Jump to content

Klemflens til aksling, 2 muttere har bare falt av.


Tutti Frutti

Recommended Posts

Det kan vel også være greit å se på prisen for en ny klemflens. Jeg mener at en klemflens opptil 45 mm aksling koster i underkant av kr. 2.000 hos Sleipner Motor. http://www.sleipner.no/no/design/Documenta...r_Veil_2006.pdf

Med mindre man har gode kontakter med verksted - kan kostnaden til kjøring til og fra, egen og andres arbeidstid, forbruksmateriell o.a. fort komme opp i denne prisen.

Dersom man har glede av å utføre arbeidet selv - er dette jo selvfølgelig et annet regnskap.

Jeg pleide å sette inn umbraco-skruene på klemflensen med kobberpasta - da var det som regel lett å løsne dem trass trange arbeidsforhold (Scand Atlantic med Yanmar 6 LYA STE).

Jeg løsnet akslingen fra klemflensen hver vår for å se om motoren hadde "vridd" seg foregående sesong.

Link to post
Har aldri sett hardmetallborr i handelen som kan borre i stål. Betongborr vil ikke funke med mindre de

slipes om noe som krever tilgang til diamantskive.

Det er ikke betongbor jeg snakker om når jeg sier hardtmetallbor. Det finnes bor som er laget for å borre i hardere ståltyper som er av hardtmetall. De ser gullforgyllt ut og er mye hardere enn vanlige bor som er merket HSS. En skikkelig verktøyforhandler har slikt på lager, jernvaren på senteret har ikke slikt.

Link to post

Borring (med hånd drill) i 12.8 unbraco bolter er temlig fånyttes. Jeg vet ikke hvordan det ser ut med plass etc bak motoren men vil tro at det letteste er å forsøke å demontere hele klemflensen. Om det så skal bores ut eller slipes spor eller vrakes er det uansett lettere å gjøre det når hele delen ligger foran en på et bord enn å ligge sammenkrøket bak et gear.

Link to post

Flott. Ser at Luna leverer hardmetallborr. Ulempen er at et 10mm borr koster 728kr +MVA.

 

Dersom man skal kjøpe et par borr eks. 3mm og 10mm blir det fort penger av det. Blir attpåtil borrejobben misslykket kan det kanskje tenkes at "kjerringløsningen" ikke er så dum likevel.

 

Alt etter hvor mekkekyndig man er lønner det seg likevel å prøve, og i første rekke uten å borre. Er bolten slitt av pga. overteiting behøver ikke den gjenværende biten å sitte veldig fast. Er biten rustet fast kan det ofte kreve sin mann.

 

Husk også at det er en teknikk som heter gnisterosjon som kan nyttes. Et av medlemmene her på forumet nyttet dette med hell på avbrukket manifoldbolt for en del tid tilbake. Kostnaden bør dog veies opp mot "kjerringløsningen"

Link to post

Går det ikke an å forborre med så tykk borr som mulig iforhold til den knekte bolten for så å gjenge opp med lings, skru inn lings skrue og teit til. Da vil vel muligens skruen slippe :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja nå er vinterferien slutt, så nå har jeg vært nede i motorrommet for å prøve et siste forsøk på å fjerne de 2 brukne boltene. Det gikk jo som sagt dårlig før vinterferien, med grisepikk og håndbor, da borret ikke tok ordentlig. (stålet i boltene var for hardt). Men takket være alle forslagene i denne tråden, så fikk jeg inspirasjon til å prøve ut en ny taktikk.

 

Jeg fikk boltene ut!!

 

Med en liten diamantkappskive på bare 1,5 cm. (6 stykker a kr.150, Clas Ohlsson), Cotech tool (Clas Ohlsson), Slagstrutrekker (Biltema). Tilsammen verktøy for under kr.500,- (Hadde alt fra før untatt, kappskiven)

 

Det jeg gjorde var at jeg benytte diamantkappskiven og kuttet et spor i enden på bolten (se bildet), det var utrolig enkelt med 32500 omdr. med Cotech tool.

To av boltene kunne jeg bare skru ut med en vanlig skrutrekker, og den tredje satt litt hardere, slik at jeg måte benytte slagskrutrekker.

Alt var utrolig enkelt og hurtig utført.

 

Under arbeidet så løsnet hodet på enda en bolt!! (Skremmende) Hadde dette skjedd i sommer, så hadde jeg sikkert mistet fremdriften, midt ute på havet!

Jeg fant ut at momentet på boltene var veldig ulikt, og det er sikkert dette som er grunnen til at boltene til slutt brakk av ved hodet.

 

Så konklusjonen er å gå over boltene på klemflensen til akslingen med momentnøkkel.

Jeg har ikke fått sjekket om motoren sitter riktig i forhold til akslingen, dette skal jeg gjøre neste gang.

Det var ny motor i år 2000, montert av autorisert verksted, men det er vel ingen garanti.

 

Her er noen bilder.

 

Takk for all hjelpen.

Med vennlig

Sverre Olav

 

bolter.jpg

cotech.jpg

trekker.jpg

Link to post
Da jeg monterte samme systemet på Hulda, brukte jeg moment. Selv som garvet mekaniker var jeg forbauset over hvor lavt momentet var. Jeg hadde lyst til å trekke til mye hårdere.

