Jump to content

Springer 20, ulykkelig eier trenger ny motor


Chivas01

Recommended Posts

Har hørt om Springer 28, men ikke 20. Springer 28 var en lukket combibåt. Så vidt jeg vet ble den produsert av Vernøy båt på Reksteren ved Tysnes. Den kunne minne litt om Halco, eller også en større og raskere utgave av Enes 25, dog var den en plattgatter, ikke snekkehekk som Enes'en hadde.

Hva slags båt er Springer 20?

Link to post
Share on other sites

satt sammen motoren igjen, fyllte på ny olje og satt på nytt filter, varmkjørte motoren og skiftet olje og filter, men det er fortsatt vann i oljen, prøvde også å koble utenom oljekjøleren men det går alikevel vann i oljen, det er nok rusta hull i en vannkanal så det er like greit å bytte motor, er jo ikke så store jobben alikevel

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

gratulerer med ny båt :flag: håper den blir klar i god tid til sommeren.

 

Volvo motorer pleier ikke å være noe problem, det finnes mange som er flinke på disse rundt i landet.

Du kan ta kontakt med Iglebæk motor i Kristiansand, han selger deg ferdig overhalte og oppbygde motorer for en grei penge. Marinevarianten skiller seg litt fra båtmotoren i bla. kamaksel, pakninger osv. så det er viktig å få det riktig.

 

Lykke til!

 

Jon O. Holtan

Link to post
Share on other sites

Takk for det . Løsningen blir nok å kjøpe en bilmotor å overhale den, den største og kanskje den eneste forskjellen på bil og marine er nok kammen, regner med at en D kam (fra B20 sport) og en toppakning fra B20 E (denne er noe tynnere )skal kunne gi en grei motor, mariniseringen har jeg jo så dette skal nok gå greit, båten er nok klar lenge før sesongen starter, hvis ikke det dukker opp flere overraskelser da.

Link to post
Share on other sites

Du har nok i tillegg forskjell på toppen (større ventiler blant annet), marinefordeler, andre forgassere? samt uttak på registerdekselet for plassering av sjøvannspumpe. Men basisen er jo samme motor ja, så da burde det ikke være noe problem å bygge en ny motor ut av den du har og en til.. Det letteste hadde jo vært om du kunne brukt den toppen du allerede har da, men det forutsetter jo at lekkasjen er i selve blokka...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja det er klart, nå regnet jeg bare med ren motor, alt det som er "marine" kan jeg jo bare flytte over, den toppen som sitter på min motor har faktisk samme dim som de eldre bilmotorene, men jeg har en topp fra en 74 modell på lur å det er den som har de største ventilene(hvis jeg ikke husker feil)

Link to post
Share on other sites

Har en gammel B18 vistnok borra til B20 stående i kjelleren. hadde den en gang installert i Østlandets råeste PV i 70- åra( vistnok målt til 135Hk i benk før den ble installert. Skarpere kam og stivere fjærer og alt det der ...ble jeg fortalt. Betalte hele 1500kr for råskinnet den gang.Lånte bilen i en overgangsperiode bort til søstra mi som gira ned for grøvre skau, dro faenskapet av veien... rettere sagt traff en betongbil. Syns det var for jævlig å skrote motoren så jeg toppa den opp med olje og stua den vekk i kjelleren for 30 år siden. Delvis inntakt med gearbox. Vannpumpa har fått seg en smekk men ellers OK ( lett å skaffe ny)... gis vekk som den er. Bra moring om ikke annet. Uansett; det er ditt om du vil ha det. Bytta Fra doble SU til doble Webere en gang i 70-åra vet ikke hva som sitter nå (2 l/mil og skikkeløig rapelyd i potta....invendig kledd med lyseblått teddyfor, påsveisa 164 front og manta hekk....det var tider det. Måtte bende ut skjermene for å skifte dekk...). Forøvrig..... dompa nyoverhalt starter, dynamo og fordeler til denne bøssa i fjor høst. Fankern heller! Kom og hent det som er igjen om du ønsker Hvis ikke går det på dynga under neste opprydning.

 

Har travers og kjettingtalje så den kan løftes rett på eventuell henger om nødvendig..

Link to post
Share on other sites

Drammen SW. 8 km fra sentrum.

Den lille røde har stått i en saus av olje overøst med ved og sagflis i langt borti 30år nå, men mor er i beita for plass i kjelleren på garasjen så maskinen ryker ut uansett når våren kommer. Er det ikke noe av interesse blir den dumpa som en del av "våronna" om en drøy måneds tid.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en gammel B18 vistnok borra til B20 stående i kjelleren. hadde den en gang installert i Østlandets råeste PV i 70- åra( vistnok målt til 135Hk i benk før den ble installert.

 

Hadde vært noe å satt i den gamle Amazonen min! Snakker om kultursjokk!! Ikke kast den da, vær så snill...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...