Jump to content

Tysk minejeger på grunn ytterst i Sunnfjord


Skipper Worse

Recommended Posts

Det ser ut for at tyske marinefartøy på NATO-øvelse fortsatt bruker tyske sjøkart fra før 1945. Eller så er det Fjordflyttingskompaniet som har vært på ferde. Bilde fra Redningsselskapet/nssr.no:

 

groemitz.jpg

 

 

(Dette bildet er tatt fra SE mot NW; omtrent ved bokstaven "Q" i karakterangivelsen for vest-kardinalen i kartutsnittet nedenfor. Kardinalen er skjult bat fartøyet. Nærmeste land bakom er Askrova).

 

 

Avisartikkel med mange bilder i Firdaposten

 

Video i Nettavisen

 

 

Her er et kartutsnitt som viser hvor grunnstøtingen/forsøket på overflyvning skjedde:

 

 

groemitz1.jpg

 

 

Åstedet er i den sørlige røde sektor av Askrova lykt -- fartøyet kom nordfra og gikk rett på varden på Leieskjera. På ett av bildene i Firdaposten kan restene av varden tydelig ses i form av rundtomkringstrødd stein ... Det er ganske frisk navigasjon dette! Farvannet er nemlig alt annet enn komplisert. Foruten Askrova lykt er det flere andre å navigere etter (se bl. a. nederst i SW på kartutsnittet); og på toppen av det hele er det altså en vest-kardinal med lys som markerer yttergrensen av leden mot øst ... Minste avstand mellom kardinalen og slaggrunnslinjen er ca. 230 meter. Her har nok rormannen vært alt for treg med å tørne styrbord.

 

[Edit: Rettet tittelen, "Nordfjord" var feil og "ytterst i Sunnfjord" korrekt. Botsøvelse vil bli foretatt.]

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ifølge en avis har den "gått på grunn". Må si det er temmelig grunt her, ja!

 

Bråstoppen har nok blitt dempet ved at båten har "klatret" på land.

Men likevel! Har nok ikke vært lett å holde på kaffekoppen. Kjempeheldig at ingen ble skadet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

De har nok øvd på å bruke det nymotens instrumentet GPS (Gå På Skjær)

 

Overhørt på broen litt før....: What das thiiis WGS84 Frantz? Das ist habe eine stifenstafen unter boot Fritz?? Frantz???? Links Frantz?? das Informationsmodul GPS gibt Ihrem, sich zu präsentieren stifenstafen , gezielt zu informieren... Fritz LINKS!!! :diving:

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er den trukket av nå ?

 

Den står fortsatt dønn på. Vurderer nå visstnok en sivil redningsoperasjon. Det er vel noen tonn som skal flyttes på...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Overhørt på broen litt før....: What das thiiis WGS84 Frantz? Das ist habe eine stifenstafen unter boot Fritz?? Frantz???? Links Frantz?? das Informationsmodul GPS gibt Ihrem, sich zu präsentieren stifenstafen , gezielt zu informieren... Fritz LINKS!!! :diving:

Kanskje på tide å ta aktiv del i tyskundervisning :crazy: en etter endt arbeidstid????????

Link to post
Share on other sites

Fra Firdaposten:

 

"Grömitz" dregen av skjeret

FLORØ: Den tyske minesveiparen "Grömitz" blei dregen av skjeret klokka 17 torsdag ettermiddag.

 

Det var supplyskipet "Bourbon Dolphin" som greidde å dra det tyske krigsskipet av grunnen på Leieskjeret ved Askrova.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dagbladet: "Hadde problemer med styringen allerede i Tromsø"

"Minejaktfartøyet FGS Grömitz som grunnstøtte sør for Florø i går, holdt på å gå på grunn allerede i Tromsø havn, hevder maritim sjef. - Grömitz lå til kai i helga. Da båten skulle dreie babord gikk det ikke. "

 

God forklaring fra sjøfartsspesialistene i hovedstadspressen, som værer sensasjon. Med rette, etter min mening, siden det som "manglet" ved Askrova var en ca. 110-140 graders sving til styrbord. :rolleyes:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

God forklaring fra sjøfartsspesialistene i hovedstadspressen, som værer sensasjon. Med rette, etter min mening, siden det som "manglet" ved Askrova var en ca. 110-140 graders sving til styrbord. :rolleyes:

 

 

Hei.

 

Ja skal man først i åkeren så burde det gjerast ordentelig, og ikkje nøye seg med eit lite skjær. :wink:

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...