Jump to content

Seglbåt til å bu i

Komlo

Recommended Posts

Hmmm, mykje for og mot her. Så omfattande arbeid som skjælø har gjort, har nok ikkje eg mulighet til Eg har ingen erfaring med slikt bortsett frå vedlikehold av 24fots tresnekka. Men nydelig båt!

Er det mulig å få tak i godt holdte seglskøyter uten at dei kostar skjorta?

Eg er vel ute etter mest båt for pengane. Men brukarvennlighet tel jo selvfølgelig og.

Skjælø, kan eg spørra kor mykje dere betalte for båten?

Hei

Etter å ha vore på langtur og ha budd i snart to år ombord, med to barn, meiner eg meg meiningsberettiga.

Eg kjenner meg att. Før eg kjøpte seglbåt så hadde eg mykje erfaring med ei gamal tresnekka.

Då seglbåt blei aktuelt forelska me oss i ei gamal seglskøyta av ferrosement (betong). Pga. at selgar aldri kunne dokumentera at båten var tatt inn til Norge på lovleg måte blei kjøpet aldri noko av. Det er eg sjeleglad for i dag. Det er viktig å kjøpa ein båt som du kan koma på tur med etter kort tid.

Mitt råd er å utsetta dette med bubåt eit år eller to. Kjøp ein rimeleg båt +-100 000 for å ha den ein periode.

Bytt heller båt eit år før jordomseglinga/langturen, og bu i den siste året. Det er utruleg korleis augene opnar seg og ein endrar syn på kva som er bra/dårleg og viktig/uviktig når ein får erfaring.

Bruk eit år eller to på segling, segling og segling, lesing lesing og lesing, og diskutering...

Sist men ikkje minst SETT EIN DATO FOR AVREISA!!!!

Før du eventuelt kjøper eit oppussingsprosjekt, spør deg sjølv kor mykje pengar du kan tena på ein ekstrajobb på denne tida....

Lykke til.

Ask

Godt poeng! Litt bunnsmøring, lakking og vedlikehold er ikkje noko problem. Så lenge været er fint, er dette berre moro.

En seilskøyte kan sikkert være en fin langturbåt, men en TREskøyte er ikke fint på langtur. Vedlikehold av trebåt er noe helt annet rundt ekvator enn det er i Norge. Sola steker noe så infernalsk, og spiser opp den fine lakken din fortere enn du klarer å stryke den på. Noen venner av oss hang nesten konstant i masta og lakket det året de "oversomret" på Gran Canaria. De hadde også planlagt å benytte tiden til å nate om dekket, men det måtte de bare utsette til det ble kaldere. Sikaen ble som suppe, og var helt umulig å jobbe med.

Det er nok av vedlikehold som må gjøres på en langtur, om du ikke skal ha lakking å tenke på i tillegg! Det er ikke "bare moro" når du lakker på tredje uka, og du vet at du må på'n igjen om noen måneder. :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det kan jo være godt å få en motvekt til min begeistring for seilskøyte selv om jeg lurer på om forfatter Holsvik har prøvd en seilskøyte på tur :wink: (velholdt sådan)

Han har nok litt rett i at det kan være tyngre å seile den da det meste på mange seilskøyter fortsatt er som i gamle dager. I motsetning til nye båter der en kan sitte i cockpit å utføre heis og nedhal av seil (så lenge teknikken fungerer)så må vi frem på dekk og dra opp fokk og storseil selv. Storseilet kan være litt tungt, men litt trim må en da ha over de store hav :wink:

Forfatteren nevner også at de er "uovertrufne" i sterkere bidevind og at en på langtur ikke ønsker slikt vær??? På langtur kan en vel risikere litt vær og da er det godt å ha en båt som har egenskaper for nettopp dette, så kan en heller tåle at det ikke går så fort i svak vind?

At de skal ha dårlige manøvreringsegenskaper kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har seilet annen type båt og kan sammenligne. Det ligger likevel i bakhodet at de i sin tid ble konstruert for å kunne manøvrere inntil havarister eller store skip (losskøytene ble jo konstruert for at losgutten skulle kunne holde båten inntil skipet og seile den hjem alene) i allslags vær.

