Jump to content

Seglbåt til å bu i

Komlo

Recommended Posts

Jeg er enig i mye av det Lasse sier, men ikke alt. Min erfaring er at den navigasjonskunnskapen man skaffer seg via D5L er mer enn god nok for en slik tur. Uansett hva man har av boklig lærdom, blir læringskurven ganske bratt i starten av en slik tur. Hvis jeg savner noe, måtte det være mer kunnskap i meteorologi. Men slikt kan man jo lese seg til i ettertid også.

Min mening er at to år er tilstrekkelig tid til å planlegge en slik tur. Det finnes nok av eksempler på de som planlegger seg ihjel, og aldri kommer seg avgårde. Hvorvidt Komlo kan seile eller ikke er i denne sammenheng helt uinteressant. Det kan man lære relativt raskt. For meg var det største sjokket det å plutselig skulle være kaptein. Proviantering, ta vare på mannskapet, etablere gode rutiner ombord osv. Dette er enkelt på en tur hvor man er i land nesten hver dag, men når man plutselig skal være underveis i uker og måneder i slengen blir det noe annet. Også forholdet til "A/S Norge" er noe som tar endel tid. Det er tusen ting man må ta stilling til før man drar. Det er ikke bare å omadressere posten til mor, og tro at alt ordner seg. Og så skal man jo gifte seg dagen før avreise, :flag: det tar jo også litt tid...

Når det gjelder å utstyre båten er jeg enig med Lasse. Nesten uansett hvilken båt du kjøper må den oppgraderes. Selv "godt utstyrte" båter. For vår del ble det faktisk å fjerne endel utstyr, og installere noe annet. Dette både pga kvaliteten på det gamle, og fordi vi ville legge oss på en linje hvor vi ikke var avhengige av strøm. Var ikke interessert i å måtte ha fulle batterier bare jeg skulle spyle ned på do f.eks. Eller for å tappe vann.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tror jeg jeg også ville valgt. Minst mulig elektriske duppeditter.

Skulle vært artig med en "fasit". Hva slags båt, hva slags utstyr, hva slags kompetanse osv.

Langturseilere ser ut til å komme i alle utførelser. Noen planlegger og utstyrer i årevis, men andre ser ut til å kjøpe en pose halvstekte rundstykker for så å legge avgårde.

Langturseilere ser ut til å komme i alle utførelser. Noen planlegger og utstyrer i årevis, men andre ser ut til å kjøpe en pose halvstekte rundstykker for så å legge avgårde.

Som jeg nevnte tidligere. Det handler i grunnen mest om vilje...

De jeg har kontakt med forteller om andre som forberedet sin egen tur, forberedet seg i hjel, brukt for lang tid endrett avreise dato osv slik at når alt var klart så var de så lei av seiling og det som hører med at de har droppe turen eller solgt båten.

Og som de sier alle sammen, så er det avreise dato det første som må bestemmes, og denne må IKKE flyttes på... for da kommer en aldri av gårde...

Fikk forresten melding av han i collin skøyta. Han skulle reise videre nå til torsdagen og han regnet ikke med å ha nett tilkobling før om ca 3 uker. Han regnet ikke med at han kunne være så aktiv her inne, men hvis noen har spørsmål så kan de sendes til meg på IM så kan jeg videre sende de. Han kommer også til å gi ut reisebrevene og historien om turen sin når han kom hjem.

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Som jeg nevnte tidligere. Det handler i grunnen mest om vilje...

Ja, men ikke fortell meg at hvem som helst kan seile avgårde i et eggeskall som de kjøpte for 14 dager siden, og likevel ha en fin tur. Peder fra "Sorgenfri" mener at 6 uker er plenty tid til forberedelser. Kanskje hvis du er 19 år, og faren til co-skipperen har vært på jordomseiling selv. For de fleste andre tar det betraktelig mer tid.

Komlo eller den som er sjef ombord bør ha både D5L og tilleggskurs i hav-navigasjon, samt radioamatør lisens, og det børt ha vært gjennomført en test havseilas f.eks til Scotland elller Færøyene.

