Jump to content

Seglbåt til å bu i

Komlo

Recommended Posts

Hei! Eg vurderer å kjøpa meg en seglbåt for å bu i den om lag 2 år. Deretter er planen/draumen å legga ut på jordomsegling.

Håpar nokon kan hjelpa meg med forslag til aktuelle båtar evt. kva eg bør sjå etter i ein båt.

Eg har ikkje snakka med banken endå, men reknar med at budsjettet ikkje er så stort ettersom eg er student.

Etter å ha kikka litt på finn.no lurer eg og på kva lystall er, er høgt eller lavt bra?

Tar imot all hjelp med stor takk:)

P.s. Eg er heil ny når det gjeld seglbåtar.

Hei komlo

Jeg tror du må spesifisere nærmere hva slags budsjett du har for innkjøp av båt og utstyr.

Siden du skal på jordomseiling, må du regne med at du trenger en god del ekstra utstyr til båten også.

Jeg tror ikke du kommer under 400 - 500.000 for båt + utstyr for en jordomseiling.

Lystall kan du finne forklaring på ved å søke her på baatplassen.

Det har vært diskutert flere ganger tidligere, og har med regattaseiling å gjøre.

:sailing: Lasse

Jordomseglinga er me fleire som skal vera med på, så budsjett for utstyr o.l. til den skal gå greit.

Det eg treng no i første omgang er ein båt med bukomfort, som kan vera brukande til jordomsegling etterpå.

Eg skal bu i båten saman med forloveden min, så krava til bukomfort er nok det viktigaste viss eg skal få ho med :smiley:

Går en annen tråd her om kjøp av relativt ny seilbåt i den prisklassen (startet av Suzuki).

Min båt er en Bavaria 32 Holiday fra 97. Denne kjøpte jeg av en kar som bodde i den hele året og planla langtur. Han endte opp med å kjøpe en enda mindre båt for å bo og seile jorden rundt i. Har brukt min som bolig noen måneder i slengen og det gikk greit nok. Men samboer må dere helt klart være innstillt på det skal det gå. Et stort cockpittelt hjelper godt.

Tror jeg ville sett etter en 10-12 år gammel seilbåt av annerkjennt merke (bavaria, jenneau, beneteau osv osv) i størrelse 34-36 fot. Burde kunne få det til 600k kanskje. Hva med f.eks en Bavaria 35 Holiday? Denne tror jeg gir mye for pengene.

Styr i alle fall unna gamle båter og gamle motorer. Er ikke morro å mekke seg jorden rundt. Kjøper du gammel seilskøyte el. lign har du i alle fall statistikken mot deg. De færreste kommer i det hele tatt avgårde...

Takk for tipset!

Er det stor forskjell på bukomfort når størrelsen stigen nærmare 40 fot?

Ser jo at dei fleste båtane i den størrelsen bla. har to bad/toalett, noko som er heilt unødvendig for meg.

Eg har berre sett to bavaria båtar (39 og 40ft.) innvendig sjølv, så på dette feltet er eg heilt grøn.

Kva bør eg sjå etter (som ikkje er standard for alle seglbåtar) dersom eg skal bu i den?

Det første eg sjølv tenkte på var landstrøm, skikkeleg kjøleskap/boks, godt isolert og selvfølgeleg god plass.

Har sett litt på seglskøyter på nettet. Men er ikkje dei ganske breie, at det er vanskelegare å få båtplass?

Noen er bredere enn andre. Vår er 4.2 m bred og den er "over normalen" for 35 fot. Til sammenligning kan du se denne som er 80 cm smalere og ca samme lengde. (Det gir jo også bedre innvendig plass med en god bredde på skøyta)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=10&tot=16

Både til å bo i og å reise på jordomseiling i så er disse båtene helt perfekte i mine øyne. Du kan lese mer om egenskapene her:

http://www.ssca.no/ Gå inn på lenken "kunnskap", nederst finner du "SSCAs tipsside!" Trykk på den og bla deg nedover til du finner "noen viktige egenskaper for skøyteseiling på langtur".

