Jump to content

Mutter til propellaksling


janeri

Recommended Posts

Den mutteren som holder propellen fast på propellakslingen på vår Myra 21 snekke (Marna motor) fra 1969 er gått i oppløsning. Vi har forsøkt å måle på den:

  • Diameter (på tvers av gjengene): 20,3-20,4 mm
  • Gjengestigning: ca. 1,75 mm/gjenge. I tommer tilsvarer dette 14-15 gjenger pr. tomme (jeg hadde bare 13 og 16 på gjengemålet mitt)
  • Hvis det er en mm-dimensjon vil vel 21 mm være det nærmeste. Men 21 mm er ingen standarddimensjon, og den vil i så fall ha en annen gjengestigning.
  • Hvis det er en tommedimensjon, kan det passe med 13/16 og 14 i stigning. Dette er også en dimensjon som ikke er i handelen. Da er det visstnok også et spørsmål om grov- eller fingjenger. Jeg ville i så fall gjette på grov.

Noen som vet hvor jeg får tak i slik mutter, og hva jeg eventuelt kan gjøre for endelig å avklare hva jeg trenger?

 

mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Det enste jeg fant i gjengetabellen her ombord var UNEF 13/16 med 20 gj/tomme, gjengebor på 19,25mm. Hvis du ikke har gjengelære som passer er det bare å sette av EN tomme i skyvelæret, hold gapet på langs av gjengene og tell antall gjengetopper.

Slik som du forklarer så virker det som om du har målt mutteren, mål heller gjengene på akslingen, da finner du rett gjengedimensjon. Inni mutteren vil du finne tilnærmet gjengebor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tusen takk for tipsene alle sammen, problemet er løst.

 

Det var Sleipner Motor som kunne si hvilken dimensjon det sannsynligvis var ut fra det jeg hadde målt. De hadde også mulighet til å lage mutteren, men jeg fikk den fra industrivarefirmaet Finn Tek her i Drammen, som hadde den på lager i messing. Dimensjonen kalles altså 1/2" rørgjenge, selv om gjengediameteren er mye større enn 1/2".

Link to post
Share on other sites

Propellmutter i MESSING?

Det vil vel gå bra en stund, men messing er jo et materiale som veldig lett spises opp i kontakt med sjøvann og edlere metaller.

Jeg har opplevd å miste en propell fordi kilen var laget av messing. Etter få år var tinnet i messingen borte og materialet som var igjen

kunne smuldres med fingrene. Tror jeg ville valgt et annet materiale til propellutteren....

Link to post
Share on other sites

Det er avsinking av messingen som oftest er problemet. Da ville jeg ikke stole på sinkanoder.

Ellers er det vel av og til slik at det en tror er messing i virkeligheten er bronse?

 

Det KAN være et problem med rustfri mutter på rustfri aksel at det skjærer/kliner seg i gjengene. Rustfritt av type 316 (18Cr8Ni) er ganske bløtt og kliner seg lett.

Bruk i tilfelle helst molybdendisulfidpasta (gråsvart) på gjengene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan stole på sinkanoder på propellen som vist på bildet.

 

Jeg har hittil ikke hørt om noen som har fått alvorlig skade på skroggjennomføringer som har denne anoden.

 

Ser frem til en grundig forklaring av risiko som er basert på vitenskapelige prinsipper - og ikke synse-forklaring.

 

 

 

Propellanode.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg plages med å finne rett mutter til en propellaksel.

 

Min svigerfar har en 21" snekke med 20 HK Bukh. Aksel er målt til Ø 25,0mm. Det vil si at vi snakker om metriske mål.

Det sto en mutter av messing på akselen, men den hadde nesten ikke gjenger igjen. Gjengene på den syrefaste akselen målte jeg til en stigning på 1,25 og indre Ø 14,8mm.

Ingen steder finner jeg mutter i målene M16x1,25. Det virker som M16x1,50 er en standard for 25mm aksel.

 

Jeg er rimelig sikker på at målene er riktige. Har prøvd å lete på norske båtutstyrssider, men det ser ut til at jeg må be om hjelp.

Noen som kan avkrefte at jeg er på bærtur?

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...