Både ja og nei. Selve sertifikatet betyr kanskje ikke så mye, men fram til nokså nylig var det et krav om at du kunne dokumentere tre års erfaring med større båt. Tilleggsdelen med havnavigasjon hjelper lite uten en del øvelse, men det er viktig å få med seg den delen som går på meteorologi og ganske kjekt å ha oversikt over enkelte formaliteter når man skal dra fra land til land. Kan du ikke tolke et værkart tar du større risiko enn nødvendig når du skal krysse hav.

Treningstur over Nordsjøen er vel bortimot obligatorisk, og for å bøte på manglende erfaring ville jeg nok tatt en ukes RYA-seilkurs i Sørvest-England i slutten av februar eller begynnelsen av mars. 5-6 dager i kanalen eller Irskesjøen på den tiden av året kan gi en brukbar læringskurve. Tar du et sånt kurs før du kjøper båt har du bedre utgangspunkt for å vurdere gode og dårlige egenskaper når du skal velge båt.

men det er viktig å få med seg den delen som går på meteorologi og ganske kjekt å ha oversikt over enkelte formaliteter når man skal dra fra land til land. Kan du ikke tolke et værkart tar du større risiko enn nødvendig når du skal krysse hav.
Enkelte emner kan man lese seg til selv, alt behøver ikke å være dokumentert med sertifikater og diplomer. Formalitetene når du skal inn og ut av ett land er ikke flere enn at du kan skrive de ned på en post-it lapp.

Treningstur over Nordsjøen er vel bortimot obligatorisk
Jepp, vår tur hadde blitt en helt annen hvis vi hadde tatt en testur først.

Kan du ikke tolke et værkart tar du større risiko enn nødvendig når du skal krysse hav.

Treningstur over Nordsjøen er vel bortimot obligatorisk,

Tja, det er ingen tvil om at man føler seg tryggere jo mer man kan, men trening får man etter hvert. Seiler du kystseilas sørover fra Norge, får du litt forsiktig trening i havseilas når du krysser Biscaya, og på noen av strekningene underveis. Krysser du nordsjøen på veien sørover er vel det like god trening som en egen treningstur. Poenget er etter min mening å lære etter hvert, og forsøke å være ydmyk i forhold til alt du ikke kan. Det er uansett veldig mye du ikke kan den første gangen du legger ut på en langtur, og veldig mye du lærer etter hvert.

Når det gjelder værkart er det selvsagt nyttig på forholdsvis korte havstrekk, men på de lange må du ta det været du får, det er uansett ikke mulig å komme seg til noen havn før været setter inn...

Litt av planen med å kjøpa båt først var å venna seg til båten, bu i den o.s.b. Få litt segltrening etterkvart, og å utstyra den slik eg ville ha den før avreise.

Som sagt så er eg vekst opp i båt, men har overhodet ingen erfaring med seglbåt eller segling. Eg er nok ikkje meir enn midt på treet nevenyttig heller. Så alt må lærast etterkvart.

Eg/me har tenkt å ta seglkurs og eg skal ta Vhf sertifikat i år. Mesteparten hadde me håpt å kunna læra oss etterkvart.

Hehe, om eg vert sjefen/kaptein ombord er vel heller usikkert då far min skal vera med. Han er tidlegare sjømann, har plenty med båterfaring, og er skikkelig nevenyttig. Men han og er ny innen segling. Det blir nok uansett han som tar kommandoen ombord. :lol:

Tja, det er ingen tvil om at man føler seg tryggere jo mer man kan, men trening får man etter hvert. Seiler du kystseilas sørover fra Norge, får du litt forsiktig trening i havseilas når du krysser Biscaya, og på noen av strekningene underveis. Krysser du nordsjøen på veien sørover er vel det like god trening som en egen treningstur.

Joda, men fordelen med en treningstur er at du skal tilbake til utgangspunktet og det kan være enklere og billigere å gjøre en eller annen praktisk tilpasning basert på det du har lært.

Når det gjelder værkart er det selvsagt nyttig på forholdsvis korte havstrekk, men på de lange må du ta det været du får, det er uansett ikke mulig å komme seg til noen havn før været setter inn...

