Jump to content

volvo d3 serien, er det kun styringen som er forskjellig?


dekksgutten

Recommended Posts

Utifra spesifikkasjoner på d3 motorene 130-190hk ser hele motoren lik ut ,er den bare chippet og er det problemer med og få fatt i orginal/uorginal chip Noen som vet????????????

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Det sies at D3 motorene har dysetrøbbel . I motsetning til alle de andre D modellene heldigvis. Ifjor jobbet Volvo på spreng for å løse problemet. Det er verdt å merke seg at dette problemet bare har oppstått på motorer solgt i Norge. Er dette problemet løst nå ?

Link to post

Endringene på D3 190 er annen turbo, annen motorstyring, annet svinghjul tror jeg og modifisert topp for å bedre kjølingen.

 

D3 hadde de første 2 årene problemer med kjøling fordi kjølevannsinntaket var feilkostruert for enkelte båter samt dyseproblemer - det har jeg hørt. Men alt dette er visstnok bra nå.

Link to post

Jeg kan nesten ingen ting om motorer

 

- men har hørt om sylinder, sylinderforing, ventiler, dyser, dyseåpninger, kamaksel, og mange andre betegnelser.

 

Men kan noen forklare litt instruktivt hva som er realiteten i

 

"chippes med såkalte kcr-tuningbokser " , jfr. innlegg # 4 ?

Link to post

Det skal ikke være mulig å se at motoren har blitt schippet etter det jeg har fått opplyst. Enkelte forhandlere opplyser åpenhjertig om hvordan dette gjøres (vil ikke nevne navn), og andre sier det er fy fy. Har også fått opplyst om at det ikke er store forskjellen mellom en D3-160 og en D3-190, men her er meningene delte. Et chip-set for en D3-160 koster ca. 5000,-.

Link to post
Det skal ikke være mulig å se at motoren har blitt schippet etter det jeg har fått opplyst.

Her må vi skille mellom to ulike saker:

KCR leverer tuningbokser. Dette er en boks som settes mellom motor og motorstyring og dermed overstyrer motorstyringens signaler til motoren. Ofte er det bare dieselmengde og luftmengde som korrigeres

 

Trimchip er enten at man faktisk bytter eprom brikken i motorstyringsboksen eller at man laster inn et nytt program i eksisterende brikke. Her justeres en mengde variabler i motorstyringen, ofte også adapasjonsgrensene - dvs hvor høye eller lave verdier motorstyringen aksepterer før motorstyringen går over i et såkalt nødprogram. Luftmengde, drivstoffmengde, gassrespons, turbotrykk er eksempler på variabler som justeres.

 

En KCR boks tar det et minutt å ta bort - da kan man ikke se hva som er skjedd med motoren med boksen på

Et trimship eller timprogram kan oppdages meget enkelt. Enten ser man det ved å analysere identiteten til programmet - eller så måler man turbotrykket på motoren mot standardverdiene.

 

Og om noen skulle være i tvil: trimmer man en motor faller alle garantier bort.Og er det et sted produsentene vil være prinsippfaste så er det på dette. Og vær også obs på at man kan gå utover rammene for forsikringen også om man ikke oppdaterer forsikringen etter trimmingen - de fleste forsikringspremier er basert på et bestemt antall hk på motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

På noen "trimmechips" så er det tenningstidspunkt og dieselmengde som forandres. Flere av disse motorene ryker også mye sort avgass på fullt drag. Som Bitteliten sier så er omprogrammering av motorens ECU som gir det beste resultatet. Motorprodusentene avleser jo en masse data fra ECU og i motorhistorikken som ligger lagret så kan der jo være at produsenten drar opp en "liten kanin" fra hatten hvis der er snakk om motorskader.

 

Cirkeline

Link to post

Veldig enig med Ingar. Når man chipper leker man med sikkerhetsmarginenen produsenten har lagt inn. Det gir økt slitasje over tid på både motor og drev. Jeg ville aldri kjøpt en motor som har vært chippet. Også fordi de som chipper gjør det for å få ut mer effekt og derfor ofte også kjører hardere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Veldig enig med Ingar. Når man chipper leker man med sikkerhetsmarginenen produsenten har lagt inn. Det gir økt slitasje over tid på både motor og drev. Jeg ville aldri kjøpt en motor som har vært chippet. Også fordi de som chipper gjør det for å få ut mer effekt og derfor ofte også kjører hardere.

 

OK, etter det jeg leser i de siste postene her, så utgår i alle fall chipping for mitt vedkommende. Takker for svar!

Link to post

Enig i at std.motor er å foretrekke, men hvis båten er levert med for svak motor er dette et greit alternativ.

Det blir sannsynligvis mindre slitasje på motoren i og med at båten planer mye raskere, det er jo da de ekstra kreftene trengs! Hvis motoren som i D3 tilfelle leveres i 130 og 160 hk utgave uten konstruksjons-forskjeller er det vel ikke akkurat noen stor risiko man tar.

Link to post

Om motoren er konstruert som 160hk, også nedtunet og solgt som 130hk, sparer man vel atskillige avgiftskroner på å kjøpe den svakeste og deretter hente ut originaleffekten igjen?

 

Men fra et motorteknisk synspunkt er jeg mer skeptisk til chipbokser enn til modifisering av original motorstyrings-software.

 

Alle VW og Audier med chippeboks ryker svart. De går høyere på tomgang, og får en hardere motorgange. Jeg tror disse boksene ikke innhenter, eller nyttegjør seg parametrene fra sensorene ang bla gasspådrag, turtall, temperaturer og avgass. I stedet legges en fast moms til på alle fabrikksinnstillinger, uten situasjonstilpasning. Det blir sprøytet inn litt mer diesel, litt tidligere. Eventuelt også litt høyere turbotrykk, om motoren har såpass ny styring. I mitt hode kan det nesten sammenlignes med å kjøre med 1/4 choke på en bensinmotor...?

 

Om man i stedet modifiserer motorstyringas software, går motoren normalt på tomgang. Den sprøyter ikke inn noe ekstra før en samlet parameteravlesning tilsier at "her trengs det lille ekstra". Feks full gass og turtall over 2000, da trår det virkelig til. Slipper du gassen går vi tilbake til original innsprøytingsmengde og tidspunkt, og også turbotrykk. Ingen svartrøyk ved vanlig kjøring, ingen ekstra motorslitasje unntatt når det trengs.

 

Bakdelen er at merkeverkstedet ser deg...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Jeg er ikke helt uenig med Skipper Morse. Det høres så greit ut med plug and play moduler, så enkelt at jeg holdt på å gå i fella med et firma i Norge. Jeg valgte å kjøpe en plug/play enhet fra England og det firmaet anbefalte å la et firma i Malmø ta seg av monteringen. Prise Herren for det ! Satte inn boksen hjemme og ble ikke videre imponert på tur til Malmø. Men etter at svenskene hadde fintunet bil og black boks og vi hadde hatt et par prøveturer på landevei så ble det ganske hyggelig resultat ut av det. Uten at jeg tok tiden så vil jeg anslå at de satt og kjørte bilen på rullende landevei og forandret på settings i bilens datahjerne et par timer minst. Totalt med prøving på vei og med kaffepauser osv så tok nok jobben gode 4 timer.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...