Ankermann Startet 24.Februar.2007 Del på Facebook Startet 24.Februar.2007 Har et spørsmål vedr KAD44. Er det noe unormalt med oljen rundt bunnpannen her? Eller er det helt normalt med litt svette? Motorene har gått ca 800 timer... Dersom pakningen skal skiftes, er det slik at hele motoren må ut av båten da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Nei,min påstand er at det ikke skal svette olje her. Tror du at du kan ha griset litt ved filterbytte kanskje ? Skal du bytte denne pakningen må nok motoren ut men litt svetting er da kanskje til å leve med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Er du skker på at dette er olje? For meg kan det nesten se ut som om det er støv fra reimene til kompressor/dynamo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ligner mer på "støv" fra kileremslitasje ja. Det er ikke så uvanlig, men ser du at det er olje, evnetuelt dieselolje blandet med kileremstøv så tørk det rent. Kommer det tilbake så bør du sjekke det nærmere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankermann Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ikke lett å skille støv fra olje, men støvet har i alle fall festet seg på en måte da... Bør pakningen skiftes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg har også slikt støv på mine motorer. Irriterende - men til å leve med. Det klebrer seg fast på motoren og dørken under strammehjulet til remmene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Det ser ut som motoren har en liten oljelekkasje. Kombinert med støv fra reimene ser det nok verre ut en det er. Har du oljesøl i bunnen av motorrommet? Da det ser ut til at olje har blitt "kastet" rundt ifm kontakt med beveglige deler, er det er godt mulig at det er cimmer ringen til veikaksel som lekker. ( dersom det lekker fra bunnpanne pakning skal det godt gjøres at denne oljen griser til oppover motoren - selv med "vind" fra reimer og hjul. ) Cimmerringen og pakning til deksel kan skiftes mens motoren står i båten - hvis du har litt klaring i front. Dette er en jobb for en mekaniker. Dersom bunnpannepakningen er gåen, må motoren ut. Du kan forsøke å teite boltene til bunnpannen, men husk at pakningen er av gummi og tiltreknings moment er etter hva jeg husker 15 Nm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankermann Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Er det frarådet å kjøpe båt med motorer som ser slik ut? Eller er dette helt greit - spesielt med tanke på kostnader å utbedre? Noen som vet dette og evt ha det koster? En makaniker som har skrudd på denne båten sier motorene er i topp stand... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Begge volvoene jeg har hatt har svettet lit olje her og der, den forrige motoren (AQAD30) hadde jeg ute og skiftet pakning på bunnpanna og div. annet påheng som det svettet fra. Satte motoren i båten og jaggu men gikk det ikke lenge før den begynte å svette igjen. Snakket med forhandler og han sa det var normalt for volvo maskiner å svette lit olje. Det er bare å vaske over en gang i blant og lære seg å leve med det. Mange klager på de trivelige grønne klumpene, men jeg må si meg fornøyd så langt. Aldri problemer med å få deler eller servicefolk til volvoen. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Har vært eier av flere typer Volvo Penta båtmotorer, bla. KAMD44 og det jeg ser på dine bilder er ingen grunn til bekymring etter min erfaring. Alle motorene har svettet litt uten at jeg har fått en eneste dråpe i bunnen av båtene. Vi har nå en D2 i en seilbåt som enda ikke er ett år gammel, denne svetter allerede litt, men jeg bryr meg ikke da det er så forsvinnende lite. Volvo har heller ikke den beste overflatebehandlingen, mulig det er derfor de svetter litt Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg hadde ikke vært betenkt på å kjøpe en sånn motor. Men det pussige er at TAMD 31 motoren min er potte tett etter 3 sesongers bruk. Kanskje jeg burde reklamere på det ? Til gjengjeld så kompenserer jeg med vanvittig grising ved filterbytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Synes ikke det ser så galt ut det der. Det hadde jeg ikke bekymret meg over. Har motorrommet vært vasket siden båten var ny da? Ikke uvanlig at det fyker litt støv rundt og binder seg med svetting eller oljesøl i motorrommet. Det kan være at det ligger litt oljesøl under motoren etter filterskift. Hvis en ikke er nøye med å tørke opp der blir det som regel en skvett som renner i bånn. Har det samme på min motor, og det ser omtrent likt ut under motoren. Men jeg har ingen planer om å ta ut motoren for