Jump to content

VW 2.4l, bytte av kamaksel/dieselpumpe rem


Rimfakse

Recommended Posts

Vi har en båt med en marinisert VW 2,4 dieselmotor. Denne motoren har drivrem for dieselpumpe? og kamaksel. Dette er en ca93-94 modell,og ingen vet hvor gammel drivremma er. Er det noen som kunne tipse meg om hvordan jeg skal finne innstillingsmerkene for drivhjulene, ved bytte av rem.

Jeg har prøvd å få tak i verkstedhåndbok, uten resultat. Den bør i det minste være på engelsk.

Link to post

Dette skulle de kunne gi deg svar på på et VW verksted hvis ikke vil jeg tøre å påstå at de er sære.

 

Har du marinisert selv eller kjøprt den ferdig

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg ringte iveco da jeg holder på å marinisere en sliken og spurte etter verksted handboken. Den kunne han ikke sende meg som jeg hadde regnet med men han ga utrykk for at hvis det var et Iveco verksted i nærheten så kanskje jeg fikk kopiere de sidene jeg trengte. Skulle iallefall få det hvis jeg stakk innom han, bare synd at han er 100mil unna. Uansett så stilte jeg spørsmålet mitt til han og han lovte å ringe tilbake da han ikke var helt sikker på hvordan oljekjøleren var festet. Etter 10 minutt ringte han tilbake og fortalte hvordan jeg skulle få den løs. Og hvis det var andreting som dukket opp måtte jeg bare ringe.

 

Hvis ikke en forhandler kan gi deg kopi av den siden du trenger for å få det til så ville jeg kalle det slett service.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

det er et hull gjennom pumpedrevet som er mindre enn de andre .. det skal en "dor" igjennom det og inn i et hull litt i underkant av pumpeakselen.. ta av toppdekselet og kamakseldrevet på pumpesiden..der er et spor i kammen der drevet sto . det skal flukte med toppen av toppen :-) . finns verktøy til dette.. alle bilverksteder har dette timing settet.. tror jeg.. men å bruke merkene er bare en grunninstilling uansett.. man skal stille "tenningen" med måleur på pumpa for at dette skal bli best. jeg pleier å være pinlig nøyaktig og merke med tusj eller en tynn strek i kamhjulet på reg reim siden og samme med pumpehjulet ,, da kan man ta av pumpereima og bytte den.. ( veiven må også merkes hvis det er reg reimen som byttes..jeg kan faxe papir på hvordan dette skal utføres etter fab anbefalinger i morra på jobb.. men da må du sende meg et fax nummer.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Hvis dette er den typen motor jeg tror det er fantes den i 5 og 6 sylindret utgave. 5 syl. ble brukt i Audi 100, og 6 syl. i Volvo og VW LT.

 

Hadde en slik motor i et strømaggregat på jobben og opplevde 2 motorhavarier. Det ene fordi vannpumpa skar seg så "hifo" har rett i at vannpumpa bør skiftes samtidig med registerrem. 2. havariet skyldtes at remhjulet på veivakselen sprakk, så dette bør muligens skiftes ved hvert andre remskift.

Link to post

gamle golf passat jetta gammel type transporter er 1,6 liter. så gikk de over til 1,9 senere. tipper ca 86 . den vanligste 2,4 dieselen vw er vel den som står i transporter \ lt fra 92 og ut til 97-98.. 5 sylindret som bare det.. 2,5 literen begynte vel ca96 mod og utover i transporter\ lt.. de overlapper hverandre litt utifra typer ol . feks syncro med og uten plan flerbruksbil, caravelle osv. tatt ut av mitt eget hode dette så garantert mange komma \ ca feil . :wink: :wink:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Vi har en båt med en marinisert VW 2,4 dieselmotor. .... Jeg har prøvd å få tak i verkstedhåndbok, uten resultat.
Hvis det er den 6 sylindrede som i sin tid sto i LT og Volvo så har jeg boka liggende i kjelleren. Denne har en reim i forkant som driver kammen og en annen reim i bakkant fra kammen til innspr.pumpa.

 

Ikke enkelt å få tak i da verksmesteren påstod at den ikke fantes, denslags hadde de bare på mikrofilm :lol: :lol: :lol: Via litt vennskap og kjennskap hadde jeg boka fra akkurat det verkstedet hjemme til kopiering samme kveld :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
både 2,4 og 2,5 l er 5 sylindret.. vw transporter motorer ivertfall

 

Må bare støtte opp om hva hifo skriver. 2,4 er 5 sylindret og er en sugemotor uten turbo. Kom i transporter/caravelle fra tidlig 90 tall. Husker ikke hk tallet, men tror det er noen og sytti hester. 2,5 TDI kom etterhvert og er som navnet sier med innsprøyt og turbo. Ble levert i T4 (forrige generasjon transporter og caravelle) med 88,102 og 150 hk! Volvo's femsylindrede turbodieselmotor er også basert på sistnevnte motor, med en del endringer. :yesnod:

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post

Om dette er en VW motor fra T4 fra begynnelsen av 90 tallet så heter motorkoden AAB og er på 2,4 og 5 syl og et par og sytti hester. På midten av 90 tallet kom også en 2,5 ltr TDI motorkode ACV på 102 hk da med turbo og med og uten intercooler også var 5 syl. De gamle 2,4 ltr med sekser var fra 80 taller og satt i bl.a VW LT og Volvo 240.

 

Om noen trenger dokumentasjon på oppstilling av kamreim og justering av pumpe så send meg en IM med faksnummer så kan jeg printe ut noe fra jobben og sende på faks.

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...