Jump to content

Størrelse på motor i seil båt


Onkel Roger

Recommended Posts

Hei planlegger langtur, og i denne sammenheng vurderer jeg å bytte min volvo penta MD 2003.  Etter lang og trofast tjeneste 4200 timer. Uten problemer, vil jeg nå å bytte til en ny Volvo eller Yanmar.

 

Forløpig favorit er Yanmar sin 3JH3-BE på 38 hester, med seil drev og Gori 3 bladet foldepropell.

 

Men så kommer man til størrelsen på motoren. Båten veier ferdig lastet ca 11 tonn. pluss manskap. Hva er den perfekte størrelsen på motor til en slik båt?  :confused:

 

Det finnes flere tommelfingerregler som sier 4 hester pr tonn osv. Og det er klart at jo større motor jo større kraft overskudd har man til å komme seg opp og frem mot været eller lign.

 

Vi seiler jo meste parten av tiden, men erfaringstall fra andre på lang tur tilsier at man bruker motoren opptil halve tiden man er på tur. For fremdrift og lading av batterier. På en jordomseiling på ca 40.000 nm. vil dette være 20.000nm. Ved en  snittt fart på 5knop. 4000 timer på ca 3 år. Det er klart at utstyret får kjørt seg.

 

Hva er det "perfekte" turtallet for en liten diesel med hensyn til forbruk og slitasje?

 

En større motor vil kunne ha en større propell som gir større fart ved lavere turtall. En større motor vil også være tørstere,  har i dag en disel tank på 120 liter. Denne vil bli byttet ut og jeg tror vi kan få laget en ny tank i skottet på ca 250 liter. Har muligheten til å ha ekstra disel i kanner på dekk, men ønsker minst mulig av dette.

 

Alle tips og betraktninger tas imot med takk

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Hej Tigergutt !

 

Min Najad 371     vägde  12,2 ton   ( i höstas när vi lyfte!)

Då var båten tom både på diesel o vann

Har vanntankar på 580 l  o diesel på 370 liter

skulle tro att 'atlantpackad' väger hon säkert närmare 14 ton, kansje mer :wink:

 

Jag har en   MD31A   på 62hk  (ingen turbo! en sak mindre som kan krångla när man

er ute på långfärd    :confused:)

 

Ligger ofta på 1700-2000 varv/min  gör då ca 7-8kn ( i början på säsongen  :eek:  !)

(bränsleförbrukning vet jag ikke exakt än, har bare haft båten två säsonger!)

Förre ägaren sa 3-3,5  liter/time   (säg litt mer , men ger mig en aksjonsradie på ca 100tim

eller 600-700 M!)

Har fast trebladig prop.

 

tykker maskin verkar ganska lagom................för en långfärdsbåt.

Link to post
Share on other sites

Ingen har nok faciten på dette vanskelige spørsmålet så dette blir å tenke litt høyt:

 

Motorstørrele:

 

Tror at 4 hk pr tonn er omtrent det som har vært vanlig på en standard båt.

11 tonn og 4 hk pr tonn høres derfor ut til å være et minimum, og det skulle medføre at du må ha 44HK. I dag har du 28HK, og du har vel gjort dine erfaring med denne motorens evne til å gi nødvendig framdrift?

 

Ta f.eks en kikk på spesifikasjonene på hallberg-rassy.com for å få noen tall på vekt/motorstørrelser på forsjellige båter.

 

På en slik tur vil du enkelte steder møte ekstreme strømforhold ifh hva vi er vant med her hjemme, og med for svak motor får du problemer med framdrift. Det er jo da også et spørsmål om man skal dimensjonere for å hamle opp med slike strømforhold, eller akseptere at det finnes en del steder du ikke kan gå i motstrøm.

 

Forbruk:

 

Større motor = noe høyere forbruk uansett turtall eller tar jeg feil her?

 

Snakket med en langturseiler som hadde blitt liggende i vindstille midt i atlanteren. Han måtte tenke på dieselbeholdningen, og var på jakt etter hvilket turtall som ville gi optimalt forbruk. Han fikk ikke noe fornuftig svar fra Yanmar etter det jeg forsto. Han valgte å gå på tilnærmet tomgang.

 

Jeg ville også stilt spørsmålet på http://www.sorgenfri.com

 

Lasse

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som er på langtur for tiden og deltar akkurat nå i ARC (Atlantic Rally for Cruisers) over atlanteren.  :confused:

 

De har en Hallberg Rassy 38. Vet ikke hvor stor motor de har, men det går det an å spørre om. Denne båten kan vel sammenlignes med din til en viss grad! De har ihvertfall sikkert noen gode råd angående størrelse på motoren. De har en egen hjemmeside som du kan sjekke og sende spørsmål via og adressen er følgende: www.letgo.no.

