Jump to content

Yamaha 100 4-takt som piper etter olje.


Tintin

Recommended Posts

Min nesten helt nye Yamaha 100Hk 4-takt har et par ganger signalisert manglende ojetrykk. (Lydsignal + markering i "oljelampe" på displayet). Har sjekket olje, og oljenivået er på maks-merket. I begge tilfellene slukket oljelampa etter å ha stoppet og startet motoren.

 

Noen formening om hva dette kan skyldes?

 

Båten har vært på sjøen (isfritt men kuldegrader) i vinter og jeg har hatt den i gang med jamne mellomrom.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Kanskje bare et skudd i blinde, men er du sikker på at dette er varsel for oljetrykk? Jeg kjenner ikke til Yamaha, men på Suzuki 4-takt gis det slike varsler (pip + rødt blink) når det er antatt tid for oljeskift, etter 20 timer, 100 timer, osv.

 

Hvis motoren din er ganske ny, og Yamaha har samme systemet for å gi påminnelse for oljeskift, så kan det være det? Slike motorer gir ulike signaler og ulike blink for ulike hendelser, i instruksjonsboka skal det stå forklart hva de ulike varslene betyr (et blink, to blink, et pip, flere pip, sammenhengende pip, osv).

 

Ha meg tilgitt hvis dette var helbom! :blush:

Link to post
Share on other sites

Antar at dette har kommet etter oppstart og kjøring? -Altså ikke under oppstart på kald motor? - For da har du vel sørget for olje med vinterkvalitet? - Har ingen idé om hva det kan skyldes - men ta og kontakt forhandler og eventuelt teknisk hos Yamaha Norge hvis du bare får et skuldertrekk der. Gjerne pr. mail... Motoren har enda garanti og du må passe på å sikre deg selv i forhold til dette...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

Problemet har vært der ved oppstart (kald motor). Første gang det skjedde var det 0 grader. Neste gang var det det -3. Oljen som er brukt er av typen 10W40, noe som ifølge instruksjonsboka burde holde ned til ganske mange minusgrader (her har jeg ingen erfaring - burde man bruke f.eks (5W)30 i stedet når det er kaldt?).

 

Skal innom hos yamaha-verkstedet i neste uke, slik at de får sjekket om det er vakkel i oljetrykksgiveren eller tilsvarende som er feilen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Trur nok att det er påtide med oljeskifte og filterskifte. Førstegangsservise er meget viktig. Da slipper motoren endel "slagg". Tror nok att det er det som tetter litt.

 

Unnskyld, det burde jeg sagt: Motoren har vært på førstegangsservice og har gått noen få timer etter det.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt motoren på verksted. De igjen har konsultert Yamaha, som sier at de bare har ett eksempel som matcher. Visst nok en o-ring som ikke tetter helt når det er kaldt. Det må påvises ved at man måler oljetrykket akkurat når feil(meldinge) oppstår. Typisk nok skjedde det ikke den dagen motoren var på verksted.

Vel - saken er registrert som en pågående og uløst garantisak. Hvis og når feilen oppstår igjen, planlegger verkstedet dra innom båthavna jevnlig for å fyre igang motoren med oljetrykkmåler tilkoblet. Så får vi håpe at de får målt det de mener skal til da.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Bra! Da har du ihvertfall ditt på det "tørre" skulle det skje noe med motoren som følge av manglende oljetrykk.... :smiley: - Så kompliserte dagens motorer er blitt er jeg redd at det er mange som kommer til å oppleve et verkstedsbesøk som en endel av båtholdet i løpet av sesongen... 20 år gamle "old reliables" er nok et utdøende begrep når det gjelder motorer...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...