Jump to content

Batteriets helsetilstand


Jon_R

Recommended Posts

Har avsluttet "vinterladingen" av batteriet for et par dager siden, har latt det hvile litt og målte i dag det jeg trodde var helsetilstanden på det. Spenningen er 12,92V Kjempebra, men 0,22 V over det som "Strøm om bord" angir som fulladet?! Så har jeg målt syrevekt i alle celler til 1,26. Dette antyder 80% lading i følge samme utmerkede bok. Hva betyr dette? Batteriet har vært brukt i 4 sesonger, hovedsakelig til starting, og er det eneste batteriet om bord.

Link to post
Share on other sites

Unøyaktige måleinstrumenter?????

 

Målte selv mitt nesten nye batteri med "billig volmeter fra biltema" - dette har vist 12.92 V i flere uker. Men med et proffesjonelt voltmeter med 220V "motor" fra Ferve er verdiene 12.71V............... Forela "resultatene" for en som leverer denne typen utstyr til proffesjonel industri og verksteder - ble da fortalt at alle "målere" som kun har batteri som "motor" har ganske store avvik med en gang batterispenningen ikke er 100% maks og/eller når temperaturen blir lav.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også opplevd store variasjoner med mitt billigistrument til ca. 100 kroner.

Er det noen som vet om instrument som er stabil og ikke koster tusenlapper?

Det tror jeg ikke du får. Når det gjelder slike ting følger prisen kvaliteten. Min Fluke 112 kostet 1600.-. Nøyaktighet i dette måleområdet er 0.7%. Dette gjelder fra 18 til 28 grader. Utenfor dette området må det korrigeres for temperatur.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Lad en stund til.  Jeg har hatt samme sak med min batteribank.  Etter at vedlikeholdsladingen har stått på i ca 3 uker, er spenningen den samme, men nå er syrevekten oppe på 1,28.

 

Det er syrevekten som forteller når et batteri er fulladet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...