Jump to content

Ljuge fot


Tallisman

Recommended Posts

Ser på finn.no att det er svært mange båter som blir aventert som større enn di egentlig er Ett eksempel er nimbus 31 coupe denne båten blir aventert som en 31 fots båt men er i realiteten 28 fot reiste selv langt for og se på en slik båt en gang da jeg trodde den var 31 fot som aventert da jeg kom frem og fikk tatt båten i nærmere øyensyn var båten svært trang og liten etter direkte spørsmål til eier om båtens størelse fikk jeg oppgitt att båten var 28 fot men var 31 med plattform og baugspyd .Vel her ble det ikke noe kjøp så jeg reiste skuffet hjem en erfaring rikere ett annet eksempel er Dacapo 900 blir oppgitt til 30 fot men er realiteten 27 her nevnte jeg 2 båter men der ligger mange flere . Så ett tips til båtintreserte på jakt etter båt tro for all del ikke alt som står i anonsen i hvertfall ikke når det gjelder båtens størrelse og oppgitt marsj fart noen anonser er jo rigtige og. Men jaggu er det mange en bør være kritiske til.

Link to post
Share on other sites

Det er vel CE-reglene som krever at båtene skal oppgis i lengde "overall", dvs bruttolengde.

Mange produsenter velger dermed å angi typebetegnelse etter dette, uten at jeg synes dette blir feil.

 

Når den faktiske lengden på en båt er 31 fot, så må det bli opp til deg å finne ut av hvordan disse er disponert.

Om båten har baugspyd eller en stor rommelig badeplattform, så teller dette som regel inn i lengden.

Dette blir dine valg i forhold til hvilke egenskaper du ønsker båten skal ha innenfor de oppgitte antall fot.

 

Sett deg litt inn i fabrikater og typer, så finner du fort ut hvilke båter som har de skrogmål du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Båtfabrikantene konkurerer jo med hverandre om hvem som klarer å få den største båten ut av skroget. Jo lengere de klarer å få et "lite" skrog, klarer kansje et 28fot langt skrog å bli 32. Da kan det jo hende at båten går fra å ære en dyr 28foter til en billig 32foter!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Har jo selv en Nimbus 3000. Denne betegnelsen tenkte jeg meg først 30 fot ved første gangen jeg ble kjent med båten, men det er visstnok en 29 fot. Svenskene sier kanskje 30 fot hm... :flag_sw:

 

Nimbus 3003, Nimbus 31, Numbus 320 - alle disse båtene oppgraderes etterhvert og alle har samme skrog! Dagens nye 320 utgaven har maken skrog som min båt fra 1986, men med noe såkalt forlengelse, sier selgere. Da regner jeg med badeplattformen inkl. i dagens utgave? Jeg er enig i at 320 utgaven ikke ser som en 32 fots båt, men heller ikke større enn båten min. Nordmenn sier kanskje 29 fot på denne svenske båten :flag:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Lit vanskelig dette. Før var badeplattformen påskrudd, på nye båter er den støpt in i skroget og blir dermed en del av skroget. Og likt er det med baugspydet.

Burde kanskje vert en tileggsopplysning om innvendig skroglengde?

Men man kjøper jo en båt man har studert og funnet ut at den dekker det behovet man har da, så jeg vil ikke gå så langt å kalle det juge fot.

:headbang:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Mørebas oppgir vel lenden rundt båten, fra midten av hekken til baugen. F.eks er en mørebas 9400 kun 27 fot...

 

Jepp, det er det som kalles ripimål eller ripamål. Altså målt langs ripa eller rellingen eller fenderlista eller hva du velger å kalle det.

Var ikke dette et mye brukt mål på nordvestlandet i tidligere tider?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg jobbet med GH-båtene var det gjengs at man dro målet på småbåtene opp til nærmeste hele fot. 13,01 fot ble til 14 fot. Hulda måler 13 meter over stevner. For meg er det 42 fot. Så er det dette stæshet som henger ut over stilk og stevn. Da er vi vel oppe i omlag 46 fot. Det er vel slik man regner. Og da har jeg ikke tatt med flaggstanga som henger ut over pushpit'en. Men aktenfor baugspissen har jeg en ekte forpigg. Den er på to meter som kun inneholder koblingskap og kjettingkasse. Så boarealet i båten er ikke mer enn 10 meter eller 32, 7 fot--- som blir 38 fot. Her er det rom for romslige tolkninger.

