Jump to content

Apollo 3001 med flybrigde, erfaringer?


nor star 290..

Recommended Posts

hei så en slik båt til salgs og lurer på om noen har vært om bord eller eiet en slik båt, står en avertert på finn til 675000 og båten så jo slett ikke verst ut til den prisen, vi er famelie på 4 som er jakt etter ny båt, såg også en viksund 27 med fly til 850 000 noen som har noen synspunkter :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Apollo , men Viksund 270 var vår første flybridgebåt ,og for oss ble det en gang fly , alltid fly :flag:

Det var en 97 modell med 250 Mercruiser som vi hadde mye glede av i flere år.

Det er en kjekk båt med to lugarer ,men jeg synest at flybridgen er for liten for fire personer.

 

Apollo 3001 er forøvrig omtalt i Erfaringsdatabasen

Link to post
Share on other sites

hei så en slik båt til salgs og lurer på om noen har vært om bord eller eiet en slik båt, står en avertert på finn til 675000 og båten så jo slett ikke verst ut til den prisen, vi er famelie på 4 som er jakt etter ny båt, såg også en viksund 27 med fly til 850 000 noen som har noen synspunkter :smiley::smiley:

 

Hei scan.

 

Kjenner noe til denne båten...har en tilsv. men litt nyere selv med KAD 43 motor. Kan vel vanskelig sammenlignes med Viksund 27 ( Apollo er jo ca 5 fot større..) Skroget er 30 fot og legger du til det vanlige for baugspyd og badeplattform havner du på litt over 32 fot.

Med andre ord, båten har tilsv. størrelse som Riviera 925 ( selv om enkelte skriver både 33 og 34 fot i sine annonser...?? ) helt utrolig laaange badeplattformer eller baugspyd på disse Riviera båtene :confused: :confused: :rolleyes: Ulempen med Apollo, er imidlertid at det ikke finnes stikk kabin, men kun en romslig lugar forut med plass til 4 pers. I salongen er det plass til 2 stk når bordet er senket.

Båtens egenskaper i sjøen kan du lese om i erfaringsdatabasen og de er meget gode ! Båten er nokså tung, og går stødig i sjøen selv med rimelig grov sjø. Motorommet er godt lydempet, og innvendig i den lukkede kabinen er det minimalt med motorstøy. Det samme gjelder om du sitter på Fly, som er utrolig romslig med plass til 5-6 personer. God plass også på akterdekket for bord med 4 stoler. En liten spesiell detalj, er plasseringen av septiktanken. Den ligger under gulvet i salongen, og septikpumpen er på nivå med vannspeilet. Dette medfører at stoppekranen for septik bør være lukket når du ligger i havn for å unngå at septiktanken fylles opp med sjøvann. I hastigheter over ca 10 knop, tømmes imidlertid tanken pga. vakuum ved utløpet under båten om kranen er åpen. Båten er fabrikkbygget hos Vico AS i Haugesund, og er Veritasgodkjent. Alt av elektrisk opplegg virker solid, og er av god dimensjonering. Akterdekk og flybridge er selvlensende, og det er utrolig god plass i motorrommet. Du kan sitte på en krakk ved siden av motoren når service utføres !! Siden båten var nokså dyr som ny ( ca 700.000 +++) for standard båt i 1987-89, vil jeg tro at prisen på den på Finn er nokså fornuftig om motor og båt forøvrig er i god stand. Du får i hvertfall MINST like mye båt her som hos Riviera 925, men sparer sikkert et par hundre tusen ( om det hadde eksistert 1987 mod av Riviera da...) HUI 925 kommer vel nærmest, men da mangler FLY :smiley: :smiley: Og DET må vi ha i SommerNorge :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.......... Båten er fabrikkbygget hos Vico AS i Haugesund, ......

Var ikke 3001 originalt bygget av Baess Boats i Stege, Danmark??... Dette var jo den gang da den mer moderne båten enn den som de da produserte, Apollo 32, som var et TT design

bat904.jpg.

 

Så vidt jeg husker kom 3001 kom ut på samme tid som Husky Dane, som var et mindre displasement skrog, med tilsvarende layout.

Echnaton_in_Fahrt108549614d3.jpg

 

Men selvsagt så kan jeg ta feil... da Baess gikk under rundt den tiden og formene ble solgt. Uansett, hvis 3001 er bygget av Baess boats, så har du et godt sterkt skrog, og hvor alt interiøret er ferdigstilt for hånd og godt skrudd sammen .... alle skruehodene skal peke i samme retning (lengderettning av båten). Svært få snarveier ble gjort hos Baess boats, og båten kom med tilpasset bestikk mm. God plass i maskinrommet med den ene maskinen kan jeg huske, men fartsområder husker jeg ikke.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

??? Damn... jeg har vist slurvet ser jeg......

Kanskje litt OTT, men de følte at var viktig å gjøre dette rett... og bare en gang .... gav førsteintrykket ombord vår Apollo 32 "det lille ekstra" ... :smiley: , men var arbeidskrevende på verftet, noe som sikkert var medvirkende til dets bortfall :headbang: ... uansett så hadde de ordentlig standard på håndtverket som ble levert ... :flag_da:

 

Besøkte verftet ... i 1980 (tror jeg), og ble veldig imponert ... den tidlige formen for det nye skroget lå utenforbi (sammen med ett på rundt 40 fot), men vi fikk ikke mer informasjon..., men vi fikk erstatte knust bestikk og 24 flasker med Baess Boats øl... som var en versjon av "Den lille Grønne " :cheers:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Vico er jo et firma http://www.vico.no/ som er mest kjent for Skipselektiske installasjoner. Hvor lenge holdt de på med produksjon av fritidsbåter egentlig ?

