Jump to content

12v antenneforsterker på 220v tv


Tidi

Recommended Posts

Det kommer litt an på hvordan strømforskyningene er oppbygget. Med gammeldags strømforsyning med trafo hadde man automatisk galvanisk skille, men med dagens switchede strømforskyninger kan historien være litt annerledes.

 

For å være 100% sikker på at det ikke blir strøm på avveie (gjennom antenneinntaket) kan du sette på et galvanisk skille på antenneinngangen. Relativt vanlig å gjøre med LCD TV og kabelanlegg.

Link to post
Share on other sites

Ja det var jo klar tale. Ut fra artikkelen tolker jeg det slik at problemet kan oppstå uavhengig om tv`en er koblet til 12 eller 220 Volt. Regner med at jeg kan sove trygt etter å ha satt galvanisk skille på antenneledningen, uansett hvilke spenning jeg bruker.

Takker så mye for svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter at problemet som ble omtalt med brann i båten, jfr innlegg # 5 til Lars H. berodde på jordingsfeil.

Dersom dette er riktig viser det vel bare betydningen av å fjerne jordtilkoblingen til landstrømmen, og montere jordingsplate - eksempelvis Dynaplate - under båten.

Jeg forstår i grunnen ikke hvorfor ikke flere småbåteiere velger løsningen med jordingsplate.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Ja det var jo klar tale. Ut fra artikkelen tolker jeg det slik at problemet kan oppstå uavhengig om tv`en er koblet til 12 eller 220 Volt. Regner med at jeg kan sove trygt etter å ha satt galvanisk skille på antenneledningen, uansett hvilke spenning jeg bruker.

Takker så mye for svar.

 

Jeg trodde det ville være uten problem når TV'n var tilkoblet 12 V. At problemet oppstår når TV'n er tilkoblet 220 V landstrøm med jordet kontakt. Noen som kan bekrefte dette :confused::confused:

Har brukt TV'n tidligere bare med innendørs antenne med 12 V 75 ohm og det uten problemer.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er Grundig fortsatt den eneste leverandøren som tør å gi garanti for bruk av sine Amira-tv'r på 12v hvis man kjøper til den orginale utstyrspakka som bl.a. inneholder galanisk skille. I artikkelen til Terje Bølstad så er det hele tiden snakk om signaloppkobling via antenne inngangen. For fler og fler vil dette være en saga blott iom at Rikstv gjør sin anmarsj. Rikstvboksen skal kun kobles til tv med scartledning og vips så er ikke dette med galvansk skille noe tema lengere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...