Fred Startet 20.Februar.2007 Del på Facebook Startet 20.Februar.2007 Nå som kontrakten er skrevet og man sitter å gleder seg, sklir tankene av gårde i retning av hva som kan gjøres av utbedringer. Viktig å ha noen prosjekter summende i bakhodet. Først og fremst står altså normal vårpuss for døren. Skikkelig vask utvendig og innvendig. Få tørket skikkelig opp i luker og stuerom. Polish og voks. Motor: Ja, da blir det olje og filter, samt impeller. Håper jeg klarer dette selv.. har lastet ned md5 for dummies. Tror jeg trenger en oljesuger fra biltema. Oljefilteret kan da umulig være vanskelige å ta ut? Motoren er vel ikke så kresen på olje, så lenge den ikke får noe syntetisk..? hørte noen rykter om at biltema var bra. Mineralsk. Når det gjelder taket i båten kunne jeg tenkt meg å gjort noe. Det er det eneste som vitner om alderen på båten "min mening". Er det mulig å ta av de platene og trekke de om med en duk? noen som har vært borti dette før? anbefalninger? jeg ser for meg en hvit duk i kunststoff som stiftes eller noe på baksiden av platene før de monteres opp igjen. Neste punkt er alt treverket i innredningen. Dette bør få litt vedlikehold, selv om det serbra ut nå. Er det pussing med fint papir for hånd som er best? og deretter olje og lakke? anbefalninger? Så var det den blå stripa på siden av båten som ser matt ut. HVordan gjøre den fresh og fin? anbefaler lakkering? det ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Jeg har MD5B selv, og har beskrevet forskjellige ting her: Loggen Sugepumpe med vakuum er fint og renslig, og mye bedre enn en vanlig sugepumpe. Biltema har en til kr 498,- men den er veldig stor. Jeg har "Sugsnabben" fra SeaSea til kr 370: Sugsnabben Motoren må kjøres varm slik at oljen blir tyntflytende. Samtidig med oljeskift bør du bytte oljefilter. Da trenger du en spesiell tang for å løsne det gamle. Det blir gjerne noe griseri. Dieselfilter-innsatsen bør byttes hvert annet år. Dette medfører lufting av dieselsystemet. Det er sikkert også montert en vannutskiller på dieselsystemet, med en glasskopp. Evt vann legger seg nederst i koppen, slik at du ser et skille mellom vann og diesel. Det som ofte skjer, er at motoren starter fint ved kai, men når du er ute på det åpne hav, gjør bølgene at vannet virvles opp og blander seg med diesel - og dermed blir det motorstopp. Vannutskilleren bør derfor tømmes. De fleste bytter olje og filtre om høsten, slik at båten er klar til ny sesong. Sjekk med tidligere eier når dette ble gjort sist. Når man har kjøpt ny, gammel båt er det fristende å gå i gang med store prosjekter, men det kan være lurt å bruke båten en sesong for å finne ut hva som virkelig er nødvendig å gjøre. På treverket inne i båten anbefaler jeg helt blank lakk. Dette lyser opp interiøret, men husk at blank lakk er mer krevende å jobbe med enn halvblank og matt. Vant og stag kan du kontrollere ved å dra en bomullsdott langs wiren. Blir bomullen hengende fast i små mothaker i wiren er det på tide å skifte. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
vikers Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Kort innpå når det gjelder treverket inne i båten. Bruk heller Edelolje fra Owatrol - blir like skinnende og flott, men flasser ikke/gulner ikke som lakk har en tendens til. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
HaHa Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Du bør gå over skroggjennomføringer, slanger, lensepumpen(e), drenering i cockpit. Hvordan ser rigginnfestningen ut under dekk? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Kontroller produksjonsdatoen for drevmansjetten. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 (redigert) Kontroller produksjonsdatoen for drevmansjetten. Ja, skal byttes (iflg. Volvo) hvert 7. år - men holder vel i 20(?) Sjekk for sprekkdannelser og mindre lekkasjer. Finnes slikt må den byttes.....hvis ikke Redigert 20.Februar.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordbris Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 (redigert) heisan Gratulere med båt regner med du har sett den her der selger de dekor mm. Redigert 20.Februar.2007 av fjordbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Jeg har vært igjennom linker.. mye bra! likte den loggen da.. bra! hva er en LADAC? og hvorfor fikset den ladningen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Så var det den blå stripa på siden av båten som ser matt ut. HVordan gjøre den fresh og fin? anbefaler lakkering? dette er litt jobb. vill du oppgradere så att den ser ut som dom senare Maxi 77orna så måste du måla den blå stripa gelcoat hvit o sen stripe med tape! ger en lite mindre blå stripa annars kan du polere, skulle prövt med det her finfine sandpapiret (som jag ikke husker navnet på), men som en del med mörke båter använt med godt resultat ! eller måla hela stripa på nytt eller helst sprute lakken......avbärarlisten skall helst av! men först kan du ju pröve med litt hardrubbing/autosol....lettast Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