Hvem trenger havn? På en lengre overseiling kan du bruke værkartene til å legge om kursen slik at det er mindre risiko for at du seiler rett inn i det verste været, og du kan kanskje finne ruter med bedre vind enn om du følger storsirkelen. Dette forutsetter selvsagt at du har radio eller satellittelefon så du kan få oppdaterte værkart fortløpende.

Kall meg gjerne romentiker, eller håpløs drømmer eller gjerne rett ut dum. Men..... noen gjør jo slike seilaser for eventyret sin skyld, og ikke for prestasjonen. Da er utgangspuntet og krav til forberedelser ikke nødt til å være de samme. Om man tar dette som et eventyr og forbereder seg så godt som mulig, men også har med seg en god "learning by doing" bit - ja...da holder det så lenge det holder, og man får det eventyret man får (og kanskje holder det hele veien).

Forbereder man seg i 2 år, med skippereksamener, kursing i alt fra meteorologi til bølgeskvulp og proviantering, petimetertrening, brannøvelser og språkkurs i de 7 mest brukte språk - så er det klart at man har bedre forutsetninger for å komme rundt, men jeg vet ikke om det blir mer morsomt? :confused:

*satt på spissen*

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Når det gjelder hvilke forberedelser som er nødvendige er det sikkert like mange meninger som det er langturseilere. Vi møtte ytterpunktene mens vi var ute. Forretningsmannen som hadde automatisk sending av posisjon hjem hver dag (hvis det ikke kom noe gikk det en alarm) og han måtte kjøre agregat flere timer hver dag for åfå nok strøm til alle systemene sine. På den andre siden transvestitten som rodde fram og tilbake til sin lekk 24 fots trebåt hver dag. Begge to var like (u)lykkelige. Hver på sin måte. Men forretningsmannen var klart mest paranoid for at noe skulle skje.

Personlig syns jeg at jeg la meg på et minimumsnivå hva gjelder kunnskap og kurs jeg tilegnet meg før vi dro. Bakgrunnen min er at jeg har seilt jolle i endel år, i tillegg til at jeg har vært fast mannskap på en Willing i noen sesonger (vi stilte dog i kaffeklassen, så nivået var ikke veldig høyt) Sikkerhetskurs fra oljeindustrien lærte meg også endel ting.

Jeg tok D5L og VHF-sertifikat før vi dro, og så slukte jeg en meter eller to med bøker relatert til langtur og seiling. Alt fra fisking og romaner fra de syv hav, til stormtaktikk. Meteorologi lærte jeg meg underveis (prøvde ialfall) D5L hadde jeg helt klart bruk for. Når missvisningen nærmer seg 30° er det greit å vite om man skal legge til eller trekke fra, tolkning av lanterner, og strømberegninger er også noe jeg ikke ville klart meg uten. Mye av dette kan man lære seg på egen hånd, men endel er det greit å ha gått igjennom med en lærer på forhånd.

Det meste lærte jeg meg likevel underveis. Neste gang blir det derfor betraktelig enklere. Slipper å gjøre alle tabbene på nytt.

Joda, men fordelen med en treningstur er at du skal tilbake til utgangspunktet og det kan være enklere og billigere å gjøre en eller annen praktisk tilpasning basert på det du har lært.

Hvis du er ute og seiler i ett eller to eller tre år, tror jeg ikke det er så mye vanskeligere eller dyrere å ta tilpasningene underveis. Som flere har påpekt er det mange som planlegger seg i hjel, og aldri kommer seg avgårde. Min erfaring er at verken arbeidskraft eller båtutstyr er dyrere utenlands enn her hjemme, og jeg hadde mye bedre tid da "jobben" min var å være ombord enn jeg har i hverdagen ellers.

Men værkart er jeg egentlig enig med deg i at er en god ting, så lenge elektronikken fungerer. Det er egentlig bare et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke på elektronikk. En mottaker koster jo ikke all verden, og de fleste har kanskje uansett en bærbar pc med seg. Selv har jeg klart meg greit med værinfo fra passerende skip...

Begge to var like (u)lykkelige. Hver på sin måte.

