Tintin Startet 25.Februar.2007 Del på Facebook Startet 25.Februar.2007 (redigert) Min nesten helt nye Yamaha 100Hk 4-takt har et par ganger signalisert manglende ojetrykk. (Lydsignal + markering i "oljelampe" på displayet). Har sjekket olje, og oljenivået er på maks-merket. I begge tilfellene slukket oljelampa etter å ha stoppet og startet motoren. Noen formening om hva dette kan skyldes? Båten har vært på sjøen (isfritt men kuldegrader) i vinter og jeg har hatt den i gang med jamne mellomrom. Redigert 25.Februar.2007 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Avsluttet2 Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Kan det være oljen som blir for tykk og seig i kulden?? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Kanskje bare et skudd i blinde, men er du sikker på at dette er varsel for oljetrykk? Jeg kjenner ikke til Yamaha, men på Suzuki 4-takt gis det slike varsler (pip + rødt blink) når det er antatt tid for oljeskift, etter 20 timer, 100 timer, osv. Hvis motoren din er ganske ny, og Yamaha har samme systemet for å gi påminnelse for oljeskift, så kan det være det? Slike motorer gir ulike signaler og ulike blink for ulike hendelser, i instruksjonsboka skal det stå forklart hva de ulike varslene betyr (et blink, to blink, et pip, flere pip, sammenhengende pip, osv). Ha meg tilgitt hvis dette var helbom! Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 (redigert) Antar at dette har kommet etter oppstart og kjøring? -Altså ikke under oppstart på kald motor? - For da har du vel sørget for olje med vinterkvalitet? - Har ingen idé om hva det kan skyldes - men ta og kontakt forhandler og eventuelt teknisk hos Yamaha Norge hvis du bare får et skuldertrekk der. Gjerne pr. mail... Motoren har enda garanti og du må passe på å sikre deg selv i forhold til dette... Redigert 26.Februar.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Tintin Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 (redigert) Takk. Problemet har vært der ved oppstart (kald motor). Første gang det skjedde var det 0 grader. Neste gang var det det -3. Oljen som er brukt er av typen 10W40, noe som ifølge instruksjonsboka burde holde ned til ganske mange minusgrader (her har jeg ingen erfaring - burde man bruke f.eks (5W)30 i stedet når det er kaldt?). Skal innom hos yamaha-verkstedet i neste uke, slik at de får sjekket om det er vakkel i oljetrykksgiveren eller tilsvarende som er feilen. Redigert 26.Februar.2007 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
hifo Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 tipper el feil med oljetrykksbryter \ledninger , kan ikke være feil med olje da 10w-40 er tynt nok til å få trykk ganske raskt.. selv om 5w 40 gir oljetrykk ett mickro øyeblikk raskere trykk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hardball Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Trur nok att det er påtide med oljeskifte og filterskifte. Førstegangsservise er meget viktig. Da slipper motoren endel "slagg". Tror nok att det er det som tetter litt. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Trur nok att det er påtide med oljeskifte og filterskifte. Førstegangsservise er meget viktig. Da slipper motoren endel "slagg". Tror nok att det er det som tetter litt. Unnskyld, det burde jeg sagt: Motoren har vært på førstegangsservice og har gått noen få timer etter det. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Tintin Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Har hatt motoren på verksted. De igjen har konsultert Yamaha, som sier at de bare har ett eksempel som matcher. Visst nok en o-ring som ikke tetter helt når det er kaldt. Det må påvises ved at man måler oljetrykket akkurat når feil(meldinge) oppstår. Typisk nok skjedde det ikke den dagen motoren var på verksted.Vel - saken er registrert som en pågående og uløst garantisak. Hvis og når feilen oppstår igjen, planlegger verkstedet dra innom båthavna jevnlig for å fyre igang motoren med oljetrykkmåler tilkoblet. Så får vi håpe at de får målt det de mener skal til da. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
rago63 Svart 9.Mars.2007 Del på Facebook Svart 9.Mars.2007 Bra! Da har du ihvertfall ditt på det "tørre" skulle det skje noe med motoren som følge av manglende oljetrykk.... - Så kompliserte dagens motorer er blitt er jeg redd at det er mange som kommer til å oppleve et verkstedsbesøk som en endel av båtholdet i løpet av sesongen... 20 år gamle "old reliables" er nok et utdøende begrep når det gjelder motorer... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.