Jump to content

Ny båt! (Askeladden 645 Beetle)


opas

Recommended Posts

Da skjedde det fortere en jeg egentlig likte , men i dag har jeg signert kontrakt på ny båt.

Jeg lurte lenge på En Stingray 195CX , men la engod del mer lapper på bordet å kjøpte en Askeladden 645 Beetle.

Båten var meget flott og jeg følte at båten kom til å være mye tryggere og en god del større.

Her var det kjøleskap , pentry,dusj ,toalett og flere sitteplasser en i Stingrayen.

Dessuten var den mye høyere og bredere.

Det blir ikke det samme fartspotensialet som i Stinrayen , men det skal jo være en familiebåt.

Det skjedde i dag under en lokal messe i Bergen , båten var en overligger og stod priset til 558000,. men fikk den for 500000,- hvis jeg slo til i dag.

Det gjorde jeg :flag:

Gleder meg som en unge til båtsesongen nå :cheers:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde denne båten i 2006 sesongen, ny, men 2005 modell (facelift 2006). Den beste 21 foteren som finnes vedrørende uteplass. 116 hk diesel er dog litt snaut med full båt, men utrolig billig i drift. Solgte min, men må likevel si det er en fin båt. Kurant som få. Husk at messepriser på sjøen for alle er de høyeste prisene på hele året. Kanskje du har gjort en god deal, siden båtprisene har steget mye siste årene. Jeg kjøpte min vinteren 2005-2006 til over 70 000 under messepris 2005................du blir sikkert fornøyd!

 

Barolo

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde denne båten i 2006 sesongen, ny, men 2005 modell (facelift 2006). Den beste 21 foteren som finnes vedrørende uteplass. 116 hk diesel er dog litt snaut med full båt, men utrolig billig i drift. Solgte min, men må likevel si det er en fin båt. Kurant som få. Husk at messepriser på sjøen for alle er de høyeste prisene på hele året. Kanskje du har gjort en god deal, siden båtprisene har steget mye siste årene. Jeg kjøpte min vinteren 2005-2006 til over 70 000 under messepris 2005................du blir sikkert fornøyd!

 

Barolo

 

Ja mitt eneste ankerpunkt for denne båten er om motoren blir for liten.

Jeg har bare benyttet en Aseladden 435 lite med 25 hk som gjør 22 knop i medvind de siste årene , så jeg er ikke så godt vant.

Siste fartsbåt jeg hadde var en Nidelv 18 med 175hk bensiner som gjorde 40 knop for en god del år siden , så jeg vet ikke om jeg husker så mye av den farten til å bli skuffet i nyebåten.

Var det diesel du hadde i din båt og i så fall hvordan mener du at det kan bli snaut med full båt ?

Vi kan av og til bli 4 voksne og 2 barn ombord.

Var det problemer med å oppnå planingsterskel eller var det bare at den falt godt under 30 knop?

Leste en test i et dansk magasin der den fik god kritikk for å kunne opprettholde farten i grov sjø og at planingsterskel lå på ca 18 knop.

En annen ting...hvordan er det å chiptrimme moderne dieseler ? , er det på samme måte som i nye biler ?

Du skjønner jeg har ikke hatt diesel i båt siden jeg var liten gutt sammen med far og mor i Nidelv 24 med 33hk :smiley:

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Ja mitt eneste ankerpunkt for denne båten er om motoren blir for liten.

 

Var det diesel du hadde i din båt og i så fall hvordan mener du at det kan bli snaut med full båt ?

Vi kan av og til bli 4 voksne og 2 barn ombord.

 

 

Den blir vel litt tregere å få i plan, men skulle ikke bli noe stort problem. Husk å la motoren gå noen minutter på tomgang før du stanser den, så du ikke får overoppheting på turboen :smash:

:cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Et meget fornuftig valg. Hadde en selv fra 2001 som ble solgt i fjor. Dette kommer du ikke til å angre på. Trygt og godt og god i sjøen.

Prøv båten først du - ikke tenk på noe chipping. I alle fall ikke ennå.

Hadde riktignok selv en V6 bensin under dørken, men sikkert mange her med erfaring fra dieselversjonen.

Link to post
Share on other sites

Ja mitt eneste ankerpunkt for denne båten er om motoren blir for liten.

