ulysses Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Bavaria 33 er nærmere 35 fot. Få selger til å oppgi meter. En meter er en meter, en fot varierer tydeligvis med skostørrelsen til selger. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 aldrig Vindö 45 heller Er det ikke Vindö's seilareal som blir brukt som betegnelse? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Du får spørre om båtens LPP i stedet for LWL, LH eler LOA. Da setter du nok fast en ivrig selger får man tro LPP er lengden mellom konstruksjonsvannlinjen forut og ror akselen. BRT er målt i alle benyttede rom, det vil si lugarer, mottorrom, styrehus lasterom osv. Sitat fra boka fritidsbåt skipperen av Gunnar Ulseth. LPP er et riktig mål på hvor stor båten er, LENGDE MELLOM PREPENDIKULÆRENE. Ta dette i kombinasjon med BRT ( Bruttoregistertonn ) som er et volum mål (2,83 kubikkmeter ). Hadde også fritidsbåter blitt oppgitt i disse målene hadde man med en gang sett hvor romslig den er og hvor lang den er uten alt som henger på yttersiden Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Er det ikke Vindö's seilareal som blir brukt som betegnelse? mvh tuffff jo stemmer det, 45 i krysstellet! själv har jag aldrig kjöpt båt för att den skall vara så lååång som möjligt......... man tittar ju på storlek, invendig volym, seglingsegenskaper etc.........siffran efter modellen säger ikke allt! det finns ju båtar som känns betydligt större trots att dom har mindre längd ! min 37a er som en damesko, den er en 40a invändigt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arnstein Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Men jeg ser ikke helt det store problemet hvilken målemodell produsentene bruker. Hva om du kommer i en situasjon om fortolkning av kvalifikasjonene for få føre fartøyet? Vil stæsj eller skroglengde være avgjørende da? For noen år tilbake hadde vi en reketråler her i distriktet, hvor baugen ble kappet og påmontert en løs aluminiumstupp. Dette for at den skulle kommer innefor gitt konsesjonsgrense, som gikk nettopp på skroglengde. Hos meg er det kun skroglengde som teller. Det gir meg en indikasjon på tilgjengelig plass og og litt hva jeg betaler for. Krimskrams og utoverheng er null verdt i en lengde/størrelses-vurdering. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Hva om du kommer i en situasjon om fortolkning av kvalifikasjonene for få føre fartøyet? kommer ikke i den situsajonen....kan före hur lang o hur tung fritidsbåt som helst........ (däremot kan det bli problem med riktigt små båter.........risk att plimsollmerket försvinner helt ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sandvik(a) Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Kurrert for årets anfall av 3 fots syken Kjøpt badeplattform. Sprøtt Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 BRT er målt i alle benyttede rom, det vil si lugarer, mottorrom, styrehus lasterom osv. Sitat fra boka fritidsbåt skipperen av Gunnar Ulseth. BRT= brutto register tonn, den gamle måleberegningen på båter. I dag måler de båtene under brutto tonn. På de gamle sertifikatet mit kunne jeg føre båter opp til 199 brt, da de la om målereglene ble sertifikatet oppjustert til 500 bt. Før kunne man føre fartøy opp til 24.99 brt uten sertifikat, etter nye måleregler hetter det fartøy opp til 14,99 meter er ikke sertifikatpliktig fartøy. Så om du kjøper en fritidsbåt på 15 meter eller over må du ta fritidsskipper sertifikatet for å kunne føre denne båten. Lurer på når de innfører maskinist sertifikat på lystbåter med maskin over 750 kw? Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
nimbuster Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Skilsø 975 er en 32-foter, inkl. baugspyd og badeplattform, fordi det er en støpt del av skroget. Med andre ord LOA. Den nye Skilsø 33 fikk en forlengelse av badeplattformen med 15 cm, til 9,9m og ble da plutselig en 33-foter. Spirit 360 er som betegnelsen sier en 36-foter, men LOA er 11,75 m d.v.s. 38, 5 fot, igjen LOA. Plattformen er støpt i ett med overbygget, slik det lange baugspydet er. Selve skroglengden er ca. 34 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 En fot er nødvendigvis ikke en fot.... * Svensk fot: 29.69cm * Norsk fot: 30,39 eller 31,39 * Dansk fot: 30,37 eller 31,37 * Engelsk fot: 30,48 (30,479...) Forøverig enig md trådstarter. Baugspyd og badeplattform (på montert sådann) hører ikke med i lengdearealet. Baugspyd teller ikke uansett. Ikke for meg hvertfall. Metrisk / internasjonal fot: 30.480 060 96 ~ 30,48 Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Astor Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Norske båter på 80-tallet. Hva ble de målt etter? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olpi Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 (redigert) Norske båter på 80-tallet. Hva ble de målt etter? Aner ikke, men jeg trodde at 1 fot=30.38 (30.48?) cm ble brukt av norske båtbyggere. Din båt er vel 9.00 m netto u/badeplattform tror jeg, men det vet du sikkert selv? Redigert 23.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Dumt at både bruktbåtselgere og båtfabrikkene juger på seg fot. Jeg er enig i at flere og flere har lett for å slenge på en fot eller to i annonsen eller i modellnavnet. Ser man på flere annonser av samme båt varierer lengden ofte ganske vesentlig. Sjekk med forhandler eller produsent hva som er de reelle målene. Motsatt er det hos amerikanerne. (Sea Ray, Crownline, Bayliner osv) De lager modellnavn som konsekvent er lavere enn totallengden på båten. Er de redd for å bli saksøkt for feil markedsføring kanskje? Det som er det viktigste, helt uavhengig av antall fot, er om båten har den størrelsen og plassen man ønsker seg. Her kan det være enorme forskjeller på utnyttelse og innredning som spiller en større rolle enn en fot eller to. Ben Sin, med 9,25 meter totallengde. (uten ankertau...) Hvor mange fot er det? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Kanskje båtens bredde skal måles med fenderne ute??? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