Jeg anbefaler skøytene sterkt. Sterke, trygge og koselige båter med god plass både ute og inne.

Sjølv om eg aldri har vore noko særleg begeistra for seglbåtar før no, har eg alltid vore litt svak for seglskøyter.

Men eg har sett for meg dei som vanskelege å segla, arbeidskrevande, mykje vedlikehold o.s.b. er dette berre noko eg har inbilla meg? Har eigentleg ikkje noko grunnlag for mott syn på seglbåtar eller seglskøyter i det heile.

Men kan denna båten vera noko? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=3&tot=26

Er ikke morro å mekke seg jorden rundt. Kjøper du gammel seilskøyte el. lign har du i alle fall statistikken mot deg. De færreste kommer i det hele tatt avgårde...

Må jo kommentere denne :wink: Kjøper du en båt i dårlig stand og som må ha store reparasjoner, risikerer du jo å gå lei før du i det hele tatt har fått den på sjøen. Dette gjelder både plast, stål og tre! Det er vel ikke en slik båt Komlo er på utkikk etter og en velholdt skøyte er ikke synonymt med dette.

får nyansere litt det jeg sa om skøyter. Ser at komlo liker skøyter og da er saken kanskje en annen. Har inntrykk av at noen kjøper slike båter kun ut fra tanken om mest mulig båt/fot for pengene og da går det kanskje galt. Har man motivasjon osv er det sikkert supert.

Eg er ute etter ein båt med god bukomfort. Kva type det er, korleis den seglar, merke o.s.b. er ikkje viktig for meg, ettersom eg aldri har segla eller budd i seglbåt før.

Har vekst opp i båt, og sjølv hatt eit gamalt restaureringsobjekt/snekka, så om litt må gjerast skal det gå greit.

Er det noko spesiellt eg bør styra unda? båttypar, merke, utstyr, løysningar e.l.?

En ting er å kjøpe en båt for å bo i - en helt annen ting er å velge en båt for jordomseiling.

En Bavaria er helt klart en grei båt å bo i men hvor godt egnet er den for jordomseiling?

Ikke for å starte noen ny Bavaria diskusjon, men jeg ville nok mye heller lagt ut på jordomseiling i ei solid og velholdt skøyte framfor en bavaria. :wink:

Ulempen med ei skøyte er vel kanskje at den ruller veldig mye?

Eg er ute etter ein båt med god bukomfort. Kva type det er, korleis den seglar, merke o.s.b. er ikkje viktig for meg, ettersom eg aldri har segla eller budd i seglbåt før.

Komlo:

Her mener jeg du tar fullstendig feil, hvis du skal på jordomseiling. En jordomseiling krever at du velger en båt som egnet for dette. Du må da først og fremst tenke sikkerhet, og du får antagelig ikke både i pose og sekk i den prisklassen du opererer.

Enig med Lasse her!

Kopierer inn fra SSCA sine sider om skøytenes egenskaper på langtur (linken som jeg nevnte tidligere)

Sitat:

"Er du opptatt av farten, så velger du en seilskøyte som er bygget for lystseilas, og du vil oppdage at du seiler akkurat like fort (under alle forhold + de forhold hvor andre må melde pass pga. vind) som alle de båtene det er interessant å sammenligne seg med. Og er det slik at farten ikke er så viktig, ja da har du kanskje forstått det aller viktigste her i livet.

Lite mannskapskrevende. Manøvrere tar kanskje lenger tid, men følgelig blir også kreftene fordelt over lengre tid, både for mannskap og båt.

