Jump to content

Prissetting på bruktbåt


Geir_M.

Recommended Posts

Kommer jo ann på hvor mye man ønsker å selge.

Hvordan prisen i utgangspunkter er i forhold til den opplevde verdien på båten.

Hvordan prisen er i forhold til markedet for båt typen.

 

Om båten i utgangspunktet er lavt priset.. spot priset.. vil jeg nok ikke prute noe særlig. Men ligger den høyt, så kan man vel by 8-10 % lavere?

Link to post
Share on other sites

Kjøp og salg baserer seg på gjensidig tillit mellom partene. En god tone løser de fleste diskusjoner.....

 

Et bud på 10% under kan i noen tilfeller høres mye ut.....men noen tar en sjanse og kliner godt på og håper at de får dette for båten sin...... Mens andre er mye mer edruelig i prissettingen. Noen kjøpere forventer å få prute ned prisen på båten, hvis ikke gir de blaffen....uansett om prisen er riktig....

Ville ha sjekket litt på de forskjellige salgssidene som finnes og sett hvilke pris de ligger på der.... samt i bladene som har bruktbåter..... Ikke uvesentlig hvor lenge båten har lagt for salg.

Så spørs det og i hvilket prisleie du skal handle..... ser ut som når du kommer høyere opp i pris, så er det mindre pruting, da de kjøperne vet gjerne hva verdien er......eller?

For endel år siden skulle jeg selge en båt og fikk da 3 "potensielle kjøpere" på besøk som bød mindre enn hva båten kostet hvis du kjøpte den i deler uten motor. Da hadde annonsen lagt ute i 2 uker.... For å si det sånn, jeg noterte ikke ned hverken navn eller telefonnr.....på disse... selv om de bad om at det ble gjort..... direkte useriøse...... Et par dager etter var den rette kjøperen på plass og handelen var i boks. Ble faktisk oppringt uken etter av flere som var skuffet for at den var solgt så kjapt og billig.....

En bekjent opplevde at han fikk en heftig budrunde på båten sin og en kastet seg på flyet og håpte han skulle få den...... da han kom frem la han frem et mindre beløp enn han hadde bydd før han reiste.... Høyeste budet var imellomtiden gått enda mer opp... "Ja men det hadde ikke han med seg".... ikke hadde han så mye penger heller....

Selger ble mildt sagt for...... og spurte om han virkelig trodde at han solgte for den summen han hadde med.... så han stod slukøret igjen da han med høyeste budet fikk båten.... Han hadde pengene med og betalte cash på labben.

Vær ellers obs på at det finnes endel potensielle kjøpere som ikke har finansieringen klar når de byr..... de må trekke seg når de får nei eller de ikke får solgt egen båt.... dette irriterer selgere og de som kan betale ganske så umiddelbart kan nok gjerne få litt ekstra med på kjøpet hvis prisen er riktig....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg solgte min Furuholmen snekke for 30 000,- delvis ferdig oppusset. Satte prisen såpass lavt, og var ikke klar for pruting - noe jeg ga klar beskjed om til alle som ringte. Mange ringte og allerede etter 2-3 dager var det flere som hadde prøvekjørt og ville kjøpe der og da - de hadde alle med seg alt fra 20 - 25 000, noe jeg takket pent nei til - de dro og skulle holde kontakten. På 4. dagen var det en kar som veldig gjerne ville kjøpe den og det til den prisen som jeg skulle ha. Når de som gjerne skulle prute ringte igjen etterpå og ville høre om det kanskje skulle bli en handel allikevel - da var det godt å si at handelen var over den. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja Vikers det kan jeg forestille meg at var en deilig følelse.

Men jeg skjønner jo de som prøvde seg da erfaringen sier at de aller fleste har urealistiske forventninger til verdien av sin egen båt(eller bil). Men det er ikke alltid like lett å verdisette saker og ting som man har brukt mye tid og penger på, før andre kommer for å finne alle manglene som får deg til å gå med på en lavere pris?

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg fulgt litt systematisk med på over noen år på noen aktuelle båter. I min lille uoffesielle statistikk viser det seg at det er en prisdifferanse på 7,8 % mellom forlangt pris og salgspris. Dette betyr at de fleste legger inn et godt prutningsmonn eller må etter en stund innse at prisen er satt for høyt.

 

Pruting er en psykologisk faktor både for kjøper og selger. Kjøper "føler" han har gjort et godt kjøp når du har fått den en del under prisforlangende og selger vil kunne si at "jeg fikk det jeg ville ha for jeg hadde lagt inn prutningsmonn".

Et bud på 10% under kan i noen tilfeller høres mye ut.....men noen tar en sjanse og kliner godt på og håper at de får dette for båten sin...... Mens andre er mye mer edruelig i prissettingen.

Men enten vi liker det eller ei, det eneste som avgjør prisen er hva markedet vil betale. Om du ikke får mer en "båten koster i deler" er det faktisk det den er verdt akkurat der og da, rett og slett fordi at ingen er villige til å betale mer. En annenting er selvsagt hva som "er riktig pris" eller "forventet pris". Uinteressant om du skal selge. Du får uansett kun det markedet vil gi. ..og denne våren tror jeg mange vil se et gap mellom "forventet pris/riktig pris" og markedspris.

