Sun Flyer Startet 20.Februar.2007 Del på Facebook Startet 20.Februar.2007 Hei, Vi lurer på å skifte ut vår kjære jeanneau og lurer på synspunkt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=7&tot=392 Vi er ute etter mer plass (bor i båten) men vil gjerne at den også skal seile bra. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Jeg bor også i båten og skal bl.a. se på noen slike båter når jeg reiser til middelhavet. Jeg regner med at du kjenner til at disse båtene som dette firmaet selger er charterbåter som ikke ligger i norge, så det skulle være interessant å se hvor slitt båten er. Jeg tror båtene er bra teknisk, kanskje litt mer slitt innvendig enn en vanlig båt som brukes en uke i året, men regner også med at folk er ganske kravstore når de blar opp 30000 for å leie en slik båt en uke, så da kan det umulig være så dårlig stilt. JEg synes i utgangspunktet er det upraktisk med den todelte forpiggen, men hvis du river hele skilleveggen i forpiggen og gjør det på en skikkelig måte så tror jeg du kan få en flott eierkabin foran. Har sett tilsvarende løsning i en jeanneau. Ellers går jo Elan for å være bra båter, både byggmessig og seilmessig, men jeg tror nok ikke at dette er den raskeste båten som kan sammenliknes med f.eks. elan 37, mer en cruisingbåt, men dog fortsatt forholdsvis rask. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Jeg ser også det samme som deg med at det er charterbåt. Fant den samme båten her : http://yachtworld.com/core/listing/boatDet...amp;searchtype= Ser at prisen i kroatia er 99 000 euro. Ved litt kjapp regning betyr det at hvis jeg dropper stavanger marinesenter og importerer selv vil den koste kr.1 035340 + frakt/nedpakking/rigging (regner selv 100000,- for dette). Marinesenteret har sikkert fått den litt billigere, ellers tjener de egentlig ganske lite ved et salget av denne? Kanskje de har gode kontakter innen shipping. Hvilke båter skal du se på når du reiser nedover? Foretrekker du å hente båten selv? I curt celins bok er en annen elan omtalt. (forgjengeren 431). Han skriver mye positivt om kvaliteten, men sier at bunnen ikke holder ved grunnstøting. Det gjelder jo de fleste andre charterbåter også. Kjølen detter ihvertfall ikke av.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Herman Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Det er jo interessant at Stavanger Marinesenter har brukt de samme bildene som Yachtworld, men at de har fjernet det tyrkiske navnet på hekken. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirT Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Det er jo interessant at Stavanger Marinesenter har brukt de samme bildene som Yachtworld, men at de har fjernet det tyrkiske navnet på hekken. Kan jo også være at de fikk tilsendt bildene med sladd også da Lars Herman. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 (redigert) Elan er vel bygget i KroatiaSlovenia... er vel samme fabrikken som lager ski blant annet... Båten seiler i dag under Koratsisk flagg, og landet er ikke EU medlem.... Er båten da CE merket mon tro, eller den det ikke ?.... Alle Elan som sleges for det europeiske markedet er CE merket, men det kan jo lønne seg å sjekke dette før man handler selv... Stavanger Marinesenter sier jo at prisen er levert Norge inkl. avgifter, dette omfatter jo også eventuelle avgifter som kan tilkomme om båten ikke har dette vidunderlige CE merket.. Redigert for opprinnelsesland Redigert 20.Februar.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ulysses Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Elan er vel bygget i Kroatia... er vel samme fabrikken som lager ski blant annet... Båten seiler i dag under Koratsisk flagg, og landet er ikke EU medlem.... Er båten da CE merket mon tro, eller den det ikke ?.... Slovenia er vel landet, men de ble medlem i 2004, så problemestillingen kan være den samme. Imidlertid ville jeg tro at de hovedsaklig selger til europeiske kunder, gitt Slovenias korte kystlinje, og da regner jeg med at de begynte å CE-merke fra 1998. Men en telefon til selger kan vel oppklare dette temmelig raskt. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Slovenske Elan er relativt godt innarbeidet på det norske markedet, importert av Fjord Sails der regattaseiler Tor Hove styrer butikken. Sistnevnte har også hatt et nært samarbeid med fabrikken i utformingen av en del modeller. Kan sikkert gi mye råd og tips. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Elan er vel bygget i KroatiaSlovenia... er vel samme fabrikken som lager ski blant annet... Det stemmer Sydvesten. Produksjonen foregår langt inne mellom alpenes høye fjell. Langt fra havet. Men de lager helt sikker gode båter likevel Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Elan er flotte båter selv om de lages i innlandet. Ikke like voluminøse som andre båter produsert i innlandet nedover i Europa, men de legger desto mer vekt på seilegenskapene. Forskipet er smalere og kjølen dypere/tyngre. I tillegg er Elan-båtene ofte utrustet med kulelagrede blokker fra Harken i stedet for f.eks billige Rutgerson-blokker som en del andre bruker. Finishen på interiøret er også bra. Var med å seile årets fjorårets Hollender på en 333, og det var en tiltalende båt. Rask var den også (vi vant klassen). Hvis prisen er levert Stavanger, bør det bety at alle kostnader er dekket. I såfall virker det som et ok kjøp, gitt at den er i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Tror ikke det med CE-merking er noe problem så lenge den er bygget i europa. Jeg drar nedover ganske snart og skal bl.a. se på en slik elan, elan 40, samt noen Feeling som er litt større, også får vi se hva annet vi kommer over. Hvis det blir handel når jeg er der nede blir båten tatt på lastebil til Kiel og hentes der rundt påsketider. Har ikke tid til å seile den hjem før til sommeren, og har solgt båten jeg har, så den må jeg flytte ut av senest midten av april. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 (redigert) Jammen, Kaftein da... Vi bør da klare å få satt sammen et mannskap slik at du kan få "boligen" opp fra Kiel til Oslo?. Du skal da ikke måtte være husløs i flere måneder. Slike ting er jeg sikker på at vi kan stable fullt kapable og kompetente "båtfolk" til å gjøre. PS: Bare båten er bra nok og morsom å seile.... Redigert for og/å feil .. Redigert 21.Februar.2007 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Dæven, der uttrykte jeg meg en smule feil for å si det sånn Det jeg mente var at jeg må transportere den på trailer til Kiel, istedetfor å seile den fra Kroatsia og hjem. Det hadde vært en flott sommerferie, men har dessverre ikke tid til å seile så langt om sommeren. Takker for tilbudet om mannskap, mest sannsynlig blir det henting av båt i Kiel så snart den kommer (forhåpentligvis rett før palme-helgen), så forhåpentligvis en tur innom skagen og møte andre båtboere som er på påsketur, før vi seiler i følge hjem. Båt er foreløpig ikke innkjøpt, så planene er på en måte "litt" usikre foreløpig for å si det mildt Skal komme tilbake med litt info når jeg har vært nede og sett på noen båter, reiser om en drøy uke, kommer muligens til å se på en Elan45 av samme type som den det er snakk om her. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Se det, ja. Da er det jo greit. Var redd du måtte sove i dusjrommet på marina`n, jeg. Fort gjort at vi skriver litt rundt hverandre her. Lykke til, og håper du "finner den rette". Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.