Jump to content

Aquamar Bahia 20, lurer på å kjøpe......?


wilma

Recommended Posts

Tiden er inne for noe nyere enn det vi har i dag. Er ute etter en båt i størrelseorden 18-22 fot, som har mulighet for toalett, kokeplate, vask og overnatting. Har funnet fram til nevnte båt. Er det noen som har erfaring med denne båten, både positive og negative? Ser at TJ har nevnt dette før, men det så ut som om det er blitt noen år siden, kanskje har flere erfaring med denne båten nå? Tips i prisklassen 250-300000 mottas gjerne.....

Link to post
Share on other sites

Båten er helt fin den. Du får det du ser og det du betaler for. Ikke veldig god i sjø, men veldig praktisk. Har ennå ikke sett en annen type båt i denne prisklassen jeg heller ville hatt. Har ikke peiling på hvordan det ville vært å selge den igjen, men regner med at den ikke holder seg så godt i pris som mer annerkjente merker. Har selv kjøpt båt for å ha den lenge så det var ikke noe jeg tenkte på da jeg kjøpte. Motorvalg bør være 90 eller 115hk. Se etter lekasje i cabin, en svakhet med båtene. Litt liten bensintank, men nok av plass om en ønsker å bytte til større.

Var på messe nå og så på en brasiliansk type som heter style. Pris litt i overkant av 300.000. Så lekker ut, så om du vil strekke deg litt på pris og ikke er opphengt i merker er kanskje dette noe å se på for deg.

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbakemelding på at denne båten med 115 hk vil ligge på ca 275 000,- Det er absolutt interessant. Med tanke på annenhåndsverdien kjøper også vi båt for lang tid framover, så det er ikke vektlagt så veldig mye. Det viktigste er at vi selv er fornøyd og vil trives med valget vårt. Joda, klar over trefot syken, men her er det snakk om båt i kombinasjon med hytte, da begrenser det seg selv. Med tanke på lekkasje inn i cabin, er dette noe selger/verft kan forebygge (tar det opp med selger før kjøp), eller må vi vente på at lekkasjen oppstår. Hvor/hva er årsaken til lekkasjen? Tj, har du fått problemer med dette, og hvordan løste dette seg?

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen merkelig grunn kommer det vann langs veggene på innsiden av ankerbrønnen forran. Der er det ikke tetningsmiddel mellom skrog og overbygg og dette må påføres. Ikke store greiene altså, men det er et herk å komme til. Det løser seg ved at jeg selv gjør jobben med å tette.

Ta også en titt på kalesjeløsningen over der du åpner vindskjermen for å komme fram på dekk. Det er konstruert slik at det umulig kan bli helt tett, men de dråpene som blåser inn der finner ikke veien til cabinen. Ikke noe problem, men sikkert irriterende om du er veldig nøye på ting. Ja, om du er veldig opptatt av finish og detaljer er ikke dette båten for deg.

Men er du, som jeg var, ute etter billig båt med toalettrom, vask og kokemuligheter og en cabin det går an å overnatte i så finner du ikke andre alternativer til den prisen.

Noe å tenke over: Ser du bor i Akershus, nybåtene av denne typen selges vel i Haugesund. Aldri en fordel med så stor avstand mellom kjøper og forhandler om noe skulle skjære seg.

Ønsker du mitt inntrykk av forhandler kan du sende meg en IM. Gidder ikke ta det hele over forumet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare gode erfaringer med min Skibsplast 605. Den har god finnish, praktiske løsninger og kvalitet som gjør at båten holder seg godt år etter år uten for mye vedlikehold. Jeg vurderte selv alt som finnes av båter i denne størrelsen. Det som avgjorde valget for meg var: mange praktiske løsninger som du setter pris på i bruk, god annenhåndsverdi og gode alround bruksegenskaper. (Passer like godt til kosetur med solbading som til fisketur i ruskevær)

 

Det er en ting som er dumt og det er at Skibsplast ikke lenger har samarbeid med Suzuki. Brukte båter av 605 har i mange tilfeller Suzuki 70HK 4takt eller Suzuki 150hk 2takt, og det er synd fordi skal båtens egenskaper komme til sitt rette bør den ha Suzuki 90/115/140hk 4takt. Men hvis du følger med på FINN dukker det innimellom båter med det riktige motorvalget.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

I fjor fikk jeg beskjed fra Haugaland båt at Aquamar ikke ble satset på pga mye reklamasjon, ble da anbefalt Selva.