 

Helt enig. Jeg er neppe noen gavet mekaniker, men ble selv overrasket over hvor lavt momentet var på min klemflenskobling av Centafleks type. Dessuten var det nesten helt umulig å få riktig og jevnt moment, selv om jeg holdt på i 2-3 timer. En skrue hadde alltid litt lavere moment enn de andre, strammet jeg den, ble de andre tre løsere igjen.

Tror det ble bra til slutt uansett.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ser der var de ute. Ofte de enkle metodene som fungerer.

 

Så gjenstår det store spørsmålet, hvorfor røk dem?

 

Dårlige bolter?

Feil montering?

Vibrasjoner som forårsaker materialtretthet?

 

Uansett ville jeg skaffet beste kvalitet bolter, sjekket oppretting av motor og montert de nye boltene med korrekt moment.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Fin du fikk løsnet boltene til slutt. Bra fremgangsmåte! :flag:

 

Dette er et klassisk eksempel på et meget vanlig problem med høyfaste bolter av denne typen. Jeg har gjennom tidene opplevd en rekke "uforklarlige" brudd ved overgang stamme/hode. Ved tiltrekkingen får en her en stor mekanisk spenningsspiss som lett fører til brudd, spesielt da materialet er veldig sprøtt. Noen ganger ryker boltene allerede ved tiltrekkingen (med riktig moment). Og da det uansett blir stående store strekkspenninger her, vil en lettere få tretthetsbrudd ved vekslende belastning. I mange tilofelle er det også påvist begynnende brudd under hodet fra produksjonen. Skruehoder som detter av under demonteringen er heller ikke utypisk. Har sett det mange ganger på større maskiner.

 

Det er en gylden regel at en i størst mulig utstrekning bør unngå å benytte sylinderhodeskruer, og spesielt unngå de høyeste fasthetsklassene som 12.9. Når en av plasshensyn må bruke sylinderhodeskruer er det en god regel å konstruere for en noe lavere fasthetsklasse som 10.9. Vanlige bolter finnes normalt i 8.8, men det er for dårlig for sylinderhode med innvendig sekskant. Hodet holder da ikke tiltrekkingsmomentet. Neste problem er at, selv om en spesifiserer fastehet 10.9, så kan en få levert 12.9 (de tilfredstiller jo kravet). Regelen er da likevel å bruke tiltrekkingsmoment for fasthetsklasse 10.9. (som normalt er ca 80% av momentet for 12.9)

 

Når det gjelder det aktuelle tilfellet er det meget sannsylig at boltene er blitt skadet under tiltrekkingen. Det ville være helt typisk. Dersom boltene og tiltrekningsmomentet er for fasthetsklasse 12.9 ville jeg redusert momentet noe. Dersom jeg får oppgitt gjengedimensjon og fasthetsklasse (skal være stemplet på skruehodet) kan jeg sjekke med tiltrekningstabellene mine.

 

Bruk alltid momentnøkkel og riktig moment. Skruene skal være smurt på gjenger og under hodet. Vanlig "feeling" gir for høyt tiltrekningsmoment på små bolter og for lite på store boltdiameter. Dette er ifølge tester gjort med erfarne montører.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Når det gjelder det aktuelle tilfellet er det meget sannsylig at boltene er blitt skadet under tiltrekkingen. Det ville være helt typisk. Dersom boltene og tiltrekningsmomentet er for fasthetsklasse 12.9 ville jeg redusert momentet noe. Dersom jeg får oppgitt gjengedimensjon og fasthetsklasse (skal være stemplet på skruehodet) kan jeg sjekke med tiltrekningstabellene mine.

 

Jeg skal gi deg info. NilsPils, men det blir nok ganske sent i kveld.

Jeg er imponert over kunnskapsnivået her. Trodde ikke jeg skulle lære så mye på gunn av noen bolter!

 

MVh

Sverre Olav

Link to post
Til Info:

Jeg tror kanskje ikke klemflensen og boltene er levert fra Sleipner Motor og DIN 912 Kvalitet 12.9 er derfor ikke noe du bør gå ut fra. Du vet jo imidlertid hva slags nye bolter du setter i så da kan du få brukt riktig moment når du skal montere.

 

Det er riktig. Det er en VolvoPenta flens, Googlet nummeret som står på godset på VolvoPenta flensen, men fant ikke noe info om den. Må vel snakke med en forhandler.

 

Mvh

Sverre Olav

Link to post

Hei,

Det var jo totalt 3 bolter som bare datt av klemflensen til akslingen. Jeg fant ut at det var stor forskjell på momentet som boltene var tiltrukket med. Men etter råd fra dere, så var det viktig å sjekke om motoren var parallell med akslingen, da dette også kunne være en årsak. Nå har jeg vært i båten og løsnet klemflensen fra akslingen og målt om det var noen skjevheter.

Noe skjevhet var det, så spørs det om det er innenfor toleransegrensene, hva de måtte være?

 

Øverst var det 0mm, høyre/venstre=0,15mm og nederst 0,30mm. Se figur.

Er det akseptabelt å ha 0,30mm nede. Jeg tror dette kan ha sammenheng med, at akslingen henger litt på gummiforingen. Den lille glippen forsvinner jo, når flensen strammes til med alle 4 bolter.

 

Mvh

Sverre Olav

 

 

Aksel_retting.jpgAksel.JPG

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...