byrjall Startet 24.Februar.2007 Del på Facebook Startet 24.Februar.2007 Hei Nå har jeg hørt med 3 forskjellige båtforhandlere og alle har forskjellige meninger. Jeg har problem med å velge om jeg skal ha Diesel 1.7 DTI eller 115Hk 2 eller 4 takter? Den store fordelen med Diesel er forbruket, som er årsaken til at dette har vært et alternativ. Har dårlig erfaring med gammel bensinmotor som man fint bruker opp tanken på en dag (kr 1000,-)!! Ja, jeg vet at nyere motorer er MYE bedre på forbruk. Noen sier at avgiftsdiesel skal bort, noen sier at prisene er nesten på høyde med bensin idag? Hva ligger dieselprisene på en marina idag? Hvis man ser bort fra kostnadene ved innkjøp hva ville dere valgt og hvorfor? Hilsen en uerfaren skipper! :-) Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hvis du skal ha innebords med diesel, spør heller om den nye 2 literen til Mercruiser som tar over etter 1.7. Uttern er vel ferdig rigget for sort, så man har ikke mange valg når det gjelder påhenger, Optimax eller Verado 4t (minste er 135hk). Spørs om akterspeilet tåler sistnevnte mht vekt :-) Fordelen med utenbords er at du får kanskje større plass inne i båten... Innenbords er sikkert noe dyrere men bråker og bruker mindre fuel. Har installert 1.7 i båter og den går virkelig "kun på lukta" :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Fordelen med utenbords er at du får kanskje større plass inne i båten...Innenbords er sikkert noe dyrere men bråker og bruker mindre fuel. Har installert 1.7 i båter og den går virkelig "kun på lukta" :-) Innenbords koster mer i innkjøp og har vel også i snitt høyere servicekostnader. Om bruken er moderat så vil nok ikke forskjellen i drivstoffutgifter være så stor. Og skal du velge utenbords så velg for all del 4-takt. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 (redigert) Hei, jeg har hatt Uttern 55DC med 90 HK 4 takt, og Nidel 610 med 1,7 diesel. Nidelven er ca 2 fot lengre, men de brukte begge det samme antall liter pr. time gjennom året. Kjørt logg, og ført regnskap på alle mine båter, og forbruket lå i snitt på ca 8 liter i timen, eller 0,6 til 0,7 liter pr.nm. Prisen pr. liter her på Sørlandet har en forskjell på ca 3 til 3,50 pr.liter Kjører du 100 timer i året så er mer pris her for bensin 2400,- kjører du 50 timer i året så er mer prisen 1200,- Service på 1,7 diesel koster ca 6000 i året, service på 90 hk 4 takt ca 3000. MAO du kjører billigere med bensin pr.år i denne klassen. Begge båtene ble hadde samme bruksmønster, Uttern gikk 34 knop og Nidel 30 på full spiker, marsjfart på ca 25 knop på begge. En ulempe til med diesel er støy. En fordel med diesel er bruktpris. Lykke til med valget. Redigert 24.Februar.2007 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
opas Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hei, jeg har hatt Uttern 55DC med 90 HK 4 takt, og Nidel 610 med 1,7 diesel. Nidelven er ca 2 fot lengre, men de brukte begge det samme antall liter pr. time gjennom året. Kjørt logg, og ført regnskap på alle mine båter, og forbruket lå i snitt på ca 8 liter i timen, eller 0,6 til 0,7 liter pr.nm.Prisen pr. liter her på Sørlandet har en forskjell på ca 3 til 3,50 pr.liter Kjører du 100 timer i året så er mer pris her for bensin 2400,- kjører du 50 timer i året så er mer prisen 1200,- Service på 1,7 diesel koster ca 6000 i året, service på 90 hk 4 takt ca 3000. MAO du kjører billigere med bensin pr.år i denne klassen. Begge båtene ble hadde samme bruksmønster, Uttern gikk 34 knop og Nidel 30 på full spiker, marsjfart på ca 25 knop på begge. En ulempe til med diesel er støy. En fordel med diesel er bruktpris. Lykke til med valget. Bråker nyere dieselmotorer så mye mer en en totakts utenbordsmotor i dag? Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Bråker nyere dieselmotorer så mye mer en en totakts utenbordsmotor i dag? Hvilken motor størrelse tenker du på? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