Wow, Tolstoj-referanser :lol::yesnod:

For å gjenta en kommenar om sertifikater så er det svært lite av slike ting du egentlig trenger med en småbåt, ut over SRC/VHF. Det viktige er hva du kan, ikke hvor mye papirer du an vise fram. Jeg tror heller ikke noen bør bekymre seg over å at de lærer seg for mye på forhånd. Det kan heller være lurt å spørre seg selv om det er et snev av forfengelighet ute å går. Et ønske om å kunne fortelle hvor lite man kunne før langturen startet?

Hvis du er ute og seiler i ett eller to eller tre år, tror jeg ikke det er så mye vanskeligere eller dyrere å ta tilpasningene underveis. Som flere har påpekt er det mange som planlegger seg i hjel, og aldri kommer seg avgårde. Min erfaring er at verken arbeidskraft eller båtutstyr er dyrere utenlands enn her hjemme, og jeg hadde mye bedre tid da "jobben" min var å være ombord enn jeg har i hverdagen ellers.

Joda, det er sikkert mange tilfeller det kan være enklere og billigere eller rett og slet like greit å gjøre ting underveis. Andre ganger kan det være greit å starte arbeidet i god tid før man reiser slik at det ikke koster ekstra å ligge i en havn å vente på deler, håndverkere eller ledig tid på en slipp. På en treningstur kan du også benytte anledningen til å låne utstyr for å prøve det. Treningsturen behøver uansett ikke å ende opp med at du gjør en eneste endring i utstyr eller planer. (For å sette det på spissen: Er du ikke så glad i seiling at du ikke er veldig tent på en treningstur over Nordsjøen så kan det være grunn til å reflektere litt mer over langturplanene. :wink: )

Men værkart er jeg egentlig enig med deg i at er en god ting, så lenge elektronikken fungerer. Det er egentlig bare et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke på elektronikk. En mottaker koster jo ikke all verden, og de fleste har kanskje uansett en bærbar pc med seg. Selv har jeg klart meg greit med værinfo fra passerende skip...

Joda, men det spørs hva slags målsetninger du har. Er poenget å klare seg med minst mulig utstyr eller starte turen med minst mulig forkunnskap?

Min mening er at to år er tilstrekkelig tid til å planlegge en slik tur. Det finnes nok av eksempler på de som planlegger seg ihjel, og aldri kommer seg avgårde. Hvorvidt Komlo kan seile eller ikke er i denne sammenheng helt uinteressant.

Lars_Herman:

Mulig jeg utrrykte meg litt uklart her, men jeg mener at 2 år er tilstrekkelig forutsatt at man vet ganske mye om hva slags båt man skal kjøpe. Jeg synes valg av båt er nokså viktig, når man skal oppholde seg ombord i flere år. Det tar tid å orientere seg i dette markedet når man er "grønn" på seilbåter, og det kan også ta tid å finne riktig båt.

Derfor mener jeg det er vanskelig å kunne si 2 år, når man ikke har kommet lenger i selve kjøpeprosessen.

Vil også korrigere litt når det gjelder D5L. Man trenger selvfølgelig ikke ta sertifikatet, men man trenger kunnskap tilsvarende D5L.

Joda, men det spørs hva slags målsetninger du har. Er poenget å klare seg med minst mulig utstyr eller starte turen med minst mulig forkunnskap?

Nei, nei. Det er selvsagt bedre å starte med mest mulig både kunnskap og utstyr, men mye bedre å starte med litt mindre enn ønskelig enn ikke å starte i det hele tatt. For min egen del angrer jeg i alle fall ikke på at jeg grep sjansen da den bød seg, men det betyr selvsagt ikke at det ikke er noen grunn til å sørge for så mye kunnskap og erfaring som mulig før man reiser. Men har du sjansen til å kjøpe en båt til å bo i nå, så er det et godt skritt på veien til å komme seg på tur seinere.

Tja, det er ingen tvil om at man føler seg tryggere jo mer man kan, men trening får man etter hvert. Seiler du kystseilas sørover fra Norge, får du litt forsiktig trening i havseilas når du krysser Biscaya,

hmmm ikke sikker på at biscaya er ettt sted å lære seg havseilas.

