Jump to content
Boywonder

"Trimme" Yamaha 75 til 90

Recommended Posts

Boywonder   
Boywonder

Lurer på... Etter våte drømmer om at båten min skal runde den gyldne 40 knops grensen, har jeg innsett at jeg nok må tune opp motoren... Jeg gjør nå 38,5 knop med en ballistic 19" propell. Får ikke mere enn 4700rpm, så propellen er nok noe stor. :rolleyes: Men.. Hvorfor være kjip og sette på en mindre propell, når man heller kan gjøre motoren kraftigere? :cool:

Så det jeg lurer på i den anledning er: Hva må konkret gjøres for å tune opp motoren? Hvilken pris kommer dette til å ligge på, sånn cirka?

Rago: Nå har du sjansen til å imponere meg! :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

-Ferdig avhentet fraktet og momset på nærmeste flyplass som har anløp fra utlandet; basert på en $-kurs på 6,80 må du ut med kr. 4693,19 :cool:

Edited by rago63

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

Hmmm.... Dyrt... Hvordan gjøres dette da? (Har hørt diffuse rykter om at dette kan gjøres for ca 2500,-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

De er nok diffuse, ja.... Se innlegg 15.06.06

3 nye forgassere=90, +megaphone eksostuner, karbon-reeds og high-komp topp fra Hydrotec nærmer du deg et propellskifte oppover, tenker jeg...... men da må du ut med litt mer.... :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

Ok. Men det jeg har hørt, er at man "bare" kan høvle noe av toppen, bytte noe eksos"ting" og bytte pakning. Er jeg helt på jordet nå? :rolleyes:

(Har forresten gitt opp søkefunksjonen i dette forumet... :blush: )

Edited by Boywonder

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

Retter innlegget til 16.05.06.....

Hydrotec har ferdighøvla topper til tohundre dollar - og de kan dette. Vi snakker ikke racingtrimming men tuning. De tester inngående med dyno og selger deg ikke biter som går ut over holdbarheten. Effektforbedringen din starter med nye originale forgassere og reeds - SÅ kjøper du topp og pipe når dette blir for kjedelig.... Driver å skal bestille nå :cool:

 

Du kan sikkert levere inn toppen til høvling - men hvem skal vite hvor mye som skal tas? Og hvor mye den yter etter modifisering? - Bytte "bare", "ting "og "pakning"...... :nonod: :nonod:

Edited by rago63

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

Ok... Toppen er jeg trygg på at blir høvlet riktig. Vedkommende som evt. skal gjøre dette, har gjort dette mange ganger og er vistnok meget dyktig. Så jeg må/bør bytte forgassere også?

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

Les denne artikkelen i BWB. Det gir ingen mening i å starte med annet enn forgassere, bare dét gir deg 15 hester. Mat må man ha...Skal du høvle topp må du ut med powerhead. Er den først ute, kan du like gjerne skifte eksostuner også. Div pakninger koster óg litt, så hvorfor ikke kjøpe noe man vet fungerer først som sist? Forgassere er tross alt lett å bytte, og skifter du til boyesen reeds i samme slengen er jeg sikker på at du blir fornøyd... - Bolt-on parts ga i denne artikkelen 29 hester på en 250, (268) og hva venter du av en topphøvling på en motor som er strupet til 75?.... - 78? Min mening er at du bør ofre de 2200.- ekstra på å bytte forgasserne. Ser du i artikkelen, ga ikke toppen mer enn 8 hester - og 15 på eksostuneren - og det på en 250.... Se også sammenhengen mellom topp tuner og reeds.....

 

http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=989119

 

Det er vel sikkert at noen kan få mer ut av motoren din med mer maskinering, men hva med holdbarheten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

Aha... Da blir det vel nye forgassere da. Men du sier jeg får 15 hester, bare der. Er det egentlig tilstrekkelig med å bare bytte forgassere da? Hva tror du er maks man kan få utav motoren? med alt man kan gjøre? Uten at motoren havarerer etter 30 minutter liksom....

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

Forgassere, eksospipe, karbonreeds og HP-topp - de tre siste fra HT ---- 100 - 105 hk hvis motoren ellers er i god kondisjon antar jeg... Uten at levetid og ytelser gjennom hele registeret endres vesentlig. Du vil sannsynligvis få bedre hole-shot og inntil 1000 o/min mer med samme propell ----

 

 

Edit; -Den eneste forskjellen mellom 75 og 90 er forgassere...

Edited by rago63

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

Fantastisk. Da er det forgasserbytte på gang. du er en kjemperessurs, Rago! :cheers:

En ting til... Pris. Norge vs. "junaiten" :confused:

 

Edit: En ting til.... Hører noen lumske rykter om at man kan bytte dysene i forgasserne, slik at de er like som på 90hk... True or false?

