Jump to content

Hvor fort er det fornuftigt/sikkert å slepe en annen båt

Birchwood 320

Recommended Posts

hei, hyggelig å høre fra deg underveis. Har du prøvd høyere hastighet enn 7 knop?

Med 15 foteren på slep med motoren nede var vi oppe i 28 knop men det er ikke til å annbefale. hehe.

21 foteren dro eg i 6 knop det var nok.. kunne klare en god del mer men var redd for innfestning på den andre båten..

Vi valgte å gå på innsiden av Tysnes på veg til Bergen. Virket som ein lur løsning siden det blåste ein del. Vi kjørte ca rett vest mot Austevoll med bølgene inn fra hekken. Holdt 16 knop ca 1,5 m bølger. Det var da alt skar seg. Motoren var ved en missforståelse IKKE boltet fast i båten. Der kom en sabla brottsjø som slengte småbåten sidelengs og eg drog heile dritten sidelengs og under sjøen før eg fekk reagere var påhengsen av.. hehe.. Den hang på styring og kabler så da gjekk greit.

Resten av turen gjekk i 7 knop og motoren oppe og der var ingen styring på båten. Den logret som en gal uti der

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 5 år senere...

Vekker denne tråden til live igjen.

Jeg har kjøpt en SUN33 som marsjer godt på 20 knop. Ønsker at Rib'en til gutta kan henge bak i denne fart. Slepejolla er en Grand 380 med 25HK.

Noen som har noen erfaringer med slep av slike RIB'er?

Mvh

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Og med langt nok slep så snakker vi om nok til den ligger og surfer bak på hekkbølgen?

Jeg hadde tenkt å RIB'ens fortøyning i bøylen foran, på denne Grand skal det punktet være forsterket. Pontongringene er jeg litt mer usikker på om vil holde denne kraften. Enig?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...