Tine Startet 20.Februar.2007 Del på Facebook Startet 20.Februar.2007 Skulle ut å prøve båten i dag, etter att den har lagt ubrukt på sjøen sidan haustferien. Starta fint og la i veg. Auka turtalet gradvis, med då eg kom til 2300 omdr/min var det ikkje meir å hente. (Yanmar 85 hk). Kopla fri, og kunne då få maks turtal, ca 3600. Skifta forfilter utan att det hjelpte. Det er sommar diesel på tanken. kan det vere grunnen til dårleg effekt no?? Båte n er ikkje grodd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Sjekket om turboen går rundt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ficher Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Hadde samme opplevelse da jeg skulle prøvkjøre min båt med en Yanmar 66 hk en kald vinterdag i Bergen . ( -7 på natta, før prøve/test kjøring.) Kulden forsvant etter noen dager........ filtere ble skiftet, og etter dette har motoren har gått som en klokke de siste 3 år ( sommer/vinter) Så, det kan være kulden som gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Kanskje det ligger is i eksosslange/potte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 (redigert) Hei. Tror du har rur og groe på propellen. En kamerat var ute for det samme som du etterat båten hadde ligget i ro fra høsten til ut på nyåret. Han mistet også omlag 1000 rpm. Da han tok opp båten var propellen helt dekket av rur. Han hadde samme motor som du. hilsen Haba Redigert 20.Februar.2007 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 (redigert) Det er ganske ekstremt om du mister 1300 o/min pga groe selv om det nok kan være mye å hente på ren propell. Det du må se etter er om det soter mye. Hvis det ikke soter unormalt (litt må du godta) får ikke motoren nok diesel. Dersom det er turbo eller groe skal det sote betydelig hvis du ved fult pådrag bare får 2300 o/min (en dieselmotor går på en blanding av luft og diesel og ved feil turtall, men samme dieselmenge vil det naturlig bli mye soting pga uforbrent diesel olje). Før du herjer for mye må selvsagt olje og vann sjekkes og det bør lyttes etter unormale lyder etc... Dersom det ikke er groe kan jo en prat med lokal Yanmar-forhandler være naturlig. Lykke til! Redigert 20.Februar.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Hva med groe under båten? Det kan jo være at du ikke ser noe groe, men det henger et "havbruk" under. Har også vært borti turboer som setter seg i koks og etter en tids stille så roterer ikke turbo lenger, sjekk ved å dreie på spindelen ved å ta av luftfilteret. Evt. lys med ei lommelykt inn i inntaket når motoren går på ca. 2000 o/m. å se om turboen roterer. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Du kan prøve med å blande parafin i diselen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Du kan prøve med å blande parafin i diselen. Hvorfor skal han blande parafin i dieselen for å få opp turtallet ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Fordi parafin har betre kuldeegenskaper enn disel. Dersom det voksing som er problemet vil dette kunne hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Vil du ikke oppnå de om du bytter dieselfilter ? Vil en ikke få igjennom et filterbytte få "nok" diesel med det samme slik at motor får nok diesel for å kunne gå på høyere turtall ? Ved voksing av diesel vil ikke filtret tettes slik at motor stoppes eller i det minste gå ujevnt ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 (redigert) Dieselen skiller seg vel ikke før ved ca -12 grader. Ombord i en båt som ligger på sjøen er det vel helt umulig å få en slik temperatur uten at sjøen den ligger på er bunnfrosset? Tror det er relativt lett å løsne på luft siden på denne motoren og så kan du ta forsiktig med fingeren eller noe annet når motoren IKKE går og kjenne om vifta går lett. Men som sagt, står turboen skal det sote noe inn i hampen når du har full åpning og kun 2300 ... Et skikkelig tett luftfiler vil kunne gi samme problem så det må jo også sjekkes, men her er det vel bare et trekk du vasker og da er det jo fort gjort å se om de er feil... Redigert 21.Februar.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Kva for disel er det som ikkje skiller seg før -12 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine Svart 21.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Takk for gode innspel. Har bestilt nye filter og skal skifte til helga. Då skal eg og sjekke om turboen går rundt. Det var lite svart røyk å sjå. Kunne så vidt ane mørk eksos. TINE. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Du får melde inn når du har løyst problemet, slik at vi får fasiten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 21.Februar.2007 Del på Facebook Svart 21.Februar.2007 Jeg holder en knapp på det med groe, når man vei hvor mye rett stigning på en proppell har å si, kan man lett tenke seg hva mye groe på skrog og propell bremser. Selv fikk jeg 2 knop mer fart, og 2-300 omdr. mer på min 85hk turbodiesel, Yanmar selvsagt, ved å skrape vekk mange lag selvpolerende bunnstoff for så å prime og legge på hardt bunstoff.. (Helt sant) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freddyper Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg holder en knapp på det med groe, når man vei hvor mye rett stigning på en proppell har å si, kan man lett tenke seg hva mye groe på skrog og propell bremser. Selv fikk jeg 2 knop mer fart, og 2-300 omdr. mer på min 85hk turbodiesel, Yanmar selvsagt, ved å skrape vekk mange lag selvpolerende bunnstoff for så å prime og legge på hardt bunstoff.. (Helt sant) Jeg opplevde det samme som Odd Thomas, nysmurt båt og blankpusset propell da fikk jeg 2 knop mere fart, samt yanmar'en(96hk) fikk turtall på 3800 rpm på maks, når jeg satt opp båten i fjor høst hadde jeg 3600 rpm på maks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg mistet 1300 o/min på min maskin med rur på propellene på duopropp drevet mitt. Normalt fikk jeg 4900 på fullt, men når jeg kjørte båten en siste tur før den ble satt på land fikk jeg ikke mer enn 3600 o/min. Sånn ellers var båten bra ren under, var kun propellene som var begrodd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Hadde planer om å skifte filter og sjekke turboen i helga, men posten er sjølvsagt seine med sine leveringar. Ingen filter til helga og i dag ligg pakken framleis i bergen etter 6 dagar. Var likevel innom båten i dag for å sjekke turboen, og den står fast. Gode råd mottas med takk!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Turboen min på maken motor satt fast i fjor vår. løsningen var 6000,- til overhaling av turbo + 3-4 til i arbeidspenger til han som monterte og justerte. Makent til resultat. Verdt hver eneste krone Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hva var grunnen til at turboen satte seg fast da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hva var grunnen til at turboen satte seg fast da ? Akkurat svart det samme i en annen tråd. Hos meg hadde eksosmanifoil rustet innvendig, slik at kjølevann skvalpet inn i turbo med følgen at den satte seg fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.