte temperaturen.

 

I tillegg hadde jeg temperaturmåler på vannet som ble tilbørt pakkboksen.

 

Ved å sammenligne disse to temperaturene kunne jeg vurdere om det ble økt belastning i pakkboksen - ved ett tilfelle (en dag) i løpet av 5 år var dette nyttig.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg gjort som nevnt ovenfor. Målene Oppe=0mm og nede=0,25mm. Så glippen ble redusert noe, men i følge Volvo Penta så skal den være mas. 0,1mm. Jeg får måle på nytt når båten kommer på vannet, det kan jo være at tyngdepunktet og/eller belastningen på skroget er slik at det gir utslag i feil retning.

 

:)Sverre Olav

 

Bakre motorfester står forenom gearflensen. Når du senker foran, vipper gearflensen opp. Det betyr at vinkelen du er ute etter å redusere, vil bli redusert. Samtidig forandrer du paralelliteten til akslingene. Derfor må du litt ned i forkant, og litt ned i akterkant. Men mer ned i forkant enn i akterkant, osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Apropos gir/aksling-flens. Kan noen gi et råd om demontering?

 

Jeg må ta ut en bolt ('A') av en flens som vist på bildet. Boltens hode butter imidlertid mot del 'B'. Indre halvdel av flensen kommer lett av ved å skru opp alle fire boltene og trekke akslingen litt ut, men dette gir ikke boltene større frihet. Såvidt jeg kan forstå, må delene 'B' og 'C' tas bort for å gi boltene fri passasje.

 

Er delen merket 'C' en skru-ring som kan skrues av? Tverrsporene i del 'C' tyder på det. I såfall, må man bruke et spesialverktøy eller kan den skrues av ved å banke lett på skrå med en meisel?

 

Er det noen på Plassen som har erfaring med en slik flens?

 

flens.jpg

 

flens3.jpg

 

(Ved vårpusskontrollen viste det seg at bare én av de fire boltene hadde mutter. Bare Neptun vet hvor det er blitt av de tre andre!).

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vei hjem fra påsketuren idag sa det skikkelig DUNK!!! utenfor Håøya. Jeg åpnet motorrumsluka og så at klemflens og fleksibel kopling på Bab. akslingen hadde skillt lag. Muttere og brekte og bøyde bolter lå spredt utover i bunn av båten. Jeg regnet med at jeg kun trengte å sette i nye bolter da flexkoplingen og det øvrige så OK ut. Jeg gikk videre for en motor, og oppdaget da at akslingen som ble trukket rundt av propellen roterte med godt synlige kast. Enten har jeg gått med kast hele tiden, og da kan jo dette være forklaringen på tretthetsbrudd i boltene, ellers så kan boltbruddet ha resultert i at akslingen ble slått skjev? Ikke vet jeg. Båten må ihvertfall på land og akslingen ut for oppretting. Hvilken annen skade som kan skje i en slik situasjon vet jeg ikke, men jeg kunne ikke se andre feil i farta. Får ta en tur ned i havna i morgen og sjekke nøyere. Er det noen som kjenner til et verksted i osloområdet som retter akslinger til båter? Tidligere vet jeg at Kristoffersen og Bekken rettet opp og ballanserte mellomaksler til biler. De tar kanskje båtjobber også?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

rem, dette var da en særdeles lite hyggelig kontraopplevelse i forhold til bestått D5L-eksamen.

 

Jeg har kjennskap til en bekjent som hadde noe tilsvarende problem for ca 2 år siden med mye materielle skader. Han tok bl.a. ut girkasse.

 

Jeg mener å erindre at problemet berodde på problemer med motoropphengene - men er ikke sikker på om det var hovedårsak.

 

Har du sjekket at alle fire motorlabber ser bra ut?

 

Noen av de andre spørsmålene får du fort svar på.

 

Lykke til med arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...