 

Etter det jeg vet, så stoppet produksjonen av Apollo 3001 hos Vico da det "hårde" 90 tallet begynte. Ble vel for kostbar, samtidig som båtsalget fikk en bråstopp...

Opprinnelig dansk, men mener at Vico i Haugesund kjøpte formene sånn ca i 1984-85 :confused: Skroget ble støpt hos Solli Plast , men innredet og bygget ferdig av Vico AS.

Skroget er opprinnelig amerikansk og benyttet av US Coastguard for sine 30 fots patruljebåter. Båten har ingen merkbar planingsterskel, og oppfører seg som en halvplaner til ca 14-15 knop men slipper vannet lett over denne farten. Cruiser fint i 20-25 knop, med 230 Hk motor. Båten holder en meget god standard på innredning og tekniske installasjoner.

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opprinnelig dansk, men mener at Vico i Haugesund kjøpte formene sånn ca i 1984-85 :confused: Skroget ble støpt hos Solli Plast , men innredet og bygget ferdig av Vico AS.

 

En liten korreksjon (tror jeg). Båten ble bygget i Danmark opp til 1987. En av mine tidligere båter var en 1987 modell som visstnok var den siste som ble levert til Norge derfra. Dagens Dancer Holding produserte deretter båten (på lisens?) fram til 1991-92 både som halv-, trekvart- og helfabrikat hvorav trekvart- og halvfabrikatene var de som solgte mest. Vico hadde salgsapparatet og sto derfor som produsent av båten.

 

Båten er en sandwich konstruksjon med balsa som innlegg i både skrog og dekk, og et svakt punkt er fordekket som i noen tilfeller er blitt utsatt for delamnering som følge av manglende stivhet. Dette kan merkes på at dekket "flekser" når en står og gynger på det.

 

Etter det jeg har hørt utløp lisensrettighetene i 2002(3?) og Dancer Holding som da framdeles hadde (og har?) formen, hadde planer om å modifisere den bl.a. med en forlenging på 2 fot samt stikklugar i stedet for "hems". Dette er etter det jeg vet ikke blitt noe av, sannsynligvis fordi den da ville konkurrere med andre modeller i samme størrelse som DH produserer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei,

 

Jeg har sett litt på Apollo 3001 i det siste og har sett på noen. De jeg har sett har tradisjonell V-bunn med langsgående steg som denne:

 

 

img_0057.jpgimg_0052.jpg

 

Litt tilfeldig kom jeg over denne i en havn i Stavanger:

 

image_143.jpgimage_141.jpg

 

Denne har noe som minner om et halvplaner skrog. Noen som kjenner historien her? Ble Apollo levert med to typer skrog?

Over vannlinjen er de etter hva jeg kan se identiske med unntak av at siste båt har fått ettermontert Targa i glassfiber.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ser der er bilder av båten min her, ligger i stavanger. (ble temmelig overasket av å finne disse her) Har også lurt på dette med kjølen på min båt, da jeg ikke har sett dette på andre av samme fabrikat. Men dette er som sagt en Apollo 29 fra 1982, og ikke en 3001.. Men tar gjerne imot flere oplysninger om båten hvis noen har. Det mangler også den orginale flybridgeinnredningen. noe som hadde hvert svært kjekt å fått fatt på.

Mvh

Tomas

 

tomasjorpeland@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

Heisann, det var som du ser meg som knipset disse bildene av båten din med mobilen for en tid siden. Vurderte en tid å kjøpe en Apollo 3001 Turbo og så litt tilfeldig din på slippen i Hillevåg og måtte stoppe for å ta en titt.

 

Båten jeg nå har kjøpt er en Apollo 30 bygd i Danmark, skroget er det samme som på Apollo 3001 Turbo, men innredning og litt detaljer er annerledes.

 

apollo_30_109.jpgapollo_3001_06.jpg

 

 

Apollo 29 har jeg aldri hørt om men overbygg er jo misstenkelig likt Apollo 30/3001.

 

Apollo 3001 Turbo ble de siste årene støpt ved Skjold Plast (nå Dancer Holding). Du kan jo høre med dem angående Fly innredning

.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Men dette er som sagt en Apollo 29 fra 1982

 

Hei og takk for sist, det ble en litt kort prat, du dreiv godt i noravinden :wink:

Ser nå at det ligger en båt på finn.no med tilsynelatende samme skrog som din. Den har ihvertfall samme grunne motorrom og motorkasse som opptar mye av akterdekket.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21797130

 

30_-1725569756.jpg30_1151001324.jpg

 

Denne omtales som en Apollo 3000 i annonsen men er sikkert en Apollo 29 det og da :confused:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hello.

I have searched information on net for the Apollo 30/ 3000 Turbo boat and found this thread. I am interested to hear your opinion of KAD43 in this boat. Seller says it lacks of power when diesel tank if full (400L) and more than 6 persons onboard and its hard to get the boat on plane. For 4-6 persons, is engine doing ok ? Hull seems very good to open seas as seen in this picture.

I like that very much.

bilde

 

But I am bit confused as there seems to be also version without any lifting stakes on bottom. Where can I find more information of diffrent hull versions made ?

 

Regards

Mika

Finland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...