Jump to content

Har du kjennskap til TD 60 180 hk. industrimotor


ola_dunk

Recommended Posts

En 60 motor med det lave effektuttaket er uansett udødeling. Dvs motoren er beregnet for tung drift over tid "rating 1".

En 40 motor på 165hk yter maks og er bereget på kun fritidsdrift, dvs "rating 5"

Hvis du passer på en 60 motor, har du enn venn for livet :-)

 

60 motoren er noe tyngre, men ikke værre enn at endel Scand Baltier mm har benyttet disse med hell (240 hk tror jeg)

Link to post
Share on other sites

En 40 motor på 165hk yter maks og er bereget på kun fritidsdrift, dvs "rating 5"

Jeg hadde i sin tid en av disse motorene, en AQAD 40. Det var den som har fått meg til å uttale høyt og tydelig, mange ganger: "Jeg har hatt en Volvo, og det var ganske nøyaktig en for meget!"

 

Nå er jeg kommet i den penible situasjon at jeg vurdere alvorlig å kjøpe en båt med TAMD120B-CC.

 

Har noen av baatplassens mange Volvokjennere noe kjennskap til disse?

 

Bra eller dårlig, vondt eller godt, jo mer jeg får vite jo bedre vil det være.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

AQAD40 (som visstnok omtales som "krølltoppen" av enkelte med laber erfaring).

??AQAD40 blir omtalt som krølltoppen??? Hvor i all verden har du det fra. 40 serien fra Volvo har vel aldrig vært plaget av systematiske problemer med topplokket. MD21 og -32 derimot, med aluminiumstopp er vel kjent for dette og blir av noen omtalt som nettopp krølltoppen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

"Jeg har hatt en Volvo, og det var ganske nøyaktig en for meget!"

Nå er jeg kommet i den penible situasjon at jeg vurdere alvorlig å kjøpe en båt med TAMD120B-CC.

:lol: Se der ja, moralen må vel bli at man skal aldrig være for skråsikker i denne verden. Velkommen skal du ihverfall være i Volvoklubben Poseidon :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg kommet i den penible situasjon at jeg vurdere alvorlig å kjøpe en båt med TAMD120B-CC.

120B ... produksjon 1980 - 1983, så ganske kort produksjon ... går en del av disse i fiskeflåten her borte ... slitere på mellom 340 - til rundt 400 hk .... Sliterene maxer ut ved 1800 RPM og de høyere HK uttakene opp til 2200 RPM. Ikke en lett maskin, men med lavt HK uttak per liter (12L), så burde det ikke være for store problemer med maskinen, da den overhode ikke er stresset..... Ikke den "reneste" av Volvoene, og 120 serien har hatt litt kluss med pakningen til bunnpannen, som gir svetting / lekkasje ned i kjølsvinet...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

:lol: Se der ja, moralen må vel bli at man skal aldrig være for skråsikker i denne verden. Velkommen skal du ihverfall være i Volvoklubben Poseidon :wink:

Hei rem,

du kan ha rett der; men problemet er like gjerne at når man er på bruktmarkedet så blir det en haug med kompromisser. Hadde jeg funnet en "ordentlig båt" med en "ordentlig motor" med en passende pris hadde valget vært enkelt, men i nøden spiser Fanden fluer - så får vi se hva det blir til :wink:

 

Men hvordan står det til med erfaringene med TAMD120B-CC ?????

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

120B ... produksjon 1980 - 1983, så ganske kort produksjon ... går en del av disse i fiskeflåten her borte ... slitere på mellom 340 - til rundt 400 hk .... Sliterene maxer ut ved 1800 RPM og de høyere HK uttakene opp til 2200 RPM.

120B er såvidt jeg forstår en fortsettelse av 120A som var i produksjon adskillig lengre. Det var kanskje en "oppgradering" for å holde den i live noen år til mens man ventet på en avløser? Den som jeg har i tankene er oppgitt til 340 HK / 1800 rpm. Men det ser ut for at den stort sett kjøres i området 1300-1600.