En annen ting...hvordan er det å chiptrimme moderne dieseler ? , er det på samme måte som i nye biler ?

Gratulerer med ny og fin båt !

 

Jeg har vært ute en liten tur i en Beetle med den "lille" Mercruiser dieselen - jeg syntes den fungerer meget bra. Ikke noen racer - men Beetle er ikke en racer båt heller. Trygg og god.

 

Mercruiser 1,7DTI har ikke elektronisk motorstyring - her er alt mekanisk. Skal du øke effekten må du stille opp på dieselpumpa. Jeg tror nok at 120 hk på 1,7 liter uten common rail er mer enn nok effektuttak på den motoren. Vær snill med motoren - dvs la den gå seg varm litt på tomgang før du gir full gass - og la den gå seg kald på tomgang noen minutter når du kommer i havn (dette gjelder i og for seg alle motorer)

 

Et par ting du kan legge merke til med en gang med denne motoren:

en del motorer drypper litt olje når de blir kalde etter å ha vært kjørt varme. Min motor måtte ut av båten for å få det fikset. Bare en skjøønhetsfeil

Det spruter litt kjølevæske fra ekspansjonstanken. Du får en del blå prikker på dørken rundt motoren. Også en skjønnhetsfeil

Sjekk oljenivået på servostyring og drevtilt - har erfart at de synker uten at det er lekkasje

 

Et siste tips - har ikke båten din trimflaps så få det satt på. Koster kanskje 6000-8000 kroner - er verdt penga! båten planer raskere og du får tatt opp sideveis krenging. Som alle andre V bunnede båter legger Beetle'n seg mot vinden i motvind - da er flapsa fine.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hade dieselen i min båt. Fire voksne og to barn går fint, men den kan da være tung å få opp i plan. Bruk av trimflaps hjelper godt, så dette er fint å ha. Fordel vekten; sett tunge ting som kjølebag i cabinen. Toppfarten falt, men det er mindre viktig. Båten likte seg best med to voksne, to barn og dagsturlastet. Med tyngre last virker motoren presset. Belønningen er drivstoffutgiftene, som for oss var til å le av etter å ha hatt en 23-foter med bensin.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny og fin båt !

 

Jeg har vært ute en liten tur i en Beetle med den "lille" Mercruiser dieselen - jeg syntes den fungerer meget bra. Ikke noen racer - men Beetle er ikke en racer båt heller. Trygg og god.

 

Mercruiser 1,7DTI har ikke elektronisk motorstyring - her er alt mekanisk. Skal du øke effekten må du stille opp på dieselpumpa. Jeg tror nok at 120 hk på 1,7 liter uten common rail er mer enn nok effektuttak på den motoren. Vær snill med motoren - dvs la den gå seg varm litt på tomgang før du gir full gass - og la den gå seg kald på tomgang noen minutter når du kommer i havn (dette gjelder i og for seg alle motorer)

 

Et par ting du kan legge merke til med en gang med denne motoren:

en del motorer drypper litt olje når de blir kalde etter å ha vært kjørt varme. Min motor måtte ut av båten for å få det fikset. Bare en skjøønhetsfeil

Det spruter litt kjølevæske fra ekspansjonstanken. Du får en del blå prikker på dørken rundt motoren. Også en skjønnhetsfeil

Sjekk oljenivået på servostyring og drevtilt - har erfart at de synker uten at det er lekkasje

 

Et siste tips - har ikke båten din trimflaps så få det satt på. Koster kanskje 6000-8000 kroner - er verdt penga! båten planer raskere og du får tatt opp sideveis krenging. Som alle andre V bunnede båter legger Beetle'n seg mot vinden i motvind - da er flapsa fine.

 

Takk for god informasjon:

Det med trimflaps har jeg tenkt på , men har vært litt redd for det også siden jeg har lest at trimflaps kan være vanskelig og av og til farlig å håndtere.

Er det så vanskelig som skrekk eksempler jeg har lest ?

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hade dieselen i min båt. Fire voksne og to barn går fint, men den kan da være tung å få opp i plan. Bruk av trimflaps hjelper godt, så dette er fint å ha. Fordel vekten; sett tunge ting som kjølebag i cabinen. Toppfarten falt, men det er mindre viktig. Båten likte seg best med to voksne, to barn og dagsturlastet. Med tyngre last virker motoren presset. Belønningen er drivstoffutgiftene, som for oss var til å le av etter å ha hatt en 23-foter med bensin.