Jeg siterer fra boka ABC FOR ATLANTERHAVSSEILERE "For mange som skal sydover med seilbåt står Biscaya som en av de store utfordringene" "Været over Biscaya kan være mildt sagt uberegnelig.Det kan oppstå store lavtrykk utefor portugal som sender en storm mot biscaya i rekordfart." Så litt øvelse før en drar skader vell ikke.

Det er etter mine bekjentskapers mening veldig viktig med en øvelsestur!!! Det går hvert år regatta fra bergen til shetland. dette er jo en fin tur. Så for de som bor i olso så tar du turen Oslo - Bergen, Bergen - shetland Så har du en fin øvelsestur...

Klart det er om å gjere å ha både gode forkunnskapar og utstyr før eg reiser. Men eg vil tru båten er den viktigaste delen?

Den seglskulen me vurderer å ta kurs på tilbyr 3 forskjellige kurs, etter evnegrad, der det siste er ei vekers tur til shetland. Dei kunne og tilby tilpassa kurs osb. Derfor tenkte me å høyra med dei om me kunne få eit tilpassa kurs til det me trenge, der me helde båten. Viss me då tar dette kurset til shetland i den båten me skal segla seinare, vil ikkje detta vera god forbereding og øvelse då?

Sjølv om me er nybegynnarar innehaldt nybegynnarkurset ein del generelle kunnskapar me allereie har, og derfor ikkje er ute etter å læra oss....

Det er etter mine bekjentskapers mening veldig viktig med en øvelsestur!!! Det går hvert år regatta fra bergen til shetland. dette er jo en fin tur.

God idé, ikke minst fordi Shetland Race er ISAF kategori 2 med tilhørende krav til sikkerhetsutstyr og sikkerhetskurs. :wink:

Sjølv om me er nybegynnarar innehaldt nybegynnarkurset ein del generelle kunnskapar me allereie har, og derfor ikkje er ute etter å læra oss...

Generelle kunnskaper om båter og seiling er en ting. Et grunnkurs hvor det blir drillet i å bruke kommandoer i forbindelse med manøvrering kan likevel være veldig nyttig. For å si det på en annen måte: Det kan være en større utsfordring å holde styr på et mannskap på 4 personer enn en båt på 40 fot. :crazy:

Ein av deltakarane på jordomseglinga seier at noko anna enn langkjøla båt er uaktuellt.

Men eg har sett ganske få seglbåtar med lang kjøl til no. Er dette uvanleg? i såfall kvifor?

Lamgkjølte seilbåter er uvanlige fordi de er trege, tunge og dyre å bygge. De utgjør dessuten en svært liten andel av båter som er på langtur. Folk som hevder at langkjølte båter er det eneste som duger ville i alle fall ikke jeg ha kastet bort tida på å lytte så nøye til. Det betyr selvsagt ikke at ikke mange langkjølte båter egner seg utmerket til å dra på langtur med, men jeg ville være særdeles lite bekymret om det var en kortkjølt båt med spaderor som best passet ditt behov.

Jeg tror det komlo bør gjøre er å dra rundt å se på forsjellige båttyper i løpet av våren . Alle båteiere har sine meninger om hva som er best, men det er viktig å gjøre seg opp sin egen mening og ikke høre på dem som roper høyest :wink:

Når det gjelder opplæring så er min holdning at man lærer best på egenhånd, men vi er alle forsjellige :wink:

Jeg ville gjort det på denne måten:

1. sesong:

Flest mulig kortere seilturer - dagsturer, helgeturer avsluttet med en 2 ukers tur på sensommeren/høsten der man også stikker en tur til havs. På disse turene kan man gjerne ha med en instruktør eller en som har erfaring.

2. sesong - Den store manndomsprøven :wink: :

Godt planlagt havseilas over flere døgn. Jeg tror ikke det er riktig å ha med noen instruktør på denne turen. Meningen med havseilasen er at man skal klare seg på egenhånd, og det er viktig at alle som skal være med på jordomseilingen får prøvd seg. Det er fint om man får litt dårlig være også på denne turen, og ikke bli overrasket om enkelte av deltagerne trekker seg etter denne turen :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...