erund Startet 23.Februar.2007 Del på Facebook Startet 23.Februar.2007 Tenker å kjøpe en gave til min kamerat som fyller 40 år og som skal ha selskap neste uke. Vi er flere som mulig kan spleise i en gave til han. Han ønsker seg ekkolodd til sin åpen båt på 16 fot med konsoll. Hva type kan dere anbefale? Tenker på opptil kr. 1.800,- inkl. giver. Eagle, Garmin eller Humminbird? Modellbetegnelse tas med takk (husk ta med begrunnelsen hvorfor din anbefaling er best). Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Slagskibet Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Gode ekkolodd alle tre uansett hva du velger å kjøpe. Hadde Eagle i forrige båten med utvendig svinger. Aldri noe tull med det og menyen var grei. De 2 andre er sikkert like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg skal også invistere i ekkolodd etterhvert, og vurderer innvendig svinger for enkelthets skyld. Ønsker gjerne synspunkter på innvendig vs utvendig svinger. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
kajaa Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Lowrance-Eagel har et 2-frekvens lodd 480DF med en meget god skjerm og høy utgangseffekt. Dette er også tett (nitrogenfylt) og kan felles inn i konsoll. Ville halvere den oppgitte dybden i databladet til produsenten fordi denn er gitt ved gunstige forhold. Innvendig svinger gir litt dårligere rekkevidde, og må være kompakt (ikke delt med luftlag) for å fungere. DF480 har en svinger som kan festes bak på en tverrskotting. Jeg bruker denne til ca 200m med bra resultat, med utvendig svinger. Er bra fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg skal også invistere i ekkolodd etterhvert, og vurderer innvendig svinger for enkelthets skyld. Ønsker gjerne synspunkter på innvendig vs utvendig svinger. Innvendig svinger i trebåt? Glem det. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Innvendig svinger i trebåt?Glem det. Det stemmer sikkert Mulligan, men kan du for en uvitende sjel begrunne det? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Treverket er mykt og ikke homogent. Signalet dempes altfor mye. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Eagle Seafinder 480DF som mer nevnt tidligere er et bra lodd, men jeg tror en må legge i en tusenlapp til for å få det. Har tidligere hatt Lowrance X126DF som er tilnærmet samme lodd. Hvis vedkommende fisker i saltvann (bunnfiske) er et 2-frekvenslodd å anbefale. Med et budsjett på 1800kr er Eagle FishEasy 245DS er et greit alternativ. Eagle FishEasy 245DS Til dorging og ferskvannsfiske vil et Eagle Cuda 242 gjøre jobben. Eagle Cuda 242 Jeg vil anbefale Lowrance/Eagle (2 varemerker fra samme firma) for de aller fleste, Bare Lowrance selger en million i lodd i året i tilegg kommer Eagle loddene. Dette gjør at det er økonomisk forsvarlig for dem å utvikle sine egne integrete kretser (ASIC) for loddene. Dette gjør at det er mulig å produsere avanserete lodd til en lav pris. Det er først når en nærmer seg 10 000 kr jeg vil si det er noen vits å vurdere andre merker. I denne prisklassen bør også de rimligere modellene fra Furuno og Simrad vurders. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Hadde Eagle Cuda 168 i båten, fungerte veldig bra til mitt bruk. Rimelig og greit ekkolodd. Skriver hadde, da jeg var så dum å ikke ta det med meg hjem fra båten en gang....... Cuda 242 er vel samme, bare bedre oppløsing på skjermen. Redigert 25.Februar.2007 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.