Jump to content

Transom adapter plate til VP DP-E drev.


Fjord24

Recommended Posts

Trenger en transom adapter plate til mitt VP DP-E drev. Prøvd å finne på Internet, men finner kun til Merc.(Noen tips?)

 

I dag har jeg et relativt stort hull fra OMC drev (type belg).

 

Regner med at denne bør lages i aluminium?

 

Hvor tykk bør den være? Er 15mm nok?

 

Fins det aluminium typer som er beregnet for maritim bruk? Typebetegnelse?

 

Hvordan bør den behandles, elokseres? pulverlakeres? annet?

 

Hvem på Østlandet kan lage den til meg om jeg tegner den i AutoCad?

Link to post
Share on other sites

Heisann!! Volvo har en egen adapterplate for montering av SX og DP-S drevet i et hull i fra de eldre modellene volvo drev. Mulig du kan bruke denne. Hvordan hullet til DP-E drevet ser ut vet jeg ikke, men hullet til SX er i hvert fall likt OMC drevene. Volvo har faktisk arvet SX og DP-S drevet i fra OMC, av den grunn er hullet det samme.

Jeg har en slik volvo plate på båten min, den skal vekk fordi jeg skal montere ny maskin. Har kjøpt meg en Steyr som blir levert med Bravo drev og adapterplate fra Volvo høl til Mercruiser høl..

Link to post
Share on other sites

Tror mitt OMC drev er av eldre årgang da det ikke var festet i hekken, kun et stort hull med en gummi belg.

 

Drevia sa : Den adapterplattan som vi har är för byte från 290/DPE till SX eller DP-S. Någon adapterplatta som passar i OMC-drevets hål och är till för DP-E drev finns tyvärr inte.

 

På malen som jeg har fått fra VP står det, for Drev DP-E, DP-G og SP

(Malen er lastet opp i pdf format til baatplassens dokumentarkiv.)

 

Fint om du kan maile meg bilder av den, for å se tykkelse og design.

Link to post
Share on other sites

Ok, da er jeg med, du har den eldste typen OMC drev da, hullet i hekken er vel omtrent helt rundt hvis jeg ikke husker feil. Tror faktisk Mercruiser sin adapterplate er beregnet for å kunne dekke dette hullet. Av den grunn må de fleste som monterer mercruiser sin plate i et hull fra 290 drev skjære ut noe mer i hekken.

Slik jeg nå skjønner det så skal du ha et 290 hull i hekken, regner med 290 og DPE har samme utskjæring. Tror kansje en tykk aluplate som du skjærer til er løsningen for deg, eller å få noen til å støpe igjen hekken din og skjære ut på nytt. Skader jo ikke å undersøke pris på å få støpt igjen hullet i hekken. Å skjære til en plate i alu klarer du helt sikkert selv, en solid stikksag klarer slikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...