 

Dette er på hjemmesiden til Haugaland båt:

 

NKT Fritid A/S, Bjørnstadveien 103, 3070 Sande, Telefon : (+47) 33 77 76 22, Faks : (+47) 33 77 76 23, Mobil : (+47) 92 40 30 62, E-post

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg faktisk forstå. Om båten jeg fikk var representativ har nok forhandler et par arbeidsdager i oppretting av småfeil pr. båt. Og slik jeg forsto hadde de store problemer med å sende regningen videre til fabrikk - kulturforskjeller kanskje? Så at dette ble en båt forhandler ikke ble så veldig glad i skjønner jeg.

Ved siden av det jeg nevnte lenger oppe i tråden har jeg måtte skifte en del skruer og fester på dør og beslag. Og som sagt tidligere - er en opptatt av finish er ikke dette båten en bør kjøpe. Kan en leve med noen småting som en selv retter opp uten at det ødelegger båtgleden får en utrolig mye båt for pengene. Irriterer slike småfeil som en løs skrue, en popnagel som har litt slark osv går nok hele første sesongen til å reklamere.

Jeg er storfornøyd med båten. Har hatt kontakt med 4 andre eiere i distriktet rundt meg og deres konklusjon er også at de er veldig fornøyd. Ingen har hatt store problemer, men småting går igjen.

 

Konklusjonen min er at jeg anbefaler båten på det varmeste med forbehold om at en ikke forventer luksusfinish og ikke irriterer seg over småting. Kjøper du en brukt er nok småtingene ordnet opp i og du får en ferdigskrudd båt :-)

 

Prisen du har fått oppgitt virker grei. Jeg betalte 140.00 for båt med kalesje for to år siden (uten motor). Så et par avertert på finn i sommer. Prisen på tre/fire år gamle båter lå fra 175 - 230. De billigste hadde 75/80 hk som bare må være for lite.

 

Drago ligger en prisklasse over aquamaren. Det samme gjør vel Selva sin daycruiser. Når en kommer opp til 300.000 begynner det å bli litt mer å velge mellom.

En litt enklere båt enn aquamaren, men litt tryggere å kjøpe i henhold til småfeil er nok quicksilver som wave kjeden selger. Litt rimligere også, men da mister du toalettrommet, kokemuligheter og vann. Samme med Galeon også tror jeg.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk tj for rask og utfyllende informasjon. Har en viss ovenbærenhet(!)/ forståelse når det gjelder mindre feil og mangler. Er derfor fortsatt interessert i denne båten, men takk til dere andre for tipsene. Med i konkurransen er helt klart brukte utgaver av skibsplast 605, men det er jo noe spesielt med helt nytt. Skal ikke si noe sikkert ennå, det er jo båtmesse i Lillestrøm om en måned. Alle forslag vil bli sjekket ut, men minstekrav er toalett/porta potti, vask og kokemuligheter.

Link to post
Share on other sites

NKT sa i fjor sommer de kunne skaffe Aquamar gjennom den nederlandske importøren.

 

Kjenner to som har Aquamar Aquatim, de kjøpte denne fordi den hadde bedre kvalitet enn Drago Sunday Fishing, så det ser ut til å være litt forskjellige oppfatninger om kvaliteten på disse billigbåtene.

 

Så også på Quicksilver før jeg kjøpte båt. Syntes kvaliteten på luker, gangjern og låsemakanismer virket elendig. Et par Quicksilver båter skal dessuten ha gått ned på Väneren.

 

 

OceanMaster 620 C kan vel være en båt å ta en kikk på. Den koster 299 tusen med 140hk. Med en 115Hk bør det da være mulig å få med en av utsyrspakkene for 300 tusen.

 

 

En annen båt du bør ta en titt på er Beneteau 650 C, Ser på boat.no at prisen er 348 tusen med 115hk. Tror prisen der er "villedende", båtene selges for kampanjepris hele året.