Det jo ikke vanskeligere enn å spørre rett ut om hva selger er villig til å la den gå for - tror nok ikke du skal ta for gitt at alle priser båten de skal selg med en prutningsmonn.

Nettopp! Det er også min strategi. Er båten interessant går jeg rett på sak: "Vil du kunne akseptere et bud sånn og sånn" Det er ingen vits å kaste bort tid hverken for kjøper eller selger om en står langt fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo prute hvor mye man vil. Man får i verste fall bare et "nei!".

 

Prisen på båten er det markedet som bestemmer. Se etter hva andre båter av samme type, årsmodell og med tilsvarende utstyt er solgt for tidligere. Båttens stand (slittasje & skrammer, tekniske tilstand) bør også være med på å trekkke prisen opp eller ned.

 

Hvordan folk prissetter båten i annonsen er nok forskjellig. Noen setter drømmeprisen, andre setter en pris som beregner et prutningsmonn på, atter andre setter det de SKAL HA. I sistenvente tilfelle er det lite prutningsmonn.

 

Man bør se hva man får for pengene ikke hvor mye man klarer å prute! :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror uansett at du kan få et godt prisavslag hvis du har finansieringen i orden, og du nærmest kan gjøre opp der og da. Har gode erfaringer med det selv, både ved kjøp og salg.

 

Noe som er veldig irriterende når man skal selge noe er at avtalen er i boks, men så har ikke kjøperen greid å skaffe penger. Da er det bare å begynne på en ny runde igjen.

 

Jeg solgte forrige båten med innlagt prutningsmonn, og fikk det jeg ville ha. Kjøper overførte penger umiddelbart.

 

Når vi handlet forrige gang var vi innstilt på å gi prisforlangende. (og faktisk mer hvis vi måtte) Selger slo allikevel av på prisen da vi kunne levere oppgjør dagen etter. Dette selv om han hadde flere potensielle kjøpere på brygga.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg solgte båten min for tre uker siden. Jeg er enig i at når man handler føles det veldig godt å prute ned på prisen, men allikevel skal det ikke være hvor mye man kan prute som er avgjørende for salget. Jeg la båten min på en pris som lå ca. 15-20000 under det andre har priset tilsvarende båter for. De har forøvrig blitt forsøkt solgt kjempelenge. Båttypen har forøvrig ligget høyt i pris (rundt 450-550") forholdsvis lenge og er populær, og jeg fikk solgt båten min på to dager og to visninger. veldig greit, og jeg har ikke slått av en krone i prisen.

 

Jeg tror at kunstig høye priser er noe av årsaken til at mange båter aldri blir solgt, mange kjøpere forstår ikke at det går an å legge inn et bud.

Link to post
Share on other sites

Salgspris og oppnådd pris dreier seg nok om svært mange forhold.

 

Situasjonen for en av de første båter jeg kjøpte var at daværende kvinnelige eier var redd for sjøliv - og båten måtte selges.

 

Jeg fikk da en nesten ny båt for omlag 1/2 av ny-pris. Plasttrekket på puten i kabinen var enda ikke tatt av.

 

Jeg skjønte ikke dengang at det var en god pris.

 

Den siste båten jeg solgte kjente jeg svært godt (Scand Atlantic 3500).

 

Denne hadde det meste av utstyr ombord og var svært godt utrustet, bl.a. med det siste innen kartplotterelektronikk og konstantgående hydralikkpunpe på autopiloten.

 

Jeg hadde i utgangspunktet vurdert at vi skulle ha den i ytterligere 10 år - men forhold i familien førte til at vi måtte bytte båt.

 

Vi hadde flere interesserte kjøpere, og den som kjøpte hadde svært grei finansiering.

 

Det endte med at han/hun betalte NOK 50.000 under forlangende.

 

 

Men,

 

for oss som har båt som livsstil er det ytterst vanskelig å prissette alt arbeidet vi gjør med vedlikehoild i forhold til de som "bare" bruker båten.

 

Jeg hadde eksempelvis lagt om det meste av kabelsettet ombord fordi det orginale var alt for underdimensjonert.

 

Det hadde i mangte år irritert meg at Scand brukte underdimensjonerte kabler både til pumper og lyskilder - jeg tror jeg brukte omkring 20.000 utelukkende på kabeloppgradering og lyspunkter.

 

 

Men: det er alltid vanskelig å angi en god pris på båt, både for kjøper og selger.

 

Jeg er ikke i tvil om at jeg gjerne vil kjøpe min neste båt av en seriøs selger - men hvor finner jeg denne?

Link to post
Share on other sites

Jeg lider til tider av sterke tvangstanker om å selge båten. Hva jeg vil ha for den vet jeg veldig godt og får jeg ikke det så skal denne heller få ligge i hagen så når alvorets dag kommer så vil prisen enten bli satt så høyt at jeg kan slå av litt eller så blir den satt "lavt" med beskjed om at det ikke går an å prute.