gimi Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Det kjedelige er jo at disse båtene med ljuge fot ofte må betale mer en de skal i havneavgift - spesielt de som krysser grenser som 30, 35 og 40 fot. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Det kjedelige er jo at disse båtene med ljuge fot ofte må betale mer en de skal i havneavgift - spesielt de som krysser grenser som 30, 35 og 40 fot. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Det er jo de internasjonale målene vi bruker, d.v.s. 1 foot = 12 inches = 30,48 cm. Det gamle norske måleverdiene fra tidlig på 1800-tallet er forlengst forlatt. Tror ikke noen norske båtbyggere i det hele tatt har vært inne på tanken om å bruke noe annet heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 (redigert) Det kjedelige er jo at disse båtene med ljuge fot ofte må betale mer en de skal i havneavgift Så da burde man fått innført brutto lengde og netto lengde. Netto lengde er det som teller ved bruk inne i båten. Brutto lengde er det myndigheter stiller deg til ansvar for og bruker for å krev deg for avgifter. Noe å tenke på når man lurer på hvor stor en båt egentlig er. Redigert 23.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
nimbuster Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Det kan nok være riktig det, at mange betaler mer enn de skal i havneavgift. Men egentlig betaler de "andre" for lite, for det er jo den totale lengden en skal betale for....så mange meter en opptar plass, er det ikke det da? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Norske båter på 80-tallet. Hva ble de målt etter? Vel min Fjord 38 er faktisk 38 fot i "vannlengde". Så kommer badeplattform og spyd på toppen., Men blir litt teit å si at min Fjord 38 er 42 for..... *knegg* Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ubåtfender Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 (redigert) Så da burde man fått innført brutto lengde og netto lengde. Netto lengde er det som teller ved bruk inne i båten. Brutto lengde er det myndigheter stiller deg til ansvar for og bruker for å krev deg for avgifter. Noe å tenke på når man lurer på hvor stor en båt egentlig er. oppgitt att båten var 28 fot men var 31 med plattform og baugspyd . Netto lengde 28. Brutto lengde 31 så mange meter en opptar plass, er det ikke det da? Brutto lengde Det er en ting myndighetene har lært meg, staten/ myndighetene lever av bruttoen, vi dødelige lever av nettoen. Jo høyere (lengre) bruttoen er, jo mer avgifter blir det. Jo mindre nettoen er jo mindre kan man bruke Redigert 24.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
NilsPils Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 ..Hos meg er det kun skroglengde som teller... Problemet er jo nettop at skroglengden inkluderer "forskjellig krimskrams" dersom det ikke er demonterbart. Kanskje båtens bredde skal måles med fenderne ute??? Strengt tatt skal båtbredden (WH) inkludere fenderne dersom de ikke er demonterbare........... Jeg har egentlig god forståelse for at båtens totale mål er viktig (marina, transport, slusing,...). Men jeg mener også at man skulle innføre nye tilleggs-betegnelser for lengde og bredde som indikerer båtens bruksdimensjoner. Noen her som sitter i EN ISO kommisjonen????? Uansett går det an å prøve å påvirke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nimbuster Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 (redigert) Ikke lett dette egentlig. Så lenge det skal oppgis LOA, så er det jo det som gjelder? Mange båtbyggere oppgir det, men kaller båten noe annet. Noen går ned og andre går opp i fot, i omregningen. Eksempler på dette er Skilsø 33, som har en loa på 9,90 m. Omregnet blir det 32,48 fot. Skilsø hadde nok vist oss båteiere større respekt dersom de hadde betegnet den som Skilsø 32 eller Skilsø 990. Et annet eksempel er Spirit 360 som har en oppgitt loa på 11,75 m. Omregnet blir det 38,55 fot. Redigert 25.Februar.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 (redigert) Min gode gamle Tresfjord 28 skal få tilført skroglengden 1 drøy fot i form av ny kombinert badeplattform/trimplan til våren. Denne blir støpt fast etter alle kunstens regler slik at det ikke er tvil om at den er endel av skroget. Så når den er ferdig og eventuelt ved et salg senere, kommer jeg med god samvittighet til å kalle den en Tresfjord 29..... Her er badeplattform/trimplan føre støping: Redigert 25.Februar.2007 av Brage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Dette så ut som en ganske professjonell utbygging. Hvilken type matter tenker du å benytte under støpen, og hvorledes tenker du deg å feste plattformen til båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.