Chivas01 Startet 24.Februar.2007 Del på Facebook Startet 24.Februar.2007 (redigert) Lurer på om det går greit å ha drevet stående i frostveske over vinter`n Redigert 24.Februar.2007 av Scand 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Sikkert ikke noe i veien for det, men hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chivas01 Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 (redigert) Har lyst til og starte den med gjevne mellomrom,kjøpte båten i høst og har ikke startet den ennå (det klør i fingerne) Redigert 24.Februar.2007 av Scand 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Det har jeg stor forståelse for:) Du tenker altså å ha en dunk med frostveske stående permanent bak båten. Du får bare passe på at blandingen ikke blir vannet ut hvis det blir mildere og regn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chivas01 Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Det må jeg passe på , men det er ingen problemer med å la den stå i frostveske? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Også må du passe på at du ikke kjører for lenge. Frostvøsken vil bli ganske varm etter kvart... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 En motor har ikke godt av å bli kjørt varm på tomgang, dette som enkelte holder på med vinteren gjennom er rett og slett skadelig for maskinene. Å ligge på land eller i en bås å kjøre motoren varm på tomgang er ikke å anbefale. For dem som ligger på sjøen er det mye bedre å koble inn å gi maskinen litt belastning om du på død og drepe MÅ kjøre motoren. Aller best er det å ta seg en tur med skuta, kjøre den varm under normale omstendigheter. Min anbefaling er å konservere maskinen for vinteren og la den gå i dvale til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hvor spennende er det egentlig å starte og stoppe motoren da? Har ikke skjønt vitsen med dette jeg. Helt enig med Hydrox her. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 En motor har ikke godt av å bli kjørt varm på tomgang, dette som enkelte holder på med vinteren gjennom er rett og slett skadelig for maskinene. Å ligge på land eller i en bås å kjøre motoren varm på tomgang er ikke å anbefale. For dem som ligger på sjøen er det mye bedre å koble inn å gi maskinen litt belastning om du på død og drepe MÅ kjøre motoren. Aller best er det å ta seg en tur med skuta, kjøre den varm under normale omstendigheter.Min anbefaling er å konservere maskinen for vinteren og la den gå i dvale til neste sesong. Jeg spør ikke fordi jeg betviler din påstand, men lurer bare på hvorfor det ikke er bra for motoren å bli varmkjørt på tomgang? I min motormanual fra VP står det at ved lengre driftsopphold skal motoren kjøres varm hver 14. dag. Men de har ikke skrevet et kvekk om dette skal gjøres med eller uten belastning. Sent i høst, i ukene rett før båten skulle opp, varmkjørte jeg innimellom hvis jeg ikke fikk brukt båten. Gjorde da dette ved å la båten gå på tomgang i gir, fortøyd i båsen. Regner med at det gir motstand nok...? Men hvorfor ikke varmkjøring uten motstand? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ankerpils Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 En motor har ikke godt av å bli kjørt varm på tomgang, dette som enkelte holder på med vinteren gjennom er rett og slett skadelig for maskinene. Hva er det som er så skadelig med å kjøre en motor varm på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chivas01 Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Det er ikke noe farlig å kjøre motoren varm på tomgang , det har jeg gjort i alle år med biler jeg har hatt til vinterlagring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 En motor har ikke godt av å bli kjørt varm på tomgang, dette som enkelte holder på med vinteren gjennom er rett og slett skadelig for maskinene. Å ligge på land eller i en bås å kjøre motoren varm på tomgang er ikke å anbefale. For dem som ligger på sjøen er det mye bedre å koble inn å gi maskinen litt belastning om du på død og drepe MÅ kjøre motoren. Aller best er det å ta seg en tur med skuta, kjøre den varm under normale omstendigheter.Min anbefaling er å konservere maskinen for vinteren og la den gå i dvale til neste sesong. Tvert om så har motoren veldig godt av å bli startet og kjørt varm av og til gjennom vinteren, da sviver smørolje pumpa og du får oljen rundt i motoren. Om du kobler i gearet og skifter lit vann på propellen i samme slengen skader ikke heller. Det Scand 26 mener er sikkert at det står glykol på sjøvannsiden på motoren, jeg har aldri hørt om at mann setter drevet i glykol, men for alt i verden...... Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Tvert om så har motoren veldig godt av å bli startet og kjørt varm av og til gjennom vinteren, da sviver smørolje pumpa og du får oljen rundt i motoren. Ja, nettopp... En motor har skikkelig godt av å startes kald. Helst så mange ganger som mulig, uten mål og mening. Er du seriøs? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ja, nettopp... En motor har skikkelig godt av å startes kald. Helst så mange ganger som mulig, uten mål og mening. Er du seriøs? Står det i manualen din at motoren bare kan brukes på sommerhalvåret? Motoren min er kald hver gang jeg starter den, men du ligger kanskje med motorvarmer på, og har du kanskje hørt om glødeplugg?????? Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Nei, det står ikke noe om det. Og det var heller ikke det som var saken. Du påstår at en motor har godt av å startes kald, og det er altså feil. En motor har best av å ha driftstemperatur når den går. Når en motor står stille bryr den seg ikke så veldig mye om temperaturen slik som oss mennesker, for den er laget av metall. Som ikke har et følelsesliv. Når du for eksempel er på hytta på vinterferie. Hvor mange ganger går du ut å starter bilen din? Scand 26 spurte om han kunne sette drevet i en balje med frostvæske for å starte motoren fordi han klødde i fingrene med ny båt. Det forstår jeg, for det er alltid spennende. Han kan selvfølgelig gjøre det. Ikke noe galt kommer til å skje. Start motoren din så ofte du vil Miranda, hvis du føler for det. Når båten min er i opplag på land, står motoren i ro. Ben Sin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ok, en forklaring skader kansje ikke. En motor er bygget for å ha rette lagerklaringer, ventilklaringer, pasning mellom stempel og sylinder osv. ved arbeidstemp. Dette er nøye beregnet på grunnlag av forskjellige typer metallers temperaturkoeffisient. Dvs hvor mye en type metall utvider seg i forhold til temp. Når motoren er kald er den utsatt for større slitasje enn det den har ved arbeidstemp, vi vil derfor oppnå denne tempen så fort som mulig. Ikke for fort, men en kontrollert oppvarming. Derfor skal motoren kjøres varm under noe belastning og full belastning skal vi ikke ha før arbeidstemp er oppnådd. Så bare ligg i båsen å fil maskinene deres i fillebiter vinteren gjennom, men sørg for å legge igjen navn og nummer slik at jeg slipper å kjøpe båt av dere i fremtiden.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hvis min ligger på land står min motor også i ro, men jeg bruker båten hele året. Og da må jeg starte motoren for å komme frem. Det er ikke snakk om å ligge i båthavna å kjøre for å kjøre, dag etter dag, men det skader ikke maskinen om du gjør det en gang i blandt. Hovedsakligt starter jeg bare når jeg skal bruke båten. Også. Ja Hydrox, det er viktigt å få opp temp på motoren før man belaster den, like viktigt som det er å la den kjøre seg ned før man stopper den. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hvor spennende er det egentlig å starte og stoppe motoren da? Har ikke skjønt vitsen med dette jeg. Ben Sin Å jo da, en V8 Bensin startet på land, er ganske gromt å høre på :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 en kaldstart på en bil , sies å slite mer enn 100 km kjøring varm.. alle kaldstarter sliter , det er derfor bare tull å starte motor om vinteren bare for å kjøre varm... stikk heller ned en vifteovn til den og varm opp motoren for å få ut kondens,,, det beste etter mitt syn måtte vært en motorvarmer, som man hadde i gang, en dag, annenhver uke ... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ok, en forklaring skader kansje ikke. En motor er bygget for å ha rette lagerklaringer, ventilklaringer, pasning mellom stempel og sylinder osv. ved arbeidstemp. Dette er nøye beregnet på grunnlag av forskjellige typer metallers temperaturkoeffisient. Dvs hvor mye en type metall utvider seg i forhold til temp. Når motoren er kald er den utsatt for større slitasje enn det den har ved arbeidstemp, vi vil derfor oppnå denne tempen så fort som mulig. Ikke for fort, men en kontrollert oppvarming. Derfor skal motoren kjøres varm under noe belastning og full belastning skal vi ikke ha før arbeidstemp er oppnådd. Så bare ligg i båsen å fil maskinene deres i fillebiter vinteren gjennom, men sørg for å legge igjen navn og nummer slik at jeg slipper å kjøpe båt av dere i fremtiden.... Altså Hydrox, til kaldare motoren er, di større klaring, di større slitasje. Er det rett resonement ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 ivertfall går motoren noen omdreininger under belastning , før oljetrykket er kommet til alle stedene det skal smøre.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Å jo da, en V8 Bensin startet på land, er ganske gromt å høre på :) Det kan jeg skrive under på ... men synes båten bråker( mye mer grommere lyd enda på vannet )faktisk, sikkert flere ting som absorberer lyden på land. Starter ofte motoren om vinter da jeg driver med båten, eneste det er skadeligt for er ørene til naboene Pleier å ta av coilkabel og kinne rundt noen ganger slik at olje pumpes rundt, den blir ganske tykk i minus og en stillestående motor har gjerne meste av oljen i bunnpannen da den har siget ned over tid. Tar også av drevet og har frostvæske innpå motor i slange inne i motorrum i stedet, da unngår du at noen evt stjeler drevet i løpet av vinter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Kor stor er belstningen på motoren når den går på tomgang ? Kva med oljefilmen som ligg igjen i motoren etter forrigr gang den gjekk ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.