 

Mvh Barolo

 

Takk for infoen..

Husker du hvilken toppfart du fikk med fire voksne og to barn og hvilken marsjfart du kunne ha ?

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

At trimflaps er vanskelig og farlig forstår ikke jeg. Det er klart at kjører man det ene flapset opp og det andre ned så kan det påvirke båten slik at den skjærer ut til siden. Men alt utstyr kan jo være farlig om det brukes feil. For meg tok det 1/2 times tid å lære meg bruken og hvordan det påvirket båten. Tok det som en del av min egen innkjøring på båten - før familien var med ut.

 

Om jeg husker rett topper Beetle med denne motoren litt over 30 knop på maks.

 

Jeg hadde den samme motoren i en Nidelv 690. Det fungerte overraskende bra synes jeg. Nidelven toppet på en god dag 30 knop med denne motoren. GIkk greit i plan - vi var på det meste 7 voksne ombord - kom i plan greit da også selv om det tok noen sekunder mer enn vanlig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At trimflaps er vanskelig og farlig forstår ikke jeg. Det er klart at kjører man det ene flapset opp og det andre ned så kan det påvirke båten slik at den skjærer ut til siden. Men alt utstyr kan jo være farlig om det brukes feil. For meg tok det 1/2 times tid å lære meg bruken og hvordan det påvirket båten. Tok det som en del av min egen innkjøring på båten - før familien var med ut.

 

Om jeg husker rett topper Beetle med denne motoren litt over 30 knop på maks.

 

Jeg hadde den samme motoren i en Nidelv 690. Det fungerte overraskende bra synes jeg. Nidelven toppet på en god dag 30 knop med denne motoren. GIkk greit i plan - vi var på det meste 7 voksne ombord - kom i plan greit da også selv om det tok noen sekunder mer enn vanlig.

 

Takk , det var betryggende å høre.

Jeg har i dag tidlig vært i kontakt med båtforhandleren der jeg har kjøpt båten og han forteller at det er med trimflaps på båten min :flag:

Dessuten sier han at på den nye modellen som jeg har kjøpt (med blått skrog og baugspyd)er skroget i tillegg forlenget litt bak i forhold til den eldre modellen med (hvitt skrog uten baugspyd) slik at båten skal plane bedre.

Høres jo bra ut...

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny båt! Dette er en superbåt på alle måter :flag: Kjørte endel Beetle i sommer, dog med bensinmotor. Trimflaps må du ha! Det er veldig irriterende å gå på skeiva pga sidevind, og båten planer mye fortere hvis den er tungt lastet når du lærer å "plane ut" med flapsene. Men som Bitteliten sier; øvelseskjør før familien er med. Hvis du roter det til litt, slik at den ene flapsen står opp og den andre ned mens du samtidig svinger, vi båten legge seg ubehagelig mye over på siden. Det er ikke gøy for en uforberdt passasjer.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

Håper at du er mer heldig enn han jeg fortalte om i en tidligere tråd. Så mitt tips er " vær litt kritisk å se godt på båten når du får den, det er nok av linjer å sikte etter for å se om den er fint montert" finner du feil så si ifra så tidlig som mulig.

 

 

Et familiemedlem kjøpe en ny Askeladden 635 walkaround litt usikker på navnet. Her var det mye galt, de kan neimen ikke ha mye yrkesstolthet de som har montert denne båten. Utstyret var ikke symetrisk montert. Hadde det vært min båt så tror jeg at jeg ville prøvd å få opphevet kjøpet.

Dette var en båt solgt i 2004

Link to post
Share on other sites

Takk for infoen..

Husker du hvilken toppfart du fikk med fire voksne og to barn og hvilken marsjfart du kunne ha ?

 

Toppfart da ca 26, marsjer ca 21. Båten er ikke kilen på bruk av trimflaps, slik enkelte båter er. Det hele går rolig og greit for seg. 30 knop gjør den om du er alene, medvind og kjøttkaker til middag. Men det gikk fort nok for oss.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...