 

Av personlige erfaringer ville jeg vel helst ha gått opp en størrelse dersom jeg hadde vært usikker på behovet, men det er jo også et spørsmål om vekt og kostnader.

 

Lykke til med motorvalg.  :lol:

Link to post
Share on other sites

jeg deltar på Andreas Holo`s langturkurs, derfor er noe snappet opp der, og noe er fra andre kilder, sammenstillet med egen erfaring.

 

- Sats på kjent merke. Yanmar, Perkins og Volvo er lett å få deler til... overalt.

- Sats på motor med stort slagvolum. Motorer med stort slagvolum der det tas ut lite effekt pr liter er gunstig med tanke på slitasje. Sky motorer med turbo, intercooler og annet.

- Alt annet enn 4 sylinder bør du styre unna, hvis alternativene passer

- Husk at båten nok veier M E R enn du tror. I tillegg til dette vil du ikke kunne holde skroget rent for groe til enhver tid, så nok kraft er viktig.

- Husk at lettbygde motorer ikke nødvendigvis er de mest solide. Varmgang ved pumpehavari osv. får i endel tilfeller større konsekvenser på lette motorer med tynt gods i blokk, topper osv. Vridninger kan lettere oppstå.

-Foldepropell er bra. Ta imidlertid med en fast. i reserve Treffer du noe HARDT med folderen, kan det hende du må LANGT for å få reparert den eller reservedeler.

- Tar du ut 10 hk til f.eks lading, vil en motor på 50 HK bruke mer enn en på 30 HK. Totalt sett tror jeg dette utgjør svært lite.  

-Priser på reservedeler varierer. MYE. Og deler vil før eller siden trenge. MYE...

 

Min personlige subjektive mening er at jeg synes motoren du har i kikkerten virker litt liten, spesielt med tanke på langtur. Ville satset på minst 45 HK, men dette er selfølgelig avhengig av økonomi. Totalt sett vil nok en større motor holde seg bedre også, ikke minst i pris.

 

Jeg ville sjekket priser på PERKINS. Solide saker, billige og lett tilgjengelige deler. Kan skaffes overalt i verden. Yanmaren er også bra, men har JAPANSKE delepriser, Perkinsen har ( iallefall tradisjonelt ) hatt europeiske delepriser..

 

Maskina er en av de enkeltfaktoren ombord de fleste har mest problemer med. En ny god motor er verdt sin vekt i gull, og koster deretter..

 

Prisene varierer. MYE. Kjenner tilfeller der motorer har blitt installert f.eks på Kanariøyene, med besparelser i 30-40-50 000 kr klassen. Husk da for all del å betale MVA og HK avgift når du kommer tilbake til Norge. Hvis ikke går staten glipp av sine sårt tiltrengte kroner.. :confused:

 

Suzuki - som nok ikke kjøper ny motor nå. Den dagen jeg har båten jeg SKAL ha derimot...

Link to post
Share on other sites

Hei Tigergutt

 

Hvis du surfer rundt på nettet på båter i din vektklasse og tilsvarende type båt vil du kunne finne ut hvordan noen konstruktører har tenkt.

 

Maxi 1200 veier 8 tonn og har 55 hk

Comfortina 42 på 9 tonn og har også valgt 55 hk.

 

Sweden yacht 39 veier 7,6 tonn og har en motor på 40 hk.

 

X 411 veier 7,2 tonn og har 39 hk.

 

 

Disse er vel alle  av samme type båt som din . Relativt raske turseiler.  Siden du kommer til å laste båten din godt ned så vil jeg tro at valget ditt bør dreie seg om rundt det samme som Comfortinaen og Maxi har valgt. Begge disse leverer så vidt jeg vet bare ett alternativ til motor, og det er stort nok. Mange andre produsenter leverer ett standard alternativ som er litt i underkant for å holde prisen gunstig. Så kan du selv spekke opp til stor nok motor.

 

Når det gjelder hurtiggående og saktegående, lette og tunge motorer så tror jeg verden har gått fremover. Se på bilene. En moderne dieselmotor tåler høyt turtall. Den har mye lengre serviceintervaller enn noen gang. Levetiden er for de fleste motorene opp mot 400000 km eller mer.  I gamle dager med de solide gamle motorene holdt de også lenge, men de skulle ha hyppig service, de måtte overhales minst en gang i løpet av livsløpet osv.

