Jump to content

Ljuge fot

Tallisman

Recommended Posts

Du får spørre om båtens LPP i stedet for LWL, LH eler LOA. Da setter du nok fast en ivrig selger får man tro :wink:

LPP er lengden mellom konstruksjonsvannlinjen forut og ror akselen.

BRT er målt i alle benyttede rom, det vil si lugarer, mottorrom, styrehus lasterom osv.

Sitat fra boka fritidsbåt skipperen av Gunnar Ulseth.

LPP er et riktig mål på hvor stor båten er, LENGDE MELLOM PREPENDIKULÆRENE.

Ta dette i kombinasjon med BRT ( Bruttoregistertonn ) som er et volum mål (2,83 kubikkmeter ).

Hadde også fritidsbåter blitt oppgitt i disse målene hadde man med en gang sett hvor romslig den er og hvor lang den er uten alt som henger på yttersiden

Er det ikke Vindö's seilareal som blir brukt som betegnelse?

mvh tuffff

jo stemmer det, 45 i krysstellet!

själv har jag aldrig kjöpt båt för att den skall vara så lååång som möjligt.........

man tittar ju på storlek, invendig volym, seglingsegenskaper etc.........siffran efter modellen säger ikke allt!

det finns ju båtar som känns betydligt större trots att dom har mindre längd !

min 37a er som en damesko, den er en 40a invändigt :wink:

S/Y Gunga Din

Men jeg ser ikke helt det store problemet hvilken målemodell produsentene bruker.

Hva om du kommer i en situasjon om fortolkning av kvalifikasjonene for få føre fartøyet? Vil stæsj eller skroglengde være avgjørende da?

For noen år tilbake hadde vi en reketråler her i distriktet, hvor baugen ble kappet og påmontert en løs aluminiumstupp. Dette for at den skulle kommer innefor gitt konsesjonsgrense, som gikk nettopp på skroglengde.

Hos meg er det kun skroglengde som teller. Det gir meg en indikasjon på tilgjengelig plass og og litt hva jeg betaler for. Krimskrams og utoverheng er null verdt i en lengde/størrelses-vurdering. :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hva om du kommer i en situasjon om fortolkning av kvalifikasjonene for få føre fartøyet?

kommer ikke i den situsajonen....kan före hur lang o hur tung fritidsbåt som helst........ :smiley:

(däremot kan det bli problem med riktigt små båter.........risk att plimsollmerket försvinner helt :lol: )

S/Y Gunga Din

BRT er målt i alle benyttede rom, det vil si lugarer, mottorrom, styrehus lasterom osv.

Sitat fra boka fritidsbåt skipperen av Gunnar Ulseth.

BRT= brutto register tonn, den gamle måleberegningen på båter. I dag måler de båtene under brutto tonn.

På de gamle sertifikatet mit kunne jeg føre båter opp til 199 brt, da de la om målereglene ble sertifikatet oppjustert til 500 bt.

Før kunne man føre fartøy opp til 24.99 brt uten sertifikat, etter nye måleregler hetter det fartøy opp til 14,99 meter er ikke sertifikatpliktig fartøy.

Så om du kjøper en fritidsbåt på 15 meter eller over må du ta fritidsskipper sertifikatet for å kunne føre denne båten.

Lurer på når de innfører maskinist sertifikat på lystbåter med maskin over 750 kw?

:sailing:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Skilsø 975 er en 32-foter, inkl. baugspyd og badeplattform, fordi det er en støpt del av skroget. Med andre ord LOA.

Den nye Skilsø 33 fikk en forlengelse av badeplattformen med 15 cm, til 9,9m og ble da plutselig en 33-foter.

Spirit 360 er som betegnelsen sier en 36-foter, men LOA er 11,75 m d.v.s. 38, 5 fot, igjen LOA. Plattformen er støpt i ett med overbygget, slik det lange baugspydet er. Selve skroglengden er ca. 34 fot.

En fot er nødvendigvis ikke en fot....

* Svensk fot: 29.69cm

* Norsk fot: 30,39 eller 31,39

* Dansk fot: 30,37 eller 31,37

* Engelsk fot: 30,48 (30,479...)

Forøverig enig md trådstarter. Baugspyd og badeplattform (på montert sådann) hører ikke med i lengdearealet. Baugspyd teller ikke uansett. Ikke for meg hvertfall.