opas Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hvilken motor størrelse tenker du på? Tenker på f.eks en Mercruicer 1,7 l diesel 120hk i forhold til en 115hk totaks Suzuki. En innenboardsmotor er vel litt isolert i motorkassen og ligger litt skjermet i forhold til en påhenger , eller tar jeg helt feil? Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hvorfor kjøpe en 115hk totakt, firetaktere er jo mer stilleående enn en totaktere. du har rett i at en innenbords er mer isolert ennen utenbords men innen.b vibrerer mer og det skaper støy men ellers er det ikke så stor forskjell i støynivået. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Tenker på f.eks en Mercruicer 1,7 l diesel 120hk i forhold til en 115hk totaks Suzuki. Totakts 115 hk Suzuki finnes ikke... Ikke tenk mer på totakt, det var i gamle dager. Sats på 4-takt, og der er jo Suzuki markedsleder (men ikke nødvendigvis noe bedre enn de andre...) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Bråker nyere dieselmotorer så mye mer en en totakts utenbordsmotor i dag? to takt vet jeg ikke noe om, jeg skriver om 4 takt hvis du leser innlegget. Men helt klart støy fra 1,7 dti, den går ganske grovt og vibrerer på en helt annen måte enn en outboard. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ikke tenk mer på totakt, det var i gamle dager. Eehh, det er vel å ta litt hardt i. Evinrude's E-tec motorer matcher fortsatt de fleste 4-taktere. Og det er motorer som både støyer lite og er bensingjerrige. Men vet at det er få motorfabrikanter som tør å sammeligne seg med de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 På en S55 som er en skjærgårdsjeep ville jeg valgt utenbordsmotor. Jeg innbiller meg at en slik båt med innenbords diesel kan være litt ukurant i bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Eehh, det er vel å ta litt hardt i. Evinrude's E-tec motorer matcher fortsatt de fleste 4-taktere. Og det er motorer som både støyer lite og er bensingjerrige. Men vet at det er få motorfabrikanter som tør å sammeligne seg med de. OK, tenkte mer på tradisjonelle totaktere. Og Optimax til Mercury er vel også i samme gate som E-tec. Forbruket er vel kanskje sammenlignbart ved marsjfart og toppfart, men neppe på lavere turtall. Ën 4-takt vil også gå mye finere på tomgang. Dessuten null røyk og lukt. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 OK, tenkte mer på tradisjonelle totaktere. Og Optimax til Mercury er vel også i samme gate som E-tec. Forbruket er vel kanskje sammenlignbart ved marsjfart og toppfart, men neppe på lavere turtall. Ën 4-takt vil også gå mye finere på tomgang. Dessuten null røyk og lukt. For ordens skyld Optimax er IKKE i samme gata som e-Tec. De er mye tyngre og har mye duppeditter som går i stykker. E-tecen er den eneste som klarer utslipps- og miljøkravene i 3-4 år fremover. Når det gjelder forbruk og støy så ligger 4-takteren noe over. Jeg synes det er synd at nye 2-t skal sammenlignes med de forgasserutgavene fra 70-tallet. Her har Bombardier/Evinrude en oppgave mht opplyse folk. Tiden jobber for e-tecen. kan ikke komme på noen som er misfornøyde...God reklame på sikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Du bør vurdere motorvalg opp mot pris. På en såpass liten båt er en moderne 4 takt utenbords et meget aktuellt valg. Det er først når du begynner å komme litt opp i størrelse på båten at diesel virkelig utpreger seg som det selvsagte valg. Uansett så vil du får mer igjen for båten den dagen du skal selge med diesel motor ombord. En