Ikke en lett maskin, men med lavt HK uttak per liter (12L), så burde det ikke være for store problemer med maskinen, da den overhode ikke er stresset..... Ikke den "reneste" av Volvoene, og 120 serien har hatt litt kluss med pakningen til bunnpannen, som gir svetting / lekkasje ned i kjølsvinet...

Driftstiden er lav på den som jeg myser på, det dreier seg om ca 6.000 timer. Jeg ser forøvrig at den gir litt gråaktig "smøreoljerøk" den første tiden etter start, men det er vel som det skal være med Volvo :wink: (Ref. SveinHa sin logo.) At det svetter litt smøreolje her og der skremmer ikke meg som er oppvokst med Wichmann og engelske biler - dessuten er smøreolje rimeligere når den kjøpes i store kvanta :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

........Driftstiden er lav på den som jeg myser på, det dreier seg om ca 6.000 timer. Jeg ser forøvrig at den gir litt gråaktig "smøreoljerøk" den første tiden etter start,......:

A serien var i produksjon i 8 år (72 - 80), og etter 120B kom 121, men forskjellen er jeg ikke sikker på ... men oljelekkasjene fulgte med inn i 121 serien... :smiley:

 

Gråaktig røyk ved oppstart er Ok, og med 1800 RPM har due en "continous rating" maskin som er nedjustert ... levetid er "forever" hvis den ikke ruster vekk... men da denne sikkert står i en bruksbåt, så har den sikkert fått godt vedlikehold ... god og varm lenge og ikke noe stillestående i ukevis, for å få 80% belastning rett etter oppstart...

 

Få en oljeanalyse (etter prøvetur og min 30 minutters gange).... god og varm maskin med andre ord...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

skal stå i båten til en kamerat, en scand 26 : Da blir vel 60 motoren alt for tung ???

D60 i hekken på en Scand 26 blir nok noe tung ...ja ... i hvertfall med hensyn til HK uttak. En lettere maskin burde velges..... Nyere Mercruiser/Volvo/Yanmar/Steyr er gode alternativer...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

??AQAD40 blir omtalt som krølltoppen??? Hvor i all verden har du det fra. 40 serien fra Volvo har vel aldrig vært plaget av systematiske problemer med topplokket. MD21 derimot, med aluminiumstopp er vel kjent for dette og blir av noen omtalt som nettopp krølltoppen.
Har det fra en nabo i båthavna som brukte en vinter på å kaste ut 2 AQAD40 og sette inn 2 AD41. Han slo det egentlig bare fast, og så såpass irritert ut at jeg ikke turde annet enn å bite på :lol:
Link to post
Share on other sites

Man kan vell kalle AQAD40 for mye men krølltopp var litt drøyt. Som rem påpeker er det VP sine første diesler med alu topp som fikk dette navnet MD21 og MD32, hhv 4 og 6 sylindret. Noen av disse ble levert med høyt effektutak, høyt maks turtall tilkoblet drev for bruk i planende båt. :nonod: Funket dårlig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

TD 60 er som nevnt en motor som kan gå i det uendelige om den får litt stell og ventiljustering. Vær imidlertid obs på at den er veldig stor og tung i forhold til effekt. Er det en industrimotor har den sannsynligvis vanlig luftkjølt turbo som blir svært varm (rødglødende), og det er ikke like kjekt innunder trappa eller hvor den havner i motorrommet. AD 40 er mindre og uten turbo. Jeg hadde TD60/180 HK med v-gear i en Halco 29 fra tidlig 80 tall. Båten er 2,97 bred og fløt litt dypt bak. Båten gikk max 23 knop med denne, selv om ryktet sa 28. :lol:

Link to post
Share on other sites

skal stå i båten til en kamerat, en scand 26 : Da blir vel 60 motoren alt for tung ???

 

Ville ikke satset på så tung og stor motor i en scand 26. Hadde Scand 26 hc selv med en AQAD 30 motor i, den ble lit tam for båten.

Hadde som divemaster anbefaler gått for en Volvo / Steyr / Yanmar på rundt 200hk, og en 4'er da 6'ern blir for stor i maskinrommet.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...