Nei, jeg er nok litt forutinntatt her så ta det med i beregningen når du skal gjøre ditt valg av båt. Jeg vil likevel legge vekt på at vi ikke hadde hatt noen trebåt tidligere eller arbeidet med slike. Fikk kommentarer med et flir der det ble påstått at vi ville være leie etter max et år og deretter satt vi med en "usalgbar" båt? De som sier slikt er som regel de som aldri har hatt en trebåt, men vet desto bedre hvor gale det må være å ha en slik :smiley:

Vi er nok helt hektet på seilskøyter, men det betyr ikke at vi ikke kan komme til å skifte mening en gang i fremtiden. Av plastbåter synes jeg jo Hans Christian som Lasse viser til er flotte båter men de koster skjorta dessverre! (Du får jo også skøyter med plastskrog.)

Lars herman: Dette hørtes ikke så hyggelig ut. En annen ting å være obs på er drevet i skipssidene over vannlinje. Når plankene tørker kan det bli gliper mellom bordene slik at en får vanninntrengning her. Ganske skummelt og verdt å være oppmerksom på.

Det er jo flere i Colin Archer klubben som har vært på langtur med skøytene sine. Kanskje komlo kan henvende seg der for å få tips og å høre erfaringer fra dem?

Liker trebåt særs godt pga utseende og nostalgien. Er og klar over ein del av arbeidet og farene med lekkasje osb. Det er ikkje tenkte på var jo varmare strøk der dette såklart blir endå verre.

ASK, den eksakte dato er ikkje satt, men avreise blir sommaren 09 (ferdig på skule). Datoen blir vel satt når det nærmar seg. Det er 3 andre som vil vera med, så eg må nesten avklara alt med dei først...

Problemet med å kjøpa ein mindre seglbåt no, for så å skaffa meg større, er buutgiftene i Bergen. Planen var å bu i båten og på den måten få råd til å finansiera prosjektet. Som student har eg nok ikkje råd til husleiga, strøm, båtlån og båtplass.

Eg høyrde om ein som budde i båt i nærleiken av Bergen sentrum for 1500,- inkl. straum og internett. Det var vel det som tende gnisten om å bu i båt. Dersom eg kunne budd like billig ville eg spart ein del tusen pr. mnd. kontra det å leiga leilighet....

Den maløen så jo ikke dum ut, der tror jeg du har de aller fleste fordelene til ei skøyte, og ikke alle ulempene. Jeg anbefaler elers gjerne mitt eget valg - en gammel Beneteau first 38(1983). Den er bred og romslig, stikker dypt og er dermed sjøsterk og stiv, rask og med en solid masthead-rigg..

Det er faktisk ganske behagelig når man er ute på et stort hav at båten beveger seg, og beveger seg ganske raskt til og med, selv om vinden bare kan anes. Det opplever du verken med ei skøyte eller den Maløen, men det gjør du med en slik båt som jeg har - eller en tilsvarende jeanneau, f.eks. Både beneteau og jeanneau bygde båter i 40-fotsklassen på 80-tallet som var beregnet på havkappseilas, og var dimensjonert deretter. Nå er de ikke egnet for kappseilas lenger, men de er fortsatt solide, velseilende og romslige båter dimensjonert for også å bevege seg veldig langt til havs.

Det er 3 andre som vil vera med, så eg må nesten avklara alt med dei først...

Nå begynner alarmklokkene mine å ringe. Skal DU kjøpe en stor båt nå, for at DERE skal på langtur om 2,5 år, KANSKJE? Jeg skriver kanskje, for jeg vet av egen erfaring at slikt gjerne endrer seg. Noen vil plutselig begynne å jobbe med en gang, bestekompisen din får seg kjærste og skal plutselig bli far, enkelte får kalde føtter med tanke på økonomi osv, osv. 2,5 år er lang tid, og mye kan skje.

