Jump to content

Egen trippteller med/uten GPS?


erund

Recommended Posts

Finnes det en egen trippteller med/uten GPS slik at man kan ved f.eks. nullstille en strekning en vil måle kjørelengden i nm? Hadde vært kjekt å ha to tripptellere mot hverandre. Jeg har en kartplotter av type Raymarine (Raychart) 435i, men den har ikke trippteller som jeg savner stort. Etterlyser derfor et enkelt apparat som måler slikt.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Tror nok svaret må bli GPS.

 

Alternativt kan du jo ta ut lengden uten å kjøre distansen på kart, både digitalt og analogt.

 

Om det finnes noen fartslogg med innebygd trippteller, enten basert på skovlhjul eller trykklogg, har jeg ikke oversikt over. Men jeg tror uansett en sånn sak vil være dyrere enn en billig GPS, og i tillegg mer unøyaktig, med mindre du er interessert i korrigerte data med/motstrøms selvfølgelig.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Logg med trippteller finnes så absolutt, og ettersom båten fortrinnsvis går gjennom vannet og ikke over land er det utseilt distanse gjennom vannet som er relevant f.eks. i forbindelse med drivstofforbruk. En GPS tripteller er et bedre valg dersom det du ønsker å holde rede på er hvor langt du har kommet deg av gårde fra A eller hvor langt du har igjen til B.

Link to post
Share on other sites

Det du forespør heter vel egentlig log. Jeg har en log fra VDO. Fungerer helt utmerket. Er en viser som viser knop, så en total distanse og en trip som kan nullstilles med trykk-knapp. Helt på lik linje med et speedometer i en bil. Nøyaktig og fin. Fungerer på den måten at det sitter et hjul under kjølen som telles "elektronisk" når det ruller rundt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...