Jump to content

KAD44 - svette - Er det noen mekanikere her?


Ankermann

Recommended Posts

Det ser ut som motoren har en liten oljelekkasje. Kombinert med støv fra reimene ser det nok verre ut en det er.

Har du oljesøl i bunnen av motorrommet?

 

Da det ser ut til at olje har blitt "kastet" rundt ifm kontakt med beveglige deler, er det er godt mulig at det er cimmer ringen til veikaksel som lekker.

( dersom det lekker fra bunnpanne pakning skal det godt gjøres at denne oljen griser til oppover motoren - selv med "vind" fra reimer og hjul. )

Cimmerringen og pakning til deksel kan skiftes mens motoren står i båten - hvis du har litt klaring i front.

Dette er en jobb for en mekaniker.

 

Dersom bunnpannepakningen er gåen, må motoren ut.

Du kan forsøke å teite boltene til bunnpannen, men husk at pakningen er av gummi og tiltreknings moment er etter hva jeg husker 15 Nm

Link to post
Share on other sites

Begge volvoene jeg har hatt har svettet lit olje her og der, den forrige motoren (AQAD30) hadde jeg ute og skiftet pakning på bunnpanna og div. annet påheng som det svettet fra. Satte motoren i båten og jaggu men gikk det ikke lenge før den begynte å svette igjen. Snakket med forhandler og han sa det var normalt for volvo maskiner å svette lit olje.

Det er bare å vaske over en gang i blant og lære seg å leve med det.

 

Mange klager på de trivelige grønne klumpene, men jeg må si meg fornøyd så langt.

Aldri problemer med å få deler eller servicefolk til volvoen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Har vært eier av flere typer Volvo Penta båtmotorer, bla. KAMD44 og det jeg ser på dine bilder er ingen grunn til bekymring etter min erfaring. Alle motorene har svettet litt uten at jeg har fått en eneste dråpe i bunnen av båtene.

 

Vi har nå en D2 i en seilbåt som enda ikke er ett år gammel, denne svetter allerede litt, men jeg bryr meg ikke da det er så forsvinnende lite. Volvo har heller ikke den beste overflatebehandlingen, mulig det er derfor de svetter litt :confused:

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det ser så galt ut det der. Det hadde jeg ikke bekymret meg over. Har motorrommet vært vasket siden båten var ny da? Ikke uvanlig at det fyker litt støv rundt og binder seg med svetting eller oljesøl i motorrommet. Det kan være at det ligger litt oljesøl under motoren etter filterskift. Hvis en ikke er nøye med å tørke opp der blir det som regel en skvett som renner i bånn. Har det samme på min motor, og det ser omtrent likt ut under motoren. Men jeg har ingen planer om å ta ut motoren for å se på dette. Jeg har tenkt å ta en skikkelig sjau med å rense opp denne dritten nå i våres, og det blir alt. Så får vi se hvordan det ser ut til høsten igjen. Regner ikke med noen problemer der.

Link to post
Share on other sites

Vask rent og se hvor det kommer fra etter noe mer kjøring. Et maskinrom skal til en hver tid være rent og pent, da er det lett å finne opphavet til en eventuell lekkasje. Fram med en pøs med for eks. Zalo eller mild kraftvask, bruk en gammel oppvaskekost og børst i vei. Deretter skyller du forsiktig av med vann, lett dusj i fra en spylelange. Pakk inn dynamoen og annen elktronikk, eller la være å spyle rett på det.... Få dritten over bord med lensepumpen....*kremt*.... deretter tørker du rent i bunn av maskinrommet.... Lykke til, ordner seg dette vettu. Sikkert ikke så gale som du tror.

Link to post
Share on other sites

Til gjengjeld så kompenserer jeg med vanvittig grising ved filterbytte.

 

Alle båtmotorer skulle vel hvert levert med adapter slik at filteret kunne settes på egnet sted i motorrommet. Tror du får dette for en par lapper hos kd trading

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vist litt svette fra bunnpanne og reimstøv i forkant på en båtmotor skulle tilsi att det er noe galt med motoren da vil jeg påstå att det er noe galt med 90 prosent av alle motorer.Så ikke bekymre deg om dette tørk rent av og til og ha litt vann i kjølen med en sprut zalo i er alt som skal til

Link to post
Share on other sites

Alle båtmotorer skulle vel hvert levert med adapter slik at filteret kunne settes på egnet sted i motorrommet. Tror du får dette for en par lapper hos kd trading

 

Går fint på bensinmotorer, ikke på diesler som krever større gjennomstrømming. Det har vært noen havarier på dieslmotorer grunnet disse settene.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe unormalt dette på Volvo, og forsåvidt andre europeiske motormerker.

(Ford, Perkins, BMC)

På japser som Yanmar og Nanni er dette mer uvanlig!! :yesnod:

 

Spørs vel hvem som har laget basemotoren for de. Om det er

Mitsubishi, Toyota, Scania osv.... :smiley:

 

65 literen til VP var bygget på en Mitsubishi mener jeg. Tror den svettet litt også.....

Link to post
Share on other sites

Volvo leverer dette, her på en KAD42:

 

Mulig vi snakker forbi hverandre, eller at jeg uttrykket meg uklart. Sette jeg henviser til er noe som selges som ekstrautstyr. Dette settet ble ofte brukt å V8-motorer, også Volvo. Og det har Volvo sluttet med. Delenummeret er tatt vekk, jeg prøvde å skaffe meg et slikt sett til motoren min. Deretter sjekket jeg med Aarnes Slike sett ble levert til Volvo V8 (som er GM) og alle US. En av folkene hos Aarnes har forsket i det. En del nipler må bores opp for større flow, eventuelt skiftes. Selv da er det en tvilsom sak. Aarnes har lagt seg på den linjen at de nekter slag hvis settet skal til en dieselmotor.

 

Hos Volvo kan man fremdeles kjøpe mesteparten av settet som separate delenummere til en vanvittig pris.

 

På de Volvo som eventuelt har slike 'utflyttede' filtere levert som originalutstyr, må man anta at flow'en er ivaretatt.

Link to post
Share on other sites

Har du noen link til Aarnes, Jeg er nemelig helt nødt til å flytte filteret på den motoren jeg holder på med :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...