gammel og velholdt diesel vil holde seg godt i pris. En utenbords motor vill etter en del år ha tilnærmet null verdi. Det er ikke uvanlig å se at en 20 år gammel diesel motor selges for omtrent same pris som den kostet ny. Prøv å få pengene igjen for en 20 år gammel utenbords :nono: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 S55 er vel en båt hvor 4T-påhengs er det mest aktuelle. Inboard blir vel litt knøvlete og trangt å utføre vedlikehold på. Dessuten tror jeg at valget hadde falt på dennye 2-literen som veier det samme (250kg), har CR og balanseaksler. Lavere forbruk, mindre vibrasjon og mer hk. Når den kommer. Hvis inbord alikevel skulle være aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinus_nor Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Jeg har D55 og er kjempefornøyd med min Merc 90hk 4-takt. Ville nok kjøpt 115hk e.l. hvis jeg skulle kjøpt i dag. Min bruker "lite" bensin på marsfart (25knop). Og GPS-målt til 36knop alene. Dessuten har du større plass ombord med utenbords. Støyen er virkelig lav med utenbords, siden denne står lavere enn ryggen i akterbenken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hbbe565 Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Har en T55 med optimax 115. Må bare si at dette er en kjempemotor til denne båten. Kjapt opp i plan, lite forbruk (mindre enn 4-takt på marsfart,25-27 knop), og støyen er jeg mest imponert over. Kun på tomgang lager den litt mer potent lyd enn 4-takter. Lukt,røyk og vibrasjon er ikke-tama. Legger til at oljeforbruk er moderat, vedlikehold billigere enn 4-takt og du nyter godt av full smart -craft instrumentering. Har selv erfart hvor treg en 4-takter er opp i plan, selv om dette også er en meget god motor. Dorger du mye , så velg denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Har selv erfart hvor treg en 4-takter er opp i plan, selv om dette også er en meget god motor. Denne 'sannheten' gjelder nok ikke lenger. I siste nummer av Vi Menn Båt er fem nye 115 hestere testet, hvorav to 2-taktere og tre 4-taktere. 4-takteren Suzuki DF115 hadde best aksellerasjon av alle motorene... Forøvrig mener jeg at i en såpass liten båt som Uttern S55 er utenbords helt klart best valg. Velg en 4-takter om du skal gå mye i rolig fart, ellers er Evinrude E-tec 2-takter et veldig godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 hei. har du lest dette da? ikkje heilt samme båt men jaggu ikkje langt ifra http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Synes disse nøkkeltallene var intressante. Tenker bla på stor forskjell i forbruk og relativt liten prisforskjell i innkjøp FART, FORBRUK OG STØY Motor: Mercruiser Optimax Verado 120 hk diesel 135 hk 2-T 135 4-T Toppfart: 36 knop 45 knop 40 knop Forbruk toppfart: 27 l/t 51 l/t 65 l/t Støy toppfart: 84 dBA 90 dBA 87 dBA Økonomifart: 24 knop 26 knop 18 knop Forbruk økonomifart: 10 l/t 17 l/t 13 l/t Støy økonomifart: 77 dBA 84 dBA 75 dBA Pris, 2006 ca Kr 345 000 Kr 303 000 Kr 328 000 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Verado er kjent for høyt forbruk på toppfart, jeg har lest dette i flere tester. Den bruker mye mer enn andre 4 taktere på full fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Dette tror jeg gjelder de kompressormatede Veradoene. Over 5000 Omin brukes bensinen for å gi kjøling ettersom eksostemperaturen blir veldig høy pga overladingen. Da renner det gjennom mer enn det som er morro synes jeg. En stor svakhet rent bruksmessig ved Veradoen etter min mening På den andre siden - makan til drag har ikke jeg opplevd - kjørte en Aquador 21 WA med 225 Verado for et par år siden. O-20 knop gikk så fort at det var vanskelig å holde seg fast Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.