La Digue Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 ...annars kan du polere, skulle prövt med det her finfine sandpapiret (som jag ikke husker navnet på),men som en del med mörke båter använt med godt resultat ! Sandpapiret heter Abralon og kan kjøpes her: Trebåten Såvidt jeg har forstått ligger båten i Sverige. Da er det vel vanskelig å få gjort mer enn det nødvendigste før båten skal på vannet. Eller har du tenkt å ligge i skytteltrafikk til Sverige i månedene fremover? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 takk La Digue Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fred Svart 20.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Neida.. båten ligger på vannet i sverige nå, og seiles hjem på våren en gang. Så får vi se hva som gjøres når den kommer til Norge, eller kanskje til og med på vei til Norge. Den bør vel strengt tatt taes opp for at dette skal kunne gjøres enklest mulig, men med flytebrygger er det utrolig hva som går å få til uansett da! Da er tre oljen grei ja.. og hva man skal bruke der.. men hva med taket da? innvendig? noen som har gjort noe slikt før? sikkert kameraten som har totalrenovert og solgt sin maxi.. får spørre ham pent om han har noen skikkelige bilder jeg kan få "låne" av ham. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Ingen som har noen tegninger av hvordan de har valgt å legge et elektrisk annlegg i en maxi 77? bryterpanel eller ikke? i tilfelle hvilken type bryterpanel? Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 Noen spørsmål, ettersom jeg er i god gang med vårpussen. Hvor sjekker jeg produksjonsdatoen på drevmansjetten på md5b? jeg har et bilde jeg skal legge ut av akkurat det... Hva gjøres med rigg fester/skroggjennomføringer som har mye rust på seg? finnes slikt å få tak på til maxi 77 eller må man tilpasse noe eget? det var sant som dere sa! noen skroggjennomføringer har fått merke tidens tann! Taket i båten innvendig er av et mykt materiale.. er det noen som har gjort noe her for å få det penere? trekt om? noen anbefalninger? Lurer også på fremgangsmåten når det gjelder spotter i taket Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Sugepumpe med vakuum er fint og renslig, og mye bedre enn en vanlig sugepumpe. Biltema har en til kr 498,- men den er veldig stor. Jeg har "Sugsnabben" fra SeaSea til kr 370:Sugsnabben Motoren må kjøres varm slik at oljen blir tyntflytende. Samtidig med oljeskift bør du bytte oljefilter. Da trenger du en spesiell tang for å løsne det gamle. Det blir gjerne noe griseri. Jeg støtter helt klart ditt synspunkt angående sugepumpe, den elektriske til biltema brukte jeg, den er et engangsprodukt i mine øyne.. Oljefilter skrur man av med en hånd, det skal tross alt ikke skrus fast med mer enn håndkraft heller, men joda, jeg har også opplevd at man må til med tang, og enkelte ganger har jeg måttet slå en skrutrekker rett gjennom filteret, det blir det griseri av. Jeg håper ellers at oljefilterløsningen er bedre enn på Yanmaren min, der er det umulig å skifte uten at det renner olje utover, filteret er en dårlig patent som ikke holder på oljen, resultatet er søl, som det er helt umulig å unngå. Hva gjelder olje bruker jeg selv kun olje av anerkjent merke, aldri biltema, FK og slikt.. Jeg foretrekker Quaker State, mye pga innkjøpsavtalen jeg har på olje derfra, 87,-+mva for olje til 2 skift på motoren er ikke dårlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 8.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2007 jada.. filteret sitter oppover, så det bør vel gå greit nok.. litt søl blir det alltids! Her er et bilde av maskinen.. noen som kan se noe som ikke er helt som det bør være? Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 håper jeg klarer å plukke ut impeller, oljefilter og skifte remma.. suge ut olja og ta av dynamoen... MÅ jo ikke ha den for å bruke båten heller.. så lenge man har lader på landstrøm man bruker ofte. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Ta det med ro , de tinga du skal til med er helt greie. Taktrekk, jeg har sett fler som har trukket om, med godt resultat. Men bruk båten en sommer før du går på de store prosjektene. Det er mye som er akseptabelt, som du ikke godtar np, men som du kan leve med om du tygger på det litt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hvor sjekker jeg produksjonsdatoen på drevmansjetten på md5b? Produksjonsdatoen står på den delen av vulsten inni båten som vender utover. Der er det tre små ringer med et tall inni hver. År, måned, dag. Er den 8 år eller mer, så skal den byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Produksjonsdatoen står på den delen av vulsten inni båten som vender utover.Der er det tre små ringer med et tall inni hver. År, måned, dag. Er den 8 år eller mer, så skal den byttes. Ja det er vel hvert 7 år VP sier, men det er vel på sin plass å opplyse om at det er en allmen enighet i at disse holder vesentlig lenger... I min Maxi 77 var den mer enn dobbelt så gammel.... Er usikker på hva forsikringsselskapet sier? Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
