Jump to content

Yanmar 85 hk, lavt turtall.


Tine

Recommended Posts

Skulle ut å prøve båten i dag, etter att den har lagt ubrukt på sjøen sidan haustferien. Starta fint og la i veg. Auka turtalet gradvis, med då eg kom til 2300 omdr/min var det ikkje meir å hente. :headbang: (Yanmar 85 hk). Kopla fri, og kunne då få maks turtal, ca 3600. Skifta forfilter utan att det hjelpte. Det er sommar diesel på tanken. kan det vere grunnen til dårleg effekt no?? Båte

n er ikkje grodd.
Link to post
Share on other sites

Hadde samme opplevelse da jeg skulle prøvkjøre min båt med en Yanmar 66 hk en kald vinterdag i Bergen . ( -7 på natta, før prøve/test kjøring.)

Kulden forsvant etter noen dager........ filtere ble skiftet, og etter dette har motoren har gått som en klokke de siste 3 år ( sommer/vinter)

 

Så, det kan være kulden som gjør dette.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hei.

Tror du har rur og groe på propellen.

En kamerat var ute for det samme som du etterat båten hadde ligget i ro fra høsten til ut på nyåret. Han mistet også omlag 1000 rpm.

Da han tok opp båten var propellen helt dekket av rur.

Han hadde samme motor som du.

 

hilsen

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ganske ekstremt om du mister 1300 o/min pga groe selv om det nok kan være mye å hente på ren propell. Det du må se etter er om det soter mye. Hvis det ikke soter unormalt (litt må du godta) får ikke motoren nok diesel. Dersom det er turbo eller groe skal det sote betydelig hvis du ved fult pådrag bare får 2300 o/min (en dieselmotor går på en blanding av luft og diesel og ved feil turtall, men samme dieselmenge vil det naturlig bli mye soting pga uforbrent diesel olje).

 

Før du herjer for mye må selvsagt olje og vann sjekkes og det bør lyttes etter unormale lyder etc... Dersom det ikke er groe kan jo en prat med lokal Yanmar-forhandler være naturlig.

 

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva med groe under båten? Det kan jo være at du ikke ser noe groe, men det henger et "havbruk" under. Har også vært borti turboer som setter seg i koks og etter en tids stille så roterer ikke turbo lenger, sjekk ved å dreie på spindelen ved å ta av luftfilteret. Evt. lys med ei lommelykt inn i inntaket når motoren går på ca. 2000 o/m. å se om turboen roterer.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Vil du ikke oppnå de om du bytter dieselfilter ?

Vil en ikke få igjennom et filterbytte få "nok" diesel med det samme slik at motor får nok diesel for å kunne gå på høyere turtall ?

Ved voksing av diesel vil ikke filtret tettes slik at motor stoppes eller i det minste gå ujevnt ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dieselen skiller seg vel ikke før ved ca -12 grader. Ombord i en båt som ligger på sjøen er det vel helt umulig å få en slik temperatur uten at sjøen den ligger på er bunnfrosset? Tror det er relativt lett å løsne på luft siden på denne motoren og så kan du ta forsiktig med fingeren eller noe annet når motoren IKKE går og kjenne om vifta går lett. Men som sagt, står turboen skal det sote noe inn i hampen når du har full åpning og kun 2300 ... Et skikkelig tett luftfiler vil kunne gi samme problem så det må jo også sjekkes, men her er det vel bare et trekk du vasker og da er det jo fort gjort å se om de er feil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg holder en knapp på det med groe, når man vei hvor mye rett stigning på en proppell har å si, kan man lett tenke seg hva mye groe på skrog og propell bremser. Selv fikk jeg 2 knop mer fart, og 2-300 omdr. mer på min 85hk turbodiesel, Yanmar selvsagt, ved å skrape vekk mange lag selvpolerende bunnstoff for så å prime og legge på hardt bunstoff.. (Helt sant)

Link to post
Share on other sites

Jeg holder en knapp på det med groe, når man vei hvor mye rett stigning på en proppell har å si, kan man lett tenke seg hva mye groe på skrog og propell bremser. Selv fikk jeg 2 knop mer fart, og 2-300 omdr. mer på min 85hk turbodiesel, Yanmar selvsagt, ved å skrape vekk mange lag selvpolerende bunnstoff for så å prime og legge på hardt bunstoff.. (Helt sant)

 

Jeg opplevde det samme som Odd Thomas, nysmurt båt og blankpusset propell da fikk jeg 2 knop mere fart, samt yanmar'en(96hk) fikk turtall på 3800 rpm på maks, når jeg satt opp båten i fjor høst hadde jeg 3600 rpm på maks.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistet 1300 o/min på min maskin med rur på propellene på duopropp drevet mitt. Normalt fikk jeg 4900 på fullt, men når jeg kjørte båten en siste tur før den ble satt på land fikk jeg ikke mer enn 3600 o/min. Sånn ellers var båten bra ren under, var kun propellene som var begrodd.

Link to post
Share on other sites

Hadde planer om å skifte filter og sjekke turboen i helga, men posten er sjølvsagt seine med sine leveringar. Ingen filter til helga og i dag ligg pakken framleis i bergen etter 6 dagar.

Var likevel innom båten i dag for å sjekke turboen, og den står fast. Gode råd mottas med takk!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...