Forrige båten jeg solgte ble lagt i markedet for 250K. Det var potensielle kjøpere som bød så lavt som 135K og da gjerne etter flere timers prøvetur. Da de fikk avslag så var omkvedet , jeg har ikke mere penger.....

Båten ble solgt med ca 10 000 i avslag + 10 000 ved oppgjøret fordi jeg ikke kunne holde min del av avtalen av medisinske grunner. Kjøper var storfornøyd .

Når jeg er i markedet for å handle båt så kikker jeg kun på båter innen økonomisk rekkevidde og ikke hva jeg egentlig har lyst på. Men det kunne jo vært grisemoro å eie en Princess 50 da. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at jeg gjerne vil kjøpe min neste båt av en seriøs selger - men hvor finner jeg denne?

 

 

Syntes det er lettere å være kjøper enn selger jeg. Når jeg skal selge noe så ser jeg alt mulig rart som er "galt" også står jeg der i tåka og pruter meg selv ned :nonod: På den annen side så har vel aldri noen som har kjøpt noe av meg klaget i ettertid heller.

Ørnhild er godt klar over det så da det var visning på huset vi solgte måtte jeg sitte i båten. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at jeg gjerne vil kjøpe min neste båt av en seriøs selger - men hvor finner jeg denne?

 

Vel, det er et godt spørsmål. Men det viktigste er å ta alle forhåndsregler. Litt etter hvilken prisklasse båten er i,

men uansett er "fagfolk" man stoler på viktig.

 

Når vi kjøpte båt nå, var markedet så "hett" at vi kjøpte nybåt isteden. Neste gang vil kanskje nyere brukt stå på tapetet. Vil i en høy prisklasse da sjekke personen/firmaet med de muligheter man har. Men uansett innbefatter

kjøp altid en viss risiko.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det jo ikke vanskeligere enn å spørre rett ut om hva selger er villig til å la den gå for - tror nok ikke du skal ta for gitt at alle priser båten de skal selg med en prutningsmonn.

 

 

Dette har jeg fulgt litt systematisk med på over noen år på noen aktuelle båter. I min lille uoffesielle statistikk viser det seg at det er en prisdifferanse på 7,8 % mellom forlangt pris og salgspris. Dette betyr at de fleste legger inn et godt prutningsmonn eller må etter en stund innse at prisen er satt for høyt.

 

Pruting er en psykologisk faktor både for kjøper og selger. Kjøper "føler" han har gjort et godt kjøp når du har fått den en del under prisforlangende og selger vil kunne si at "jeg fikk det jeg ville ha for jeg hadde lagt inn prutningsmonn".

 

Men enten vi liker det eller ei, det eneste som avgjør prisen er hva markedet vil betale. Om du ikke får mer en "båten koster i deler" er det faktisk det den er verdt akkurat der og da, rett og slett fordi at ingen er villige til å betale mer. En annenting er selvsagt hva som "er riktig pris" eller "forventet pris". Uinteressant om du skal selge. Du får uansett kun det markedet vil gi. ..og denne våren tror jeg mange vil se et gap mellom "forventet pris/riktig pris" og markedspris.

 

Nettopp! Det er også min strategi. Er båten interessant går jeg rett på sak: "Vil du kunne akseptere et bud sånn og sånn" Det er ingen vits å kaste bort tid hverken for kjøper eller selger om en står langt fra hverandre.

 

Takker for mange gode svar, tar spesiellt med meg svarene fra BårdK og Swande.

Det er ikke slik at jeg skal prute for enhver pris, men når jeg ser flere båter av samme merke og nogenlunde samme pris blir liggende lenge for salg slår tanken meg at de er priset noe høyt og det kanskje er lagt inn "noe å gå på".

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert mange strategier i forbindelse med salg (og kjøp for den saks skyld). Jeg har solgt en del båter opp gjennom årene. For egen del har jeg alltid spilt på ærlighet, dvs. at også svakheter i produktet er blitt gjort rede for, uoppfordret. (en eldre brukt båt vil nødvendigvis ha noen svake sider også). Forrige båt ble solgt med egentilvirket "brukermanual" for at kjøper skulle få tips om de erfaringer jeg selv hadde tilegnet meg under eiertiden (problemer som selger jeg kjøpte av, glatt hadde unlatt å informere om :nonod: ). Dette i kombinasjon med en ryddig salgkontrakt som ble vist fram på visningstur, gjorde at kjøper visste hva han kjøpte. Ikke en klage mottatt og det er det jeg vil ungå.

 

Har alltid lagt båter ut til salgs for det jeg mener er fornuftig markedspris. (det er selvsagt et subjektivt begrep). Den som aksepterer prisforlangende får tilslaget. Det vil si førstemann til mølla og ingen budrunder. Disse spilleregler gjør jeg tydlig oppmerksom på fra start. Har fungert på de båter jeg har solgt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...