å se på dette. Jeg har tenkt å ta en skikkelig sjau med å rense opp denne dritten nå i våres, og det blir alt. Så får vi se hvordan det ser ut til høsten igjen. Regner ikke med noen problemer der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Vask rent og se hvor det kommer fra etter noe mer kjøring. Et maskinrom skal til en hver tid være rent og pent, da er det lett å finne opphavet til en eventuell lekkasje. Fram med en pøs med for eks. Zalo eller mild kraftvask, bruk en gammel oppvaskekost og børst i vei. Deretter skyller du forsiktig av med vann, lett dusj i fra en spylelange. Pakk inn dynamoen og annen elktronikk, eller la være å spyle rett på det.... Få dritten over bord med lensepumpen....*kremt*.... deretter tørker du rent i bunn av maskinrommet.... Lykke til, ordner seg dette vettu. Sikkert ikke så gale som du tror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Helt enig med Hydrox Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
hasse Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Er det ikke så at Volvo penta bruker kork pakning som er helt umulig og få tett. Yanmar bruker O-rings tettning og da blir det tett. Hasse Sitér dette innlegget NB 820 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Til gjengjeld så kompenserer jeg med vanvittig grising ved filterbytte. Alle båtmotorer skulle vel hvert levert med adapter slik at filteret kunne settes på egnet sted i motorrommet. Tror du får dette for en par lapper hos kd trading Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Vist litt svette fra bunnpanne og reimstøv i forkant på en båtmotor skulle tilsi att det er noe galt med motoren da vil jeg påstå att det er noe galt med 90 prosent av alle motorer.Så ikke bekymre deg om dette tørk rent av og til og ha litt vann i kjølen med en sprut zalo i er alt som skal til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Ta en lykt og et speil og kikk litt mer rundt der nede. Jeg har hatt en Kad 44 i smådeler og hadde de samme "lekkasjene" men det så ut til å komme fra oljereturrøret fra turbo og et ånderør som "dampet" litt ned på blokka....kan det være dette røret som sitter oppunder som du ikke ser? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Er vel ikke noe unormalt dette på Volvo, og forsåvidt andre europeiske motormerker. (Ford, Perkins, BMC) På japser som Yanmar og Nanni er dette mer uvanlig!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Alle båtmotorer skulle vel hvert levert med adapter slik at filteret kunne settes på egnet sted i motorrommet. Tror du får dette for en par lapper hos kd trading Går fint på bensinmotorer, ikke på diesler som krever større gjennomstrømming. Det har vært noen havarier på dieslmotorer grunnet disse settene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Volvo leverer dette, her på en KAD42: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Er vel ikke noe unormalt dette på Volvo, og forsåvidt andre europeiske motormerker.(Ford, Perkins, BMC) På japser som Yanmar og Nanni er dette mer uvanlig!! Spørs vel hvem som har laget basemotoren for de. Om det er Mitsubishi, Toyota, Scania osv.... 65 literen til VP var bygget på en Mitsubishi mener jeg. Tror den svettet litt også..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Volvo leverer dette, her på en KAD42: Mulig vi snakker forbi hverandre, eller at jeg uttrykket meg uklart. Sette jeg henviser til er noe som selges som ekstrautstyr. Dette settet ble ofte brukt å V8-motorer, også Volvo. Og det har Volvo sluttet med. Delenummeret er tatt vekk, jeg prøvde å skaffe meg et slikt sett til motoren min. Deretter sjekket jeg med Aarnes Slike sett ble levert til Volvo V8 (som er GM) og alle US. En av folkene hos Aarnes har forsket i det. En del nipler må bores opp for større flow, eventuelt skiftes. Selv da er det en tvilsom sak. Aarnes har lagt seg på den linjen at de nekter slag hvis settet skal til en dieselmotor. Hos Volvo kan man fremdeles kjøpe mesteparten av settet som separate delenummere til en vanvittig pris. På de Volvo som eventuelt har slike 'utflyttede' filtere levert som originalutstyr, må man anta at flow'en er ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Har du noen link til Aarnes, Jeg er nemelig helt nødt til å flytte filteret på den motoren jeg holder på med Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Har du noen link til Aarnes, Jeg er nemelig helt nødt til å flytte filteret på den motoren jeg holder på med. Du finner dem på www.aarnes.no. Men nå skal jeg ned i snøværet å snekre litt i Hulda.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.