Jump to content

Hvor fort er det fornuftigt/sikkert å slepe en annen båt


Birchwood 320

Recommended Posts

Skal muligens slepe en båt til Bergen herfra ca 50 nm +-. Hvor fort går det å slepe den. 15 fot med vindskjerm og 25hk påhengs.. Kan eg dra i plan?? 22-25 knop eller er det fare for å skade egen eller båten man sleper.

 

Skal og slepe en 21 fotersom er en god del tyngre heim at. Samme her .. Hvor fort. Hva ser man etter ved sleping.. Har vel nokk motor til å dra dei sidelengs men vil jo ikke skade hverken egen eller båten ein sleper..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hva er det svakeste punkt i et slep? I ditt tilfelle er det selvsagt innfestng på pullerter i begge båtene. Klarer du å fordele lasten over flere punkt kan du belaste mer. Vær klar over at det skjer fort når den slepte plutselig gjør et uventet stunt under høy fart. Minst belastning har du når den slepte får ligge i litt nedoverbakke på hekkbølgen din. Når du skal til kai er det fint å ta slepet i siden .Sideveis er vel en dårlig løsning :0)

Link to post

Hvis du holder deg til noenlunde moderat fart (av hensyn til den slepte båten), legger den som sagt ovenfor rett på hekbølgen din, og setter rykkdempere på slepetauet/tauene, så går det nok bra. 21-fotingen må du sikkert ta i deplasementsfart. Du kjenenr vl noen med saktegående båt som kan ta den for deg?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Viktigste her er belastning (egen og slept).

 

en 15 foter har vel enten et slepeøye, eller en enkelt pollert på fordekket. Ingen av disse er laget, eller forsterket nok til å ta noe alvorlig belastning, som slep i plan med mortor på hekken ... noe kommer til å bli skadet. Ta maskinen av, og med belastningsfordeling (egen og slept båt), så kan du nok slepe på plan ... 12 - 16 knop .... mer enn det, så kommer det til å nykke og dra, samt at slepet sikkert vil begynne å skjene ut.

 

Med 21 foteren, så må du regne med skrogfart av slepet, muligens litt raskere ... men tviler på om mer enn 8 - 10 knop er praktisk. Dette gjelder belastning på din båt og slepet... samt belastning på egen maskin. Med en 21 foter på slep, så vil du ha "feil" propell, og du vil fort finne ut at maskinen din vil begynne å "slite" etter skrogfart + på 21 fot slepet oppnås, med sort røyk, når forventet turtall ikke opnås... så med 21 foteren er det ikke hvor fort du kan/vil gå, men hvor fort som er praktisk, og hva du kan klare med moderfartøyet.

 

... og husk riktig signalføring :smiley: ... god seilas :sailing:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Med gammelbåten (minor 7100 og 144hk) slepte jeg en Uttern (selvlensende dekk) med 25hk, det gikk helt fint i 20 knop. Trolig for at båten jeg slepte hadde liten kjøl.

 

Har også slept en mindre hansvik med 10hk, men den hadde så mye kjøl at den begynte å jage frem og tilbake. Kunne ikke slepe den i mer enn 10-15 knop.

 

Det er bare å prøve seg frem, pass på når du svinger, hekkbølgene får på en måte slepet til å ønske seg en sving i motsatt retning når du planer. Og ikke dra av gassen for fort :wink: det ender gjerne med et lite "pang".

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Jeg ville lagt den slepte båten langt bak og i litt oppoverbakke - nesten på toppen av hekkbølge nr. 2. Det blir litt mer slepemotstand, men mye mer kontrollert enn om du legger den i nedoverbakke for å begrense slepemotstanden.

 

mvh tuffff

 

 

Høres fornuftig ut. :wink:

 

Samtidig for du ikke det stramme slepetauet. Midre harde rykk på et langt tau, hvor svaien opptar de harde rykkene.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg synes det vil være fint om det kommer flere erfaringer om slep av båt på denne tråden.

 

For noen år siden måtte jeg med en Scand Atlantic 3500 slepes hjem ca 15 nm med en annen tilsvarende båt.

 

Jeg erindrer at vi kjørte hjemover i ca 20 knop og avstanden fra akterspeil på sleper og baug på den som ble slept var omlag 20 meter, dvs ca. dobbel skrogavstand.

Link to post

Litt beskrevet Her

 

Selv 45 fot, sleper ombord til en 32 fot motorbåt ... i 2 M bølger...

 

Først sleper ombord for å trekke båten vekk fra grunne forhold, og deretter rigget opp 2x 50m 20mm slepere som gikk fra vår hekk polleter ... strukket til baug pollerter for avlastning, til baug pollert til forulykkede, med avlastning bak til hekken deres. Max hastighet 7 knop under slepet, som var komfortabelt for forulykkede. Nok til at de kunne begynne reparasjon av ror og deretter maskin. Skrogfart på forulykkede var begrensningen for fart før hun begynte å skjene ut .... men hun hadde ikke kontroll på ror.

 

Kommunikasjon med VHF mellom båtene våre.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Jeg synes det vil være fint om det kommer flere erfaringer om slep av båt på denne tråden.