Gaffelrigg: Utmerket på slør og lens, og godt nok på den kryss man trenger på langtur. Enkel teknologi, kraftig rigg som tåler alt (hvis den er riktig laget) Aldri seil som kiler seg i mastespor. Kan reves på lens uten å loffe. Lite seilskifting, men også gode muligheter for gennaker-seil o.l. Høyt deplasement: Tåler all proviantvekt uten å redusere seilegenskapene. Behagelige bevegelser over lang tid, virker mindre utmattende.

Lang kjøl: retningsstabil, lett å få til å gå "av seg selv", også uten vindstyring. Krever lite av styrmannen når det seiles manuelt (husk styretalje).

Grovt bygget: tåler mer av grunnstøtinger, kraftige kollisjoner osv. Bør telle vesentlig ved valg av båt til langtur.

Rundholt og andre deler av tre: om noe knekker, kan det skaffes emner i enhver avkrok over hele verden, og du kan reparere selv.

Kan legge bi: Ikke alle båter kan det nå for tiden, en helt nødvendig egenskap på langtur

Mye plass på dekk: Er man mange ombord i tropene, vil man fort oppdage at et skøytedekk, med en god og solid rekke rundt, er kjærkomment TRYGT uteareal, i motsetning til de som kun har cockpit som eneste trygge uteareal.

Kontaktskapende: Lokalbefolkningen på de mest bortgjemte steder har alltid et forhold til trebåter, og man får mye gratis, i form av kontakt med folk.

I tillegg er det en drøss med andre meget gunstige egenskaper, f.eks. utenpåliggende ror beskyttet av kjølen. Isolasjon i form av treverk = ingen kondens nede "

Tja...jeg synes en halv million ikke er noen ubeydelig prisklasse for en jordomseiler. Han jeg kjøpte min båt av seiler nå jorden rundt i en båt på 22 fot. Mange har seilt med båter til 2-300 000.

Kan være enig i at en Bavaria har en del svake sider for ekstrem havseilas men tror disse punktene vil gjelde de fleste såkallte awb-båter.

Et poeng kan jo være å kjøpe f.eks en slik båt som Lasse har og sette inn ny motor før avreise. Da har du årene du bor ombord til å fikse saker og ting. Burde vel være godt mulig å bo to stykker i en sånn om man er veldig gode venner.

Tror vel også at man ved å bruke en relativt beskjeden sum kan forsterke en del svake punkter på billige turseilere for å gjøre dem mer egnet for langtur.

Eg skjønar at det kan vera kontrast mellom bukomfort og segleigenskapar/eigenskapar for langtur. Det eg lurer på er om det finst båtar som står sterkt i begge delar?

Jøss! Visste ikkje at det var så magen fordelar med seglskøyter...

Har hatt trebåt, og var derfor fast bestemmt på at neste skulle vera plast.

Er det ikkje mykje vedlikehaldsarbeid med treskøyter?

Mye arbeid hvis det er reparasjoner som må utføres, forsømt arbeid som må tas igjen.

(Ta gjerne en titt på det vi har gjort: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...8&hl=skjælø )

Vanlig vedlikehold vil jeg påstå ikke er så uoverkommelig. Ta den opp og bunnsmøre en gang i året, pusse/lakke hvis lakk har sluppet i løpet av vinteren. Hvis grunnarbeid er ordentlig utført så holder det lenge. Du skraper jo ikke ned skroget hvert år :smiley: Vi har planer om å pusse skroget helt ned og lakke det opp igjen i år. Det er sikkert mellom 15 og 30 år siden sist det ble gjort. (Vi bor jo i trehus som også skal vedlikeholdes, ingen som snakker om hvor mye arbeid dette er, for det er "normalen" her til lands :wink: )

Godt poeng! Litt bunnsmøring, lakking og vedlikehold er ikkje noko problem. Så lenge været er fint, er dette berre moro.

Men dersom båten er i dårlegare stand og spant, overbygg e.l. må byttast er det noko heilt anna. Då slit eg nok.

Men eg må sei at no fristar det veldig med segskøyte!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...