Edited by Boywonder

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

I Norge selger :cool: YAMAHA :cool: ca 8000 motorer i året - like mye som bare i Florida på en måned. Delepriser blir deretter :nonod: Boats.net er plassen å kjøpe fra.

 

Main air jet og pilot air jet lar seg ikke endre på de forgassere du har... Bytter du bare main jet og pilot jet er jeg redd du får et luftunderskudd som gir et fordøyelsesproblem...

 

Hmmm... Hydrotec leverer også Big Bore forgassere hvis du vil ta´n helt ut..... :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

Hmmm.... Vært inne og kikket på forgassere. Men sånn som jeg ser det, så er de ikke komplette. De må altså kjøpes i deler, for så å bli satt sammen. Er det en vanskelig greie å sette sammen? :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

1 6H1-14301-07-00 CARB. ASSY. 1 $162.38

2 6H1-14302-07-00 CARB. ASSY. 2 $162.38

3 6H1-14303-07-00 CARB. ASSY. 3 $162.38

 

Disse er komplette.

 

De gamle har stempel 6H0xx - De nye får stempel 6H1xx

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boywonder   
Boywonder

ok. Så det er disse tre jeg trenger da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

Ja.

 

Edit; du kan jo selge de gamle forgasserne dine også...... og husk å få med et sett med Boyesen reeds samt 2 sett med pakninger til reedhuset når du bestiller :cool:

 

 

688-13621-A1-00 Pakninger reedsett 2stk. +2 i reserve

93210-39ME4-00 O-ringer til forgassere

B333 Boyesen Reeds 650.- +moms

Edited by rago63

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hantoen   
Hantoen

-Den eneste forskjellen mellom 75 og 90 er forgassere...

Jeg har hørt av båtmekaniker at forgassere og eksospotte må byttes for å få 90 hk.

Har nettopp kjøpt 75 Yamaha 99 mod selv.

Kan jeg benytte anledningen og spørre om det er noe spes jeg bør tenke på med denne motoren? :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

Ops... - Her har jeg tabba meg ut gitt! :blush::blush:

 

- Selvfølgelig må eksospipa byttes! I kampens hete og all hast.. Pipa er lik på 50 og 60, men skal du opp i fra 75 til 90 må denne byttes.

Delenr. 688-41131-00-5B for 90Hk

Jeg burde vite bedre enn å la være å sjekke for jeg skriver....Jammen godt at noen følger med og korrigerer... :wink:

-Da blir det litt mer jobb, men fremdeles overkommelig..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meisen   
Meisen

Hei,

 

Er finnes det liv i denne tråden enda? Jeg har kjøpt meg en 75Pro som jeg vil ta opp til 90hk.

Har handla gassere men ser du Rago skriver at jeg må ha eksospipe også.

Også reeds, hva er dette?

Og hvor får jeg kjøpt dette?

 

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
morgull   
morgull

Hei. Mener å ha hørt at 75 Pro er en spesialutgave og allerede yter 90 hk fra fabrikk. Sjekk ut det først før du setter i gang og det viser seg å ikke være til noen nytte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-

Virker ikke som han som skrev i 2007 gikk videre heller! kan du ikke noe om motorer kjøp en på 90 da vel!   Det har vært så utrolig mange misslykkede tråder her om motortrimming!  På noen motorer erdet jo faktisk veldig enkelt, på enkelt ganske omfattende! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
morgull skrev 36 minutter siden:

Hei. Mener å ha hørt at 75 Pro er en spesialutgave og allerede yter 90 hk fra fabrikk. 

 

Pro er nok bare et modellnavn Yamaha bruker på noen modeller / serier - aldri hørt at det er noe spesielt med den 75 hesteren

Share this post


Link to post
Share on other sites
karl113   
karl113

Hei. 

 

Har en yamaha 75hk som jeg plages litt med nederste forgasser. rensen den å ble mye bedre. Noe hvit groms i dyse å bunnkarr. 

 

Vurdert å få tak i 90 forgassere istede for og rense engang til. eventuelt rep kit. 

 

Kan jeg bruke denne eksosen ved trimming til 90hk?   https://www.boatparts.no/pipe-exhaust.html

Skal i nermeste framtid få den inn under tak å gjøre den klar for sommer

 

Har 7-7,5 bar komp på sylinderne. er det bra eller blir det lite ?

Fusker endel når den er kald. Veldig tungstarta når den er kald

 

Stjelte også et gammelt innlegg men er like greit å fortsette på denne istede for og lage ny.

Edited by karl113

Share this post


Link to post
Share on other sites
karl113   
karl113

Stjelte også et gammelt innlegg men er like greit å fortsette på denne istede for og lage ny.

 

Har 7-7,5 bar komp på sylinderne. er det bra eller blir det lite ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...