 

For noen år siden måtte jeg med en Scand Atlantic 3500 slepes hjem ca 15 nm med en annen tilsvarende båt.

 

Jeg erindrer at vi kjørte hjemover i ca 20 knop og avstanden fra akterspeil på sleper og baug på den som ble slept var omlag 20 meter, dvs ca. dobbel skrogavstand.

Greit å ha ein tråd kanskje som gir tips ang slep av båt.. Tror deter mangen som trenger en liten leksjon i dette temaet..

 

Der blir feks nevnt korekt signal/lanternerføring.

 

Tror vi skal rekne oss en maks fart på 6-8 knop på den 21 foteren.. 15 foteren skal egprøve i plan ca 20 knop

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Pullertene kan nok være et svakt punkt. Tipper at dette varierer mye fra båttype til båttype. Har selv erfart at de faktisk tåler veldig mye. Hadde en Summer Family (ca. 3.6t) og ble slept av redningsskøyta. Trossa festet med hanefot til pullertene foran og før jeg visste ordet av det lå jeg på normal masjfart, 12-14 knop. Ingen tegn til skader etterpå, men skal innrømme at jeg var skeptisk da det stod på.

 

Året etter måtte jeg redde en fiskeskøyte som holdt på å blåse på land utenfor Tønsberg, med samme båt. Trosser festet bak og full gass. Tok faktisk mange minutter før jeg klarte å få skøyta i bevegelse vekk fra land. Kanskje ikke så rart, det blåste godt og skøyta veide 23tonn! Ingen skader av det heller. (kanskje fordi jeg unlot å dra skøyta opp i plan :eek: )

 

Om innfestningen er bra så må man også være klar over at rykk og slag gir store belastninger.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei

15 foteren ville jeg prøvd å legge på toppen av den første hekkbølgen - akkurat så langt bak at det er litt stramming på tauene.

Ett tau fra hver av pullertene dine til baugøyet på 15-foteren. Mener bestemt at dette er sterkere enn pullertene på dekk, og du trekker båten opp av vannet istedenfor ned.

Det siste er viktig hvis den skjærer ned på siden av hekkbølgen med risiko for å fylles og gå under bølgen.

Tauer slik rett som det er med en 15 foter i 17-20 knop.

Ville brukt litt dårlig tauverk til dette slepet slik at tauet ryker før pullerter ryker eller båten trekkes under hekkbølgen. 8 mm blått drittau..

Er vel ikke så farlig om du må tilbake noen meter for å hente den igjen.

Tipset med å sette ned motoren er fint hvis den blir for vinglete.

 

21 foteren (regner med det er en snekke?) tror eg ikke du skal beregne mer enn ca 7 knop på. Hvis du tauer fortere vil den kunne skjære kraftig ut til siden og derved trekkes sideveis inn mot din båt. Det kan gå fint i en time, og plutselig finner den ut at den skal komme opp på siden. Med våken rormann i den slepte går det fint i 10 knop.

Hvis du ikke er våken nok og ser bak risikerer du store skader. Vurder gjerne også her å sette inn en stump med skitt-tau for å berge pullert og båt. Spesielt hvis det er en tresnekke med pullert midt på dekket. De er mest til pynt etter min erfaring.

 

Sjekk instruksjonsboka på maskinen din og se hva den sier om slik belastning.

 

Hvis det er den båten du har i logoen din du skal taue med hadde jeg ikke vært bekymret for pullertene på den i det hele tatt.

 

Dette blir noen timer tauing uansett, så jeg ville kikket på den gamle tråden om speil på båter slik at du berger nakken.

Litt flaut hvis det blir slik som utfor Kristiansand for noen år siden.

Taubåt med lekter var lastet med den nye Salhusbroen og tauet hele natten. Når dagslyset kom så de at lekteren var tom :-)

Brua ble sist sett nede ved Danmark en måned senere, men var da ødelagt.

 

God tur

Mons

Link to post

Har 2 stk slepekroker i akterspeilet i vannflaten eg tenkte å feste slepetauet i. 21 foteren er båt med hekkagregat og ikke noe snekke...

 

Men grei ide med litt dårligere tau i enden og kanskje en slik fortøyningsgummi og to på tauet

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Vel - vi kom til "byn" på eit vis.. Ligger nå i nordåsvannet og lurer på kor i svarte heiteste eg kan få fylt litt diesel.. Hjelp.. Skal videre kl 0900 søndag.. Da skal vi til salus. Gode råd?? Ikke kom med masse ukjente plasser/navn nå da.. Er ikke litt kjent engang

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Under askøybroen, både på fastlandssiden og på askøysiden.

Brattholmen - kryss vatlestraumen når du kommer ut.

Er rimelig sikker på at alle disse tre alternativene har kortautomat.

Kom også på at det er diselpumper nærmest inne i vågen, på styrbord side når du kommer inn.

Ja, også på Elsero. Om du krysser byfjorden når du passerer kleppestø - tar peiling litt nord for innseilingen til Vågen, vil du se en båthavn med bølgebrytere. Der er også mulig å fylle.

Glemte vel den nærmeste. Rett inne i Dolviken (første fjorden på babord side etter at du har passert straume bro. I båthavnen på styrbord side vil du ved siden av å se Worses båt også finne en pumpe.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...