Jump to content

Farmen på TV 2

Ben Sin

Recommended Posts

Med de TV-bildene er det vel en viss fare for at Hellesund blir et mål for flere båtfolk til sommeren. Søgneskjærgården har vært "behagelig" å ferdes i med tanke på trengsel og antall båter (iallefall om en sammenligner med Lillesand og østover), men selvsagt unner vi alle å oppdage alle perlene i Søgneskjærgården - Ny Hellesund inkludert :yesnod:

He he og atpåtil sier det?

Optimist du sebaldus :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei

Skal du dit en fin sommerdag, så er det svært dårlig med plass, og nesten bare privatkaier. Inn til havna der sjøbua i farmen ligger er løpet trangt. Kommer akkurat inn med mørejeten på 30 fot hvis det er vindstille og dagslys. Har 60-70 cm klaring til skjærene da.

Hvis du ser på kartet i et innlegg over så vil jeg anbefale å fortøye i bukta til høyre for toppen av pila og gå over øya. Gården ligger omentrent midt på. Øya har forøvrig et godt stykke med kjerrevei samt sti opp til loshytta. Anbefales!

Mons

Mons

Hei

Grei ankringsplass, men ikke så fint på land. Steiner og relativt bratt. Er nok merket opp for båter på svai.

Trygg og rolig i vest og sønnavind.

I østkanten av bukta imellom ankeret og pila er det perfekt med dypt inntil land og ca 1 meter høy naturlig kai.

omtalt i en annen tråd, men husker ikke hvor.

Veien over øya starter dessuten innerst i denne bukta.

Mons

Mons

Hvis en har med seg lettbåt/jolle, så må vel Olavssundet være et greit alternativ til fortøyning også. Er jo ikke lange biten ut igjen og rundt til Monsøya da.

I tillegg har en da mulighet til å utforske hele det gamle militæranlegget på Helgøya med tvillingvardene på toppen. Et besøk her kan absolutt anbefales. Vi har selv vært der to ganger, og oppdager stadig nye ting der. Kommer garantert tilbake en annen gang også. :smiley:

Hvis du ser på kartet i et innlegg over så vil jeg anbefale å fortøye i bukta til høyre for toppen av pila og gå over øya.

Det vel kanskje Springdansen du mener, eller? Fint der, best på østsiden av bukta, men trekker ofte fra SV der. Ellers er nok Olavsundet der flest legger seg. Det er jo en del plasser der da, men veldig populært

Riktig.

Bukta jeg snakker om går inn fra Springedansen.

Mons

I tråden Olavssundet i dårlig vær? så beskriver mons i innlegg #5 bukta ved Springedansen hvor det skulle være mulig bla å ligge longside fjellet.

Jeg forsøkte å finne stedet i sommer, men må innrømme at jeg ikke klarte å finne hvor det skulle være mulig å ligge inntill fjellet. Dersom mons har anledning til å peke ut hvor det er longside muligheter, feks på vedlagt kartutsnitt så ville jeg sette stor pris på det.

kart_monsoeya.jpg

Hei

Eieren er en venn av meg på vel 80 år. Har bodd der ute alltid, og har masse trivelige historier. Fantastisk hukommelse. Sliter litt med formen nå, men tar turen mellom Hellesund og land opptil flere ganger i uka, oftest på sommeren. En kveld i uka er han på dans i byen.

Han har inntil nylig hatt opptil 80 overvintrende sau der ute.

Mentoren bor i det som var butikken i serien, og de fleste andre statistene var fra båtforeningen og ungdomslaget i Søgne

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...