Problemet med å kjøpa ein mindre seglbåt no, for så å skaffa meg større, er buutgiftene i Bergen. Planen var å bu i båten og på den måten få råd til å finansiera prosjektet. Som student har eg nok ikkje råd til husleiga, strøm, båtlån og båtplass.
Du skal selvfølgelig bo i den lille båten mens du studerer. Dette er lurt av flere grunner. For det første løper du ikke så stor risiko som hvis du kjøper en stor båt og det ikke blir noen tur. Dessuten er det ikke sikkert at det som er en god bobåt i Bergen om vinteren, er en god langturbåt. Og havneavgift og andre utgifter er selvfølgelig rimeligere enn for en større båt. I tillegg kommer det som er nevnt tidligere med å tenke igjennom hva du skal se etter når du velger båt for langtur.

Eg høyrde om ein som budde i båt i nærleiken av Bergen sentrum for 1500,- inkl. straum og internett. Det var vel det som tende gnisten om å bu i båt. Dersom eg kunne budd like billig ville eg spart ein del tusen pr. mnd. kontra det å leiga leilighet....

Realiteten er nok at du må regne med å betale minst 10 ganger så mye. Husk også å legge inn båtens verdi i regnestykket. Jeg regner med at du må låne penger til å kjøpe båt. Bare lånekostnaden er da på 3-4-5 tusen i måneden. Jo mindre båt, jo lavere lån.

Viss eg har båt når det er klart for tur, men alle trekker seg, selger eg den viss eg ikkje har råd til å ha den lenger eller turen ikkje blir noko av.

Ja, ser klart fordelen med å velga mindre båt. Kravet er at den er stor nok til at eg og fruen kan bu komfortabelt i den.

Problemet er at eg har både lyst på båt no, det har eg eigentleg ikkje råd til. Og er har lyst på jordomsegling om 2 år. Så derfor tenkte eg det kunne løna seg å skaffa seglbåt no og bu i den fram til avreise...

men en TREskøyte er ikke fint på langtur. Vedlikehold av trebåt er noe helt annet rundt ekvator enn det er i Norge. Sola steker noe så infernalsk, og spiser opp den fine lakken din fortere enn du klarer å stryke den på.

Dette er ikke alltid tilfelle...

En bekjent av meg er på jordomseilig og har vært borte i snart 3år, med sin Collin skjøyte... De har til nå ikke noe mer slitasje og må heller ikke gjøre noe mer vedlikehold enn her hjemme. Selfølgelig så er det mer brukslitasje men ikke noe mer enn normalt med så mye bruk...

I følge han så er det ikke noe bedre fartøy å seile på langtur med enn en godt holdt skøyte!!!

Og de som sier en må bruke mange 100tusen på båt som skal seile jorden rundt tar også helt FEIL!!!!!

har snakket med fler som har seilt rundt i værden uten å brukt mye penger. En av de jeg har kontakt med har akkurat kommet hjem etter 1 1/2 år i en nordisk folkbåt!!! en 25 fot treseilbåt som han kjøpte for 40 000 og som han brukte 20 000 i seil og utstyr før han dro!!!

Det handler ikke om penger men om vilje... så hvis en ikke ha mye penger men allikevell bestemmer seg for å dra så se etter det helt nødvendige...

Og som ett godt hjelpemiddel så kjøp bøkene til Trine Amalie Sjøvold spesielt ABC for atlanterhavseilere!!!

Så må man jo ikke på død og liv LAKKE har jeg lært.....om en oljer, så flasser det jo ikke. :wink:

Når det gjelder trebåt så går det mye ut på hva som er gjort i det forberedende...at det ikke er gjort noen snartveier, at dårlige bord er byttet (ikke forsøkt tettet etc.), og at undervannskroget er i perfekt stand ved start.

Før plast og stål kom på markedet var det mange som seilte langt i trebåter...... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Her er en link som viser at båten nødvendigvis ikke må være dyr og stor for å legge ut på jordomseiling, hadde nok selv valgt en litt større båt til denne oppgaven.