"Mathilde" Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 (redigert) Er usikker på hva forsikringsselskapet sier? Noen som har erfaring? Det står vel i vilkårne at båten skal holdes i sjødyktig stand, samt at foreskreven service og vedlikehold skal gjennomføres. Du kan være sikker på at selskapet sjekker datostempling på belgen din dersom denne er årsaken til skade v/lekkasje. Forliser båten,...vel da blir det jo litt mer vrient for selskapet. Men du skal slett ikke se bort fra at det blir sendt ned dykkere Likevel syntes jeg det er på sin plass å nevne at disse belgene holder vesentlig lengre enn 7 år. Jeg vet nå om flere som har latt belgen stå i både 10 og 15 år. Kun ved en anledning har jeg hørt om lekkasje. Her var belgen 22 år gammel. Lekkasjen var beskjeden og det var ingen krise. Han fikk hevet båten i god tid og belgen ble byttet. Har du en gammel belg, burde du nok holde den under konstant oppsikt. Sjekk sprekker og om gummien virker morken. Jeg byttet belg på min forrige båt og belgen var da 11 år gammel. Belgen jeg byttet ut var hel og fin. Gummien virket like myk som på den nye. Det fantes ikke en eneste sprekk. Redigert 9.April.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 12.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 (redigert) Idag har vi hatt en flott dag på sjøen.. blåste skikkelig, og var endel sjø.. fikk testet hva båten var god for! tålte mye vind som dere nevnte tidligere.. absolutt! men fungerte best med stormfokk på kryss idag.. genoan var kjekk i medvind.. fikk noen skikkelige surf! Vel inne i marina igjen skiftet vi filter og olje på motoren, men rett før vi stoppet motoren lyste temp lampa på displayet. Jeg sjekket umiddelbart om det kom kjølevann, og det gjorde det ikke! jeg sjekket dette også rett i forkant, og da kom det kjølevann! merkelig.. har ny impeller liggende, så får kikke på det imorgen. Det er kanskje mest sannsynlig at det har blitt dratt inn noe dritt i kjølesystemet. Kan også hende det har grodd seg tett? båten har ikke vært spylt under på en god god stund og har ligget ute i vinter. hva tror dere? jeg har ikke så lyst til å bade riktig ennå! men kanskje jeg må.... Redigert 12.Mai.2007 av Fred (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 12.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 skrekk og gru om jeg må dykke!! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Impelleren må du uansett sjekke nå og du bytter selvsagt til ny når du likevel har åpnet opp. OBS: Husk å stenge ventilen til inntaket!!! Så ville jeg demontert slangen fra inntak til sjøvannspumpen. Er du heldig finner du kanskje proppen her? Event. må du sjekke videre i systemet. Til syvende og sist må du vel bade. Men du har kanskje en våtdrakt for hånden?? Ca 10-11 grader i sjøen nå Redigert 13.Mai.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Yes, da var problemet løst inntil videre ihvertfall! Åpnet opp pumpehuset etter jeg hadde stengt kranen til sjøvannsinntaket. Det første som trillet ut var gummibiter i varierende størrelse. Fra ørsmå til litt større klumper. Det lignet ikke på en impeller, for å si det sånn! festlig.. får håpe ikke maskinen har tatt skade av dette. Stengte den med en gang temperaturvarslingen kom. Ihvertfall.. plukket ut alt av deler.. renset opp, og smørte inn med litt glysering eller hva det var, så skulle jeg kaste inn impelleren som jeg hadde skaffet på drevia i Lysekil. Selvsagt hadde de gitt meg feil impeller, (trodde de var proffe jeg) så jeg gikk til kiosk/marina utsalget på marinaen (skjebergkilens) å fikk byttet! glimrende! Denne passet bedre, men det overrasket meg hvor trangt det var å få den inn.. tok ut akselen og satt den inn igjen med impeller. Tok sin tid! Etter ny pakning var på og alt skrudd sammen, sjekket jeg slangen for dritt, men den var fin. Åpnet opp litt og fikk litt vann i ei bøtte. Ganske reint og fint vann som kom, så startet opp motoren og jeg hadde kjøling igjen. Det som alikevel overrasket var at det dryppet litt av vannpumpa. Kanskje den rett og slett må byttes, eller at bedre pakning må kjøpes? i gummi kanskje? det dryppet ca 1 dråpe pr 15 sekunder. Kanskje ikke noe å skrike så voldsomt om.. Ellers så var dette en fin dag å bruke på litt vedlikehold og forbedringer, så det ble tatt noen avgjørelser i forhold til det elektriske. Et batteri til skal ihvertfall på plass i løpet av morgendagen, slik at jeg får skilt ut forbruk og start. Hvor fikk man kjøpt en slik annretning som fører lading til både start og vedlikeholdsbatteri, men kun bruker strøm fra forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.