roaldbj Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Jeg ble minnet om av båtsleper om at vi begge hadde full motorkraft. Mitt ror var skadet. Når jeg i innlegg # 14 forteller av vi kjørte i omlag 20 knop er det korrekt. Men vi hadde begge to full maskinkraft. Jeg manglet styring, og foranliggende båt sørget for styreretningen. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 hei, hyggelig å høre fra deg underveis. Har du prøvd høyere hastighet enn 7 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 (redigert) hei, hyggelig å høre fra deg underveis. Har du prøvd høyere hastighet enn 7 knop? Med 15 foteren på slep med motoren nede var vi oppe i 28 knop men det er ikke til å annbefale. hehe. 21 foteren dro eg i 6 knop det var nok.. kunne klare en god del mer men var redd for innfestning på den andre båten.. Vi valgte å gå på innsiden av Tysnes på veg til Bergen. Virket som ein lur løsning siden det blåste ein del. Vi kjørte ca rett vest mot Austevoll med bølgene inn fra hekken. Holdt 16 knop ca 1,5 m bølger. Det var da alt skar seg. Motoren var ved en missforståelse IKKE boltet fast i båten. Der kom en sabla brottsjø som slengte småbåten sidelengs og eg drog heile dritten sidelengs og under sjøen før eg fekk reagere var påhengsen av.. hehe.. Den hang på styring og kabler så da gjekk greit. Resten av turen gjekk i 7 knop og motoren oppe og der var ingen styring på båten. Den logret som en gal uti der Redigert 25.Februar.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 En film snutt fra turen.. Morro var det da.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Petter-B Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Vekker denne tråden til live igjen. Jeg har kjøpt en SUN33 som marsjer godt på 20 knop. Ønsker at Rib'en til gutta kan henge bak i denne fart. Slepejolla er en Grand 380 med 25HK. Noen som har noen erfaringer med slep av slike RIB'er? Mvh Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Langt nok slep så går det greit Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Og med langt nok slep så snakker vi om nok til den ligger og surfer bak på hekkbølgen? Jeg hadde tenkt å RIB'ens fortøyning i bøylen foran, på denne Grand skal det punktet være forsterket. Pontongringene er jeg litt mer usikker på om vil holde denne kraften. Enig? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) Ville festet i skroget på jolla ja. Lavt slep gir høy baug. Minst 30 m slep, gjerne i hanefot på morskipet. Husk å ta inn slepet når dere slakker av. Sikre motoren på jolla med en stropp, ikke alle tiltlåser er like gode Redigert 1.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Bitteliten, du nevner Hanefot. Kan du gi nærmere beskrivelse??? Sikkert flere med meg som ikke vet hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
_Martin_ Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Hanefot: Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Ser bare hekkbølger jeg :-) Neida, skjønner poenget nå. To i slepebåten og en i jolla for å få slepet i midten. Takk Martin. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Veldig bra beskrivelse over. Poenget er å få draget på båten slik at jolla ligger midt i hekksjøen og at kraften blir fordelt mellom to kryssholt Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 At hanefoten gjør at du får fordelt belastningen mellom pullerne forstår jeg, men at den skal sørge for å holde båten midt i hekksjøen? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Jeg tenker at du får et drag rett bak båten - og at jolla er roligere i hekksjøen og ikek vandrer ut og inn av hekksjøen da. I og med at jolla er ganske tung og det skal kjøres fort slipper du også at slepet drar båten mot en side. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ja men jolla henger jo fortsatt i ett feste, burde ikke hanefoten vært kjørt helt fram til jolla da? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Jeg tror det viktigste er å få slepet rett bak slepebåten. Hadde du hatt båt kunne du jo prøvd Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hahaha ja GNI det inn :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Men du kan jo ta en modelltest i poolen Jeg må nøye meg med dyre fullskalatester.... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Det skal jeg, kommer tilbake med resultater Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Har ikke du slept bitte littte gran i jobb sammenheng også da, dog kanskje ikke i de hastighetene det her er snakk om. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Nei vi snakker nok dessverre noe roligere fart vi :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.