NilsPils Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Kunne det være en ide å måle draget i slepelina, f.eks med en fjærvekt? Da kunne en også prøve med forskjellig trimming, lengde på lina, etc.. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Suzuki Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 ja, det er en god idè. Jeg har brukt " armstrong" fjærvekta, og min gamle jolle; en Arimar 240 med spilebunn, var veldig tung å slepe relatert til vekten. Min Caribe 275 som nå Far Out farter rundt i,var veldig lett å slepe relatert til vekten. Aner meg at kjølfasonge har endel å si. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Min Achilles LSI-104 som er 315 lang oppleves som grei å slepe. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Jeg slepte en tre meter gummibåt uten motor fra Arendal til Skagen i 7-10m/sek, farten for seil sank med EN knop i snitt over 77nm.... Den lå på dekk på vei hjem for å si de slik.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 i 7-10m/sek, farten for seil sank med EN knop i snitt over 77nm.... Ja, jeg regner og regner - 1 kn for jolleslep - 1 kn for fast propell - 1 kn for båtverdens rueste undervannsskrog - 1 kn for 1000kg overvekt, verktøy, ankere mv - 1 kn for utblåste seil - 1 kn får dårlig rigg og seiltrim - 1 kn for gammeldags skrog Hvor raskt kan egentlig en halvtonner fra 1970 seile mon tro ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Ja, jeg regner og regner- 1 kn for jolleslep - 1 kn for fast propell - 1 kn for båtverdens rueste undervannsskrog - 1 kn for 1000kg overvekt, verktøy, ankere mv - 1 kn for utblåste seil - 1 kn får dårlig rigg og seiltrim - 1 kn for gammeldags skrog Hvor raskt kan egentlig en halvtonner fra 1970 seile mon tro ? Snu båten, så gjør du 3kn i riktig retning (forutsetter seff at minus-knopene passerer null uten problemer) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.