Jump to content

banner 28 har noen erfaring med denne type,vurderer kjøp

Øistein

Recommended Posts

Det spørs om du har erfaring med den type båter.

Banner 28, i likhet med dens fjerne slektning X-79, er svært livlige båter og tar litt over hvis det blåser opp litt, noe jeg tror Kosmix kan bekrefte. For all del, kjempefin båt. For sin tid var den en skikkelig hi-tech båt.

Men det er ingen utpreget turbåt. Det er trangt under dekk. Men hvis du ikke er avhengig av tre-rom-og-kjøkken er det en ordentlig morsom båt å seile rundt i.

Du seiler fra det meste i den størrelsen.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Har en test av denne hvis du ikke har den selv. Send meg mailadressen din på IM så sender jeg den over. Du bør sjekke rorstammen og se etter antydning til tretthet. Ellers er det et stort pluss om den har den nye kjølen (MKII), som gir båten bedre stabilitet og seilegenskaper. Vurderte en slik en gang, men det ble en mer sedat Express i stedet.

Har seilt banner en gang i en halv time eller noe og det er en meget morsom båt i lite vind som da jeg prøvde den. Den seiler fra det aller meste når det er lite vind, men krever nok ett bedre mannskap med litt flesk kanskje og ett mindre forseil når det blåser litt og revene går nok også fort.

Jeg hadde planer om å kjøpe denne: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...=400&page=2 men den ble alt for dyr for meg. Den har vell en av de beste seilgarderobene på båt i denne prisklassen i norge som er til salgs om dagen. den kan sikkert prutes litt også. Hadde jeg hatt penger hadde jegprøvd å prute den litt og kjøpt den tror jeg, en ulempe er jo at vi vaneligvis slår den i regatta da, men det har vell noe med hvem som seiler den :smiley:

Banner28 trimmeguide

Jeg tror Banner28 og X-79 er vel ganske like båter. Banner er 2 fot lenger, og de tror jeg ligger i det lange akterspeilet hos Banneren. Den har vel også dypere/tyngre kjøl en x79. Jeg synes jeg har god plass i båten min, den er 2,85 bred, men den har ikke ståhøyde, bare ca 1,50m. Banner er 2,90 bred?

Båten trenger nesten ikk vind for å seile. Jeg har fremdeles mye å lære om trimming, men i 2-3 m/s vind krysser jeg i ca 3,5-4 knop og slører i ca 3 knop. 4m/s krysses i ca 5,5-6 knop, men jeg er sikker på at den kan bedre. Jeg bruker ikke spinnaker... Med ca 10 m/s vind, to rev i storseilet og uten forseil har jeg lenset i 13 knop i snittfart over ca 11 minutter - se bloggen. Båten er veldig morsom å seile, og det er en veldig fin båt å lære å seile med da den har omtrent(?) alle trimmemuligheter.

Veldig morsom å seil hvertfall!

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Ja, det er riktig at banneren har høyere lystall, og sånn jeg forstår det har de (bannerseilerne) slåss hardt for at det ikke skal bli enda høyere. Grunnen er kanskje at Bannenren er en båt det er lov å modifisere, mens x79 har strenge klasseregler. Den bannernen som ligger på Finn nå, har lystall 1.14 hvis jeg husker riktig. -Men det kan hende det er lystall uten spinnaker. Uansett er det nok ikke stor forskjell i farten på banner28 og x79. Kanskje litt på kryss, men begge er planende, og jeg har hørt om hastigheter på 25 knop på begge båtene. Begge har lensetakler og myk mast.

Har forresten funnet ut at lensetakler er lett å ha med å gjøre, men det er et vanskelig ord. Også skulle jeg gjerne hatt en dypere kjøl med bulb på båten min... :rolleyes:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Banner 28 kommer vel i flere versjoner. Med høy eller lav rigg (HR/LR) og ny eller gammel kjøl. Jeg tror de som har høy rigg og ny kjøl ligger på ca 1.19.-1.20. Banneren i annonsen har lav rigg, så det stemmer vel at den har 1.14.

Lensetakler er nok ikke så ille som mange skal ha det til, før du skal begynne å jibbe spinnaker i 10m/s med to personer ombord :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...