 

I tilegg er det muligheter til gode rabatter på disse båtene da det er stor konkuranse på forhandlerleddet. Beneteau utenbords båter selges av alle Suzuki forhandlere. I tilegg hjelper det på rabatten å nevne Jeanneu, tydligvis stor konkuranse med søsterverftet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt risikoen med å kjøpe en ny billigbåt som svært få har erfaring med kvaliteten på. Kjøp heller en brukt båt av kjent merke og bytt til ny motor. F.eks ligger det en Skibsplast 605 1999 mod med 150hk 2 takt på finn.no til kr.200.000,-. Jeg ville ha vurdert å kjøpt denne å byttet inn motoren på et suzuki forhandler i ny Suzuki 90hk 4.takt. Da får du med nytt ledningsopplegg og instrumenter. Hvis du er heldig her så kommer du ut med totalpris under kr.250.000,- og da har du ny maskin og kurrant båt som du kan ha glede av lenge.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Blåser liv i denne tråden igjen... Om det blir Bahia 20 blir det 115 E-tec. Da det er snakk om en "landstedbåt" er dette båtkjøpet et valg for relativt lang tid framover. Går derfor for totakter, siste test i vi menn båt er også tatt i betraktning. Dette fordi jeg ønsker en motor som i framtiden byr på enklere vedlikehold enn en firetakter. Dessuten har jeg sans for måten kreftene leveres på i en totakter! Dessuten har den ikke reg.reim/kjede, ingen ventiler, ingen kamaksler og andre ting som kan gå galt når garantien er over. Båten er foreløpig som nevnt en Aquamar Bahia 20, men skal på båtmesse i Lillestrøm og sjekke. Båtkjøp blir det ihvertfall........

 

Vil nevne at jeg pr idag har hatt en foreløpig god kommunikasjon med Bakken Motor i Drammen om kjøp av motor. Ikke umulig at det blir delt kjøp, båt et sted og motor hos Bakken. Noen med erfaringer?

 

Synspunkt på både båt og motorvalg mottas med takk, ingen tvil om at det hersker mange meninger der ute om det meste.........

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt og motor to forskjellige steder. Ville ha nærhet til motorforhandler.

Kjøpte 90 e-tec og er fornøyd. Tror jeg ville vært ennå mer fornøyd med 115 hk. Savner noe toppfart. På en god dag, alene i båten og med pikk og pakk som en fyller båten med kommer jeg opp i 30 knop.

Kjøpte e-tec'en mest på grunn av enkelheten i vedlikeholdet. Bortsett fra at bosset på propellen har røket to ganger, uten at jeg kan forstå at jeg har truffet noe som helst, har jeg ikke hatt problemer av noe slag.

Når det gjelder båten så ta en titt på tråden om vindusviskere også.

Link to post
Share on other sites

Tiden er inne for noe nyere enn det vi har i dag. Er ute etter en båt i størrelseorden 18-22 fot, som har mulighet for toalett, kokeplate, vask og overnatting. Har funnet fram til nevnte båt. Er det noen som har erfaring med denne båten, både positive og negative? Ser at TJ har nevnt dette før, men det så ut som om det er blitt noen år siden, kanskje har flere erfaring med denne båten nå? Tips i prisklassen 250-300000 mottas gjerne.....

 

 

Hei har ikke hatt bahiaen men derimot en samoa jeep fra aquamar og kan anbefale merket.

Båtene er lette og solide, fåes til en grei pris sammenlignet med andre nerker på markedet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det ble brukt Ibiza 20 Touring SE med 150 hk i stedet for ny Bahia 20 med 115 hk. Etter litt fram og tilbake skrinla vi aquamaren til fordel for mere uteplass, større motor og kanskje noe høyere opplevd kvalitet. Tiden vil vise om det var lurt. Båten har stort det ekstrautstyret den kunne bestilles med da den var ny, ankervinsj, toalett m/ septik, solseng, teak osv. Gleder meg til helgen, da skal den sjøsettes. :yesnod::yesnod::flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Det ble brukt Ibiza 20 Touring SE med 150 hk i stedet for ny Bahia 20 med 115 hk. Etter litt fram og tilbake skrinla vi aquamaren til fordel for mere uteplass, større motor og kanskje noe høyere opplevd kvalitet. Tiden vil vise om det var lurt.

 

Henter frem denne tråden igjen, vil bare bekrefte at vi har ikke angret en dag på å gå for en eldre Ibiza fremfor Aquamar!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...