Pee49 Startet 24.Februar.2007 Del på Facebook Startet 24.Februar.2007 Jeg sitter her i vinterkulda og ser på kart. I Porsgunn kommune er det et litet sted som heter Langgangen. Innerst ved langgangen går det en elv eller en kanal inn til noe som ser ut som et vann. Kan noen fortelle meg om jeg kan komme dit med båt som stikker ca en meter. Det er så fint ut der. Har noen vært der oh kanskje tatt bilder Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Slagskibet Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Kjør gamle E 18 så kan du kjøre der også. Litt snirklete og fin utsikt. Fattær`n var forut sin tid han tok toget til Langgangen og stod på ski der om vinteren. NSB legger nok skinnene snart. Sitér dette innlegget Link to post
Pee49 Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg vil til vannet innefor Langgangen med båt ikke bil. Det ser ut som om vannet heter Ønna. vet noen om jeg kan komme dit med båt. Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
vikers Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Uten at jeg skal si det sikkert, så tror jeg nok at du må satse på bilen. Fra Langangen så tror jeg det stopper opp i nærmest en bekk innerst i "viken", en forholdsvis lav bro er det også der inne (i hvertfall en...muligens flere etterhvert). Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
hifo Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 ta bind for øynene , full gass , og håp på det beste , Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Har rettet tittelen, selv om jeg vet det er vanlig å kalle stedet Langgangen. Selv har jeg hørt at navnet kommer av at man måtte ta en lang pust i den bratte kleiva, men ifølge Wikipedia er det feil: Navnet Langangen kommer av lang og angr (fjord, vik) og betyr «den lange fjorden» Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 prøv å se på www.norgeibilder.no det kan gi svar på mye man ikke ser i kartet Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Det ser ut som om vannet heter Ønna. vet noen om jeg kan komme dit med båt. Med en på baugen går det greit. Og hvis du kan løfte drevet er det ingen fare. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Innerst her er det gruntvanns og våtmarksområde med strandenger og sumpvegetasjon. Skjeldne planter som dvergsivaks og pøylestarr. Ønna er ansett som verneverdig. Ønna på nordsiden av øya har vært kjent for mye ørret og store østersforekomster. Østersfangst har vært leveveien til flere personer. Høsten 1867 ble det opprettet landhandleri og et hvilested for reisende med restaurant og utsalg av bayerøl. Hvilestedet vant et fordelaktig renome for sin østers. Det har også vært et fiskeoppdrettsanlegg innerst i Langangsfjorden. Kilde "Grenlandboka" Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Fra satelitt ser det jo greit ut å putre opp "bekken, da. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Allan E Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 (redigert) Hentet fra http://www.norgeibilder.no Der kan en zoome seg ganske så langt ned. Husk det er ei bru ved gamle E18 med ca 5 meters seilindhøyde. Redigert 24.Februar.2007 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
white money Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Langgangen, ja! Det er mulig å seile inn der, hvis du ikke stikker dypere enn 1 meter. Var det for noe år siden. Jeg stikker 1,10 meter, og subbet litt i bunnen. Den infoen jeg har om bunnforholdene er at det samles opp slam/sand fra elva like før du kommer til brua. Da jeg seilte inn den, så subbet jeg - som sagt-, men det oppsto ikke skader av noen art. Etter å ha passert brua, må du gå med sakte fart, det er noe grunner som du må være obs på. Lurt å ha en mann på baugen inntil du har kommet inn i vannet. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.