Jump to content

Ekkolodd - hva type anbefales?


erund

Recommended Posts

Tenker å kjøpe en gave til min kamerat som fyller 40 år og som skal ha selskap neste uke. Vi er flere som mulig kan spleise i en gave til han. Han ønsker seg ekkolodd til sin åpen båt på 16 fot med konsoll. Hva type kan dere anbefale? Tenker på opptil kr. 1.800,- inkl. giver.

Eagle, Garmin eller Humminbird? Modellbetegnelse tas med takk (husk ta med begrunnelsen hvorfor din anbefaling er best).

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Lowrance-Eagel har et 2-frekvens lodd 480DF med en meget god skjerm og høy utgangseffekt. Dette er også tett (nitrogenfylt) og kan felles inn i konsoll.

Ville halvere den oppgitte dybden i databladet til produsenten fordi denn er gitt ved gunstige forhold. Innvendig svinger gir litt dårligere rekkevidde, og må være kompakt (ikke delt med luftlag) for å fungere. DF480 har en svinger som kan festes bak på en tverrskotting.

Jeg bruker denne til ca 200m med bra resultat, med utvendig svinger. Er bra fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Eagle Seafinder 480DF som mer nevnt tidligere er et bra lodd, men jeg tror en må legge i en tusenlapp til for å få det. Har tidligere hatt Lowrance X126DF som er tilnærmet samme lodd.

 

Hvis vedkommende fisker i saltvann (bunnfiske) er et 2-frekvenslodd å anbefale. Med et budsjett på 1800kr er Eagle FishEasy 245DS er et greit alternativ.

 

Eagle FishEasy 245DS

 

Til dorging og ferskvannsfiske vil et Eagle Cuda 242 gjøre jobben.

 

Eagle Cuda 242

 

 

Jeg vil anbefale Lowrance/Eagle (2 varemerker fra samme firma) for de aller fleste, Bare Lowrance selger en million i lodd i året i tilegg kommer Eagle loddene. Dette gjør at det er økonomisk forsvarlig for dem å utvikle sine egne integrete kretser (ASIC) for loddene. Dette gjør at det er mulig å produsere avanserete lodd til en lav pris. Det er først når en nærmer seg 10 000 kr jeg vil si det er noen vits å vurdere andre merker. I denne prisklassen bør også de rimligere modellene fra Furuno og Simrad vurders.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...