 

Når det gjelder intercooler og turbo. Sving innom en trailerkafe og spør en av sjaførene om de har intercooler og turbo. Selvsagt har de det alle sammen. Spør og om de kunne tenke seg en moderne trailer uten dette. De ville vel neppe skjønt spørsmålet engang.

 

Men spør en båteier om det samme. Nei - da skal vi ha en back to basic motor med masse gods og lavt turtall. Fordi vi bruker jo motoren tøft. Rundt 60% av marsjfart noen timer hver helg i 5 måneder av året.

 

Tror det ikke er noen mening i å holde seg unna moderne motorer som det er hentet effekt utav. Med vedlikehold holder de lenger enn motorer noen gang har gjort.

 

 

knut

exsexslastebilsjåfør.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder intercooler og turbo. Sving innom en trailerkafe og spør en av sjaførene om de har intercooler og turbo. Selvsagt har de det alle sammen. Spør og om de kunne tenke seg en moderne trailer uten dette. De ville vel neppe skjønt spørsmålet engang.

 

Men spør en båteier om det samme. Nei - da skal vi ha en back to basic motor med masse gods og lavt turtall. Fordi vi bruker jo motoren tøft. Rundt 60% av marsjfart noen timer hver helg i 5 måneder av året.

 

Tror det ikke er noen mening i å holde seg unna moderne motorer som det er hentet effekt utav. Med vedlikehold holder de lenger enn motorer noen gang har gjort.

Ja, men nei.

En båtmotor går ikke i hjel, den står ihjel. Derfor er det gunstig med solid gods og lite leamikk.

Selv om Tigergutt skal på langtur, er på ingen måte hans motor utslitt når han er tilbake, den skal kanskje tjene han  i 10 år til. Minst.

Dessuten er nok de fleste lastebiler utsatt for mer vedlikehold i løpet av en 4 månedersperiode enn de fleste båtmotorer ser på sin levetid. Det er liksom et faktum, og da trenger motoren helt andre egenskaper enn høyt effekt uttak..

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Turbo er neppe noe særlig i en langturbåt med mindre du har eget aggregat. Hvis du skal tomgangskjøre i timesvis for å lade batteriene under seil vil vel en motor med turbo sote ned?

 

Har i alle fall lest om langturseilere som angrer på at de kjøpte turbomotor nettopp av denne grunn.

 

Jeg er ikke noen ekspert men jeg hadde søkt en motor med størst mulig motorvolum til slik bruk.

Link to post
Share on other sites

Turbo er neppe noe særlig i en langturbåt med mindre du har eget aggregat. Hvis du skal tomgangskjøre i timesvis for å lade batteriene under seil vil vel en motor med turbo sote ned?

Ingen motor har godt av å bli kjørt over lenger tid uten belastning. Stempelfjærene vil ikke bli presset mot sylinderveggene og det kommer smøreolje med i forbrenningen. Dette vil medføre nedsoting i sylindre og så i neste omgang i turboen.

 

Poenget mitt er mest at moderne motorer er driftsikre- og mer driftsikre en de var før. Dette på tross av at de har blitt mer avanserte etterhvert.

 

Motorprodusentene vet det er veldig dårlig reklame hvis motorene får ett dårlig rykte. Volvo, som har hatt problemer tidligere med de små MD motorene har jo hatt mange modellskifter siden starten på 80 tallet. Og de har blitt bedre hver gang.

 

De to viktigste kriteriene for å velge en motor er etter min mening at det skal være mulig å få service der en er og dit en kommer. Og motoren må ha rykte på at den er holdbar.

 

Ragnar Kvam siterer i ei av bøkene fra en erfaringsbase for langturseilere. Beste motor var Izusu, så kom Yanmar. Helt tilslutt kom Volvo, ikke mest på grunn av motorene, men på grunn av det mest aroggante serviceapparatet.

 

Mye vann har rent i havet siden dengang- og beste motorene er vel de som ikke trenger hjelp fra serviceapparatet.

 

 

I

Link to post
Share on other sites

Ingen motor har godt av å bli kjørt over lenger tid uten belastning. Stempelfjærene vil ikke bli presset mot sylinderveggene og det kommer smøreolje med i forbrenningen. Dette vil medføre nedsoting i sylindre og så i neste omgang i turboen.

ha rykte på at den er holdbar.

....

Ragnar Kvam siterer i ei av bøkene fra en erfaringsbase for langturseilere. Beste motor var Izusu, så kom Yanmar. Helt tilslutt kom Volvo, ikke mest på grunn av motorene, men på grunn av det mest aroggante serviceapparatet.

 

Mye vann har rent i havet siden dengang- og beste motorene er vel de som ikke trenger hjelp fra serviceapparatet.

