Jump to content

Skånsom fjerning av lister, tips og råd?


Scand7600

Recommended Posts

Jeg har en del plater med endelister som jeg gjerne skulle ha fjernet så skånsomt som mulig. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan få av disse uten at de går i stykker?

 

Av får jeg de selvsagt uansett, men like hele er nå verre med kanskje... Noe som får lim til å slippe lett? Regner med de er limt og spikret med små nagler. Vil beholde hver eneste list, så blir ikke så aktuelt med "learning-by-doing" metoden denne gangen... :confused:

 

Plate1.jpg

 

Plate2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser da i alle fall ut for meg at hjørnelisten er festet med to små stifter....hva med å forsøke å varme igjen, for så å slå forsiktig med et polstret jern eller lignende i overkant?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at grunnen til du skal ha de av er for å pusse og siden lakkere. Jeg tror sjansene for at du skader/ fliser opp listene er ganske stor når du skal fjerne disse. De ser også veldig godt tilpasset ut. En pussesvamp er suveren å bruke for å pusse listene mens de sitter på.

 

Jeg vil anbefale deg å prøve det før du demonterer.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Ser du har Scand båt. Så vidt jeg har registrert bruker fabrikken på Haslatangen Casco-lim innvendig på treverket.

 

Du kan jo forhøre deg med snekkerverkstedet hos Scand om råd.

 

Evt kan du fra undersiden bruke trykkluftsag og sage forsiktig i limfugesporet.

 

Tviler på at varmluft får Casco-limet til å mykne så mye at det slipper taket.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker sterkt at de har brukt Casco lim ja, og det sitter som kjent rimelig godt. Test-bankingen min etter å ha varmet det godt opp ga lite resultater. Siden det ikke er så farlig med selve bordplaten, er det alltids mulig å få noe verktøy i mellom. Takk for tips... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at grunnen til du skal ha de av er for å pusse og siden lakkere.

 

Grunnen til at jeg skal ha de av, er for å bytte plater. Scand båtene kommer nå med hvit respatex istedet for de gamle platene jeg har. Og siden jeg har en båt som må helrenoveres, har jeg lyst til å ha det siste "state of the art"... Litt jålete kanskje men... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror dette er vanskelig å berge helt. Det kan være lurt å starte med listene som sitter i endeved da disse vil ha dårligere limforbindelse. Har du hørt med Scand hva de skal ha får et nytt bord innen state of the art. Er ikke sikkert det er så gal pris hvis du trekker fra det en ny plate med respatex vil koste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noe problem å lage slikt selv, mot at jeg får av listene da selvsagt. Jeg kunne også frest og laget nye endelister, men da spørs det om det er verdt det. Fabrikken er igrunnen det siste jeg tenkte på. Platene blir importert av Fibo-trespo, og kan skaffes hos enhver trelastforhandler. Med byggmester rabatt tenkte jeg det ble så godt som en slikk og ingenting. Har igrunnen aldri slått meg at det vil være lønnsomt å bruke fabrikken. Mulig det ikke er så galt...?

Link to post
Share on other sites

Koster uansett ikke mere en en telefonsamtale

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Synes du virkelig at det er penere med hvit respateks enn pen teak?

 

Godt spørsmål larshans1. Båten har ligget under en måneds tid (les evnt. mer på min blogg).

All innredning må byttes om, og Teak i ordets rette forstand synes jeg uansett ikke det er. Alt er jo laminat og atter laminat. Og tanken om å få et interiør slik den kommer ut fra fabrikken i dag synes jeg virker for fristende til ikke å gjøre det. Jeg har allerede nye stoler, trekk og annet interiør liggende, så helheten må jo matche. Ikke for å være Wannabe kanskje, men synes igrunnen det hvite ser mye mer moderne ut. Hadde jeg hatt en snekke hadde vel saken vært noe annerledes... Men morsomt med innspill... :cheers:

Redigert av Scand7600 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke. Ikke for at jeg ikke har tatt nok telefonsamtaler, men blir litt som svaret lenger opp, at så lenge man kan ordne det meste selv, så trodde jeg ikke at det på noen som helst måte lønte seg. Og så er jo innredning av båt det beste jeg vet.. :smiley: Registrerer at det er mange som mener det er et alternativ å gå fabrikkvegen. I frykt for at treverket vil gi lukt etter noen år (de lærde sier så), så velger jeg ihvertfall å bytte ut alt. Jeg har jo maler på alt, så det er jo omtrent bare å legge oppå og skjære nytt. Er det ikke litt feigt å få alt nytt fra fabrikk da? :cheers:

Redigert av Scand7600 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt feigt å få alt nytt fra fabrikk da? :cheers:

 

Jo hadde nok tatt samme veien selv, selvgjort kan jo være velgjort. Når det gjelder bordet tror jeg allikevel jeg hadde prøvd en telefon

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så at de gamle platene ikke skal brukes etterpå, ville jeg ha prøvd å legge dem i bløt over natten. Gjerne i litt varmt vann. Dette burde ha mulighet til å løse limen såpass at listene lar seg fjerne. Tror jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...