bein Startet 22.Februar.2007 Del på Facebook Startet 22.Februar.2007 Har en Elwaro 30 fra ca 1980.. Har fått satt inn et baupropellrør i båten nå, men mangler en motor. røret er 185mm og fått vite at jeg burde gå for en 4hk motor. Noen som har tips til en rimelig / god motor ? Gjerne også hvor jeg eventuellt kan finne denne... Og burde jeg velge knapper eller joystick til styringen ? Takker for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 (redigert) personlig har jeg dårlig erfaring med QL sine baugtrustere, har nå en vetus på 5 hk og den er kjempe. Hadde gått for joystik, men det er smak og behag. Redigert 22.Februar.2007 av Miranda III (see edit history) Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Baracuda Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg har en Sleipner sp 55 og kontrollpanelet er en båt som du vrir til siden for å aktivere trøsteren og dette har fungert meget bra. Jeg ville ikke ha joystick pga at det er lett og komme borti den og ynda objekt for smårollingen og dra i. Husk grove kabler.. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg ville gått for knapper isted for joy stick. Sikkert fordi jeg er vant til det, men også av samme grunn som Baracuda. Har akkurat skifta ut mine gamle med knapper. Valgte knapper igjen selv om dt var noen hundrelapper dyrere enn joystick. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg har akkurat montert en Max-power SP60 i min Elwaro 815. Den er på tilbud hos Seatronic i Moss. Baugpropellen koster ca 7000.-, men i tillegg kommer styrepanel (joystick koster 1650.-) sikring og holder + kabel. Fordelen med denne baugpropellen er at den er produsert i komposittmateriale (trenger ikke anode), og at den er smurt for hele levetiden. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Astor Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Har hatt en Elwaro 30 jeg også. En tung båt med lang kjøl. Vil anbefale deg å satse på en min. 5 hk.. F.eks. Max 55.5 hk. fra Seatronic i Moss. Den lange kjølen vil bremse mye på sidebevegelsene som trøsteren gir. Derfor trenger du en sterk motor som klarer brasene. I tillegg til lang kjøl er det et godt vindfang i Elwaroen. Lykke til med valget. Og med fin familiebåt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Spinner Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg ville ikke ha joystick pga at det er lett og komme borti den og ynda objekt for smårollingen og dra i. Husk grove kabler.. Jeg ville gått for knapper isted for joy stick. Sikkert fordi jeg er vant til det, men også av samme grunn som Baracuda. Det er ikke noe problem med Max-Power sin joystick fordi den må aktiveres ved å først trykke på en knapp og så holde joysticken til høyre. Den skrur seg av automatisk etter 10 minutter. (lyser rødt så lenge den er aktiv). Mye enklere med joystick enn å "fikle" med knapper. (det er min erfaring etter å ha slitt ut 3 baugpropeller. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Gullfisk Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Den enkleste måten å styre en baugpropell, må vel være å få en kontrollspak til gass og gear med innebygget "tilt" bryter, og bruke den til å styre baugpropell med. Har jo stort sett en hand på denne spaken ved manøvrering uansett. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 (redigert) Det er ikke noe problem med Max-Power sin joystick fordi den må aktiveres ved å først trykke på en knapp og så holde joysticken til høyre. Den skrur seg av automatisk etter 10 minutter. (lyser rødt så lenge den er aktiv). Mye enklere med joystick enn å "fikle" med knapper. (det er min erfaring etter å ha slitt ut 3 baugpropeller. Har den Max-power 2 hk liten baugpropell siden 2005 for 25 fot. Fri vedlikehold. Spray oljefett elektronisk når båten er på land. At-le Redigert 22.Februar.2007 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Det er ikke noe problem med Max-Power sin joystick fordi den må aktiveres ved å først trykke på en knapp og så holde joysticken til høyre. Den skrur seg av automatisk etter 10 minutter. (lyser rødt så lenge den er aktiv). Mye enklere med joystick enn å "fikle" med knapper. (det er min erfaring etter å ha slitt ut 3 baugpropeller. Er ikke så redd for uønsket kjøring av thrusten, vil bare ikke ha noe joystick i veien. Automatikken får du med trykknapp-kontrollen også. Smak og behag. Foirøvrig..... hvordan er det mulig å slite ut en baugthrust?? Min er 25 år gammel (elektrisk).... og er akkurat like god. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Jeg ville valgt joystick syns jeg har mer kontroll med den. Uansett må du velge en motor med propell stor nok til tunnel. Med den dimensjonen du har fått satt inn er alt mindre enn 4 hk utelukket.. Har selv en 4 hk sleipner og erknallfornøyd. du bør nok opp på den som heter sp 55 med din båt og tunnel, dersom du velger samme merket. Ring Maritim, de har gode priser, selger kabelpakker også og er gode på rådgivning. NB! Du bør installere eget batteri på denne. Jeg gjorde ikke det selv og oppdager at belysning og lanterner blunker under bruk.. (Skikkelig ukult he, he..) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Foirøvrig..... hvordan er det mulig å slite ut en baugthrust?? Min er 25 år gammel (elektrisk).... og er akkurat like god. Jeg har nok hatt god hjelp fra tidligere eiere... I min nåværende båt satt det en Vetus baugpropell som det var kast i akselen på. Hvordan det har skjedd er jeg ikke sikker på, men det var ikke mulig å få den så rett at ikke den ikke "fusket". At jeg har skiftet ut 3 stykker er vel litt min skyld, og min barnslige glede over nye duppeditter Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Sigurd Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 .....Vetus baugpropell ... Det er en gammel Vetus i baugen hos meg også. Egentlig litt imponert da jeg kunne kjøpe ny "plug and play" kontrol til en 25år gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 personlig har jeg dårlig erfaring med QL sine baugtrustere, Hei! Ser at QL leverer sine thrustere med remdrift nå. Var det det du hadde på din? Synes disse virker mye enklere enn de andre gamle modellene. Ingen olje i undervannshuset nå, og lettere å installere. I tillegg skal de støye mye mindre, uten at jeg har hørt hvordan de går ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Ser at QL leverer sine thrustere med remdrift nå. Var det det du hadde på din?Nei det var ikke den typen jeg hadde.Jeg hadde en med vanlig el motor på. Problemet var at tannhjul kransen til propellen gikk dukken etter veldig kort tid, og hvis splinten gikk måtte man ha båten på land. Jeg kan ikke se at det er noe videre med vedlikeholdsarbeid med min vetus baugtruster. men jeg har satt en ledning mellom undervannshuset på trusteren og bort i en sink anode for å forhindre tæring. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
GeirFrode Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Takk for svaret, Miranda. Jeg har ikke noe erfaring med QL sine i det hele tatt, derfor spurte jeg. Har derimot hatt en Sleipner 4hk, og den gikk bra, bortsett fra støyen da. I den båten jeg har nå, sitter det en Vetus 4hk, og den er forferdelig lat. Så vidt den klarer å flytte båten min sideveis når det blåser litt. Er egentlig litt usikker på om den er helt frisk. Får se om jeg rekker å kikke litt nærmere på den før båten går på vannet i år. Ellers har jeg også akkurat samme løsningen med en kabel bort til en sinkanode. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Har derimot hatt en Sleipner 4hk, og den gikk bra, bortsett fra støyen da. Vær klar over at Sleipner sine thrustere er oppgitt med skyvekraften v 10,5 Volt Spenning på motoren. Konkurentene oppgir skyvekraften v 12 Volt. Dette utgjør en himmelvid forskjell ! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Der har du nok et godt poeng, jolo. Jeg har ikke satt meg så godt inn i spec'en til de forskjellige merkene, så dette var nytt for meg. Og da skjønner jeg en god del mere, ja. Sitér dette innlegget Link to post