 

Mener det var Ragnar Kvam som forbannet at han hadde valgt motor med Turbo og mente det ikke hadde noe å gjøre i en lagturbåt.

 

Fiskere kjører motoren sin mye uten belastning. Ligger og sviver hele døgnet til tider. Derfor har jeg hørt at mange fiskere ikke er fornøyde med hurtigløpende motorer (selv fra Yanmar som har gått rykte) ogm søker motorer med stort volum og lavt turtall.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode inspill.

 

Vedr størrelsen på motoren så har dagens 28 hk fått meg frem uansett vær og før forhold. Skuta graver seg ned i hekken ved hastigheter høyere enn 7 knop.  Men det er klart at det er kjekt med kraft overskudd dersom det virkelig begynner å knipe. :sad:

 

Jeg har studert data kartene til Yanmar og Volvo Penta, til øye har blitt både stort og vått.  :crazy:Og har nå kommet til at jeg vil gå opp en størrelse i forhold til utganspunktet.

 

Valget står nå mellom Yanmar 4HJ3-BE og Volvo`s D2-55. Jeg er av samme oppfatning som Suzuki vedr turbo og annen leamikk...... Mere som kan gå istykker.

 

Når det gjelder effekten så er den nærmest identisk, det som imidlertid er interessant å se på er på hvilket turtall, man oppnår effekt. Jeg har tatt utgangspunkt i effekt levert propell.

 

Min erfaring vedr behagelig turtall overlengre tid er at dette bør ligge på  2500-2600 omdreinger. Ved dette turtallet leverer Yanmar ca 18 hk. Forbruket ligger på 5,5 l/t. For Volvo er tallene : 35hk 7,5 l/t.

 

Med andre ord en vesentlig forskjell på de to.

 

Yanmar må opp i ett turtall på 3300 for å få 35hk. forbruket ligger da på 8,2 l/t.

 

Dvs at det er ett bedre bunndrag i Volvo`s D2-55 enn Yanmar`s 4HJ3-BE

 

Når det gjelder driftssikkerhet så har Yanmar ett godt rykte på sin 4 sylindrede serie, ikke like godt som de tre sylindrede. Men god.

 

Volvos D2-55 har bare hvert på markedet i 2 år. Slik at det er for tidelig å si noe om driftsikkerhet foreløpig. Har imidlertid snakket med flere som skryter av denne mod.

 

Service vennlighet: Yanmar er drifts sikkre men ikke spesielt service vennlige i seilbåt hvor det er trangt rundt selve motor instalasjonen. På dette punktet er Volvo vesentlig bedre. Det som må følges opp og byttes er mye mere tilgjenngelig på Volvo.'

 

Når det gjelder valg av proppell så vil jeg fortsatt gå for Gori`s trebladet foldeproppell. Tror at et firma som kunn produserer propeller er dyktigere enn ett firma som skal levere alt. Kjenner også til flere tilfeller av ubalense i Volvo`s trebaldede foldeproell.

 

:sad:

Link to post
Share on other sites

Båteiere forstår jeg mindre og mindre av. På "brua" skal det være siste vræl i absolutt alt, mens i maskina er det Frogner Høyre. Stokk konservativt. Ingen turbo, ingen elektronikk. (Jeg referer til flere tråder her og andre steder).

Det er flere decennier siden de med store skip fant ut at ladeluftturbin er ganske lurt. Det ble en helt annen driftsøkonomi. Jeg har kjørt rimelig mye offshore arbeids og redningsbåt. Alle med turbo. Jeg har vært borti turboproblemer en gang, og det var fordi hele båten var under vann. Så man kan si det var et mindre problem der og da. Etter at vi hadde tørket ut båten og startet opp igjen, røyk turboen. Jeg skylder kanskje og nevne at det omtrent utelukkende ble brukt Cumminsmaskiner.

På moderne biler styres nesten alt av elektronikk. ABS, ESP osv. Data fyker rundt i bilen på CAN-buss og det funker hele tiden. Det må også til av miljømessige årsaker.

 

Hadde jeg hatt en bråte penger å bruke på Arvikaracern hadde jeg satt inn en generator på rundt 18 kW. Så ville jeg satt inn en "drop-down" thruster med elektrisk drift istedetfor S-drevet. Ingenting som henger under båten under seil, og maks kraft med fast propell under motor. Skal det stekes egg, skrur man på den elektriske komfyren. Ingen gass, rødsprit eller paraffin. Heising av seil skjer ved elektrisk fallwinch. Anker håndteres med elektrisk vinsj.

Generatoren må utstyres med "on-demand" start og stopp slik at den styrer seg selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...