Jump to content

Bredde på båsen kontra bredde på båten


wilma

Recommended Posts

Flytebrygger er ofte lave og båten er ofte bredest høyere opp. I hvertfall på litt større båter enn joller og skjærgårdsjeeper. Det vil si at det kan gå greit på noen båter, andre ikke.

Hvis det er båten som det er bilde av så bør du nok ha 15-20 cm bredere plass enn båt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Hos oss regner vi at 10% av båsens bredde er lysåpning.

Inni der skal du ha plass til båt + fendere.

mvh

giver

Regner med at du mener 90%.

 

Noen ganger oppgis lysåpning og andre ganger brutto bredde inkl. utliggere.

I det siste tilfelle må en regne med lysåpning som er rundt 40-50 cm mindre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis det er båten som det er bilde av så bør du nok ha 15-20 cm bredere plass enn båt.

 

 

Båten det dreier seg om er en ny Oceanmaster 620 c, som er oppgitt til å være 250 bred. Båten det er bilde av er en Scantic 575 Ht, den er ikke mere enn 2,08 bred.

 

Ut ifra svarene som har kommet så langt så ser det ut som om Oceanmasteren'n utgår som alternativ..........!

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da burde du få den båten inn på en 2,5 meters plass. Eller du kan klemme den inn på en 2,25, men da bør du legge den stramt tror jeg.

 

hva med maxi da? 2,5 bred.. går den da på en 2,5m plass? flytebryggene er lave og 2,5m bredde på båten er vel høyere opp? noen som har prøvd dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så pesimistisk som de andre her. Har du lyst på båten bør du sjekke nøyere og finmåle.

Har sett båter ligge fint i båser uten at det er plass til fendere. Med stram fortøyning og fendring av båsen kan dette gå bra det.

Båten skrår som regel mye inn fra der de er bredest til der utliggerne treffer.

Link to post
Share on other sites

Da fendrer man uteliggerene med små fendere.

 

 

Kan du fortelle det til han i båsen ved siden av meg ? Han blir eitrende irritert når jeg går på uteliggeren og fendrene hans spretter opp. Jeg dytter de på plass med makt men de spretter opp også når det er litt hekksjø rundt bryggene. Og da får jeg skylda da og. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Åhh, vi har det fint i båthavna på Lillehamer :)

 

Der selger vi båtplasser etter lengde på utriggeren og ikke bredde på båtplassen. Ergo, kjøper du breiere båt, tar vi frem skiftenøkkelen og flytter utriggere, eller legger legger deg på en båtplass med passe bredde.

 

Mere skryt (OT, men likevel): Den dyreste plassen koster 9000 i innskudd, pengene i sin helhet får du tilbake om du sier opp plassen, du betaler ca 1500,- pr år for plass med strøm inkludert, sitter to nattevakter og stiller opp på en dugnad, vi har 150 båplasser og ingen ventelister.... Det er luksis det :) :) :)

Link to post
Share on other sites

Mange forslag, men den som bør spørres er havnesjef (eller hva nå enn den ansvarlige kaller seg). De fleste havner har noen regler for utnyttelsen av båsene. Båter som er bredere enn lysåpning mellom utriggerne er ikke nevneverdig populære der utriggerne er laget slik at man kan gå på dem, og er det nevneverdig med bølger er det ikke alltid lurt å fortøye båten for stramt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...