Jump to content

Seglbåt til å bu i


Komlo

Recommended Posts

Omtrent slik eg og såg for meg forbereding/øvinga fram mot avreise.

 

Grunnen til ønske om lang kjøl på båten var at den skal tåla meir. Med tanke på grunnstøting, viss ein seglar på ein kontainer i nordsjøen e.l. Plastring av dobbelt skrog i bauen var visst og lurt... Nokon som har erfaringar om slikt?

Link to post
Share on other sites

Omtrent slik eg og såg for meg forbereding/øvinga fram mot avreise.

 

Grunnen til ønske om lang kjøl på båten var at den skal tåla meir. Med tanke på grunnstøting, viss ein seglar på ein kontainer i nordsjøen e.l. Plastring av dobbelt skrog i bauen var visst og lurt... Nokon som har erfaringar om slikt?

 

Du har jo også en del båter som er en mellomting mellom langkjøl og finnekjøl da. Hvis jeg skulle på jordomseiling ville jeg hatt en båt ala denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8493137

 

Men det er nå mi meining .... :lol: Her er det ikke spart på noen ting, og båten har vært tatt hånd om av profesjonelle folk hos europas beste verft

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fra det ene til det andre og unnskyld for litt avsporing her. Er det din (Pipaulsen) båt vi har fått på bilde under havnedagene i Hgsd 2006?

 

123.jpg

 

 

Det er faktisk min båt det der ja, selv om den ikke var min på det tidspunktet :)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Anbefaler de som planlegger å seile på langtur å lese litt i "dit pepper`n gror med ormen lange" skrevet av Fredrik Lange Nilsen fra Larvik. Samt "Langtur, En praktisk bok for seilere" av Jan E. Holvik. Ellers kan men ta kontakt med redaksjoner i Norske seilblad, der jobber mye fagfolk og de kjenner mange seilere. For å bo i båt vil jeg anbefale en "tørr" båt laget av plast, aluminium eller stål. Egen erfaring med trebåt er at det ofte er fuktigere i disse båtene, trivdes bedre i plastbåt. Slapp jordslag på julebordskjorta i plastbåten!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...