Valkyrien

Så denne da den lå syd på Kanariøyene i slutten av November, den så ikke spesielt stor ut der den duppet opp og ned i atlanterens dønninger.

MVH Chrian

Jada, det finnes eksempler på folk som har seilt jorda rundt i bittesmå båter, og som ikke har brukt noen penger i det hele tatt. Spørsmålet er hva de prøver å bevise. Det er ikke mange promille av Norges befolkning som har seilt lenger enn til Middelhavet. Det er bragd nok synes jeg. Det er j@€lig lett å sitte foran peisen i Norge og mene en masse på vegne av andre om hvor lett det er å seile over Atlanteren uten noen hjelpemidler i det hele tatt. Faktum er at de fleste ikke kommer seg ut av havna engang uten baugpropell!

Komlo: Ikke la deg forlede til å tro at det alltid er en lystig søndagsseilas å seile over verdenshavene. Og det uansett hva slags båt og budsjett du har. Havet er ikke fullt av fisk, og når du kommer til land på den andre siden er det fint å kunne ta en dusj i varmt ferskvann, spise en saftig biff, og ta en øl eller to på den dyreste restauranten. Det er lov til å være stolt av seg selv, selv om man har seilt i en båt som er større enn 19 fot. Det er ikke flaut å kjøpe nye seil etter 15.000 Nm heller, elller å ha navigasjonsinstrumenter som går på strøm. Alt slikt koster penger. Du vet det sikkert, men det er enkelte her som synes å tro at du klarer deg uten.

Det handler ikke om penger men om vilje...

og en god porsjon flaks, i tillegg til at det ikke er så dumt med en del erfaring, fingerferdighet og praktisk sans. :wink:

Uansett viljestyrke og båtstørrelse, når du krysser et hav er det naturens krefter som har siste ordet. Har du litt uflaks eller liten erfaring blir det fort reperasjoner og utgifter, du kan ikke ville deg til ror eller rigg. liksom.

Vel, det var en digresjon.

Denne her må da være nesten perfekt til langtur:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=8&tot=null

Godt utstyrt, relativt ny motor og seil, og prisforlangende er jo i nærheten av ditt budsjett. Det er faktidsk et firma som benytter denne båttypen til charter ved sydspissen av Søramerika, de tilbyr blandt annet turer rundt Kapp Horn. Det burde jo borge for sjødyktigheten.

Dersom du bor i Bergen, er det jo ikke så langt å dra for å ta en titt heller.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Litt tilbake til Komlos plan om jordomseiling og noen tanker rundt dette:

Jeg oppfatter det slik at komlo ikke har noen tidligere erfaring med seilbåt, og da regner jeg med at han heller ikke har noen erfaring med seiling. Jeg synes da at 2 år fram til avreise høres lite ut. I løpet av disse to årene må det ansaffes en egnet båt, båten må klargjøres og oppgraderes med riktig utstyr, både komlo og andre som skal være med må skaffe seg nødvendige kunnskaper - både teoretiske og praktiske.

Komlo eller den som er sjef ombord bør ha både D5L og tilleggskurs i hav-navigasjon, samt radioamatør lisens, og det børt ha vært gjennomført en test havseilas f.eks til Scotland elller Færøyene.

Alt dette tar mye tid og koster også en del penger. Bare jobben med å vurdere, anskaffe og montere riktig utstyr tar mye tid. Dette er ikke saker man kjøper på nærmeste Bilterma butikk :smiley: Det finnes sikkert dem som legger avgårde uten å ha gjort hjemmeleksene skikkelig på forhånd, men jo bedre forberedt man er, jo større er sjansen for at turen blir vellykket.

Når det gjelder båtstørrelse mener jeg at det i stor grad avhenger av hvor mange som skal være med på havkrysningene. Skal det f.eks være 5 personer ombord, bør nok båten være på minimum 35 -36 fot, men skal det bare være 2 -3 personer som seiler, så kan man klare seg med en mindre båt på 30+ fot.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...