Metrisk / internasjonal fot: 30.480 060 96 ~ 30,48

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Dumt at både bruktbåtselgere og båtfabrikkene juger på seg fot. Jeg er enig i at flere og flere har lett for å slenge på en fot eller to i annonsen eller i modellnavnet. Ser man på flere annonser av samme båt varierer lengden ofte ganske vesentlig. :crazy: Sjekk med forhandler eller produsent hva som er de reelle målene.

Motsatt er det hos amerikanerne. (Sea Ray, Crownline, Bayliner osv) De lager modellnavn som konsekvent er lavere enn totallengden på båten. Er de redd for å bli saksøkt for feil markedsføring kanskje?

Det som er det viktigste, helt uavhengig av antall fot, er om båten har den størrelsen og plassen man ønsker seg. Her kan det være enorme forskjeller på utnyttelse og innredning som spiller en større rolle enn en fot eller to.

Ben Sin, med 9,25 meter totallengde. (uten ankertau...) Hvor mange fot er det?

Det er jo de internasjonale målene vi bruker, d.v.s. 1 foot = 12 inches = 30,48 cm.

Det gamle norske måleverdiene fra tidlig på 1800-tallet er forlengst forlatt. Tror ikke noen norske båtbyggere i det hele tatt har vært inne på tanken om å bruke noe annet heller.

Det kjedelige er jo at disse båtene med ljuge fot ofte må betale mer en de skal i havneavgift

Så da burde man fått innført brutto lengde og netto lengde. Netto lengde er det som teller ved bruk inne i båten. Brutto lengde er det myndigheter stiller deg til ansvar for og bruker for å krev deg for avgifter. Noe å tenke på når man lurer på hvor stor en båt egentlig er.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Så da burde man fått innført brutto lengde og netto lengde. Netto lengde er det som teller ved bruk inne i båten. Brutto lengde er det myndigheter stiller deg til ansvar for og bruker for å krev deg for avgifter. Noe å tenke på når man lurer på hvor stor en båt egentlig er.

oppgitt att båten var 28 fot men var 31 med plattform og baugspyd .

Netto lengde 28. Brutto lengde 31

så mange meter en opptar plass, er det ikke det da?

Brutto lengde

Det er en ting myndighetene har lært meg, staten/ myndighetene lever av bruttoen, vi dødelige lever av nettoen. Jo høyere (lengre) bruttoen er, jo mer avgifter blir det. Jo mindre nettoen er jo mindre kan man bruke :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
..Hos meg er det kun skroglengde som teller...

Problemet er jo nettop at skroglengden inkluderer "forskjellig krimskrams" dersom det ikke er demonterbart.

Kanskje båtens bredde skal måles med fenderne ute???

Strengt tatt skal båtbredden (WH) inkludere fenderne dersom de ikke er demonterbare........... :crazy:

Jeg har egentlig god forståelse for at båtens totale mål er viktig (marina, transport, slusing,...). Men jeg mener også at man skulle innføre nye tilleggs-betegnelser for lengde og bredde som indikerer båtens bruksdimensjoner. Noen her som sitter i EN ISO kommisjonen????? Uansett går det an å prøve å påvirke.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ikke lett dette egentlig. Så lenge det skal oppgis LOA, så er det jo det som gjelder? Mange båtbyggere oppgir det, men kaller båten noe annet. Noen går ned og andre går opp i fot, i omregningen.

Eksempler på dette er Skilsø 33, som har en loa på 9,90 m. Omregnet blir det 32,48 fot. Skilsø hadde nok vist oss båteiere større respekt dersom de hadde betegnet den som Skilsø 32 eller Skilsø 990.

Et annet eksempel er Spirit 360 som har en oppgitt loa på 11,75 m. Omregnet blir det 38,55 fot.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Min gode gamle Tresfjord 28 skal få tilført skroglengden 1 drøy fot i form av ny kombinert badeplattform/trimplan til våren. Denne blir støpt fast etter alle kunstens regler slik at det ikke er tvil om at den er endel av skroget. Så når den er ferdig og eventuelt ved et salg senere, kommer jeg med god samvittighet til å kalle den en Tresfjord 29.....

Her er badeplattform/trimplan føre støping:

trimplan1.jpg

02092006526.jpg

Redigert av Brage (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...