bein Svart 22.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Står nå litt mellom Max power 60 eller en Sleipner SP55.. HVem vil dere anbefale av disse to til en elwaro 30 ? Lurer også litt på om det er verdt pris økningen å gå opp til Max power 80 eller Sleipner SP75 ? Båten er jo stor og tung som en her sier, og er jo litt redd for å få for lite kraft. Hvis den blir for treg og seig, så blir det vel til at den sjelden brukes.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 (redigert) Og de færreste klarer å oprettholde 12 V til Thrusteren under drift (mål selv) Har selv hatt både QL (Engbo /Volvo) og Vetus. De har vært montert i båten som jeg har kjøpt. Begge har fungert greit. Kjenner også godt til Sidepower (Sleipner Motor) sine thrustere. Det er viktig å ha et godt elektrisk anlegg ( bra nok kvardrat på kabler uten svake ledd som gir spenningstap). Bra batterier og en dynamo , og ikke minst regulator som sørger for å "etterfylle" raskt når du virkelig trenger det er også viktig. For min egen del hadde jeg uten tvil valgt Sidepower pga at den er meget bra, produsenten er meget bra og i nærheten av meg og prisen er konkurransedyktig. Ikke uten grunn at de største og mest anerkjente båtfabrikkantene velger Sidepower. Redigert 22.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bamse 815 Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Har hatt en sleipner SP 55 med joystick på min Elwaro 815 i 1 sesong og er kjempe fornøyd. Du bør nok ikke ha noe mindre en SP 55 på båten din. Garda Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Miranda Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Står nå litt mellom Max power 60 eller en Sleipner SP55..HVem vil dere anbefale av disse to til en elwaro 30 ? Lurer også litt på om det er verdt pris økningen å gå opp til Max power 80 eller Sleipner SP75 ? Båten er jo stor og tung som en her sier, og er jo litt redd for å få for lite kraft. Hvis den blir for treg og seig, så blir det vel til at den sjelden brukes.. Baugpropellen er et hjelpemiddel og ikke fremdrifts maskineri. Blir tunnelen montert på rett sted skal det ikke mye til for å flytte baugen på en plast båt. Trusteren min bruker jeg veldig sjelden ettersom jeg har lært meg å manøvrere båten uten, men trusteren er et kjempe flott å ha når man trenger et ekstra puff med baugen. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
avsluttet Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 vetus har utviklet en ny propell som er mer stillegående, den kan vissnok byttes med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Kjøp ikke for liten. Ikke det at du skal kjøre thrusleren for mye. Men når du virkelig trenger den, da setter du pris på power. Husk, det blir trangere i havnene, du har heller ikke kontroll på andre båtførere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
koh Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hei ! Jeg har en Sleipner SP55 i min Agder 840 - og den har oppført seg helt eksemplarisk. Jeg har 70mm2 kabler fra batterikassa bak i båten, og power i massevis. Den enkleste måten å styre en baugpropell, må vel være å få en kontrollspak til gass og gear med innebygget "tilt" bryter, og bruke den til å styre baugpropell med. Har jo stort sett en hand på denne spaken ved manøvrering uansett Slik har jeg det , og det funker greitt - bortsett fra at det krever noe tilvenning. For - står giret forover, og du skal ha baugen mot styrbord, trykker du inn øvre del av knappen, i samsvar med hvilken vei du ønsker båten. Står giret i revers derimot, er det jo fortsatt den øvre delen av knappen som skal inn, men da er det ikke like logisk at baugen går mot styrbord. Jeg banket i ei brygge i sommer nettop pga dette. Ellers ble fjernkontrollen til min ankervinsj feillevert. Den kom med en tokanals radio kontroll (fire knapper). Jeg koplet vinsjen til to av knappene, og baugpropellen til de to andre. Når jeg står på badeplattformen og vinsjer inn dreggen, kan jeg da korrigere for sidevind ol slik at skuta siger rett og pent ut. Og så kan jeg dreie båten i retningen jeg skal samtidig med at jeg klatrer opp og inn bak rattet. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.