Link to post
Share on other sites

Har jo selv en Nimbus 3000. Denne betegnelsen tenkte jeg meg først 30 fot ved første gangen jeg ble kjent med båten, men det er visstnok en 29 fot. Svenskene sier kanskje 30 fot hm... :flag_sw:

 

Nimbus 3003, Nimbus 31, Numbus 320 - alle disse båtene oppgraderes etterhvert og alle har samme skrog! Dagens nye 320 utgaven har maken skrog som min båt fra 1986, men med noe såkalt forlengelse, sier selgere. Da regner jeg med badeplattformen inkl. i dagens utgave? Jeg er enig i at 320 utgaven ikke ser som en 32 fots båt, men heller ikke større enn båten min. Nordmenn sier kanskje 29 fot på denne svenske båten :flag:

 

Disse båtene er 28-29 fot iflg "Vi Båtägare" som testet enn 3003 for noen år siden. Testen er nå sperret pga at man nå må betale for å se den. Kan derfor ikke linke til testen. Den er dessten ikke spesielt bred. Jeg ble i hvertfall skuffet da jeg oppdaget at det var minst like mye plass i min Scand 27 Nordic under en prøvetur.

Link to post
Share on other sites

Enda dummere blir det når en ser salgs annonser for Scand Baltic på f.eks Finn.

 

Scand Baltic 29 89 modell .................. 32 fot

 

Nei en bør ha tunga rett imunnen å sjekke før en handler.

 

Lå sammen med en Skilsø 33 i sommer. Skroglengden på Balticen vår og Skilsøen var nærmest identiske. Men jeg kaller da ikke en Baltic 29 for 32 fot eller lenger for det.

 

Mulig det etter ett eller annet EU direktiv å måle med alt fastmontert. Men eldre båter som i sin tid var solgt som en 29 foter vokser da ikke med årene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har jo selv en Nimbus 3000. Denne betegnelsen tenkte jeg meg først 30 fot ved første gangen jeg ble kjent med båten, men det er visstnok en 29 fot. Svenskene sier kanskje 30 fot hm... :flag_sw:

 

Nimbus 3003, Nimbus 31, Numbus 320 - alle disse båtene oppgraderes etterhvert og alle har samme skrog! Dagens nye 320 utgaven har maken skrog som min båt fra 1986, men med noe såkalt forlengelse, sier selgere. Da regner jeg med badeplattformen inkl. i dagens utgave? Jeg er enig i at 320 utgaven ikke ser som en 32 fots båt, men heller ikke større enn båten min. Nordmenn sier kanskje 29 fot på denne svenske båten :flag:

 

erund !

 

her er fot(o)modellen vi använder

 

det bruker bli en förfärlig massa fötter när desse tripper over dekk........... :lol::wink:

 

12.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter EN ISO 8666 Principal Data SKAL skroglengden (LH) inkludere alt som ikke er enkelt demonterbart (for eksempel påskrudd). Det vil si at badeplattform og baugspyd som er integrert i skroget skal regnes med i lengden. Desverre oppgis standarden ingen annen fornuflig lengde som kan være mer realistisk for båtsammenligning, bortsett fra lengden i vannlinjen (LW), men det blir jo også litt feil.

 

Så vi må passe på og sjekke selv hva som inngår i lengden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Princess 36 Riviera er 36 i skroglengde. den er faktisk 39.5 fot

målt etter dagens regler med badeplattform...

Lå en gang ved siden av en Nimbus 4000, hvorpå eieren av

denne tørt bemerker: "Det er første gang jeg ser en 36 foter

som er større enn en 40 foter....."

Scand Atlantic 32 her den tidligere. Og nå?? Scand Atlantic 3500.....

Jeg trodde i min naivitet at det å "ljuge på seg" var noe som hørte

ungguttene på sjekker'n til....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...